Ei millään pysty suosittelemaan AEG:n kuivausrumpua!
Ainakin tuo oma Saksassa valmistettu "laadukas" 8000-sarjalainen oli tehty "hajoamaan" noin parin vuoden käytön jälkeen, eli siis käytännössä se kondensaattori tukkiintuu sieltä syvemmältä, mihin et pääse käsiksi ja sitä ei voi puhdistaa sieltä kuin purkamalla aivan koko koneen. Kone alkaa pikku hiljaa jättämään vettä sinne kondensaattorin pohjalle kunnes tukkeutuu kokonaan. Käytännössä se kenno on viimeinen osa, minkä saat sieltä syvemmältä kunnolla näkyviin, kun konetta purkaa. Tämän on myös huoltomies minulle sanonut, kun huolsi reilun pari vuotta vanhan koneen (sain tingattua takuuseen). Huoltomies sanoi, että 2v päästä todennäköisesti sama homma edessä, ja aika lailla täsmälleen niin kävikin! (suunniteltu ominaisuus). Ja tämä kaikki siitä huolimatta, että ne suodattimet oli puhdistettu täysin asianmukaisesti joka pyörityskerran jälkeen, ja kennon edustaakin (johon pääsi käsiksi) oli puhdisteltu silloin tällöin. Oikeastaan kaikilta muilta ominaisuuksiltaan ja laatutuntemukseltaan oli hyvä kone, mutta noin perusteellinen koneen toiminnan estävä ominaisuus pilasi koko koneen.
Laitoin nyt hätäisenä omat rahani Siemensin itsepuhdistavaan malliin, mutta siitä ei vielä kunnon kokemuksia onko oikeasti yhtään parempi.. Ja oikeastaan pienen selvittelyn myötä itse laittaisin seuraavaksi rahani sellaiseen malliin, jossa siinä jäähdyttimen edessä (yleensä alhaalla) on sellainen erillinen mattomainen kunnollinen suodatin (ks. esim. Miele ja osassa Siemensin koneita, yleensä musta paksu suodatin). Tämä estää paremmin nukan pääsyn sinne kennostoon. Tai sitten sellainen malli, jossa koko kennoon pääsee kunnolla kiinni helposti, mutta tällaiseen en ole vielä itse törmännyt (kuluttajakoneissa).
AEG pyykkikone (joka muuten oli hieman halvempi) sen sijaan on pelittänyt hyvin, siitä ei marmattamista.