ADT tarkkaavaisuushäiriöstä kärsiviä?

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Olen tehnyt itsediagnoosin ja päätynyt lopputulemaan, että kärsin ADT:sta ("engl. attention deficit trait"). ADT:tä ei välttämättä kovin moni edes tunne mutta on käytännössä pitkälti itseaiheutettu tarkkaavaisuushäiriö joka syntyy monille nykyajan hektisessä työelämässä.

Olen itse elämäntyylilläni ajanut itseni tähän tilaan jatkuvalla "multitaskaamisella" hyppimällä tehtävästä toiseen. Yleensä töissä on tekeillä monta pientä tehtävää ja yksi isompi mitä yritetään kaiken ohessa edistää. Tuntuu, että koko ajan on kiire enkä saa lopulta mitään aikaan, häiriinnyn ja juutun epäolennaisuuksiin. Lisäksi kun tähän soppaan otetaan mukaan vielä ulkoiset keskeytykset puhelimen piippauksista sähköpostin merkkiääniin sekä avokonttorin hälinään jotka kaikki katkaisevat tekemisen. Työkaveri vieressä ihmettelee, että miten ei tule valmista vaikka kova tohina on päällä koko ajan. Pienemmät ei syvää keskittymistä vaativat tehtävät valmistuvat yleensä kuin liukuhihnalta, mutta sitten kun pitäisi syventyä ja käyttää aikaa tehtävän suorittamiseen, niin se on vaikeaa ja tuntuu, että koko ajan mieli hyppii muissa asioissa ja pian havahtuu lukemassa iltalehden etusivua. Tästä seuraa stressiä kun töitä kasaantuu ja sitten nämä keskeneräiset asiat vilisevät mielessä.

Nyt olen alkanut muuttaa työskentelytapoja ja korjata näitä ongelmia. Puhelimesta on äänet pois, sähköpostin pyrin pitämään koneella suljettuna, käytän vastamelukuulokkeita konttorilla ja yritän keskittyä paremmin. Lisäksi aikataulutan ja priorisoin asioita. Pientä edistystä on tapahtunut, mutta vuosia kestänyt ongelma ei korjaannu hetkessä.

Kohtalotovereita, keskustelua ja ajatuksia aiheesta hakien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 925
En nyt itselleni mitään häiriötä diagnosoisi mutta itsellä kans välillä vituttaa kun pitäisi jotain syvempää keskittymistä vaativaa tehdä. Sähköposti laulaa, puhelin pimputtaa ja skype huutaa, välillä vielä pörrää työkavereita kyselemässä sitä sun tätä.

Koska omassa työssä voi vähän puljata omavaltaisesti aikatsulujen kanssa eli voi vähän itse järjestellä mitä päivän aikana tekee niin olen huomannut että ne keskittymistä vaativat työt pitää tehdä heti aamusta, iltapäivällä on kuitenkin hulinaa enemmän. Koska itsellä on liukuva työaika niin ruukkaan myös tulla joskus aikaisemmin töihin niin saa rauhassa tehdä kun muut ei ole vielä paikalla. Mikäli on isompia projekteja jotka vaatii keskittymistä niin niitä tykkään tehdä myös etänä. Itsestä ainakin tuntuu että olen "kotikonttorilla" huomattavasti tehokkaampi kuin työpaikalla kun on vähemmän häiriöitä.
 
Liittynyt
01.12.2018
Viestejä
12
Mistä tiedät, että on itse aiheutettua vai onko tämä vasta alkanut oireilla? Muuten kuulostaa ADD:lta (ADHD ilman ylivilkkautta).
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Minä tunnistan tästä itseni. Koko ajan on töissä häiriötekijää ja muuta sekoilua, joka johtaa asiasta toiseen poukkoiluun. Vuosien saatossa tämä on johtanut siihen, että vaikka olisi rauhallisempaa, niin ei pysty kunnolla keskittymään yhteen asiaan. Opintovapaalla ratkoin tätä ongelmaa niin että menin kirjastoon/lukutilaan, jossa sai rauhoittua käsittelemään yhtä aihetta, että sai joskus valmistakin.

Pitääpä tutustua Dracon linkkiin, jos saisi työkaluja hallita "oireilua".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 138
AP:n skenaario tuttu, mutta en ole ajatellut sen olevan häiriö vaan nykyajan normi. Tasoittunee sitten lähempänä eläkeikää ja sitten varmaan hävettää että tuli juostua suuna päänä joka suuntaan.

En ole koskaan ollut keskittyvää tyyppiä, mutta jos, niin sitten saattaa useita aterioita ja yöunetkin unohtua. Noiden tehoepisodien panos sitten kattaakin helposti vähemmän tuottavat ajanjaksot. Työympäristöissäkin tiedetään että teen hommia vähän eri tavalla eikä kukaan ole "erityisvaatimuksistani" valitellut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 825
Viestejä
4 205 292
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom