5v vanha lippulaiva vs. ihan uusi lippulaiva???

Mulla on Samsung Note 10+, jolla Ikää on jo yli 5 vuotta.
Mitä saan lisää, kun hommaan kohta julkaistavan Snapdragon 8 Elite kännykän? Siis jotain konkreettista, ei pelkkiä prosentteja.
Hemmetin hyvin ylipäätään nää lippulaivat tuntuu sietävän aikaa. En ole vielä keksinyt mitään syytä päivittää.

(Toimisikohan Maisa-sovellus paremmin 1200€ uudella puhelimella?)

Kertokaa mulle edes joku syy päivitykselle kuin tuo Maisa-sovellus. Kameran laadulla ei ole merkitystä.

Eniten tässä pohdinnassa on pointtina, että hurjaa vauhtia tuodaan uutta rahastusideaa markkinoille, vaikka vanhatkin on ihan käyttökelpoisia. Tai sitte mä olen vaan tippunu kärryiltä, enkä tarvi muuta kuin CoC ja PoGo toimii... Surffaan netissä i7 4970 tietokoneella, eikä mikään muu töki kuin Win11 asennus :)

Sitten vaan käytät kännyä sen ymmärtäen ja poistat kaikki turhat ohjelmat. Itsekin ajattelen pitää vielä ensivuoteen tätä Android 13 kännyä (Pixel 4a). Hienosti toimii.

Sitten vaan käytät kännyä sen ymmärtäen ja poistat kaikki turhat ohjelmat. Itsekin ajattelen pitää vielä ensivuoteen tätä Android 13 kännyä (Pixel 4a). Hienosti toimii.
Mä en ole ainakaan kuullut, että kenenkään kännykkään käyttiksestä tai sen versiosta riippumatta olis kohdistunut mitään konkreettista tietoturvauhkaa. Mä epäilen suuresti noiden tietoturva- ja versiopäivitysten tarpeellisuutta muuten kuin ominaisuuksien puolesta. Toki tarpeellista jossain muissa ympäristöissä, mutta mun pankkitilin kaapattavat varat on sitä luokkaa, ettei maksa rikolliselle vaivaa. Tää tietoturvapäivityshomma olikin hyvä huomio, koska itse sen unohdin. Mun mielestä se on osa suunniteltua vanhenemista. Kolmas luku asiaan on kokonaan maailman turvallisin 5G verkko ja jokaisen operaattorin omalla nimellä brändätty F-Secure (4€-15€/kk).

Mä en ole ainakaan kuullut, että kenenkään kännykkään käyttiksestä tai sen versiosta riippumatta olis kohdistunut mitään konkreettista tietoturvauhkaa. Mä epäilen suuresti noiden tietoturva- ja versiopäivitysten tarpeellisuutta muuten kuin ominaisuuksien puolesta. Toki tarpeellista jossain muissa ympäristöissä, mutta mun pankkitilin kaapattavat varat on sitä luokkaa, ettei maksa rikolliselle vaivaa. Tää tietoturvapäivityshomma olikin hyvä huomio, koska itse sen unohdin. Mun mielestä se on osa suunniteltua vanhenemista. Kolmas luku asiaan on kokonaan maailman turvallisin 5G verkko ja jokaisen operaattorin omalla nimellä brändätty F-Secure (4€-15€/kk).
Nuo tietoturvapäivitykset onkin samanlainen juttu kuin vakuutukset, turvavyöt tai pelastusliivit. Harvoin niille on tarvetta, mutta puute kostautuu ikävällä tavalla. Lisäksi näiden ongelmana on se, että puhelimen käyttäjä ei välttämättä koskaan saa tietää ongelmasta. 5G-verkon turvallisuus ei paljoa tässä paina, kun esim. takavuosien Stagefright-haavoittuvuudessa riitti että puhelimeen lähetti yhden viestin, minkä jälkeen puhelin oli hyökkääjän käytettävissä. Jos siis pankkitilin lisäksi mitään merkitystä ei ole sillä että puhelimen kamera voi lähettää kuvia maailmalle tai mikrofoni ääntä, tai että kaikki viestit tai omat kuvasi voivat mennä jonnekin "huitsin nevadaan", silloin tietty voi tietoturvapäivitysten merkitystä väheksyä.

Muuten olen sitä mieltä, että 5 vuoden takaisen lippulaivapuhelimen päivitys on järkevää vain tietoturvasyistä,

Peruskäytössä eroa ei juuri huomaa ellei sitten vanhassa luurissa ole jokin 60Hz näyttö kuten Note 10+:ssa. 90-144Hz näytöt tekevät selaamisesta jonkin verran sulavampaa. Myös sovellukset saattavat avautia hieman nopeammin, kun muistia enemmän ja sovelluksia voi siten pitää enemmän muistissa.

Selkein ero tulee pelisuorituskyvyssä mutta sitä.ei tietenkään näe jos ei pelaa. Alla jokunen vuosi sitten tehty vertailu kahdella Qualcommin lippilaivapiirillä 4v ikäerolla. Kyllähän tuossa selkeä ero alkaa syntymään pelikokemuksessa.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom