Älä maksa lisätöistä merkkihuollossa!

Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Kuvaketjusta päätellen täälläkin on sen verran paljon uusia autoja, jotka varmaankin huolletaan merkkiliikkeissä, niin ajattelinpa jakaa kokemuksen ja pari rahan arvoista vinkkiä muille miten säästää huoltojen hinnoissa. Monille tämä on varmaan itsestään selvää, mutta joillekin ehkä ei. Tai sitten vaan saattaa unohtaa asian, kuten minä ja kerron tässä vinkin miten sekään ei välttämättä aiheuta lisäkustannuksia.

Huoltoon vietäessä pitää huoltoukon esittää sellainen lappunen, jossa luetellaan autoon kohdistuvat huoltotoimenpiteet ja siihen asiakas sitten raapaisee nimmarin hyväksymisen merkiksi. Tämä lappu kannattaa lukea tarkkaan, vaikka se setä siellä marmoritiskin takana hymyileekin leveästi samalla, kun luettelee niitä pakollisia huoltokohteita. Siinä lapun lopussa on kenttä, jossa lukee "Lisätyöt" tai jotain muuta vastaavaa. Kiinnittäkää tähän erityisesti huomioita. Siinä mainitaan usein esim. tuulilasinpyyhkijät, raitisilmasuodattimet, tuulilasinpesuneste, ym. Näitä lisätöitä et missään nimessä halua ostaa merkkiliikkeestä! Mikään, ei yhtään mikään oikeuta niihin hintoihin, joita merkkiliikkeet ottavat näistä varaosista ja niiden vaihtotöistä. Muistakaa, se huoltoukko ei ole teidän ystävänne, vaikka käyttäytyykin hymyillen ja asiallisesti. Hän yrittää kusta teitä silmään niin paljon kuin suinkin arvioi teidän lompakkonne kestävän. Näistä lisätöistä ne huoltamot elävät.

Itse yleensä muistan mainita, ettei lisätöitä tehdä, mutta en tällä kertaa ja jouduin maksamaan siitä aika pitkän pennin. Käytin auton määräaikaishuollossa, enkä siis ruksinut pois tuota lisätyön osuutta, jolloin huolto oli oikeutettu vaihtamaan autooni raitisilmasuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen. Varmaan paljon muutakin, mutta luojan kiitos eivät tehneet enempää.

Raitisilmasuodattimen vaihto maksoi 26 euroa ja suodatin 54,63 euroa. Moottorin ilmansuodattimen vaihto maksoi 20,80 euroa ja suodatin 53,58 euroa. Tässä kävi vielä niin, että viime vuonna olin kieltänyt lisätyöt, niin raitisilmasuodatinta ei silloin vaihdettu. Tähän huoltoon se ei olisi edes kuulunut, mutta kun sitä ei oltu tehty viime vuonna, niin se lisättiin nyt tähän huoltoon. Olin sen vaihtanut varmaan kuukausi sitten ja todennäköisesti oli ihan puhdaskin vielä.

Motonetissä alkuperäisvaraosana raitisilmasuodatin on 16,90e ja moottorin ilmansuodatin 14,90e. Raitisilmasuodattimen omassa autossa saa vaihdettua, kun ottaa hansikaslokeron irti ja vetää sen suodattimen pois ja työntää uuden tilalle. Moottorin ilmansuodattimen kotelossa on peräti 2 sankaa, jotka vapauttamalla kotelon kannen voi nostaa ja vaihtaa suodattimen. Jos otetaan aikaa, niin vaihdan molemmat 5 minuutissa. Jos osaa avata konepellin, niin osaa kyllä vaihtaa nuo suodattimetkin. Vaihtoehtoisesti voi ajaa vaikka johonkin ammattikoulun pihalle ja tarjota vaihtohommasta 20e ensimmäiselle, jonka näkee nousevan ulos vanhasta bemarista. Joissain autoissa tämä voi tietenkin olla vaikeaakin, mutta suuressa osassa ei tarvitse käsiään paljoa liata nämä vaihtaakseen. Mukaanlukien ne pyyhkijät ja lasinpesunesteen täytön. Pyyhkijäthän maksaa merkkihuollossa ihan perkeleesti ja pesunesteelle on yleensä joku kiinteä hinta, joka otetaan vaikka lirutettaisi desilitra sinne säiliöön. Lisäksi tietenkin maksu siitä työstä...

Tulin siihen lopputulokseen vitutukseni laannuttua, että kerran minua voi kusettaa, mutta toista kertaa ei tule! Kirjoitin viestit huoltoukoille, niin seuraavalla kerralla ei pitäisi olla epäselvyyttä, että haluanko suodattimien vaihdon. Laitan varmaan tuulilasinpesunestesäiliön viereen samanlaisen. Voisin kyllä jalostaa tuota vähän ja tehdä tarraprintterillä siistimmät. Tuulilasinpyyhkimiin ei oikein saa tarraa siten, ettei se jäisi näkyviin.

IMG-20200925-WA0003.jpeg IMG-20200925-WA0005.jpg

Kannattaa selvittää miten noita suodattimia ym. autoihinne voi vaihtaa, niin pääsette paljon halvemmalla huolloissa. Mikään takuu ei varmasti lopu siihen, että on itse vaihtanut suodattimia ja saa olla aikamoinen taikuri, että nuo jotenkin väärin asentaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Hassua toi adblue. Saan huollossa halvemmalla kuin itse täyttäen, koska litrahinta on niin halpa, että palvelun hinnankin kanssa jää alle itse ostettujen purkkien. AP:lle sellainen vinkki, että laita nyt edes seuraavalla kerralla kamerakin kuvaamaan. Haluaisin kovasti nähdä mekaanikon ilmeen, kun näkee nuo teipit. Ovat muutenkin turhia, koska tilauspaperissa se lupa/kielto pitää lukea. Jos silti menevät vaihtamaan, niin sehän on vaan €€ sinulle ;)
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Ainoa lisätyö, jota kannattaa oikeasti harkita, on polttimon vaihto, jos se ei onnistu purkamatta puolta autoa, voi meinaan olla ihan kohtuullisesti hinnoiteltu merkkihuollossa. Eihän noissa lisätöissä ole useinkaan mitään varsinaista työtä ja osien hinnat edulliset (muualla kuin siellä merkkihuollossa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Paljonko maksat adbluesta huollossa?
Jotain ihan naurettavaa se oli, kun noin 15-17 litran täyttö oli alta pari kymppiä töineen. Niillä on jossain tankissa pistoolin päässä tavara ja pösössä on helpossa paikassa korkki, niin eipä tuon täyttämiseen kauan mene. Ottavat katteen sitten jostain muualta :beye:

e: Voihan se tietty olla, että täyttävät tankin "luomu"urealla :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kyllä tuossakin varmaan joku kate jää, jos jostain 1000 l tms. säiliöstä pistelevät tavaraa. Muistan kyl ensimmäisen kerran, kun hinnan kuultuani varmistin pariin kertaan, että sisältää varmasti sekä nesteet että työn :D Toisella kerralla pyysin täyttämään jonkun 5 litraa, kun en jaksanut säätää. Sama 10 euroa olis kuitenkin siihen 10 litran purkkiin mennyt ja sit se olis pyörinyt jaloissa puoltyhjänä.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
AP:lle sellainen vinkki, että laita nyt edes seuraavalla kerralla kamerakin kuvaamaan. Haluaisin kovasti nähdä mekaanikon ilmeen, kun näkee nuo teipit. Ovat muutenkin turhia, koska tilauspaperissa se lupa/kielto pitää lukea. Jos silti menevät vaihtamaan, niin sehän on vaan €€ sinulle ;)
Taitaa olla kielletty toi kuvaaminen salaa. Puoliks läpällä noi teipit on laitettu. Toivon, että ainakin soittavat, kun näkevät noi jos olen seuraavalla kerralla unohtanut kieltäytyä lisätöistä. Hyvä vaan jos pistää hymyilyttämään, kyllä mun kustannuksella saa naureskella.

