Ratkaistu 9700k -> 9900k ei toimi

Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Eli tuli vaihdettua 9900k prossuun mutta kone ei postaa sen jälkeen. Välillä saattaa päästää winukkaan mut bsoddaa 30sec jälkeen milloin milläki koodilla. Biosi nollattu ja muistikikkailua koitettu mut ei vaikuta. Biosi kyllä tunnistaa prossun. Voiko olla heti paketista rikkinäinen prossu? Ja emona tosiaan z390-f
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Koeta päivittää BIOS ja alikellottaa muistit 2133MHz.

Eipä ole paketista rikkonaisia prosessoreita minulle sattunut.
 
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
117
Joskus aiemmin ainakin oli ongelmaa vanhemmissa bios versioissa z390 emoilla että ne syötti gen 9 prossaan liikaa jännitettä , en tiedä onko tämä jo korjattu (toivon mukaan).

Toinen mahdollinen ongelma on että virtalähteesi tehot/laatu ei toimi vain prossan kanssa.

Ja joku taisi kirjoitella joskus että sai systeemin vakaaksi kun rajoitti bioksesta prossan käyttämään vain max 3 ydintä... :(
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Bios pitäs olla uusin 1502. Ja powerina on corsair rm1000x joten ei siitäkään pitäs olla kiinni. Vaikuttaisko emon patterin poisto erilailla kun biosin nollaus muuten?
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Koitan ton cmos kun pääsen kotia. Pitääkös toi emon memok nappi olla on vai offilla?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 278
Katso sielä biosista, että paljonko se syöttää prossulle jännitettä. Pysyykö päällä pelkällä biosilla, jos pysyy, niin sitten katsot Windowsin puolelta cpu-jännitetteet. Ota kaikki virransäästöasetukset pois päältä.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 614
Biosista load optimized defaults.

Kun asetat XMP-profiilin niin siinä yhteydessä kysyy otetaanko Intelin default turbo-asetukset käyttöön?

Tarkista vielä että Asus Multicore Enhancement on pois päältä.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
986
Biosista load optimized defaults.

Kun asetat XMP-profiilin niin siinä yhteydessä kysyy otetaanko Intelin default turbo-asetukset käyttöön?

Tarkista vielä että Asus Multicore Enhancement on pois päältä.
Jeps, tämän "Multicore Enhancementin" ansiosta mullakin oli ensimmäiset kuukaudet yhtä tappelua bluescreenien kanssa. Oli sen verran vakaa, että joskus toimi pitkiäkin aikoja kunnes satunnaisesti kesken työskentelyn heitti itsensä kumoon. Selvisin siitä aikanaan sillä, että lukitsin manuaalisesti jännitteen (1.3v tms), mutta vika olikin MCE:ssä joka "Auto" tilassa oli päällä (Auto = päällä, Enabled = päällä, Disabled = pois). MCE Disabled vastasi siis normikelloja. Tämä oli myös mun ensimmäinen Intel -prossu, niin olin hieman pihalla kaikesta :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Tämä selvä :thumbsup: koitan näitä kun pääsen koneen ääreen ja raportoin sitten kuinka kävi :)
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Mulle tuli aikoinaan uusi 6700k ja paketista rikki. Oireetkin oli aika vastaavat. Kaatuili winukan asennuksessa jo, mutta sain sen asennettua kuitenkin. Kaatuilu jatkui winukassa tietenkin. Myyjäliike vaihtoi uuden prossun ja homma ratkesi.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 278
Voi se cpu olla rikkikin. Minulla oli myös i7-6700k joka satunnaisesti teki bluescreeniä heti uudesta asti ja lopulta pimeni kokonaan noin kuukauden päästä. Sain takuuseen uuden ja ongelmat loppuivat.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
No nyt sain sen verran toimimaan kun nolla cmos, mce pois päältä ja b1 slotista muistikampa pois niin toimii. Kun muistin laittaa b1 slottiin niin ei postaa enää
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
tais vika paikantua kumminkin toiseen muistikampaan? toisen muistin kun laittaa kiinni niin ei mene edes biosiin asti? en nyt vaan ymmärrä miten se voi ottaa nokkiinsa prosessorin vaihdosta E: väärä hälytys ei johdukkaan kammasta. Eli jos laittaa 2 kampaa niin ei toimi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Eli vaikuttas nyt siltä että A1 ja A2 slotit on pimeenä... B kanavat toimii
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Siis sori mut vittu tää vaikuttaa nii henkimaailman hommalta nyt. Pääsin biosiin muistit b2 ja a2 slotissa ja biosi tunnistaa molemmat mun windowsiin ei päästä
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Pinnit tarkistin myös. Ei mitään moitittavaa. Vanhaa prossua ei ole enää niin huono koittaa. Mut teen nyt sellasen pelimiesliikkeen ja lähetä prossun takasi takuuseen ja maksan 50e jos ei vikaa olekkaan siinä. Sitte senjälkeen emo takuuseen eikai siinä muuta :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Katso sieltä reunasta niitä pinnejä vielä kerran. Minulla teki samaa kun jostain kulmasta oli pari pinniä taittunut. i5-7600K oli kyseessä ja joku tarjousbundle. Enkä mielestäni itse niitä pinnejä koskaan taittanut, vaan tuli tehtaalta noin.

Ei sen tarvitse paljoa olla taittunut, kunhan ei ota kontaktia prosessoriin, niin asia on sillä selvä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 278
Onko sinulla samasta paikasta ostettu cpu, emo ja muistit?

Minulla oli silloin pari vuotta sitten. Verkkokauppa otti nuo kaikki takuutestaukseen ja vaihtoivat sitten cpu:n. Sinunkin kannattaa ehkä kysyä, että jos ottaisivat kaikki testaukseen.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
467
Emolevy takuuseen niin sen jälkeen pitäisi alkaa toimimaan kun sieltä tulee uusi. Pinneihin ei kannata mennä koskemaan.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
218
Emolevyä ei välttämättä kannata laittaa vääntyneen pinnin takia takuuseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Emolevyä ei välttämättä kannata laittaa vääntyneen pinnin takia takuuseen.
Eräästä kaupasta , jossa on 50€ tarkastusmaksu, tulee vaan lasku perästä ja "käyttäjän virhe". Tai ainakin näin minulle vastattiin, kun kyselin i5-7600K -bundleni perään ja sanoin, että oli valmiiksi vinossa. Sain vain pahan mielen ja fetissin kuvata Intel-emolevyjen kantoja, kun ne tulee kaupasta. Ja juuri muistien toimimattomuus jossain paikoissa oli se virhe, jota tämä aiheutti.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Tää on kyllä jännä kun koitin vähän kellotella niin testien ajan kaikki on ok mutta heri kun testin sammuttaa niin sen jälkeen noin 5sec ja bsoddaa
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Okei homma alkoikin jatkumaan. Jos on kampa on A slotissa niin ei toimi
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Kellotuksetkin pysyy vakaina ilman mitään bluescreenejä testien jälkeen
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 070
Kun ketjua lukee niin en kyllä tiedä mihin sitä muistia oikein laitat kun on mainittu a slottia ja b1 slottia...

Slot.png
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
368
Kun ketjua lukee niin en kyllä tiedä mihin sitä muistia oikein laitat kun on mainittu a slottia ja b1 slottia...

Eli siis jos A slottiin laittoi muistia niin kone ei toiminu. Vain B sloteista toimi. Mut nyt ehkä toimii kun ronklasin emon pinnejä vielä tarkempaan kohilleen niin taas toimii
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 255
Viestejä
4 230 665
Jäsenet
71 185
Uusin jäsen
kyynel

Hinta.fi

Ylös Bottom