8700k prossun kellotuksen tarpeellisuus?

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Morjesta

Ajelen 8700k prossua vakiona, kun pelaamissani peleissä prossun kuorma ei mene 100%.

Käytössä 1440p UW näyttö ja näytönohjaimena 1080ti eli näytönohjain rajoittaa menoa.

Mutta kysymys on, että saako kellottamisesta tässä tilanteessa mitään hyötyä?

Laskisiko prossu jonkun asian nopeammin vaikka kuorma ei olisikaan millään ytimellä 100?

Eli voisiko kone olla sulavampi tms.?

Pubgissa nyt eniten tökkivä kuva haittaa, mutta se taitaa johtua huonosti tehdystä pelistä eniten.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 572
ei taida olla hyötyä tässä tapauksessa.
Tosin jos on jäähdytys kunnossa niin ei siitä haittaakaan ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
Prossun kuorma ei kovin hyvin kerro, onko joku pelitilanne prossurajoitteinen. Jos peli pystyy tietyssä tilanteessa esim. käyttämään tehokkaasti neljää ydintä kahdeksasta, voi tilanne olla prossurajoitteinen vaikka prossunkäyttö on vain ~50%.

Jos näytönohjainkäyttö on 98%+ niin olet todnäk. näytönohjainrajoitteisessa tilanteessa. Jos taas näytönohjaimen käyttöaste putoaa alemmas, joku muu rajoittaa menoa. Tyypillisesti jonkinlainen FPS cap, esim. v-sync, tai sitten useimmiten prosessori.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Haen tässä sitä, että voiko min fps nousta?

En tiedä miten pelit toimii.
Onko siellä jotain pieniä erillisiä "välilaskutoimituksia" joissa nopeudesta olisi hyötyä vai onko pelit tasaista vain yhden laskun jatkuvaa laskemista?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Monesti ne kellotukset ja muistien kellotus myös auttaa pahimpiin droppeihin. Tippuuko gpu usage missään kohtaa? Jos tippuu niin kellotus parantaa tilannetta.
 
Liittynyt
22.05.2019
Viestejä
122
Mutu tuntumalla esim bäfä ykkösessä fps nousee reippaasti stock vs 5.0 ghz, minimit kanssa pysyy huomattavasti korkeemmalla. BF1 on tosin hyvin raskas peli prossulle, muissa en ole huomannu niin isoja eroja.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Muutaman framen saatat saada lisää, mutta et mitään paljaalla silmällä erotettavaa tehonlisäystä kyllä saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 125
Itse kellottelisin vaan muisteja, noi muistit on kyllä huonot siihen.. Muisteista voisi saada enemmän pelinopeutta irti kuin prosessorista.

Prossun kellotus vaatii melkein sen korkkauksen ja tuo emolevykin on vähän perus.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Prossun kellotus vaatii melkein sen korkkauksen ja tuo emolevykin on vähän perus.
Kyllä se kai parempi on kuin perus?

Oston aikoihin oli täällä vertailua emoista (vai oliko jossain muualla?), niin tuossa virransyöttö pitäisi olla hyväntasoinen. Ainakin paljon parempi kuin verrokeissa .

Ainakin olin siinä luulossa, että olisi riittävä myös kellotukseen.

Muistit oli oston aikaan reilusti kalliimpia kuin nyt ja sitä ennen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Itse korkkasin heti ostettuani 8700K:n ja otin "löysät" pois.

Nyt siis kulkee 4.7ghz ilman lämpöjen nousuja ja tuulettimien huutamista.

Tuohan on siis vakio turbo boost, mutta lähinnä sillä erotuksella, että mulla on jatkuvasti nuo mhz päällä.

Uskon, että parempi pelien kannalla, että mhz on jatkuvasti maksimit kuin että ne heiluu ja tällöin varmistan sen, ettei prosu ainakaa siinä kohtaa aiheuta "pullonkaulaa".

Vanha 3770K kun välillä tiputteli suoraa 4.5GHz -> 3.7GHz yhden ytimen kun ei ollut vakaa kellot ja tämä aiheutti nykäyksen pelissä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
70
En uskoisi että näyttis olisi kovinkaan paha pullonkaula >https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080-vs-Nvidia-GTX-1080-Ti/4026vs3918
Afterburnerilla vähän kelloja ylös.
Arma 3 kuormittaa myös prossua ja omalla II-koneella (Asus Maximus V Gene + 3770K + 16GB + GTX1080) Arma 3 pyörii hyvin kun peli- ja näyttisasetukset on muutettu, (youtubesta ja googlaamalla löytyy) 3770K on emon Gamer asetuksilla, mutta nostettu ytimien kelloja pykälä ylös eli 49, 48, 47 ja 46, ja jnnite 1,38V välillä oli kaikki 49 mutta en huomannut mitään eroa nykyiseen.
Jossain vaiheessa pelailin itsekin Pubkia ja silloin taisi olla GTX 1080ti ja Skylake kokoonpano, muistit 16 GB ja Pubki toimi paremmin kuin Arma(kaikkien bugien kehto).
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ram muistien nopeus peleissä on usein vaikuttanut reilusti enemmän Vs hitaat ram muistit.
Eli nopeammilla Ram muisteilla saatetaan saada jopa reilusti kovemmat hyödyt kuin prossun +500,600Mhz kellotuksilla.

Toki yhdessä vaikutus on huomattava Vs kone joka vakiona hitaammilla muisteilla.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
70
Kyllä, ja taitaa myös tiukoilla latensseilla olla enemmän vaikutusta kuin korkeilla muistien MHz.
Ainakin mainitsemassani kokoonpanossa onnistuin käräyttämään toisen kamman liiallisilla jännitteillä
ja tilalle tulleet ovat 1333 MHz vanhojen 1600MHz sijaan mutta tiukemmilla latensseilla ja emo tuntuu
muutenkin toimivan niiden kanssa paremmin XMP-asetuksilla.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Mjoo, kuhan saat ne all-core kellot vakaaksi. Eli et käytä AVX offsettejä ja annat prossulle tarpeeksi toiminta väljyyttä lämpö-, tehorajoilla ja jänöä riittävästi. Tarkoittaen siis sitä ettei kelloihin sinänsä tarvitse koskea, rukkaat emos vain siten ettei se humppaa kelloja minkään rajan johdosta.

Jotenkin nuo muistien kellot vain kuulostaa itselle ihan riittäviltä(3000MHz 15cl), tolla resolla(3440x1440) tuo GPU kuitenkin on se suurin pullonkaula. En ainakaan missään nimessä menisi uusia kampoja ostamaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 822
Viestejä
4 205 168
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom