5Ghz verkkoon siirtyminen

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ajattelin luoda tästä oman ketjun. Eli tarkoitus olisi siirtyä 2,4Ghz verkosta 5Ghz verkkoon. Tässä kuitenkin on parikin kysymystä, johon haluaisin selvyyden. Ensiksi tietysti se, toimiiko nykyisillä laitteilla tuo 5Ghz taajuus. Lisäksi, mikä on hyvä reititin kyseiseen hommaan. Laitteita minulla on 2 kpl koneita, tabletti ja joskus puhelin myös wifissä.
Olen tässä tutkaillut 50e hintaluokan laitteita +-20e mikäli rahalle saa jotain vastinetta. Onko eri merkkien tuotteilla eroja TP-link, buffalo, asus jne.? Sitten tuo omien laitteiden tukeminen... Applen sivuilla sanotaan tällaista:
  • 802.11ac Wi-Fi -verkkotoiminto;3 IEEE 802.11a/b/g/n -yhteensopiva
Ipadin tiedoissa luki selkeästi tuo 5Ghz, mutta macbookin tiedoissa kuin myös iMacin tiedoissa oli vain tuollainen. Eikös tuo ac-loppu tarkoita tuota 5Ghz taajuutta vai olenko väärässä?

Voi tosiaan ehdotella muita reitittimiä mielellään em. hintaluokassa, mutta mikäli nuo ovat luokattomia, voi budjettia myös venyttää.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 287
Vastausta osaan kysymyksistä:

- 5GHz tuki on nykyisin uusissa ja uudehkoissa laitteissa aika yleinen
- Jep mikäli AC-tuki löytyy, niin silloin löytyy myös 5GHz-tuki ja sama homma jos löytyy A- JA N-tuki niin silloin myös löytyy 5GHz-tuki
- Suurin osa laite suosituksista on kohdistunu linjoille TP-Link, ASUS ja Ubiquiti joten jos noiden valmistajien laitteissa pysyt niin oot aika turvallisilla vesillä
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
326
5ghz on myös herkempi häiriöille ja esteille, eli jos nyt toimii 2,4ghz hyvin toisella puolella kämppää tukiasemaan nähden, ei 5ghz välttämättä toimi samalla matkalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ei siis toimi tällä hetkellä hyvin. Etenkin kolmannen laitteen jälkeen heikkenee. Välillä katkeaa/pätkäisee yhteyden muutenkin. Nykyinen reititin on myös varmaan huono, mutta ajattelin vaihtaa samalla tuohon 5Ghziin. Lisätään vielä, että minulla on bluetoothilla toimivat kaiuttimet, joihin liitän tabletin/koneen vuorotellen. Tämähän toimii myös wifin kanssa samalla taajuudella.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Miksi et käytä molempia?
Minulla on molemmat käytössä ja hyvin on toiminut.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
kaksi eri reititintä vai kuinka tuo onnistuu? @Rozor
Mulla oli halpis 30€ buffalossa, ja nykyisessä perus kaapelimodeemissa vaihtoehto laittaa molemmat päälle yhtäaikaa, joten oletan että aika perusominaisuus nykypäivän reitittimissä.

Edit. Esimerkiksi tuossa mainitsemassasi TP-linkin TP-Link Archer C58, AC1350 langaton Dual Band reititin, sininen/harmaa - 49,00€
tiedoissa lukee, että on dual band reititin. Eli en näkisi syytä, miksi rajoittua vain yhdelle taajuudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Hankin nyt TP-LINK Archer C50 V3 Dual-band ‐WiFI-reititin 39,90 € tuollaisen edellisen tilalle. Viive tippui 23->8, nopeus oli molemmilla sama. Mutta selkeä ero havaittavissa nettisivujen latausnopeudessa, suosittelen. Myös BT-kajareiden ajoittainen sekoilu ei ole viikkoon vaivannut. Eikä myöskään ole katkeillut netti enää. Aika näyttää katosiko tuokin kokonaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Piti vielä kysyä: Tuossa on tuo dual band-ominaisuus kokoajan päällä, mutta käytän kaikilla laitteilla 5Ghz. Ts. Kannattaisiko se 2,4Ghz yhteys ottaa kokonaan pois käytöstä nopeuttaakseen 5Ghz nopeutta tai säästääkseen modeemia? (pidentää käyttöikää)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Ei ehkä suorituskyvyn, mutta tietoturvan vuoksi sen 2,4 GHz:n radion voisi kytkeä pois käytöstä, jos et sitä tarvitse.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 408
Viestejä
4 236 381
Jäsenet
71 206
Uusin jäsen
Jocn Rock

Hinta.fi

Ylös Bottom