• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

4G Antennia testattavaksi? Savonlinna

Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
Moro,

Tässä nyt vähän tuskaillu 4G yhteyden kanssa, välillä on pirun hidas ja välillä toimii hyvin.
RSRP ja RSSI lukemat mielestäni vaikuttavat hyviltä (-68/-51) mutta sitten taas RSRQ ja SINR olisi parantamisen varaa (-11/13).

Tänäänkin tuossa "ihmisten aikaan" oli todella tuskaista katsoa telkkarilla netistä ohjelmia ja katsoa pc:llä youtubea samaan aikaan, speedtest antoi todella surkeita tuloksia.



Mietin että auttaisikohan tässä ollenkaan jos hommaisi antennin mutta en kehtais nyt hupinaan maksella satasta antennista jos vaikutus onkin täysi nolla. Nyt sitten ajattelin kysellä että oliskos täällä foorumilla paikallista harrastajaa jolta joutaisi vaikka viikoksi joku esim +12dBi antenni lainaan joka kävisi B525s-23a 4G-reitittimeen? Ilmeisesti tässä on sma naaras liittimet.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
Tässä taasen testi näin harrastelian kellonaikana, ero on sinänsä ihan huomattava.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kannattaa kokeilla myös Teliaa tai DNA:ta vaikka prepaidin muodossa. Heidän Yhteisverkossaan on enemmän kapasiteettia mitä Elisalla Savonlinnassa. Mutta voi olla myös käyttäjiä.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
317
Moro,

Tässä nyt vähän tuskaillu 4G yhteyden kanssa, välillä on pirun hidas ja välillä toimii hyvin.
RSRP ja RSSI lukemat mielestäni vaikuttavat hyviltä (-68/-51) mutta sitten taas RSRQ ja SINR olisi parantamisen varaa (-11/13).

Tänäänkin tuossa "ihmisten aikaan" oli todella tuskaista katsoa telkkarilla netistä ohjelmia ja katsoa pc:llä youtubea samaan aikaan, speedtest antoi todella surkeita tuloksia.



Mietin että auttaisikohan tässä ollenkaan jos hommaisi antennin mutta en kehtais nyt hupinaan maksella satasta antennista jos vaikutus onkin täysi nolla. Nyt sitten ajattelin kysellä että oliskos täällä foorumilla paikallista harrastajaa jolta joutaisi vaikka viikoksi joku esim +12dBi antenni lainaan joka kävisi B525s-23a 4G-reitittimeen? Ilmeisesti tässä on sma naaras liittimet.

Itse olen kokeillut ihan ulkona kännykällä ja joskus jopa modeemin olen kantanut piipun päälle. Saa silloin hiukan paremmin otetta, jos ulkona, ja missä kohtaa, kulkisi paremmin. Ja nimenomaan iltapäivän ruuhkassa.
DNA/Telia tuossa jo mainittiin. Eli mars hakemaan jompikumpi.
Varsinainen syy huonoon DL on kuitenkin sinun modeemin sijainti Elisan muihin tukiasemiin. Modeemi ei "osaa tai pysty päättää mistä tukiasemasta se ottaa tavaraa".

Eli mars naapuriin lainaamaan tikkaita. Sillä pääset alkuun.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
DNA ja Teliaa on testattu jo aiemmin, eivät päässeet lähellekkään sitä mitä elisa pääsee, siis sillon kun elisa toimii "normaalisti" jota se teki todella pitkään.

Elisalla käsittääkseni on tukiasema tuossa ihan 270metrin päässä, jos oikein cellmapperia olen tulkinnut, olisko sitten ongelma että olen liian lähellä?

Kännykällä (op7 pro, elisa) eilen jo kokeilinkin ja en siitä muistannut mainita mutta sillä pääsi tuohon ihmisten aikaan 50/40 dl/ul lukemiin.

4G reitittimenä on Huawein B525s-23a. Nykyiseen sijaintiin kun muutin niin tässä netti toimi pirun hyvin sillon elisalla, lukemat oli melkolailla maksimia mitä yhteydestä irtosi, vuosien saatossa nopeus on tippunut ja kerran olen vaihtanut reitittimen parempaan nykyiseen malliin kun halvalla sai hyvän. Vai olisiko ihan mahdollista että näitä huawein reitittimiä joutuu uusimaan aktiivisessa käytössä joka toinen vuosi? Dataa siirtyy about keskimäärin 700gigaa/kk, joka mun mielestä ei pitäis mitenkään ihmeellisen järjetön määrä pitäisi olla.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
497
Missä päin Savonlinnaa? Minulla olisi nyt reissun päällä töissä täällä mukana netgear mr1100 mokkula Telian liittymällä jolla voisin siellä päin käydä testaamassa nopeuksia. Ja viikon päästä kotona käydessä tosin voisin tuoda myös antennin mukana. Nyt mukana ei antennia.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
Sori, unohtu vähän tää koko homma.

Selvittelin tätä siten et mittailin tossa lähiympäristössä ja vertailin tietoja sitten muihin sijainteihin. Olin myös elisan tukeen yhteydessä josta sit selvis kun asia otettiin kunnolla pöydälle että tukari vaan on niin tukossa käyttäjämääristä, on lisääntyny käyttäjät lähialueella aika paljon. Verkkosuunitteluun lähti pyyntöä verkkokapasitettin lisäämisestä alueelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Sori, unohtu vähän tää koko homma.

Selvittelin tätä siten et mittailin tossa lähiympäristössä ja vertailin tietoja sitten muihin sijainteihin. Olin myös elisan tukeen yhteydessä josta sit selvis kun asia otettiin kunnolla pöydälle että tukari vaan on niin tukossa käyttäjämääristä, on lisääntyny käyttäjät lähialueella aika paljon. Verkkosuunitteluun lähti pyyntöä verkkokapasitettin lisäämisestä alueelle.
Suosittelen vielä DNA:n tai Telian kokeilua, Savonlinnassa on Elisa markkinoinut aika onnistuneesti samalla, kun toivat kuitu/kaapelitv-yhteytensä Savonlinnan vuokratalojen asukkaille. DNA:n ja Telian tukiasemat näkyy CellMapperissa Yhteisverkon alla: Yhteisverkko (Finland) Cell Tower Map
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 924
Mitä tuossa eilen omassa lähi-Tokmannilla kanta-hämeessä katselin, niin 4G-paneelianteeni (4-7dB vahvistus) 22€ ja jagiantenni (11dB sekä +-1dB takana) 15€/kpl ja noita pitäs olla kaksi, jos haluaa täyden hyödyn.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 598
Viestejä
4 216 710
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
TonyR

Hinta.fi

Ylös Bottom