3dfx on jo eellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    3dfx
Ei kyllä kakarana ollut Voodooseen varaa, joskus myöhemmin käytettynä sitten tuli hankittua. Näin aikuisena retrotouhuillessa rakensin mini-itx kokoisen (tai pienemmänkin riippuu mihin vertaa) retrokoneen, jossa ISA-väylä (DOS äänikortit), sekä PCI-väylä. Löin ekaksi koneeseen Voodoo 3 PCI:n ajatuksena nauttia 3dfx:n taiasta, mutta en oikein koskaan ollut tyytyväinen. Windows 9x puolella FX5500 (vaikka paska kortti olikin julkaisussa) vei moderneimmissa peleissä Voodoo 3:sta kuin litran mittaaa ja DOS-puolella en koskaan saanut yhtä ainutta 3dfx peliä toimimaan sillä :(

Tarkoitus nyt ei ole tietenkään dissata 3dfx:ää kun FX5500 ja Voodoo 3 on täysin eri aikakausien tuotteita eivätkä vertaudu mitenkään keskenään, mutta kallistuin itse sitten sille kannalle, että retrotouhuiluun jossa on tarkoitus pelata, ei muistella, Voodoo 1 (ja kenties Voodoo 2 vähän Voodoo 3:sta paremmalla yhteensopivuudella?) DOS-peleissä on se maaginen juttu ja myöhemmät Voodoot on sitten enemmän keräilijöiden ja muistelijoiden kamaa.

Ja jos pitäisi itse nimetä historian paras 3D-näyttis, niin Voodoo 1 tai Voodoo 2, että ei tosiankaan tässä dissailla...

Itsellä oli Voodoo 1 aikanaan, en enää muista millaisessa kokoonpanossa. Varmaankin Pentium MMX200 ja/tai Celeron 300A. 2D ohjaimena oli Matrox Mystique. Tätä kokoonpanoa ei itselläkään ole tallessa, mutta vastaava MMX233 (Osborne) on säästynyt ja Voodoo 1:n sain hankittua täältä edukkaasti. Voodoo 2 saati SLI oli toteutumaton unelma, tai sellaiseksi jääneekin hintakehityksen myötä. Toisaalta siirryin melko nopeasti Matrox G400 kanssa 32-bittisten värien maailmaan (hyvä 2D-kuva oli myös tärkeä koska Nokian monitorit) ja uudemmat Voodoot jäivät pitkälti kokematta. 5500 AGP löytyi onnenkantamoisen kautta, niistähän maksetaan nykyään ihan rahaakin.

Kirjoittelin joskus näytönohjainhistoriani Muropaketin puolelle, täältä löytyy vastaava ketju mutta siihen en ole kirjoittanut... Muisti ei palvele enää niin hyvin kuin aikaisemmin...

T
Offtopic, mutta mulla oli Antec 1080AMG kotelo joka sopii kuvaukseen. Torissa tuli heti ekalla sivulla vastaan tänään.
Kävin tsekkaamassa - tuossa on kyllä paljon samaa muodossa, mutta ei täysin sama.

Se oma erosi tuosta siitä että runkoväri oli astetta vaaleamman harmaa (silver gray tjsp), ja tuo etupaneelin keskiosa oli "pianolakattua" muovia, eli oli tosiaan kaksivärinen. Lisäksi sivupaneelissa oli mesh-reikä 80mm lisätuulettimelle, ellen väärin muista.

Mitä näitä googletellut, niin Chieftec oli ilmeisesti Antecin OEMi noina aikoina, mikä selittää paljon yhtäläisyyksiä. Lisäksi ilmeisesti "samat laitteet/muotit" olleet käytössä muillakin tehtailla tämän ulkopuolella, joten vastaavaa settiä on tullut useammasta tuutista tuolloin - en itse ole enää edes 100% varma oliko tuo Chieftecin tuote tuo oma. Verkkokaupn tilaushistoriasta olisi voinnut tarkistaa, mutta penteleet menivät sen tuhuomaan aataminaikaiset tiedot mun huomaamatta jossain vaiheessa koska GDPR ja eri meili kun pääsäpo käytössä ;_;

Olikos täällä muuten jotain yleistä retrolankaa pystyssä? Ettei sotkisi tätä 3dfx-keskustelua tämän enempää sivuraiteelle.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 864
Jäsenet
84 378
Uusin jäsen
M84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom