4K valokuvauksessa

Aika kalliita on uudet pöytäkoneet, joissa on 4K.

Olen nyt ostamassa juuri uutta pöytäkonetta. Se ei tule pelaamiseen. 4K saattaisi olla hyvä valokuvien muokkaamiseen - ehkä?

Saako 4K:ta halvemmalla, jos tarve ei ole liikkuvaan 4K:hon vaan valokuviin?

Juu, tyhmä kysymys. Se johtuu mun tyhmyydestä.

Aika kalliita on uudet pöytäkoneet, joissa on 4K.

Olen nyt ostamassa juuri uutta pöytäkonetta. Se ei tule pelaamiseen. 4K saattaisi olla hyvä valokuvien muokkaamiseen - ehkä?

Saako 4K:ta halvemmalla, jos tarve ei ole liikkuvaan 4K:hon vaan valokuviin?

Juu, tyhmä kysymys. Se johtuu mun tyhmyydestä.
Ei se voi kovin kallista olla, sillä vuosina 2017-2020 editoin 4K-IPS -monitorilla järkkärin kuvat (Photari/Lightroom) nykyisellä kakkoskoneella, jossa on:

v. 2008 Core2Quad, 4 * 3,7 GHz
v. 2016 GTX 1050 Ti 4 Gt
500 Gt SSD
8 Gt DDR2
PCIe USB3

Lightroomin joissain liukusäätimissä oli puolen sekunnin ärsyttävä viive, ja sadan raakakuvan export kesti useita minuutteja, mutta muuten homma toimi hyvin. Videoita ei voinut editoida 4K:na.

Joku Ryzen 5600 ja 16 Gt vääntää jo oikein hyvin vs. mainittu museokone. Eipä toisaalta parempi prossu ja 32 Gt paljon maksa, joten jos mahdollista, niin sellaista.

Edit. Halvimmat uudet keskusyksiköt, joilla voi editoida valokuvia 4K-näytöllä, maksavat alkaen 100-200 €. Itse en kuitenkaan ostaisi halvinta. Alkaen viidensadan keskusyksiköllä mielekästä käyttöikää on paljon enemmän, ja sillä vääntö ja muisti riittävät jo kevyeen 4K-videoeditointiin. Näytöissä halvimmat 4K-IPS:t maksavat 190 €. Pikselinviilauksessa 4K:sta on iloa, kun ei tarvitse muutosten jälkeen jatkuvasti zoomailla lähemmäs, vaan näkee suoraan terävyyden/kohinan koko kuvasta.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
271 833
Jäsenet
76 808
Uusin jäsen
Raitzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom