.

Ei se mitään sano, jos päästöt on kunnossa eikä tee mitään näkyviä virityksiä. Onko EGR:n tulppaus edes laitonta? Toki EGR kannattaa tulpata pellillä, kun se kuitenkin valskaa vaikka siltä ohjauksen pois viekin.
On se ainakin lähtökohtaisesti laitonta, kun päästöihin suoraan vaikuttavia laitteita muokataan. Eri asia toki on, että näkyykö se konttorilla mitattavissa päästöissä ja että kiinnostaako se ketään.
 
Laiton tottakai. Inssi ei siitä tiedä ellei vikavalo pala. 2001 ja uudemmat toki hankala kun lukevaat vieläpä auton tietokoneen OBD testinä
 
Ja kannattaisi avata tuo EGR (yleensä kakan peitossa) ja puhdistaa kenties imusarja. Ja itseä huvitti, että mulla oli -92 Nissan Primerassa (2.0l 16v bensa) EGR. Oli vielä rekisteriotteessa pakokaasun takaisinkierrätys, mutta tuo oli mekaaninen.
 
Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin,
Toimintaperiaate on hieman ristiriitainen, sillä typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella mutta EGR on aina toiminnassa ainoastaan osakaasulla.

Ohjelmalliseti kun tuon poistaa niin siitä ei jää koodeja arkistoon. Ja mikäli sen tulppaa mekaanisesti ilman ohjelmaan koskemista saattaa tuo aiheuttaa vikatilan moottorissa = Limp mode
Trafin kanta on tietysti että muokatessa laitteita jotka vaikuttavat päästöihin on lähtökohtaisesti laitonta, mutta meillä suomessahan ei mitata NOx päästöjä millään tasolla.
 
Kuten täällä on jo todettukin niin ei noi EGR:n ja DPF:n poistot jää kiinni katsastuksessa jos ne on poistettu oikeaoppisesti.
 
Seuraavaan katsastukseen laitetaan toki takaisin.

Minkä laitat? Egr? katti? älä suotta näe ylimääräistä vaivaa.

Lisäyksenä siihen että ei niitä egr venttiilejä tarvitse irroittaa/tulpata mikäli ohjelmallisesti poistettu, eli ohjelma ei pyydä avaamaan egr venttiiliä.
Siinä kohtaan egr kanavan tulppaaminen tulee ajankohtaiseksi, taikka pakosarjan muuttaminen mikäli egp nousee yli imusarjan paineen jolloin väkisin tööttäisi venttiilin auki, nythän puhutaan softatusta tilanteesta, vaki vehkeissä näin hyvin hyvin harvoin käy
 
Riippuu toki autosta tarviiko "tulppauksia". Omaan D4D tojotaan askartelin kaljatölkistä laipan tukkeeksi.
 
Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin,
Toimintaperiaate on hieman ristiriitainen, sillä typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella mutta EGR on aina toiminnassa ainoastaan osakaasulla.

Ohjelmalliseti kun tuon poistaa niin siitä ei jää koodeja arkistoon. Ja mikäli sen tulppaa mekaanisesti ilman ohjelmaan koskemista saattaa tuo aiheuttaa vikatilan moottorissa = Limp mode
Trafin kanta on tietysti että muokatessa laitteita jotka vaikuttavat päästöihin on lähtökohtaisesti laitonta, mutta meillä suomessahan ei mitata NOx päästöjä millään tasolla.

Ja olihan mulla pari vuotta eli mk2 Mondeossa tuo EGR oli täysin alipainetoiminen eli ei tullut sähköjohtoa kiinni. Enkä jaksa uskoa, että edes Nissani käytti -90 luvun alussa kuin alipainetoimista EGR:tä, muutenkin ne päästöt olivat tuolloin aivan paljon löysemmät, mitä 2000 luvulle tultaessa.
 
Ja olihan mulla pari vuotta eli mk2 Mondeossa tuo EGR oli täysin alipainetoiminen eli ei tullut sähköjohtoa kiinni. Enkä jaksa uskoa, että edes Nissani käytti -90 luvun alussa kuin alipainetoimista EGR:tä, muutenkin ne päästöt olivat tuolloin aivan paljon löysemmät, mitä 2000 luvulle tultaessa.
No ainakin '90 Corollassa oli sähköllä ohjattu.
 
Tuli tämäkin asia taas mieleen ja aloin kyselemään tarjouksia Peugeot 207:n EGR:n ohjelmallisesta poistosta. Tuosta ei voi mekaanisesti blokata sitä vaan auto menee vikatilaan. Ajo on sellaista, että EGR jumittuu herkästi. Onko kukaan ohjelmallisesti poistanut EGR:ää? Kuinka paljon on maksanut?
 
Tuli tämäkin asia taas mieleen ja aloin kyselemään tarjouksia Peugeot 207:n EGR:n ohjelmallisesta poistosta. Tuosta ei voi mekaanisesti blokata sitä vaan auto menee vikatilaan. Ajo on sellaista, että EGR jumittuu herkästi. Onko kukaan ohjelmallisesti poistanut EGR:ää? Kuinka paljon on maksanut?
200€ maksoi Mondeoon. Jos maksat virityksestä niin tulee yleensä kaupan päälle. Hinnat vaihtelee, joku pyysi samasta hommasta melkein 500€.
 
200€ maksoi Mondeoon. Jos maksat virityksestä niin tulee yleensä kaupan päälle. Hinnat vaihtelee, joku pyysi samasta hommasta melkein 500€.
Saako kysyä missä paikassa tuo 200 € oli? Saamani tarjoukset ovat vaihdelleet 250 eurosta 500 euroon. En ole vielä ehtinyt viemään autoa lastutukseen, mutta kyllä se pitäisi kohta viedä.
 
Riippuu toki autosta tarviiko "tulppauksia". Omaan D4D tojotaan askartelin kaljatölkistä laipan tukkeeksi.

Joskus noita tulppausniksejä lueskelin, niin ainakaan kaikissa bensa-autoissa tuo ohut alumiini ei kuulemma kestä. Riippuu varmaan siitäkin miten lähellä pakosarjaa venttiili on.
Itse kun ihan vahingossa tulppasin romustani jonkun turhan oloisen venttiilin niin tein laipan 2-3 millin kuparista. Tai saattoi olla messinkiäkin.
Tuossa se on aika lähellä pakosarjaa ja EGR:n putkikin on järeää kuparia.
En tiedä miten kuumaa kaasua bensa-moottori ulostaa, mutta väittivät, että ohut alumiini sulaa välittömästi puhki.
 
Joskus noita tulppausniksejä lueskelin, niin ainakaan kaikissa bensa-autoissa tuo ohut alumiini ei kuulemma kestä. Riippuu varmaan siitäkin miten lähellä pakosarjaa venttiili on.
Itse kun ihan vahingossa tulppasin romustani jonkun turhan oloisen venttiilin niin tein laipan 2-3 millin kuparista. Tai saattoi olla messinkiäkin.
Tuossa se on aika lähellä pakosarjaa ja EGR:n putkikin on järeää kuparia.
En tiedä miten kuumaa kaasua bensa-moottori ulostaa, mutta väittivät, että ohut alumiini sulaa välittömästi puhki.

Kyllä sieltä pakosarjasta liikkuu varmasti autosta riippuen 700-1000 asteista pakokaasua ja katalysaattorillekkin vielä useampi sata astetta. Katalysaattorihan vaatii bensiiniautossa vähintään 250-asteista pakokaasua, että se puhdistaa pakokaasua edes jollain tavalla.

Itsellä entisessä autossa jouduttiin korjaamaan viimeinen vaimentaja ja ei huvittanut koskea katalysaattoriin ollenkaan. 20cm päässä katin lämpötila tuntui vielä oikein kivasti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 628
Viestejä
4 537 328
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom