4k tv:n eli vähintään 1440p peli HTPC

Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
66
Aattelin päräyttää raskaaseen pelaamiseen soveltuvan HTPC:n tulille. HTPC siinä mielessä, että on olohuoneessa tv-tasossa ja kiinni isossa 4k tv:ssä. Joo, puhisee varmaan pelatessa, mutta toisaalta riittää jos olis hiljanen idlenä ja esim. netflix/nettikäytös. Käytännössä masiina onkin päällä 24/7 joten idle kulutuksen ja pöhinän suhteen olisi hyvä optimoida. Tässä mielessä ei tarvi halvimpia komponentteja valita. Mitään kellotuksia en tee ja huoltovapaa tulee olla, eli ei nestekiertoja.

Maksimi mitat kotelolle on 32,5cm korkeus, 41cm syvyys, 72cm leveys.

Tämmöstä setuppia aattelin
Kotelo: Fractal design Node 304
Emo: Gigabyte Z370N WIFI, Mini-ITX -emolevy
Muisti: G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16
Prossu: Intel Coffee Lake i7-8700K
Prossu jäähy: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 1TB 960 PRO SSD -levy, M.2, NVMe, 3500/2100 MB/s
PSU: Seasonic 620W S12II-620 ATX-virtalähde, 80 Plus Bronze
GPU: Inno3D GeForce GTX 1080 Ti X2 -näytönohjain, 11GB GDDR5X

Miltä näyttää? Pari kysymstä tähän liittyen, että kannattaisiko kuitenkin ootella intelin uusia prossuja sekä matalemman tdp:n että bugikorjausten suhteen? Entäpä onko toi PSU nyt hiljasimmasta päästä ja riittää tuohon settiin liittimiensäki puolesta? Tietääkseni komponenttien pitäisi mahtua tuohon koteloon hyvin. GPU:n suhteen aattelin että radiaalituulettimiset on yleensä ollu äänekkäämpiä, toisaalta sitten puhaltaisi noin pienestä kotelosta lämmön ulos, mikä lie paras 1080 ti versio tämmöisessä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Prossuksi i5 8600K.
Prossulla ei ole tuolla resolla suoranaisesti mitään väliä + i5 kuluttaa vähemmän sekä käy viileämpänä (=vähemmän ääntä)
Niin ja muutenkin ero i7:n ja i5:n välillä on minimaalinen pelien puolesta.

Virtalähteeksi modulaarista, korkeampi tehohyötyistä ja parempi laatuista:
Seasonic 650W FOCUS+ 650 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Gold - 95,90€

Ja jos vielä tehohyötyisempää haluaa:
Seasonic 650W FOCUS+ 650 Platinum, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Platinum - 111,90€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
66
Kiitos vinkeistä! Eiköhän tuo i5 riitä, vaikka luulen että suurin melu tulee gpu:sta. Tuo parempi Seasonic on myös varmasti paikallaan ja vaikka on modulaarinen niin näyttäisi mahtuvan koteloon. Onko 1080 TI GPU:n suhteen mitään eroja valmistajien välillä mikä malli olisi vähän hiljasempi tai viileämpi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Kiitos vinkeistä! Eiköhän tuo i5 riitä, vaikka luulen että suurin melu tulee gpu:sta. Tuo parempi Seasonic on myös varmasti paikallaan ja vaikka on modulaarinen niin näyttäisi mahtuvan koteloon. Onko 1080 TI GPU:n suhteen mitään eroja valmistajien välillä mikä malli olisi vähän hiljasempi tai viileämpi?
Modulaarinenhan on usein juurikin pienempi. Ja jos ei muuten niin vähemmän tiellä olevia kaapeleita.
Tuo S12 on juurikin saman kokoinen fyysiseltä kooltaan kuin nuo molemmat.

Ja on noissa juurikin jäähyissä eroja. Se että viitsiikö mahdollisesta lievästä erosta maksaa ekstraa paljonkin (nykyisten saatavuuksien takia) on sitten eri asia.

Esim. EVGA:n tai MSI:n Gaming sarjan näyttikset.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
66
Juu modulaarisesta varoiteltiin siinä mielessä että vaikka ulkomitat olisi ok niin ne kaapelien liittimet voi olla isohkot, yhteensä liittimineen sais olla max 160mm.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Juu modulaarisesta varoiteltiin siinä mielessä että vaikka ulkomitat olisi ok niin ne kaapelien liittimet voi olla isohkot, yhteensä liittimineen sais olla max 160mm.
Sama melkeinpä koskee myös ei-modulaarista, koska jonnekkin ne ylimääräiset kaapelit on pakko tunkea, ja se on yleensä siihen jäähyn juureen, koska noin pienessä kotelossa ei oikein ole tilaa muualla.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Tästähän on tulossa kokolailla samanlainen kone kuin minulla.

Asrockin Fatal1ty emo ja msi 1080ti minulla.
Virtalähteenä viimeksi mainittu Focus+ 650w.

Itx emoista minulle kehuttiin Fatal1tyn virransyötön hyvyyttä ja muut olivat kehnoja.
Tässä on sitten vain yksi M.2 paikka, joka on varattu wifille.

Msi 1080ti on 2,5 slottia paksu ja se mahtui minulla, kun otti kotelon sivussa olevan ritilän pois. On kyllä jäänyt modaamatta siihen uusi ritilä/suodatin...

Sun ehdottama on 2 slottia paksu, niin varmaan hyvä valinta. Muuten en ko. korttia tai sen äänekkyyttä tunne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
66
Hyvä tietää että joku on kasannu vastaavan. Mitä mielipiteitä siitä kannattaako vaihtaa nuo kotelon mukana tulevat tuulettimet esim Noctuan flekteihin? Onko hiljasempia tai suhteessa parempi ilmankierto eli välillisesti hiljentää sitten gpu/cpu tuulettimia?
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Kotelossa itsessään tuuletinsäädin, jossa on kolme asentoa.
Hiljaisin on "täysin hiljainen" ja kovimmalla kuuluu puhinaa. Puhina taitaa tulla ilman liikkeestä.

Minulla ei ole kokemusta Noctuoista, mutta uskaltaisin väittää, että ei se puhaltimilla hiljene. Ilman määrä ratkaisee? Keskimmäinen asento taitaa riittää pelikäytössäkin, mutta luurit päässä oon pitänyt isoimmalla puhallusta.

Kytkin on sitten kotelon takana vasemmassa ylänurkassa. Jos tunket kotelon johonkin koloon, niin ehkä kannattaa laittaa emo säätämään puhaltimia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 087
Viestejä
4 191 093
Jäsenet
70 862
Uusin jäsen
pesä_

Hinta.fi

Ylös Bottom