Ja todellakin tarkastin, että oli varmasti suodattimet vaihdettu ja sellaiset mistä on veloitettu! Hiukan harmaalla alueella tollanen, että jos on kieltäydytty aikaisemmin jostain, mikä kuuluu 2v huoltoon, niin sitten se lisätään 3v huoltoon, vaikka se ei muuten siihen kuuluisi. Huoltolapussakin lukee aktiivihiilisuodatin, mutta ihan tavallinen siellä on ja onneksi oli sen mukaan veloitettukin. Herra ties mitä se aktiivihiilinen olisi sitten maksanut...

Ahdistaa muutenkin viedä autoa mihinkään huoltoihin tms. kun ei tiedä missä ne siellä kiehnaa ja naarmuttaa. Eikä ole edes kyse mistään erityisen premium autosta, mutta haluan ja tykkään pitää siitä hyvää huolta. Pinnoitteet menee vituiksi vääränlaisella pesulla jne. Viimeksi kun käytin renkaan paikattavana, niin oli helmaan ilmestynyt lommo ja juuri sellaiseen kohtaan mihin voisi hyvin esim. turvakenkä kolahtaa autoon noustessa. Huomasin sen harmikseni vasta kotona, niin turha siitäkään oli sen enempää parkua. Nykyään pesen aina auton ennen mihinkään huoltoon tai vastaavaan viemistä, niin näkee jos on jossain naarmua tms. Noudettaessa varmaan näyttää tyhmältä, kun kiertelen ja tutkin autoa, mutta todellisuudessa on lähes mahdotonta todistaa enää mitään jos vasta kotona huomaa vaikka naarmun ovessa. Mulla on mennyt jo edellisen auton kanssa usko merkkihuoltamoihin. Takuun alla niitä vaan tulee suosittua. Olis noistakin pari juttua kerrottavana, mutta jätetään nyt avautumatta.

Pitäis vaan ostaa joku halpa paska, niin ei tarttis tällaisista asioita välittää... Tai pitäis vaan olla rikkaampi!
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Toyota huollossa vaihtoivat pyyhkijät joskus ilman lupaa kun olivat kuulemma niin huonossa kunnossa. Reklamoin tiskillä kun sain laskun niin asentaja kaivoi vanhat roskiksesta ja kävi palauttamassa. Oikein.

Viimeisimmässä toisen japsimerkin ensihuollossa olivat käyneet koeajolla ja tuulilasiin tullut iso kiveniskemä keskelle näkökenttää. Samapa tuo kun vahinko mutta olisivat voineet edes pahoitella tapausta, kuitenkin varmasti huomasivat sen.

Aika nuorta kaveria noissa näkyy huoltohommissa (en tiedä syytä) mutta ihmeen vähän on ollut mitään valittamista. Toki nykyään jos on vaikeampi vika tarvinnee useamman käynnin että arvaavat vaihtaa oikean osan.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Toyota huollossa vaihtoivat pyyhkijät joskus ilman lupaa kun olivat kuulemma niin huonossa kunnossa. Reklamoin tiskillä kun sain laskun niin asentaja kaivoi vanhat roskiksesta ja kävi palauttamassa. Oikein.

Viimeisimmässä toisen japsimerkin ensihuollossa olivat käyneet koeajolla ja tuulilasiin tullut iso kiveniskemä keskelle näkökenttää. Samapa tuo kun vahinko mutta olisivat voineet edes pahoitella tapausta, kuitenkin varmasti huomasivat sen.

Aika nuorta kaveria noissa näkyy huoltohommissa (en tiedä syytä) mutta ihmeen vähän on ollut mitään valittamista. Toki nykyään jos on vaikeampi vika tarvinnee useamman käynnin että arvaavat vaihtaa oikean osan.
Käyköhän ne tosiaan koeajolla huoltojen yhteydessä? Tästä ei ainakaan ole mitään mainintaa itellä. Mulla on kyllä toi eteen kuvaava kamera tuulilasissa ja siellä on eilisen päivän ajot kyllä tallessa. Taidan tarkastaa senkin ja jos ovat käyneet, niin saavat maksaa polttoaineesta. Mulla on siitä kiinteä veloitus ja se maksaa aina täyden tankillisen =)

Nimenomaan toi, että jätetään kertomatta asioita vituttaa! Olisi edes sen verran reilua peliä, että mainitaan jos jotain ylimääräistä veloitetaan tai jos autolle on käynyt huollossa jotain. Mä toivon sydämestäni - ei, vaan mä toivon jokaisella solullani, että noi autoliikkeiden moraalittomat työntekijät eivät saa unta öisin! Taidan laittaa sinne viestiä, että kirjottaa johonkin mun tietoihin kestomerkinnän, että "asiakas ei halua lisätöitä"
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Koeajo on aina normaali osa auton perushuoltoa, ellei nyt vaihdeta pelkkää vinkkaria. Jos siitä alat rahaa vinkumaan saat olla varma, että olet huollossa persona non grata.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Mua kyllä vituttas alkaa huollon jälkeen vaihtamaan sulkia tai lamppuja. Siksihän se huollossa käy, että saa vuoden ajaa ja huolehtia vaan pesut ja tankkaukset. Motonetinkään ns. OE osat on tarvikepaskaa, joka ei kestä vertailua alkuperäiseen.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Koeajo on aina normaali osa auton perushuoltoa, ellei nyt vaihdeta pelkkää vinkkaria. Jos siitä alat rahaa vinkumaan saat olla varma, että olet huollossa persona non grata.
No tämä. Itsellä on pari isompaa takuuvikaa tullut ja VoCista kun on tsekannut niin parhaimmillaan on testattu ja diagnosoitu 50-100 kilsaa. Ja se on mielestäni vaan hyvä asia. Tuosta siis näkee myös reitin, että on vedetty rampissa uukkari eikä käyty missään omilla asioilla.
Ihan ymmärrettävää viankorjauksen yhteydessä. Ei öljynvaihdossa mielestäni ole mitään sellaista, että tarvitsisi käydä koeajolla. Se oli vähän sarkasmia se polttoainekustannusten tinkaaminen. Tiedän, etten ole toivottu asiakas jo nyt, koska osaan pitää puoleni useimmiten ja vaatia asioita, joita minulle kuuluu. Olen minä samasta liikkeestä ostanut kaksi uutta autoa, niin ne hymyilee siellä vähän pakon omaisesti, että ostaisin seuraavankin.

Mua kyllä vituttas alkaa huollon jälkeen vaihtamaan sulkia tai lamppuja. Siksihän se huollossa käy, että saa vuoden ajaa ja huolehtia vaan pesut ja tankkaukset. Motonetinkään ns. OE osat on tarvikepaskaa, joka ei kestä vertailua alkuperäiseen.
En minäkään noita ledilamppuja enää pysty vaihtamaan. Polttimot sitten eri asia. Siinäkään ei monella merkillä mene kauaa vaihtaessa, mutta ehkä voi käsi vähän likaantua ja naarmuuntua jos rako on ahdas. Onhan niitäkin merkkejä, joissa pitää irrottaa rengas, että saa lampun vaihdettua. Ymmärrän kyllä jos ei ole tiloja tai työkaluja noihin hommiin. Mikä siinä pyyhkijöiden vaihdossa niin vituttaa? Mä vaihdan pyyhkijät n. 4 kertaa vuodessa, niin ei tule tuulilasiin naarmuja kuluneista sulista. Samat Bosch Aerotwinit laittaisivat marmoritiskiltäkin. Varaosaliikkeiden tarvikeosat on ihan samanlaisia ja usein saman tehtaan valmistamia, kun puhutaan jostain suodattimista. Ei niillä autovalmistajilla ole omia tehtaita jokaista valmistettavaa osaa varten vaan niitä hommataan alihankintana. Voimansiirron ym. osat voi olla erilaisia. Niistäkin on usein saatavilla se alkuperäisvaraosa, joka täyttää samat kriteerit kuin valmistajan osa. Ei ole edes erikoista, että voit ostaa paljon laadukkaammankin osan kuin se mitä liikkeessä laitettaisi. Usein silloinkin halvemmalla kuin merkkihuollosta.

Onhan se niinkin, että toiset tykkää tehdä, omistaa työkalut ja halun opetella tekemään itse jotain auton pikkuhuoltotoimenpiteitä. Toiset taas tykkäävät antaa muiden tehdä. Ei kummassakaan mitään väärää ole. Toinen tapa on vaan kalliimpi kuin toinen ja koitan tässä rohkaista muitakin tekemään enemmän itse, niin saa niillä säästyneillä rahoilla vaikka tankillisen polttoainetta.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Mua kyllä vituttas alkaa huollon jälkeen vaihtamaan sulkia tai lamppuja. Siksihän se huollossa käy, että saa vuoden ajaa ja huolehtia vaan pesut ja tankkaukset.
Motonetinkään ns. OE osat on tarvikepaskaa, joka ei kestä vertailua alkuperäiseen.
Olisiko tästä antaa joitain esimerkkejä? :hmm:
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
161
Enpä ole huollossa autoani käyttänyt 8 vuoteen. Vaikken silloinkaan merkkihuollossa käynyt, totesin hinnoissa olevan niin paljon ilmaa, että itse tekemällä pääsee hyville tuntipalkoille.

Ihan lukiopohjalta lähdin autoa huoltamaan ja sen verran taitoa, että Youtubea osasin videoita katsoa, mutten tiennyt pultin ja mutterin eroa.

Nykyisin huollan autoni kesäisin pihalla ja aikaa menee maksimissaan joitakin tunteja. Helpommalla pääsen mielestäni, kuin jos joutuisin ajamaan huoltoon ja odottelemaan ja vielä maksamaan siitä lystistä. Osat Motonetistä halvinta tai toiseksi halvinta.

Tänä vuonna vaihdoin öljyt, öljynsuodattimen ja koiranluut, aikaa suoritukseen meni ehkä pari tuntia, josta puolet siihen kun öljyt valui ja tein jotain muuta välissä.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350
Viimeisimmässä toisen japsimerkin ensihuollossa olivat käyneet koeajolla ja tuulilasiin tullut iso kiveniskemä keskelle näkökenttää. Samapa tuo kun vahinko mutta olisivat voineet edes pahoitella tapausta, kuitenkin varmasti huomasivat sen.
Kai sait uuden lasin vai nielitkö asian hiljaa kotona?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Eipä ole itsellä ikinä tehty huollossa mitään, mistä ei ole etukäteen sovittu. Huoltomyyjä kysynyt kuponkia täyttäessä että saako tehdä sitä ja sitä. Ei ja ei. Lopuksi luonnollisesti oikeasti luen aina sen paperin läpi että mitä siihen on kirjoitettu ja ruksittu. Tämä on yksi konsulttina olemisen hyviä puolia. Oppii lukemaan sopimukset eikä vaan sutaise nimeä alle
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Taidan laittaa sinne viestiä, että kirjottaa johonkin mun tietoihin kestomerkinnän, että "asiakas ei halua lisätöitä"
Jos on Ford-huolto, pyydä laittamaan sinne että "asiakas on mulkku". Niillä on sille oma täppä, ei tarvitse lisätietokenttään kirjoitella.

Mua kyllä vituttas alkaa huollon jälkeen vaihtamaan sulkia tai lamppuja. Siksihän se huollossa käy, että saa vuoden ajaa ja huolehtia vaan pesut ja tankkaukset.
Mutta eihän sulkien tai lamppujen vaihto voi muutenkaan odottaa huoltoon asti. Esim. omilla ajoillani käyn huollossa vajaan vuoden välein. Kyllä nuo ovat käyttäjähuoltokohteita siinä missä pesuneste.

Harvoinpa palaneita lamppuja kuuluisi huollossa näkyä, koska nehän vaihdetaan tapauksesta riippuen heti tai samana päivänä, eikös? Joohan? Jos lamppujen kanssa kaipaa muka oikeaa huolettomuutta, ne pitää vaihtaa ennakoivasti tuntien mukaan eikä niiden sammuessa. Se ei tulisi kovin halvaksi merkkiliikkeessä. Minkä tason huolettomuutta tässä nyt haetaan? En minäkään vaihda ennakoivasti kuin ajovalopolttimot(ja muut pareittain vian tai puutteen ilmetessä). Pimeäksi 1, 4 ja 8 kk sitten menneiden kolmen lampun vaihto vuosihuollon yhteydessä ja tämän kätevyyden ylistys on aika pöhveliä ja makuuni vähän turhan huolimatonta käyttöhuoltofilosofiaa.

Sisäilman suodattimen haluan vaihtaa itse helpon säästön lisäksi jo senkin takia, että haluan valita käytettävän osan. Jos se on tehty kullasta eli siitä maksetaan yli kymppi(tai lisätöinä vaihtoineen jopa melkein satanen), niin sen on syytä olla hyvä, ja siitähän ei ole varmuutta ennen kuin itse katsoo, jolloin asennustyö tulee tehtyä tavallaan itse uudestaan.

Bulkkisuodattimen saa melkein eurolla, ja 1-2 kertaa vuodessa vaihdettuna se on erittäin hyvä ratkaisu sekin verrattuna siihen että jotkut eivät vaihda ikinä tai kerran auton omistusaikana.

Jos on tarkka sisäilmasta, voi jopa käyttää laadukasta hienosuodatinta alkukesän pölyisellä kaudella ja aktiivihiiltä muuhun aikaan. Muutenkin kevät ja syksy on hyvä vaihtoväli pienellä ajomäärällä, jos haluaa tehdä viimeisen päälle. Itse tyydyn pääosin vaihtamaan vuosittain. Jotkut taas eivät välitä vaikka sama koivun kukinnoista täyttynyt hometta kasvava paska peukalon kokoisella reiällä on paikallaan kuudetta vuotta.

Antaa kalliin merkkihuollon keskittyä siihen kriittiseen huolto- ja takuuohjelman mukaiseen tekniikkapuoleen. Muut jutut hoituvat lasipalatsin tontin ulkopuolellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Itse säästän tilaamalla tarvikevaraosat suoraa saksasta tai virosta. Jos osan voi asentaa kaupan pihalla herättämättä enempää huomiota, niin teen itse aina.
Jos autoo pitää nostaa korjatakseen ja se on mahdotonta hoitaa ite, kuten kytkinpaketin remppa tai pakoputken remppa, niin silloin menen halvimpaa mahdolliseen korjaamoon.

Ennen korjailin isoisäni ja isäni kanssa motonetin ja tokmannin pihalla autojaan ja tehtii isojakin remontteja, kunnes alkoi vartiat hätyyttelee pois ja kertomaan uuden säännön tulleen voimaan ettei pihallla saa korjata! Aikanaa isoisä kävi aina merkkikorjaamossa ja opetti maksamaan etukäteen aina. Jos siellä koitettii häntä huijaa, niin nopeasti pakotti toisen lattiaa vasten ja kyseli otetaanko mittelöö kumpi varastaa ja alkoi kertomaa susipaskasta eläkeestä ja ettei vaimokaa malli ole. Ei ne koskaan uskaltaneet isoisältä huijaa, hänellä oli enemmän pokkaa kuin yhdelläkää huijarilla. Isoisäni aina tiesi, miten vaikeiden ihmisten kanssa toimia. Valitettavasti hän on menehtynyt aikoja sitten.

Kaiken, minkä voi itse tehdä, niin siinä säästää. Nyrkkisääntönä tuntia enempää tai erikoistyökaluja vaativia korjauksia ei kannata ite tehdä, koska työkalu maksaa jo huollon hinnan ja et tuu toisten tarvii samaa työkalua ellet korjaa toisten autoja myös tai lainaile.

Tähän asti olen kuluttanut yhteen autoon yhteensä 230€ varaosiin ja huoltotyöhön 350€.
Välillä on vain pakko käyttää alkuperäisosia, kuten öljynsuodattimessa jos tarvikeosa ei vastaa laadulta alkuperästä.

Jos on selkäkipua tai huono kunto, silloin on pakko mennä korjaamoon. Ei vain itse pysty yksinkertaisesti korjaa ja tietää miten suunnilleen osa asennetaan, niin jää marginaalisen pieneksi halvimman korjaajan asennusvirheet. Merkkihuoltoon vain jos alle 100tkm mittarissa ja haluaa uskoa turvallisuuteen ja työllistävän nuorisoa isoisän sanoin.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
873
Miks se osa pitää vaihtaa kaupan pihassa ? kotona muutenkin enemmän työkaluja niin ennemmin puran autoa kotipihassa ja voi käydä vaik välillä kaffella jos siltä tuntuu. Mikäs raja toi tunti on ? Helposti menee enemmän aikaa vaikka vesipumpun vaihdossa vaikka ei mitään erikoistyökaluja tarvitse.

Eräällä tube kanavalla ne vaihto autoon moottorin kaupan pihassa. Pitää yrittää etsiä se. Ne ei ajanut niitä pois kun ne osti sen koneen ja paljon muutakin osaa siitä kaupasta.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 251
Merkkihuoltoon vain jos alle 100tkm mittarissa ja haluaa uskoa turvallisuuteen ja työllistävän nuorisoa isoisän sanoin.
Toki esim. 7 vuoden takuu pakottaa tähän, vaikka mittarissa olisi 250tkm. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin ei toki pakota, mutta jos takuuta haluaa jostain syystä käyttää, niin onkin yllättäen itsellä näyttövelvollisuus, että osat on ollut alkuperäisosia ja ne on vaihdettu "merkkihuollon ammattitaidolla" jne., josta toki voimme olla montaa mieltä. Oman kokemuksen mukaan merkkihuollossa esim. autossa ei voi olla vikaa, jos mikään vikavalo ei pala. Eli vaikka olis putkesta äänenvaimentimet kokonaan irti ja tämä ei sytytä mitään valoa, niin mitään vikaa ei toki ole.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Miks se osa pitää vaihtaa kaupan pihassa ? kotona muutenkin enemmän työkaluja niin ennemmin puran autoa kotipihassa ja voi käydä vaik välillä kaffella jos siltä tuntuu. Mikäs raja toi tunti on ? Helposti menee enemmän aikaa vaikka vesipumpun vaihdossa vaikka ei mitään erikoistyökaluja tarvitse.

Eräällä tube kanavalla ne vaihto autoon moottorin kaupan pihassa. Pitää yrittää etsiä se. Ne ei ajanut niitä pois kun ne osti sen koneen ja paljon muutakin osaa siitä kaupasta.
Muiden parkkipaikalla rapsahtaa sakkoa ja tienojassa ei pysty vaihtaa. Kaupan pihassa on mukava tasainen alusta. Kotipihalla molemmin puolin autoja estämässä tekemistä ja naapurit tunkemassa nenänsä toisten asioihin ja pyytämäs tunkee korjaamoon. Viimeksi minut häädettiin motonetin pihalta vaihtamassa kaverille osia... Riippuu paljon kaupan edustajasta, näkeekö vaivaa poistattaa parkkikselta. Isojen yritysten pihalla on luxusta vaihtaa. Niin paljon tilaa ja varjoisa parkkis puiden alta suojaamassa aurinko valolta ja parkkihalleissa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kai sait uuden lasin vai nielitkö asian hiljaa kotona?
En jaksanut vaivautua kun auto oli jo ollut kaksi kertaa takuukorjauksessa kun ekalla ei saatu kuntoon ja veikkaan että tappeluksi olisi mennyt. Lasivakuutus on eli siihen jos sattuu halkeamaan, toki omavastuu jää itselle.

Näitä nyt tulee en jaksa joka naarmua murehtia ja melkein mahdoton pitää autoa montaa vuotta virheettömänä jos ei koko ajan ole kyttäämässä.

Viikon jälkeen vein harjapesuunkin kun ei se käsinpesu ole ajallisesti järkevää ja siitä ei sitten vaihdossa saa euroakaan enempää.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Lisätöistä minulle ei ole koskaan koitunut mitään ongelmia, mutta nuorempana en kuitenkaan älynnyt tinkiä huoltohinnoissa, mutta viime vuosina olen saanut merkkihuolloissa aina puristettua huoltohinnoista vähintäänkin muutamia kymppejä ihan vain kysymällä:" Onko tuo tiukka hinta?". Viime kerralla hinta laski hieman päälle 10%, ja parilla sitä aiemmalla kerralla puhelimen päässä ollut henkilö kertoi, että hän voi myydä öljyt puoleen hintaan, mikä oli tietysti positiivinen asia laskua ajatellen. Sijaisautosta minun ei ole myöskään tarvinnut maksaa mitään, koska olen joko saanut auton ilman lisäkuluja huoltoa varatessa tai yksinkertaisesti siirtymällä vaihtoautopuolelle, jossa olen kertonut, että:" Autoni on huollossa joten antakaapa minulle jokin kosla siksi aikaa käyttööni".
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Itse säästän tilaamalla tarvikevaraosat suoraa saksasta tai virosta. Jos osan voi asentaa kaupan pihalla herättämättä enempää huomiota, niin teen itse aina.
Jos autoo pitää nostaa korjatakseen ja se on mahdotonta hoitaa ite, kuten kytkinpaketin remppa tai pakoputken remppa, niin silloin menen halvimpaa mahdolliseen korjaamoon.

Ennen korjailin isoisäni ja isäni kanssa motonetin ja tokmannin pihalla autojaan ja tehtii isojakin remontteja, kunnes alkoi vartiat hätyyttelee pois ja kertomaan uuden säännön tulleen voimaan ettei pihallla saa korjata! Aikanaa isoisä kävi aina merkkikorjaamossa ja opetti maksamaan etukäteen aina. Jos siellä koitettii häntä huijaa, niin nopeasti pakotti toisen lattiaa vasten ja kyseli otetaanko mittelöö kumpi varastaa ja alkoi kertomaa susipaskasta eläkeestä ja ettei vaimokaa malli ole. Ei ne koskaan uskaltaneet isoisältä huijaa, hänellä oli enemmän pokkaa kuin yhdelläkää huijarilla. Isoisäni aina tiesi, miten vaikeiden ihmisten kanssa toimia. Valitettavasti hän on menehtynyt aikoja sitten.

Kaiken, minkä voi itse tehdä, niin siinä säästää. Nyrkkisääntönä tuntia enempää tai erikoistyökaluja vaativia korjauksia ei kannata ite tehdä, koska työkalu maksaa jo huollon hinnan ja et tuu toisten tarvii samaa työkalua ellet korjaa toisten autoja myös tai lainaile.

Tähän asti olen kuluttanut yhteen autoon yhteensä 230€ varaosiin ja huoltotyöhön 350€.
Välillä on vain pakko käyttää alkuperäisosia, kuten öljynsuodattimessa jos tarvikeosa ei vastaa laadulta alkuperästä.

Jos on selkäkipua tai huono kunto, silloin on pakko mennä korjaamoon. Ei vain itse pysty yksinkertaisesti korjaa ja tietää miten suunnilleen osa asennetaan, niin jää marginaalisen pieneksi halvimman korjaajan asennusvirheet. Merkkihuoltoon vain jos alle 100tkm mittarissa ja haluaa uskoa turvallisuuteen ja työllistävän nuorisoa isoisän sanoin.
Isoisäsi vaikuttaa olleen varsin perusteellinen mies! Arvostan tuollaista. Nykyään pitää osata vaatia ja kyseenalaistaa tai muuten tulee tässä maailmassa kusetetuksi. Itse käytän sen takia tuolla huollossa, että mullakin oli vielä takuu ja sitten kun on saman firman leimoja huoltokirjassa, niin on edes pieni mahdollisuus siihen, että ne tulee vastaan jos jokin kosahtaa. Jos käyttää jossain nyrkkipajassa välillä ja tuleekin tarve käyttää merkkihuoltamoa, niin joutuu varmasti maksamaan täyden hinnan. Mulle jopa sanoivat auton oston yhteydessä näin ja tarkensi vielä, että vaikka oliskin valtuutettu huoltamo, niin silti on ohuet mahdollisuudet siihen, että valmistajan puolelta tultaisiin vastaan. Aika suoraan kusetustahan tuollainenkin on, eikä tuollainen saisi vaikuttaa mihinkään, kun kerran on valtuutukset kunnossa.

En tiedä sitten olisko yhtään autuaampi jos ottaisi seuraavan auton leasingilla. Kyllä ne merkkihuoltamoiden vara- kulutusosat on niihin kuukausihintoihin kuitenkin puristettu.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Oliko kysymys minulle ja jos oli niin mitä sillä tarkoitat?

Autoni ei ele kumpikaan noista jos sillä jotain merkitystä on.
Kannattako sun huoltaa autoa jos kaikki jätetään pois? Itse en ainakaan jaksa tuollaista saagaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Välillä on vain pakko käyttää alkuperäisosia, kuten öljynsuodattimessa jos tarvikeosa ei vastaa laadulta alkuperästä.
Öljynsuodatin on se viimeinen, jossa alkuperäisosa on tarpeellinen. Aina löytyy alkuperäisosan veroisia tarvikkeita, mutta joissain osissa se on vaikeaa. Öljynsuodattimessa(henkilöauton moottorin) menee oikeasti mikä tahansa, etenkin jossain pahassa pommissa. Enemmän kannattaa hifistellä alustan nivelissä ja jarrupinnoissa, ja aivan erityisesti jos pitää huonolla tuurilla jotain voimansiirron osia uusia.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Kannattako sun huoltaa autoa jos kaikki jätetään pois? Itse en ainakaan jaksa tuollaista saagaa.
Pointti onkin varmaan se, että vaihtaa itse sellaiset, jotka on helposti ja nopeasti vaihdettavissa, niin säästyy rahat. Ei ole tarkoitus jättää pois vaan ostaa itse laadukas varaosa ja tehdä se pieni vaiva itse. Jonkun raitisilmasuodattimen tai moottorin ilmansuodattimen vaihtaa samassa ajassa, kun lorottaa tankin tyhjästä täyteen. Ei noita kannata kokonaan vaihtamatta jättää ja lisäksi se raitisilmasuodatin kannattaisi vaihtaa useamman kerran vuodessa, kun se kerää siitepölyä ym. joka sitten siitä siirtyy ilmastoinnin kennolle ja auto alkaa haista tunkkaiselta.

Ihmiset kuitenkin usein tankkaavat itse ja lisäävät tuulilasinpesunestettä, niin ihan yhtä suuri vaiva on jostain ilmansuodattimien tai pyyhkijöiden vaihdosta.


Testi vuodelta 2011:



Tojotan huoltotiskillä oli joskus halkileikattu alkuperäinen ja joku halpis suodatin. Oli niissä erilaiset sisukset, mutta eipä ollut tietoa mistä se halpis suodatin oli peräisin. Itse olen noita mann filtereitä käyttänyt, kun niitä saa m-marketista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Kerran olen antanut Volvoon tehdä nuo lisätyöt. Muistaakseni 25 € oli jonkun taka sumuvalon vaihto. Aikaa itse tehdessä menee 5 min ja polttimo maksaa 2 €
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Tojotan huoltotiskillä oli joskus halkileikattu alkuperäinen ja joku halpis suodatin. Oli niissä erilaiset sisukset, mutta eipä ollut tietoa mistä se halpis suodatin oli peräisin. Itse olen noita mann filtereitä käyttänyt, kun niitä saa m-marketista.
Olen vastaavan nähnyt joskus netissä testien yhteydessä, ja onpa tullut vastaan halpisöljynsuodatin joka oli vetänyt elementtinsä ruttuun, kun ei ollut läpäisykykyä ollut tarpeeksi. Näin se on, että ei kannata käyttää niitä halvimpia paskoja – voi tulla pienestä säästöstä vähän isompi kuluerä.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
45
Jos perusteluna huollon (tai osan siitä) teettämättä jättämiselle on toimenpiteen helppous, niin eikö se öljyn- ja suodatinvaihto vasta helppoja ole ? Jos autoa ei saa nostettua niin imasee ne öljyt pois, onnistuu vaikka parkkiruudussa. Edellyttää tosin että suotimeen pääsee käsiksi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kannattako sun huoltaa autoa jos kaikki jätetään pois? Itse en ainakaan jaksa tuollaista saagaa.
Yllättävän hyvin ne merkkiliikkeissä noita jaksaa tehdä checklistin mukaan kun kerran tarkistin mitä oli tehty. Jopa huolto-ohjelmaan merkitty ovien saranoiden rasvaus oli suoritettu! Toki ymmärrän että tuossa tulee helpolla mekaanikolle kiusaus luistaa kun ei niitä kaikkia ei edes huomaa (heti) onko tehty vai ei. Auttaisikohan jos olisi "unohtanut" TM:n kansion etupenkille :)

Joskus kun oli Subaru niin tein siihen kaikki itse. Jopa jakohihna vaihtui (on muuten pitkä vastaiskukoneessa), toki näppärämpi kaveri oli siinä pääjehuna. Autoa vaihtaessa oli toki sitten myyjälle selitettävä 150 tkm:n aukko huoltokirjassa mutta ei sekään mielestäni hyvityshinnassa näkynyt kun toimiva peli. Nykyään en vaihda edes sulkia itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Ennen tein kaiken itse, mutta nyt vähän uudempi auto niin vienyt huoltoon. Kallista kyllä on ja taidan parin vuoden päästä siirtyä tekemään taas itse. Volvolla ainakin on aina kysytty huoltoon viedessä kaikki lisätyöt ja sanon vaan että ei mitään ylimääräistä niin ei ole tehty.

Ei siinä mitään jos olisi paljon rahaa niin antaisin mielellään kaiken jonkun muun tehtäväksi, mutta kun ei ole niin ei viitsi kymmeniä euroja maksaa jostain jonka voin muutamassa minuutissa tehdä itse.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Jos perusteluna huollon (tai osan siitä) teettämättä jättämiselle on toimenpiteen helppous, niin eikö se öljyn- ja suodatinvaihto vasta helppoja ole ? Jos autoa ei saa nostettua niin imasee ne öljyt pois, onnistuu vaikka parkkiruudussa. Edellyttää tosin että suotimeen pääsee käsiksi.
Kyllä on. Takuun edellytyksenä on, että nuo huollot, mukaanlukien kevyet öljynvaihtohuollot, tehdään valtuutetussa huoltamossa. Ja tuo yllä kirjoittamani pätee myös. Jos määräaikaishuolloista ei ole merkintöjä ja joku kosahtaa takuun jälkeen, niin voi olla varma, ettei liike tule penniäkään vastaan.

Jos tulisi niin paljon kilsoja, että tarttis vaihtaa öljyt kahdesti vuodessa, niin tekisin kyllä sen toisen vaihdon mieluusti itse.

On tässä sellainen taloudellisuusaspektikin, että ei minua aja vararikkoon tuo ylimääräinen ~150€, jonka jouduin maksamaan. Minä kritisoin sitä, että ne varaosat ja vaihtotyö eivät ole tuon summan arvoisia.

Enpä ole muuten aikaisemmin kuullut puhuttavan "suotimesta" autotekniikassa. Oletko mahdollisesti tekemisissä radiotekniikan tai muun signaaliprosessoinnin kanssa?
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Subarun merkkihuollossa kysyttiin määräaikaishuollon yhteydessä näistä pissapojista ja pyyhkijöistä sun muista. Kaikkeen sanoin ei, paitsi pissapojan annoin luvan täyttää kun sattu olemaan autosta se loppu ja aattelin ettei se nyt montaa euroa ns extraa maksa. Hintaa tuli 5 litralle nestettä 30€ joten olikin eka ja samalla viiminen kerta.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Pointti onkin varmaan se, että vaihtaa itse sellaiset, jotka on helposti ja nopeasti vaihdettavissa, niin säästyy rahat. Ei ole tarkoitus jättää pois vaan ostaa itse laadukas varaosa ja tehdä se pieni vaiva itse. Jonkun raitisilmasuodattimen tai moottorin ilmansuodattimen vaihtaa samassa ajassa, kun lorottaa tankin tyhjästä täyteen. Ei noita kannata kokonaan vaihtamatta jättää ja lisäksi se raitisilmasuodatin kannattaisi vaihtaa useamman kerran vuodessa, kun se kerää siitepölyä ym. joka sitten siitä siirtyy ilmastoinnin kennolle ja auto alkaa haista tunkkaiselta.

Ihmiset kuitenkin usein tankkaavat itse ja lisäävät tuulilasinpesunestettä, niin ihan yhtä suuri vaiva on jostain ilmansuodattimien tai pyyhkijöiden vaihdosta.



Tojotan huoltotiskillä oli joskus halkileikattu alkuperäinen ja joku halpis suodatin. Oli niissä erilaiset sisukset, mutta eipä ollut tietoa mistä se halpis suodatin oli peräisin. Itse olen noita mann filtereitä käyttänyt, kun niitä saa m-marketista.
Niin, en ostaisi sulta autoa käytettynä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Jos perusteluna huollon (tai osan siitä) teettämättä jättämiselle on toimenpiteen helppous, niin eikö se öljyn- ja suodatinvaihto vasta helppoja ole ? Jos autoa ei saa nostettua niin imasee ne öljyt pois, onnistuu vaikka parkkiruudussa. Edellyttää tosin että suotimeen pääsee käsiksi.
No näinhän miljoona suomalaista tekee. Vaihdan aika monet öljyt ja suodattimet, mukaan lukien moottoriöljyt, vuosittain hallissani. Tässä oli kuitenkin puhe merkkihuollon lisätöistä, mistä voi päätellä ongelman: uudehkon auton huoltohistoria takuuta ja jälleenmyyntiä varten. Toisin sanoen raitissuodattimen yleensä voit vaihtaa itse, öljyä et. Tai toki öljyt voi itsekin vaihtaa joka toinen kerta jos haluaa lyhentää huoltoväliä ja käydä normaalivälein liikkeessä. Asiasta ei kannata mainita ja on syytä käyttää tasan oikeaa öljyä.

Enpä ole muuten aikaisemmin kuullut puhuttavan "suotimesta" autotekniikassa.
Minä olen. Tuota esiintyy ainakin vanhoissa käyttö- ja huoltomanuaaleissa.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Niin, en ostaisi sulta autoa käytettynä
Täysin asiaankuulumaton kommentti muuten asiallisessa viestiketjussa. Kiitos kuitenkin panostuksestasi. En minä muutenkaan myy autoja yksityisille.

Subarun merkkihuollossa kysyttiin määräaikaishuollon yhteydessä näistä pissapojista ja pyyhkijöistä sun muista. Kaikkeen sanoin ei, paitsi pissapojan annoin luvan täyttää kun sattu olemaan autosta se loppu ja aattelin ettei se nyt montaa euroa ns extraa maksa. Hintaa tuli 5 litralle nestettä 30€ joten olikin eka ja samalla viiminen kerta.
Erinomainen esimerkki siitä miten noilla kiinteillä hinnoillakin vedätetään. Tai no, ei se teknisesti mitään huijausta ole, mutta olisi mukavaa, että molemmat osapuolet tietävät pelin hengen tarkalleen. Se olis ollut tuo sama summa, vaikka ne olis laittanut 0,5 litraa.

Hinta-arvio on kuulemma sellainen, mikä kannattaa pyytää aina. Jostain kuulin, että siitä arviosta ei saisi poiketa yli 10%. Asian paikkaansa pitävyyttä en voi vahvistaa.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Täysin asiaankuulumaton kommentti muuten asiallisessa viestiketjussa. Kiitos kuitenkin panostuksestasi. En minä muutenkaan myy autoja yksityisille.



Erinomainen esimerkki siitä miten noilla kiinteillä hinnoillakin vedätetään. Tai no, ei se teknisesti mitään huijausta ole, mutta olisi mukavaa, että molemmat osapuolet tietävät pelin hengen tarkalleen. Se olis ollut tuo sama summa, vaikka ne olis laittanut 0,5 litraa.

Hinta-arvio on kuulemma sellainen, mikä kannattaa pyytää aina. Jostain kuulin, että siitä arviosta ei saisi poiketa yli 10%. Asian paikkaansa pitävyyttä en voi vahvistaa.
Ei ole. Siis en ymmärrä miksi viedään vuosihuoltoon ja sitten ei vaihdeta mitään koska motonetistä saa paska suodattimen halvemmalla.

Samalla logiikalla kannattaa jättää huoltamatta.

Itsellä ei ole ainakaan mitään mielenkiintoa purkaa puoli sisustaa siksi että voin motonestä hakea huonimman suodattimen 10e halvemmalla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Ei ole. Siis en ymmärrä miksi viedään vuosihuoltoon ja sitten ei vaihdeta mitään koska motonetistä saa paska suodattimen halvemmalla.

Samalla logiikalla kannattaa jättää huoltamatta
Täysin älytön kommentti. Jos siellä ei vaihdeta raitisilmasuodatinta ja tuulilasinpyyhkijöitä, lisätä pesunestettä sekä tankata, pestä, imuroida ja vahata autoa, ei se tarkoita ettei "vaihdeta mitään".

Jos haluaa vaihtaa raitissuodattimen ja sulat itse, se ei tarkoita että käyttäisi paskaosia tai ostaisi ne Motonetista(miksi ei?).

Kyllä siellä huollossa tehdään se, minkä takia auto sinne viedään eli vaihdetaan mm. öljyt, tietyin välein tulpat, moottorin ilmansuodatin jne. ja tarkistetaan pari muuta kohdetta. Lisäksi tärkeimpänä merkkihuollon tapauksessa vrt. yleishuoltoon lyödään leima/merkitään tietokantaan takuuehtojen mukainen huoltosuoritus.

Tämä ei ole "samalla logiikalla kannattaa jättää huoltamatta". Jos jättää huoltamatta, seurauksena on että auto laukeaa. Jos vaihtaa pyyhkijän sulat kahdesti vuodessa itse vs. mekaanikko vaihtaa ne kerran vuoteen tai kahteen vuoteen, seurauksena on että säästää muutaman euron ja tuulilasi pysyy paremmassa kunnossa.

Olen muuten nähnyt VW-merkkihuollossa asennettuna todella paskat pyyhkijän sulat. Pyyhintäjälki oli jo uutena huonompi kuin itse vaihtaessani hylkyrajalla - siis hylätessäni käytön jälkeen sellaiset paskat joita myydään motonetissa, esim. Bosch, Valeo tai Denso. Näin sekä autoa noutaessa että viikkoa myöhemmin. Eivätkä olleet roskiksesta vaan muulta osin selkeästi uudet paketista.

Eikä se, etten pyydä merkkihuollossa imuroimaan takapenkiltä kissan karvoja 130 euroa tunti, tarkoita ettenkö voisi ostaa sieltä enemmän palvelua kuin on minimi. Esimerkiksi lyhentää perushuoltoväliä tai pyytää vaihteistoöljyn vaihdon, vaikka sitä ei ohjelmaan kuuluisi.

Olen vastaavan nähnyt joskus netissä testien yhteydessä, ja onpa tullut vastaan halpisöljynsuodatin joka oli vetänyt elementtinsä ruttuun, kun ei ollut läpäisykykyä ollut tarpeeksi. Näin se on, että ei kannata käyttää niitä halvimpia paskoja – voi tulla pienestä säästöstä vähän isompi kuluerä.
Olen muuten täysin samaa mieltä. Olin eilen suhteellisen kännissä ja viestini ei ollut kaikilta osin johdonmukainen.

Kokeillaan uudestaan: esimerkiksi öljynsuodattimen ei laadun puolesta tarvitse olla alkuperäisosa, eikä alkuperäisosa aina edes ole paras, vaikkakin luultavasti aina riittävän hyvä. Tästä huolimatta öljynä ja suodattimena kannattaa käyttää vain hyvämaineisten valmistajien tuotteita. Toisaalta alle tonnin pommissa ihan sama, kunhan vaan saa jonkin suodattimen äkkiä halpakaupasta ettei tarvitse jättää vaihtamatta - tai voi jättää vaihtamattakin jos kahdelle öljynvaihtovälille ei tule liikaa mittaa yhteensä.

Lisäksi laatuvertailuista on hankala suoraan päätellä mitään, koska tunnettujenkin valmistajien laatu tai alihankkija voi vaihtua. Samoin testissä vertaillaan jotain tiettyä suodatintyyppiä, ja eri suodatintyypillä voisi periaatteessa mennä vaikka valmistaja ristiin eri kuluttajamerkkien välillä. Ainakaan kaikki saman merkin alla myytävät eivät ole laadultaan yhtäläisiä, aivan kuten vaikkapa ajovalopolttimoissa tai ilmansuodattimissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Ei ole. Siis en ymmärrä miksi viedään vuosihuoltoon ja sitten ei vaihdeta mitään koska motonetistä saa paska suodattimen halvemmalla.

Samalla logiikalla kannattaa jättää huoltamatta

Kommenttisi minun autoni ostamisesta ei liittynyt mitenkään siihen mitä nyt kirjoitit, eikä ketjun aiheeseen muutenkaan. Kommunikoi hieman selkeämmin, niin jaksan vastata sinulle jatkossakin. En minä täällä jaksa vängätä kommenteista, joita ei ole kunnolla perusteltu tai esitetty. Osaatko perustella väitettäsi siitä, että varaosaliikkeestä saa vain huonolaatuisia suodattimia? Oletko lukenut autosi ohjekirjaa koskaan siitä kohdasta, jossa luetellaan omistajalle kuuluvia toimenpiteitä ja ne on jopa ohjeistettu? Säästääkseen rahaa ei edes tarvitse ostaa motonetista varaosaa vaan voi ostaa sen sieltä marmoritiskin takaa ja vaihtaa itse, niin säästyy se vaihtotyön hinta, joka esim. omalla kohdallani oli kohtuuton. Kahden ilmansuodattimen vaihtotyö maksoi yli 40 euroa.

Ei kannata jättää huoltamatta jos haluaa vaikkapa takuun säilyvän. Tosin itselläni lukee takuukirjassakin "Mitä takuu ei kata? Jonkin muun kuin valtuutetun jälleenmyyjän/huoltokorjaamon suorittamat korjaukset tai varaosien asentaminen, ellei ole selkeitä todisteita, että toimenpiteet eivät ole aiheuttaneet vauriota tai ruostumista." "Sellaisen varaosan tai lisävarusteen käyttö, joka ei ole automerkki x:n hyväksymä" Kun varaosaliikkeessä lukee tuotteen perässä "alkuperäisvaraosa", niin silloin se on käsittääkseni hyväksytty. Voin varmistaa tämän soittelemalla huomenna varaosaliikkeisiin, niin saadaan asiaan vahvistus, eikä tarvitse väitellä oletusten kannattelemana.

Tässä vähän aiheeseen liittyvä uutinen. Yle selvitti autoalan ”urbaania legendaa”: Logo höylätään pois, varaosan hinta putoaa puoleen
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
En kyllä ymmärrä mikä AP:tä tässä hiertää.
Jokaisessa huollossa, jossa itse käynyt niin aina kysytty lisätöiden tarpeellisuutta/halukkuutta. Tässä tapauksessa ilmeisesti itse tämä ryssitty ja nyt ollaan niin suurta vihaa täynnä.

Totta kai huollossa käydään koeajolla, jotta voidaan auton kunto varmistaa. Ei pitäisi olla elämää suurempi asia.

Luullaan, että ollaan autoliikkeessä jumala kun on jopa kaksi autoa sieltä ostanut. Et ole sen takia hankala asiakas, että olet tarkka rahoistasi vaan siksi, että käyttäydyt hankalasti. Tuntuu, että etsit toiminnassa virheitä, joista pääsisit taloudellisesti hyötymään.

Lisäksi vaikka autossa takuu onkin, voi autoa huollattaa missä haluaa, kunhan huolto on tehty valmistajan ohjeiden mukaan ja pystyy tämän tarvittaessa todistamaan.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Asiaton käytös: Trollaaminen
40e nyt ei ole paha hinta raitisilmasuodattimen ja ilmansuodattimen vaihdosta.

Kohta saadaan lueskella, kun näillä tee-se-itse-hermanneilla on airbag lauennut naamalle :D
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
En kyllä ymmärrä mikä AP:tä tässä hiertää.
Jokaisessa huollossa, jossa itse käynyt niin aina kysytty lisätöiden tarpeellisuutta/halukkuutta. Tässä tapauksessa ilmeisesti itse tämä ryssitty ja nyt ollaan niin suurta vihaa täynnä.

Totta kai huollossa käydään koeajolla, jotta voidaan auton kunto varmistaa. Ei pitäisi olla elämää suurempi asia.

Luullaan, että ollaan autoliikkeessä jumala kun on jopa kaksi autoa sieltä ostanut. Et ole sen takia hankala asiakas, että olet tarkka rahoistasi vaan siksi, että käyttäydyt hankalasti. Tuntuu, että etsit toiminnassa virheitä, joista pääsisit taloudellisesti hyötymään.

Lisäksi vaikka autossa takuu onkin, voi autoa huollattaa missä haluaa, kunhan huolto on tehty valmistajan ohjeiden mukaan ja pystyy tämän tarvittaessa todistamaan.
Harmi, että sinulle jäi noin negatiivinen kuva minusta. Olen tässä ainoastaan kritisoinut sitä, että merkkihuollon varaosat eivät ole aina laadultaan sellaisia, että niistä pitäisi pyytää hintaa jota niistä usein pyydetään. Myös työn hinta on mielestäni korkea nähden siihen vaivaan, joka osassa noista lisätöistä suoritetaan. Moni on ainakin ollut kanssani samaa mieltä. Jospa lukaisisit vielä nuo viestini vaikka huomenna uudelleen saadaksesi toisenlaisen kuvan siitä mihin olen tämän ketjun luodessani pyrkinyt, niin et ehkä poimisi tuolla tavalla kirsikoita irti kontekstista. Minä olen myöntänyt, että lisäkustannukset johtuivat omasta huolimattomuudesta ja olen ainoastaan halunnut tuoda tämän lisätöiden kustannusasian esille sen takia, että muut ehkä muuttaisivat käytäntöjään säästääkseen rahaa tai löytäisivät uusia tapoja säästää huolloissa. Enhän minä enää voi sitä maksetun huollon summa muuttaa, joten koen turhaksi olla asiasta enää vihainenkaan. Myönnän olleeni hetken vihainen itselleni ja se sai aikaan sen, että halusin tiedottaa muita tällä viestiketjulla. Tämä ei missään nimessä ole tarkoitettu merkkihuoltojen dissaamisketjuksi, vaan ihan tosiasioiden esille tuomista varten. Kyllä minä monet huollot vielä teetän samassa liikkeessä ja varmaan jotain korjaaviakin toimenpiteitä tulen sieltä tilaamaan. Voi olla, että ostan sieltä lisää autojakin jumalallisen asemani korostamiseksi. Tässä ketjussa on kuitenkin ollut kyse pelkästään lisätöistä.

Sinä voit toimia huoltojen suhteen halutessasi ihan miten haluat, enkä minä tule sinua tuomitsemaan tai syyttelemään ellet sitä välttämättä pyydä. Mielestäni ei ole hankalaa käyttäytymistä jos tietää mitä kuluttajana voi vaatia ja vaatii sitä. Alistuminen merkkihuollon kuvitteelliselle auktoriteetille on taas mielestäni aisurointia. Maksaminen turhasta on mielestäni rationaalisen ajattelun vastaista. Keskusteleminen anonyymien käyttäjien henkilökohtaisuuksista viestiketjussa johon sellainen keskustelu ei kuulu on mielestäni epäkohteliasta.

40e nyt ei ole paha hinta raitisilmasuodattimen ja ilmansuodattimen vaihdosta.

Kohta saadaan lueskella, kun näillä tee-se-itse-hermanneilla on airbag lauennut naamalle :D
Olen eri mieltä kanssasi. Aika moni ihminen maailmassa on huoltanut autoaan saamatta airbagia naamalleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
40e nyt ei ole paha hinta raitisilmasuodattimen ja ilmansuodattimen vaihdosta.

Kohta saadaan lueskella, kun näillä tee-se-itse-hermanneilla on airbag lauennut naamalle :D
Nyt alkaa olla väsynyttä vedättämistä.

Kyseessä on kuluttaja-asiakkaan tehtäväksi tarkoitettu toimenpide. Sen tekeminen itse ei ole sen enempää "tee-se-itse-hermannin" merkki kuin se, että itse tankkaa tai imuroi auton. Renkaiden kausivaihto on paljon vaativampi ja vaarallisempi homma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom