AA-akkujen sopivuus

Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Olen yrittänyt Kuukkelehtia vastausta kusymykseen, minkälaisiin laitteisiin ladattavan AA-akun 1,2V jännite ei riitä. Kaverini valittaa, ettei hiiri toimi, toinen sanoo lataavansa viikottain. Itse olen kaikissa laitteissa (lamput, palovaroittimet, kellot jne) pariston korvannut akulla ilman ongelmia. Käytössä eniten LADDA-akkuja (=Eneloop).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 424
Olen yrittänyt Kuukkelehtia vastausta kusymykseen, minkälaisiin laitteisiin ladattavan AA-akun 1,2V jännite ei riitä. Kaverini valittaa, ettei hiiri toimi, toinen sanoo lataavansa viikottain. Itse olen kaikissa laitteissa (lamput, palovaroittimet, kellot jne) pariston korvannut akulla ilman ongelmia. Käytössä eniten LADDA-akkuja (=Eneloop).
Esimerkiksi itselläni yhdessä langattomassa näppiksessä tavalliset paristot kestävät vuosia, akuissa jo itsepurkaus syö akun tyhjäksi nopeammin. Sama tuntuu olevan erilaisissa kaukosäätimissä joita käytetään harvoin, akut purkautuvat itsestään lyhyemmässä ajassa kuin paristosta loppuu puhti. Ja jotkut halpislaitteet vaan ovat sellaisia että rupeavat hirveän aikaisessa vaiheessa valittamaan että paristot tai akut ovat tyhjiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 424
Ok. Se on siis vähän niinku tuurista kiinni, missä kestää, missä ei.
Juu, hyvinkin pitkälti. Toki nuo Eneloopit taitavat olla LSD-akkuja eli itsepurkautuminen on pienempää kuin tavallisilla akuilla joten kestävät vähän virtaa kuluttavissa laitteissa kuten esim kelloissa hieman paremmin kuin tavalliset. Tavallisilla halpisakuilla kun ei tee esim seinäkellossa mitään kun saa olla muutaman viikon välein lataamassa.
 
Liittynyt
09.10.2021
Viestejä
202
Ei kai niitä vanhoja nopeasti itsestään tyhjeneviä ladattavia enää saa edes myydäkään? Melkein kaikki ladattavat AA-paristot ovat nykyään NiMH, eli juuri sitä Eneloop/LSD tyyppiä.

Mutta tosiaan 1.2V perusjännite ei ole aina paras vaihtoehto verrattuna alkaliparistoihin. Esim taskulamput ovat paljon himmeämpiä, jos kirkkaus perustuu suoraan tuohon patterin jännitteeseen. Kellot toisaalta käy pitkään jo muuten käyttökelvottomalla alkalilla. Myös toimivista kaukosäätimistä löytyy alkaleja joista jopa parasta ennen päiväys on mennyt vuosia sitten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 946
Viestejä
4 207 175
Jäsenet
70 997
Uusin jäsen
Raadottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom