5W-30 vs. 5W-50 moottoriöljy (Avensis)

VVT-i toimii öljynpaineella, joten jonkinlainen vaikutus suosituksesta poikkeamisella voi olla.
 
Jos mietitään että jälkimmäinen numero on viskositeetti kuumana, ja öljyhän ohenee sitä ohuemmaksi mitä kuumempaa se on.

Normaalia henkilöauton moottoria, tai siis sen öljyjä ei tarvitse erikseen lämmittää käyttölämpötilaan jotta sillä voi ajaa, vaan se lähtee ulkoilman lämpötilasta itsekseen lämpenemään, ja oletattavasti myös sinä lämpenemisvaiheessa se toimii suht normaalisti. Tuona aikanahan öljy on jäykempää kuin mitä se on on ollessaan siinä lämpötilassa mihin tuo jälkimmäinen numero on speksattu.

Niin maallikon järjellä tuo tarkoittaa että ei ole haittaa että öljyn kuumapää oliskin vähän jäykempää mitä auton spekseissä lukee. Mutta ohuemmaksi ei kannata vaihtaa! Toi 5w-50 ei ole muuten mitään ihan mahdottoman paksua. Laitoin muuten juuri omaan autooni 10W60:sta... kyllä se ihan hyvin hyvin juoksevaa on kuumanakin. Mutta ei ollut niin "vettä" kuin 5w-30.
 
Viimeksi muokattu:
Niin maallikon järjellä tuo tarkoittaa että ei ole haittaa että öljyn kuumapää oliskin vähän jäykempää mitä auton spekseissä lukee. Mutta ohuemmaksi ei kannata vaihtaa! Toi 10w-50 ei ole
muuten mitään ihan mahdottoman paksua. Laitoin muuten juuri omaan autooni 10W60:sta... kyllä se ihan hyvin hyvin juoksevaa on kuumanakin. Mutta ei ollut niin "vettä" kuin 5w-30.

Joihinkin BMW -autoihin suositellaan 10W-60.. Vai mikä auto TeknoR:aa on?
 
Joihinkin BMW -autoihin suositellaan 10W-60.. Vai mikä auto TeknoR:aa on?

remmiahdettu Audi 80 2.0 ABK eli öljyks menee suunnilleen mikä vaan kunhan lukee vw 501/502 tms, eli käytännössä lähes kaikki, mutta paksu on parempi kun tällä ajo on niin motorsporttia.
 
Itellä on ollut 1.6 vvt-i koneessa sekä 5W40 ja 5W50 öljyä. Ihan samalla tapaa on toiminut viimeset 100tkm. Että en lähtis öljyjä ton laadun takia vaihtelemaan jos yösi saat nukuttua.
 
Mutta ei ole mitään perusteltua syytä käyttää ohjeistetusta huomattavasti paksumpaa öljyä?

Mahdollinen säästö öljyn hinnassa menee sitten kasvaneeseen polttoaineen kulutukseen.
 

Foorumiltahan löytyy ihan tollanen öljyn valintaan keskittynyt keskusteluketjukin. Jokatapauksessa tehtaan spekseissä olevassa koneessa kannattaa käyttää tehtaan suosittelemaa viskositeettia. Paksumpi öljy aiheuttaa ainoastaan sen, että öljy on jatkuvasti kuumempaa, sillä normaalissa käyttölämpötilassa öljy ei yksinkertaisesti pumppaudu yhtä tehokkaasti kuin juoksevampi tavara. Tästä aiheutuu se, että öljy pysyy esimerkiksi alakerran laakereissa pidempään, sillä uutta öljyä ei juokse sinne laakerille suunnitellulla tahdilla ja kaikesta tästä johtuen öljy lämpenee normaalia kuumemmaksi.

Tuskin tollanen tojotan kone tollasesta öljystä rikki menee, mutta harvoin se moottoriöljy niin kallista on etteikö kannattaisi vaan käyttää sitä suositeltua. Tätä keskustelua käydään tuolla vähän korkeamman viritysasteiden moottoreiden kanssa jatkuvasti ja sielläkin on nykypäivänä jo alettu ymmärtää se, ettei se öljyn viskositeetti automaattisesti tarkoita että koneet kestäisi paremmin viskositeetin kasvaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom