Ratkaistu 6,3mm/3,5mm adapteri katkesi kuulokeliitännän sisään

Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
67
No niin, nyt on tämäkin nähty.

Ihmettelin, miksei vahvistimin anna signaalia/ääntä kaiuttimille. Olin ottanut kuulokkeet pois. Joskus on käynyt niin, että adapteri on jäänyt kuulokeliittimeen kiinni, mutta ei tällä kertaa. Aikani asiaa ihmeteltyäni älysin katsoa itse adapteria. Adapterin nuppi on irronnut ja jäänyt liittimen sisään (katso oheinen kuva adapterista) ja vahvistin tietysti luulee, että kuulokkeet ovat kytkettyinä.

Onko mitään ideoita, millä tuon nupin saisi pois helposti ja vahingoittamatta itse liitäntää/vahvistinta? Kokeilin jo pinsettejä, mutta ei auta. Virkkuukoukku on liian paksu. Rikkinäinen adapteri itse ei enää kiinnity mihinkään, joten silläkään ei voi vetää nuppia pois. Taitaa seuraava vaihtoehto joko purkaa itse tai viedä huoltoon. Kyse on Yamaha RX-V667 vahvistimesta, ei uusi mutta kelpaa (toimiessaan) täysin mun tarpeisiin.

Apua :itku::rofl:
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 822
Nuo varttituuman kuulokeliitännät on usein takapuolelta avoimia joten suosittelisin ainakin kurkistamaan vahvistimen sisälle josko sen katkenneen palasen saisi vain työnnettyä ulos jollain rautalangalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
No tämä onkin uus tapaus että 6.3mm plugi katkeaa tuolla tavoin. Oon aikoinaan yhen 3.5mm plugin puhelimesta kalastanut suoristetulla klemmarilla, mihin päähän laitoin tipan superliimaa, työnsin sen plugiin ja annoin kuivua ja vedin katkenneen palasen irti. Samantyyppinen ratkaisu toiminee tähänkin, ja on varmasti vielä helpompi jopa tehdä kun ei tarvii ihan niin tarkkana olla ettei sen liiman kanssa osu vääriin paikkoihin.

En ota mitään vastuuta siitä jos tuhoat sen liittimen tätä ohjetta käyttämällä. Liimaa pitää olla vähän ettei se valu vääriin paikkoihin, ja tikku (mikä ikinä onkaan) pitää saada vietyä pohjalle sohimatta liittimen reunoja.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Jep, itte puhelimesta kalasrin 3.5mm katkenneen 2 kärkikontaktia pois.. mutta lukitus oli niin vahva, ettei pikaliimalla lähteny mihkään. Eli porasin reiän 2mm terällä ja sopivalla ruuvilla sain vedettyä roskan ulos.
Kyllä se kuuloke liitäntä otti siitä turpiinsa. Mutta eipä tuon luurin kanssa käytetty johtokuulokkeita - ja mikä parasta, ääni kuului nyt JBL BT luureista... Ilman häiriöitä.
En kannusta tekemään tätä poraamista jos ei ole siihen tottunut ja eritoten jos ei omaa tarkkaa voblaamatonta poraa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
koukut.PNG

Itsellä tuollainen setti joilla frendi sai pois katkenneen kuulokeliittimen.
Kuvasta ei huomaa mutta nuo koukut ovat erittäin pieniä ja pienin sopi juurikin nykäisemään sen katkenneen pään pois.
Omani tilasin Banggoodista:
DANIU 10Pcs Multifunction Broken Key Extractor Set Broken Key Remove Tools Professional Tools from Tools on banggood.com
Se nyt ei tietysti lohduta tässävaiheessa jos joutuu odottamaan kiinasta kuukauden että saa vehkeen pelittämään.
Sinuna yrittäisin tehdä pienen, terävän koukun esim. ohuesta rautalangasta jonka karkaisisin että ei heti oikenisi.
Tai ottaa ison ompeluneulan ja päästää sen kärjen ja taivuttaa varovasti koukuksi.

Kokeilin vielä kun sattui iso parsinneula löytymään.
Eli ensiksi kärki punahehkuiseksi ja hidas jäähdytys joten saamme tuon kärjen pehmenemään että kestää taivutusta.
20200816_093715.jpg


Sitten varovasti kärkipihdeillä...

20200816_093942.jpg


Tuo koukku on senverran terävä että saa todennäköisesti sorkittua sen 3.5mm pluginpätkän pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
517
Pari arvausta, kun en luonnossa näe virityksiä. Mitä jos tuohon adapterin toiseen puolikkaaseen laittaisi sitä pikaliimaa sopivaan paikkaan? Niin vähän ettei valu. Sitten tarkasti tappi reikään. Paras vaihtoehto taitaa kuitenkin olla purkaminen ja ronklaus sisäpuolelta. Jos menee vituiksi niin saman tien voikin mennä hankkimaan uuden liitännän ja tinailla paikoilleen.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
67
Victory!

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Toimivia ratkaisuvaihtoehtoja on varmasti useita - tässä omani. Ehkä jollekin joskus vielä käy samalla tavalla ja tästä threadista on apua. Huom! Lue loppuun, tämä ratkaisu ei todennäköisesti vaadi vahvistimen kopan avaamista.

Ensimmäisten kokeilujen jälkeen taitoin klemmarista koukun, mutta sekään ei tuottanut tulosta. Sopivaa liimaakaan ei heti löytynyt, joten päätin avata vahvistimen kopan, niin saan vähintään imuroitua pölyt sisältä (imuroin yleensä imurin harjaspäällä ritilöiden päältä, mutta kuten viimeisestä kuvasta näkyy, niin pölyä kertyy silti ihan kiitettävästi sisälle). Vain 18 avatun ruuvin ja yhden irroitetun piuhan jälkeen kuulokeliitin oli käsissäni. Valitettavasti liitin ei ole avonainen sisältä enkä heti keksinyt, miten saisin sen avattua rikkomatta sitä. Tässä vaiheessa muistin joskus ostaneeni sellaisen pinsettisetin Biltemasta. Tuossa setissä on teräväkärkiset pinsetit, jotka aukeavat puristaessa. Näillä adapterin nuppi lähti helposti - pinsettien kärki adapterin nupin sisään, puristus ja veto. Vahvistinta ei siis olisi todennäköisesti tarvinnut avata, mutta kuten todettua, sainpahan pölyt imuroitua.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 927
Viestejä
4 206 711
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
yoinks

Hinta.fi

Ylös Bottom