5G nettiin liittyvä kysymys

Liittynyt
10.01.2024
Viestejä
4
Hei!

Olen tähän saakka lurkkinut foorumilla ilman käyttäjää vuodesta toiseen, mutta nyt rohkaistuin tekemään tunnuksen ja kysymään mielipidettänne seuraavasta tilanteesta:

Asumme alueella, jossa ei ole järkevästi saatavilla valokuitua, eikä oikein muita vaihtoehtoja ole, kuin 5G tai 4G netti. Tähän saakka minulla on ollut käytössä 4G netti katolle asennetulla suunta-antennilla, joka antaa päivisin tällaista yhteyttä:

Näyttökuva 2024-01-10 152822.png


Olen pystynyt kohtuullisesti pelailemaan RTS ja MMORPG -pelejä, kunhan kukaan talossamme ei katsele esimerkiksi Netflixia. FPS-pelejä en ole juurikaan testannut.

Alueellemme tuli vuoden alussa myös 5G ja ajattelin hankkia DNA:lta tuon 600m 5G netin. Ensinnäkin pohdin sitä, että onko päätelaitteen kannalta (nopeampaa verkkoyhteyttä ajatellen) parempia vaihtoehtoja, kuin DNA:n tarjoama ulkomokkula:

Näyttökuva 2024-01-10 153137.png


Viimeinen ja olennaisin kysymykseni koskee nettiyhteyden saattamista pelikoneeseeni. Meillä on 2010 vuonna rakennettu talo ja sähkökaapissa on tällainen jakokeskus, josta on mahdollista jakaa verkkoyhteys huonekohtaisesti:

IMG_7557.JPG


Vaihtoehtoni ovat käsitykseni mukaan siis:

1. Asentaa ulkomokkula pelihuoneestani katsottuna talon toiseen päähän, eli tuonne, missä tuo jakokeskus on. Kytken ulkomodeemin lattajohdon toisen pään RJ45-2 porttiin ja RJ45-1 portista tuon jakokeskuksen kautta huoneeseeni, josta seinästä ethernet-kaapelilla pelikoneeseeni. Tässä olisi ehdottomasti etuna käyttömukavuus, koska minun ei tarvitsisi tehdä mitään erityisjärjestelyitä huoneeseeni.

2. Asentaa ulkomokkula pelihuoneeni ulkopuolelle ja kytkeä pelikone ethernet-kaapelilla suoraan modeemiin.

Vaihtoehto 2. olisi todennäköisesti verkkoyhteyden toimivuuden kannalta paras, mutta kuinka suurissa määrin katsoisitte vaihtoehdon 1. mukaisen järjestelyn heikentävän verkkoyhteyden nopeutta ja vakautta?

PS. En tiedä, onko jakokeskus oikea sana kuvaamaan tuota edellisen kuvan härveliä ja otan mahdolliset korjauksenne nöyränä vastaan.

Kiitokset jo etukäteen!
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
110
Ulkomokkula ehdottomasti sinne seinustalle, katon rajaan, josta paras ja häiriötön yhteys DNA:n tukiasemalle. Kyseiseltä paikalta yhteys sisään, ja talon kaapelointia pitkin tuonne jakokeskukselle/huoneistojakamolle. Tähän tilaan reititin, joka muuttaa Ulkomokkulan siltaavan yhteyden reitittäväksi. Reitittimestä voit sitten jakaa yhteyden erihuoneisiin, ml. pelikoneelle, ja kodin langattomille Wifi/Mesh -laitteille.
 
Liittynyt
10.01.2024
Viestejä
4
Kiitoksia vastauksesta! Varmistaisin vielä sen verran, että olen ollut alun perin siinä käsityksessä, että useat jatkot heikentävät yhteyden laatua. Käytännössä siis tarkoitan sitä, että esimerkissäni liitännät menisivät mokkula -> reititin ->talon kaapelointia pitkin huoneisiin. Olenko ymmärtänyt väärin, vai onko tällä edes olennaista merkitystä kokonaiskuvassa?

Toinen mitä pohdin vielä koskee tuota kaapelointia itsessään. Sehän on tehty noin 10 vuotta sitten, onko noiden teknologiassa sen jälkeen tapahtunut merkittäviä muutoksia, vai ovatko edelleen lähtökohtaisesti ihan ajantasalla?

Lopuksi on todettava, että en ole yhtään tietoinen eri reitittimien eroista. Osaisitko suositella jotain tiettyä vaihtoehtoa?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 495
Kiitoksia vastauksesta! Varmistaisin vielä sen verran, että olen ollut alun perin siinä käsityksessä, että useat jatkot heikentävät yhteyden laatua. Käytännössä siis tarkoitan sitä, että esimerkissäni liitännät menisivät mokkula -> reititin ->talon kaapelointia pitkin huoneisiin. Olenko ymmärtänyt väärin, vai onko tällä edes olennaista merkitystä kokonaiskuvassa?

Toinen mitä pohdin vielä koskee tuota kaapelointia itsessään. Sehän on tehty noin 10 vuotta sitten, onko noiden teknologiassa sen jälkeen tapahtunut merkittäviä muutoksia, vai ovatko edelleen lähtökohtaisesti ihan ajantasalla?

Lopuksi on todettava, että en ole yhtään tietoinen eri reitittimien eroista. Osaisitko suositella jotain tiettyä vaihtoehtoa?
Olet ymmärtänyt väärin. Yleiskaapeloinnissa (RJ45) kulkevalla ethernetillä ei ole väliä onko kaapelia metri vai sata. Tietysti useampi kaapeli ja liitos voivat luoda herkemmin vikapaikkoja mutta näin ei yleensä ole.

10 vuotta sitten tehty kaapelointi on vielä täysin ajan tasalla ja käyttökelpoista.
 
Liittynyt
10.01.2024
Viestejä
4
Mahtavaa, kiitos sinullekin! Näiden ohjeiden myötä sain sen verran itsevarmuutta, että voi lähteä lopultakin toteuttamaan :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 268
Viestejä
4 231 373
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom