600M vs 1000M

Operaatori tarjosi 1000M liittymää pari euroa halvemlla kuin nykyinen 600M. En usko et nykyinenkään netti on täysi 600M, mut ei se mulle se nopeus ole ollut ensisijainen piire ja kyl tolla hyvin katson 4k-elokuvia ilman suurempia pätkimisiä. Pisti kuitenkin mietimään, että väkisin olisi joutunut ottamaan uudet reitittimet, vaikka vanhakin on 5G. Ja niitä tulisi kaksin kappalein, toinen pitäs jollani tarrasysteemillä laittaa ikkunaan kiinni.

Osaako kukaan sanoa mikä ihme systeemi Elisalla mahtaa olla? Kannattaisiko vaihtaa. Itselle olisi upload-nopeus tärkeämpi mut se on molemmissa sama.

Ei kannata jos et tiedä ja koe tarvitsevasi. Kyseessä kun vielä on 5G liittymä niin tuskin saat tuota nykyistäkään nopeutta, uudesta puhumattakaan. Nopeustestillä nykyisestä liittymästä ois hyvä aloittaa jos kuitenkin vaihtoa miettii.

Nykyinen reititin siis ilmeisesti joku pöydällä oleva? Uusi olisi ulkomodeemi, jonka voi kiinnittää vaikka tarralla ikkunaan tai ruuveilla seinään. Siitä kaapeli sisälle, johon varsinainen reititin päähän.

Et kertonut mitä tekniikkaa uusi olisi, mutta mainitsit että "vanhakin" on 5G, joten ilmeisesti samaa mobiilitekniikkaa. Ihan ekaksi testaa nykyisen nopeus. Jos nykyinen on 5G eli mobiilinetti niin testaa useampaan kertaan eri vuorokaudenaikoina. Jos tarjoavat vaihtoa kiinteään (kuituun) ja vieläpä nykyistä halvemmalla niin vaihtaisin välittömästi.

Vaihdossa halvempaan ja nopeampaan saattaa olla joku koira haudattuna. Yrittävätkö sitoa määräaikaisella?

No mä oon tyytyväinen nykyisiin nopeuksiin. ajattelin vain olisiko uudessa modeemissa jotain hyödyllistä tekniikkaa jonka vuoksi se vaihto kannattaisi tehdä. Enkä oikein tiedä mitä teknologioita vanhassa ja uudessa liittymässä olisi.

No mä oon tyytyväinen nykyisiin nopeuksiin. ajattelin vain olisiko uudessa modeemissa jotain hyödyllistä tekniikkaa jonka vuoksi se vaihto kannattaisi tehdä.
Sisältyykö modeemi hintaan ja silti kk-maksu nykyistä halvempi? Siinä tapauksessa vaihtaisin. Saat ainakin uudempaa rautaa johon todennäköisesti tulee päivityksiäkin pidempään.

Älä toki mainitse uutta tai vanhaa modeemia nimeltä tai mallilta.

En tiedä uuden modeemin speksejä ja vanhasta ei väliä, koska se on 5v vanha jo, uudessa varmasti joka mittapuun mukaan paremmat speksit.

Mietin vaan kun vanha on yksi purkki, uudessa järjestelmässä tulisi kaksi purkkia.

Sisältyykö modeemi hintaan ja silti kk-maksu nykyistä halvempi? Siinä tapauksessa vaihtaisin. Saat ainakin uudempaa rautaa johon todennäköisesti tulee päivityksiäkin pidempään.

Joo. Siinä tulee kaksi purkkia ja ilmeisesti toinen pitäisi asentaa ulos. Vanha rintamamiestalo ja ei ole sellasia ikkunoita, joista sen saa ulos enkö viitsi ruveta reikiäkään poraamaan välikaapelia varten

Aiheesen hieman liittyen ( olen kuitenkin valokuidussa kiinni ) mulla on 600M liittymä ja Elisalta soittelivat, että nyt olis hyvä päivittää. Netflix elokuvat kuulemma näkyy parememmin 4K :na ja myös poikien nettipelit pyörii kuulemma paremmin. Työntekokin kotoa käsin sujuu ilman tökkimistä.

Arvaa tilasinko nopeaman liittymän ?

Ulkomokkulat ovat kyllä lähtökohtaisesti parempia, jos itse pitäisi 5G:n varassa olla (valokuitu kriteeri ollut viimeset 16v), niin ulkomokkulan laittaisin heti.

E: Myöskin käyttäisin 5G SA:ta (jos siihen on tolppia lähellä) matalampaan pingiin. Vaatii kyllä siihen liittymänkin, Elisalla 5G+ (plus) nimellä.

Viimeksi muokattu:
Netflix elokuvat kuulemma näkyy parememmin 4K :na ja myös poikien nettipelit pyörii kuulemma paremmin.
Sanoiko oikeasti noin? Paljonko se Netflix käyttääkään kaistaa nykyään enintään, joku 15M? Suositus taitaa olla 25M joka riittää enemmän kuin hyvin 4K:lle. Pelit eivät vaadi kaistaa pelaamisen aikana tippaakaan. Pelien lataaminen niitä harvoja tilanteita joissa siitä isosta kaistasta on oikeasti iloa. Ja sitä ne eivät siis maininneet...

Sanoiko oikeasti noin? Paljonko se Netflix käyttääkään kaistaa nykyään enintään, joku 15M? Suositus taitaa olla 25M joka riittää enemmän kuin hyvin 4K:lle. Pelit eivät vaadi kaistaa pelaamisen aikana tippaakaan. Pelien lataaminen niitä harvoja tilanteita joissa siitä isosta kaistasta on oikeasti iloa. Ja sitä ne eivät siis maininneet...

Puhuivatkin nettipeleistä.

Kyllä se "myyntitykki" ( = joku kesähessu ?) siellä tälläisiä totuuksia lateli. Tuskin uskoi niihin itsekkkään, vaan taisi olla käsikirjoitettua/ohjeistettua myyntiproosaa. Kenties joku tuon uskookin, kun tuollaista suoltavat ?

tässä samaa proosaa nettisivuilta. Mm, sujuvat videoneuvottelyut eivät suju 300M liittymällä, eikä sujuva pelaaminen, eikä suoratoisto hyvällä kuvanlaadulla :)

1785430586657.png

1785430608960.png

1785430673038.png

Viimeksi muokattu:
Miten noissa puhutaan 600/600 ja 1000/1000 kun googlella tuli et Elisalla se on upload speed aina 100M riippumatta onko download 300/600/1000. Ei varmaan täyteen sataan saa, mut se mikä mua kiinnostaisi olisi oiden tubevideoiden lataamisen nopeus. Joskus upannut isoo tiedostoo ja sit huomaa et pitääkin keskeyttää kun unohtanut jonkun tärkeän jutun.

Epäilisin että Elisa tarjoaa ZTE G5F MC7510 5G ulkoreititintä, en tunne laitetta mutta ainakin wlan puuttuu joten mikäli wifiä käyttää niin lisäksi tarvitsee ulkoisen purkin, järkevin varmaan wifi reititin ja käyttää modeemia siltaavana.
Tässä siis toinen purkki on virran syöttöön modeemille.

Epäilisin että Elisa tarjoaa ZTE G5F MC7510 5G ulkoreititintä, en tunne laitetta mutta ainakin wlan puuttuu joten mikäli wifiä käyttää niin lisäksi tarvitsee ulkoisen purkin, järkevin varmaan wifi reititin ja käyttää modeemia siltaavana.
Tässä siis toinen purkki on virran syöttöön modeemille.
Ihan erillisellä PoE-injektorilla virta tuolle ulkomodeemille Elisan tekemässä asennuksessa hoidettiin. Modeemi tosiaan siltaavana ja sisällä wifi-reititin.

Tarjoaako ne muka niitä vielä ilmaiseksi. Nykyäänhän ne liisataan kuukausimaksulla yleensä, kun ennen sai aina kaupan päälle.

300/300M joka ei ole koskaan loppunut kesken vaikkka teini katsoo 4k-lähetyksiä (Netflix/Disney) TV:stä + yuotube/muut videot kännykästä, minulla VPN yli TEAMS palaveri + muut ohjelmat&selaimet ja vaimo VPN:llä työohjelmien & selaimen jossa 30+ sheettia auki lisäksi äänikirjoja kuuntelee...

Joten mitä vaaditaan että esim 500M liittymä ei riittäisi, kun meidän 300:lla tuntuu ettei rajat tule silläkään vastaan mitenkään.... :rolleyes:

Joten mitä vaaditaan että esim 500M liittymä ei riittäisi, kun meidän 300:lla tuntuu ettei rajat tule silläkään vastaan mitenkään.... :rolleyes:

Itse en saa nettiä tukkoon muulloin kuin lataamalla ison pelin. Pelit voivat viedä satoja gigatavuja, joten siirrettävää on paljon ja silloin gigaisesta liittymästä on iloa. Mutta muutoin en ole kyllä törmännyt rajoihin. Jopa 75M ADSL oli suurimman osan ajasta täysin riittävä ja nykyinen 600M kuitu on yhtä juhlaa.

Voisin mä tehdå vaihdon, mut mietin miten saan kaapelin ulkoa sisälle. En viitsi porata reikääkään. Pitääkö laite olla suunnattuna tukiasemaan päin? Taloni ja tukiaseman välissä on sankka metsä. Tosin ilmeisesti signaali pääsee läpi, kun nykyinen modeemi toimii sisälläkin.

Puhuivatkin nettipeleistä.

Tämä meni ohi. Siis minäkin puhuin tietenkin nettipeleistä. Ne eivät vaadi kaistaa juuri lainkaan. Latenssilla on merkitystä. Ei kaistalla.

Voisin mä tehdå vaihdon, mut mietin miten saan kaapelin ulkoa sisälle. En viitsi porata reikääkään. Pitääkö laite olla suunnattuna tukiasemaan päin? Taloni ja tukiaseman välissä on sankka metsä. Tosin ilmeisesti signaali pääsee läpi, kun nykyinen modeemi toimii sisälläkin.

Jos se 5G toimii hyvin nyt sisältä, niin totta mooses se toimii vähintään yhtä hyvin ulkoasennuksena. Ei se signaali siitä ainakaan heikkene. Noissa se signaali voidaan tuoda sisälle ikkunan välistä lattakaapelilla eli ilman seinän poraamista. Se siis tuskin tulee ongelmaksi.

Tämä meni ohi. Siis minäkin puhuin tietenkin nettipeleistä. Ne eivät vaadi kaistaa juuri lainkaan. Latenssilla on merkitystä. Ei kaistalla.

Jos se 5G toimii hyvin nyt sisältä, niin totta mooses se toimii vähintään yhtä hyvin ulkoasennuksena. Ei se signaali siitä ainakaan heikkene. Noissa se signaali voidaan tuoda sisälle ikkunan välistä lattakaapelilla eli ilman seinän poraamista. Se siis tuskin tulee ongelmaksi.

Kuten jossain aikaisemmassa postauksessa kerroin, että mulla ei tässä rintamamiestalossa ole avattavia ikkunoita semmossa paikkaa, minkä läheisyyteen saisin sen ulkomokkulan asennettua suunnattuna tukiasemaan.

Tosin tänään törmäsin torilla Elisan myyjiin, kysyin asiaa niin väittivät ettei siihen väliin tarvita kaapelia. Voivat toki olla oikeassa, mutta omasta mielestä ovat väärässä; kuulivat kenties kysymyksen väärin.

Kuten jossain aikaisemmassa postauksessa kerroin, että mulla ei tässä rintamamiestalossa ole avattavia ikkunoita semmossa paikkaa, minkä läheisyyteen saisin sen ulkomokkulan asennettua suunnattuna tukiasemaan.

Kysyisin operaattorilta asennuksen vaihtoehdoista. Mutta poraaminen tuskin on iso ongelma. Tässä näkee miten tuollainen asennetaan:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=RhOZGZk41L4

Yksi pieni reikä ja asentaja hoitaa porauksen. Seinään siisti rasia. Jos siis reiätön asennus ei ole mahdollinen. Saisitkohan puhelimella jollain softalla kokeiltua miten signaali kuuluu eri puolilla taloa? Niitähän on softia jotka näyttävät signaalinvoimakkuuden.

Tosin tänään törmäsin torilla Elisan myyjiin, kysyin asiaa niin väittivät ettei siihen väliin tarvita kaapelia.
Ainakin se ulkoyksikkö tarvitsee jostain virtaa. Se tuodaan yleensä sisältä kaapelilla.

• Tykkää
Reactions: Mco
Ihan tarkistuksen takia paljonko nopeus on tällä hetkellä esim. ookla

Mua ei nopeus sinänsä kiinosta. Ihan sen vuoksi mietin kun pikkasen halvempi ja jos on uudempaa tekniikkaa, niin ainahan se tuo jotain etua. Ainakin firmware päivityksiä pidempään.

Kysyisin operaattorilta asennuksen vaihtoehdoista. Mutta poraaminen tuskin on iso ongelma. Tässä näkee miten tuollainen asennetaan:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=RhOZGZk41L4

Yksi pieni reikä ja asentaja hoitaa porauksen. Seinään siisti rasia. Jos siis reiätön asennus ei ole mahdollinen. Saisitkohan puhelimella jollain softalla kokeiltua miten signaali kuuluu eri puolilla taloa? Niitähän on softia jotka näyttävät signaalinvoimakkuuden.

Ainakin se ulkoyksikkö tarvitsee jostain virtaa. Se tuodaan yleensä sisältä kaapelilla.

Asennus olisi 500 €, jos pyytää asennettuva avaimet käteen. Sillä hintaa nykyinen liittymä laitteineen on hyvä. On mulla pitkiä poranteriä mut tiedä sit miten kosteussuoja tarvii tehdä ettei purut ime kosteutta jatkuvasti.

Mua ei nopeus sinänsä kiinosta. Ihan sen vuoksi mietin kun pikkasen halvempi ja jos on uudempaa tekniikkaa, niin ainahan se tuo jotain etua. Ainakin firmware päivityksiä pidempään.
Elisan hintoihin en luota, vuoden parin päästä tulee viesti "nostamme hintoja sinun ei tarvitse tehdä mitään"
Päivitykset on yleensä bugien korjausta, tietoturvaan liittyvää ei (yleensä) ole.
Ja niin nopeus kertoo jotain yhteyden laadusta.
mut tiedä sit miten kosteussuoja tarvii tehdä ettei purut ime kosteutta jatkuvasti.
Mulla on pari puruseinään porattua reikää ei ainakaan näkyviä ongelmia toinen 80 luvulta ja toinen ehkä 15v vanha,

Näytti olevan 200/7.7
Eli yhteys ei ole optimaalinen, varsinkin tuo UL kertoo heikosta kentästä, tarkemmat arvot saa modeemin signaali tiedoista.
Ulkomodeemilla arvot todennäköisesti paranevat tosin luvattu 100M UL voi olla kiven takana.

Näytti olevan 200/7.7
1.
Jos olet nykyiseeen liittymään tyytyväinen ja sen normaali hinta on edullinen, siis uuden joku määräaikeinen hintatakuu ei juur halvempi ja sen jälkeen paljon kaliimpi. Niin pitäisi keksiä joku suus parempaan.

Jos sinnun nykyisen liikkuvanlajaakaista liittymän nopeus käyttöpaikalla on 200/7,7 Mbit/s niin ei tarvi pohtia onko 600vs 1000, vssn 200/7,7 vs jotain

Sitten mitä ehkä sinulle tarjouttu, niin uusi modeemi, ilmeisesti ulkomodeemi ja asennus, tuo mieleen kotikiinteä 5G liittymän, mutta voi olla jotain muuta. Mutta mobiili kotikiinteissä 5G liittymät ovat eriasia kuin nuo liikkuvat, niissä on parempi laatulupaus joka kohdistuu siihen kyseiseen käyttöpaikkaan. Liikuvassa laajakaistassa ei luvata "mitään" tiettyyn käyttöpaikkaan.

Jos sinulla nyt joku sisämokkula, niin se on perinteisesti ihan paiaksta kiinni millaisia vauhteja saa. Rintsikan ovat vuosiensaatossa rampattu tied millaisiksi, ja pinta , kattomateriaalit laidasta laitaan, ja ikkunoitakin saneerattu. purutkin on voitu ottaa pois, eli sisäkuuluvuus, voi olla ihan mitä vain, ja isosti riippu testipaikaista, eli missä se mokkula on. Ulkomokkula varsinkin 5G aikaan on ihan ehdoton, jos sisällä vähänkään kuluvuus haasteita, ulkomokkula tarvii vähintään sähkön ja käytönnössä virran syöttö on ethernepiuhan yli (POE), eli yksi kaapeli riittää ulos, koska piuhanpituus ei vaikuta (kunahan alla maximin), niin reitin voi miettiä sopivaksi varsin vapaasti, ikkunan välistä ei nyt ole tavoiteltava. rintsikassa reiän tekeminen ei perinteisesti ole ongelma, jos omistus asunton. Vuokra kohteissa toki pitää lupa pyytää. ja voi toki tokkiä syystä tai toisesta.

Mutta selvitä mikä se myytävä tuote oikeasti on, ja jos nyt 200 liittymä vauhdinpuolesta riittää, niin jos sulle tarjoaan aioa kiinteä mobiili 5G liittymää, niin tuskin kannattaa maksaa suuremmasta nimellis nopeudesta, jos hitaampaa halvemmalla tarjolla. Noissa ota nyt giganen tarjousjutuissa miina on siinä että ne on määräaikisa hintatakuita tai sopimuksia, ja sen jälkeen hintapomsahtaa.

Edit:
Aloitukseen (otsikkoon) voisi päivittää että kyse 5G mobiililaajakaistasta. ehkä vähän aloitukseen koota sen kokonais kuvan mistä kyse.

Edit
500€ saa kyllä laaduikkaita ulkomodeemeita, ja muutaman satkun ulkomodeemeitakin on, se sitten paikakkunnasta ja kontakteista kiinni mihin rahaan saa asennuksen, siis mietin ihan sitä nykyisen liittymän pitämistä. Nykyisestä liittymästä kannattaa katsoa mikä sen liittymin nimellisnopeudet on, eli mihin asti liittymän puolesta on paukkuja.

Moodemin mallista myös vähän selviää millainen verkkotuki sillä on, mutta kertomasi perusteella kannattaa kokeilla parempaa paikkaa.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
312 422
Jäsenet
84 274
Uusin jäsen
Peigg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom