3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Jos röpelöpinta-PEI levystä kyse niin siihen auttaa parhaiten sileä build plate.m;)
Sileä plate ja mattalanka niin on kyllä siisti pinta, näin vähäisellä kokemuksella pohdittuna. Hiljattain tuli vielä käytettyä ironia päälykerrokseen, suht siisti tuli, selvästi sileämpi kuin ilman, mutta ei kuitenkaan yhtä sileä kuin pohja tai suorat sivut.

Puuilossa Kungs kosteudenpoistaja -50%, eli 3,50€/kg. Ilmeisesti poistumassa valikoimasta (kuitissa luki "poistokampanja").

Kävin poistamassa 4 kpl filamenttien säilytystarpeeseen.

Pittääpä käydä ostaan näitä jemmaan, jos sitä vaikka innostuis testaileen muutakin kuin pla:ta. Ja plan kanssakin strategia on aina käyttää yksi rulla loppuun ennen uuden avaamista, ehkä tämmösen pussukan avulla lankaa vois sillointällöin vaihtaa. Mitenhän tommonen pussi kuivataan?

Pittääpä käydä ostaan näitä jemmaan, jos sitä vaikka innostuis testaileen muutakin kuin pla:ta. Ja plan kanssakin strategia on aina käyttää yksi rulla loppuun ennen uuden avaamista, ehkä tämmösen pussukan avulla lankaa vois sillointällöin vaihtaa. Mitenhän tommonen pussi kuivataan?
Kuivausohjeet on printattu suoraan pussiinkin, mutta mikrossa, uunissa tai auringossa voi kuivata

Mistä johtuu, että tulosteen yläpinta menee rakkuloille? Tulostimena Anycubic Kobra S1 ja ilmiö on voimakkain PETG:llä, mutta samaa esiintyy myös PLA:lla. Infill ollut 15% ja lanka ikäänkuin nousee koholle tyhjällä kohdalla. Aikaisemmin tätä ilmiötä ei ole ollut ainakaan näin pahana.

Mistä johtuu, että tulosteen yläpinta menee rakkuloille? Tulostimena Anycubic Kobra S1 ja ilmiö on voimakkain PETG:llä, mutta samaa esiintyy myös PLA:lla. Infill ollut 15% ja lanka ikäänkuin nousee koholle tyhjällä kohdalla. Aikaisemmin tätä ilmiötä ei ole ollut ainakaan näin pahana.
Ironing käytössä tässä kuvatussa tilanteessa?
Jos kyllä, niin tuota "kuplimista" on kuvattu esim. täällä I'm trying to print using PETG-CF, but it's not looking good
Eli infillin tyhjiin taskuihin kun jää ilmaa, niin hitaasti ohi kulkeva suutin kaiketi lämmittää sen ilman, joka sitten laajenee ja aiheuttaa kuplia.
Tätä voi koittaa ehkäistä lisäämällä infill määrää, muuttamalla infill tyyppiä tai lisäämällä top layereita.
Edit: näemmä englanninkielinen termi tälle on pillowing: 3D Print Pillowing: How to Avoid Rough Top Layer

Jos taas kyse ei ole moisista kuplista, niin ehkä filamentti on kosteaa? Helpompi olisi arvioida kuvasta, jos sellaisen laitat.

Kuva olisi enemmän kuin sata jänistä.

Tässä on esimerkki kuva. Ilmeisesti juurikin tuosta pillowingista on kyse. Tässä kuvan tapauksessa yläpinnassa on viisi kerrosta ja tulos on silti tämän näköinen. Tulostuksen ollessa lopuillaan menin katsomaan tulostinta niin äänikin oli aika paha kun suutin raapi tuota pintaa. Ironing ei ole ollut käytössä.

IMG20260725143419.jpg

Printteri Elegoo Centauri Carbon 2. Saako G-Codessa kerrottua jotenkin ettei laite tee aina leveling/kalibrointia tulostuksen alussa vai onko se muka tarpeellinen? Orca käytössä.

Kyllä mä ainakin suosittelisin tekemään joka tulostuksen alussa. Mutta joissakin vehkeissä se leveling on siellä slicerin starting g-codessa. Joissakin taas polkasee makroja jossa on määritelty nuo tarkastukset yms. Kato miltä näyttää Printer Settings ja Custom G-Code. Ei ole Orcaa asennettuna tällä hetkellä niin en tarkemmin muista.

Printteri Elegoo Centauri Carbon 2. Saako G-Codessa kerrottua jotenkin ettei laite tee aina leveling/kalibrointia tulostuksen alussa vai onko se muka tarpeellinen? Orca käytössä.
Mulla piti Elegoon pedinheiluttimella tehdä levelöinti turhauttavan usein, lämmettyään vääntyili liikaa. Sehän vaati siis ihan manuaalista työtä.
Nyt Qidin kone tekee sen omin neuvoin, ja pidän tätä yksinomaan hyvänä juttuna.

Ainakaan bambun p1s:llä ei ole ollut mitään tarvetta joka kerta, riittää tyyliin alustan vaihdossa tai kerran viikkoon tjsp.

Onko minkälaisia kokemuksia Qidin tulostimista? Vähän kiinnostelisi vaihtaa tuo MK3S Qidi plus 4:een 🤔

Onko minkälaisia kokemuksia Qidin tulostimista? Vähän kiinnostelisi vaihtaa tuo MK3S Qidi plus 4:een 🤔
Ihan toimiva kapistus muttei täydellinen. Z-offsettia joutuu säätämään vähän riippuen materiaalista ja lämpötiloista, muttei itselle mikään iso ongelma itselle ainakaan. Ja kovissa kammiolämmöissä oli ongelmaa että alun z-offset probetus meni pahasti metsään ja paskoi tulostusalustan suuttimella kun ei ehtinyt itse reagoida. Sain uudet piezo-anturit supportista ja ongelmaa ei ole näkynyt enää, oliko sitten syy antureissa sitten vai huonosti kasattu tehtaalla... fw:kin on päivittynyt pari kertaa ja olen fw:tä tunannut niin hankala sanoa.

Vähän miettinyt että viitsisikö vaihtaa firmwaren FreeDi:n, nykyinen toimii tunauksilla hyvin joten ei mitään suurta motivaatiota rikkoa toimivaa...

Mulla kyseinen värkki . .. käy ja kukkuu.. paremmasta kun e tiedä niin tää on hyvä
Ihan toimiva kapistus muttei täydellinen. Z-offsettia joutuu säätämään vähän riippuen materiaalista ja lämpötiloista, muttei itselle mikään iso ongelma itselle ainakaan. Ja kovissa kammiolämmöissä oli ongelmaa että alun z-offset probetus meni pahasti metsään ja paskoi tulostusalustan suuttimella kun ei ehtinyt itse reagoida. Sain uudet piezo-anturit supportista ja ongelmaa ei ole näkynyt enää, oliko sitten syy antureissa sitten vai huonosti kasattu tehtaalla... fw:kin on päivittynyt pari kertaa ja olen fw:tä tunannut niin hankala sanoa.

Vähän miettinyt että viitsisikö vaihtaa firmwaren FreeDi:n, nykyinen toimii tunauksilla hyvin joten ei mitään suurta motivaatiota rikkoa toimivaa...

Kiitoksia! Plus 4 täyttäisi suurimman osan vaatimuksista eikä ole hinnallakaan pilattu, niin jos sitä hetken odottelisi tuleeko jotain hyvää tarjousta vastaan ja laittaisi ostohousut jalkaan 😃 Vai onkohan tulossa Snapmaker U1 ultraplusmaxV2 tai vastaava lämmitetyllä kammiolla lähiaikoina 🤔

"Ja kovissa kammiolämmöissä oli ongelmaa että alun z-offset probetus meni pahasti metsään ja paskoi tulostusalustan suuttimella kun ei ehtinyt itse reagoida. "
Mulla oli kanssa qidi plus 4(ennen kuin kaveri sen multa väkisin osti) ja oli tämä sama ongelma aluksi ja tehtaan tuella löystettiin tulostusalustan säätöruuveja, jotka oli tehtaalta liian tiukalla ja tuon johdosta ne eivät joustaneet riittävästi kovilla kammiolämmöillä. Tuon jälkeen ei ollut mitaan ongelmia ja sai takuuseen uuden hotendin ja pei alustan, kun naarmuuntui tuon ongelman takia. Sen verran tyytyväinen olin, että max 4 vois olla seuraava tulostin.

"Ja kovissa kammiolämmöissä oli ongelmaa että alun z-offset probetus meni pahasti metsään ja paskoi tulostusalustan suuttimella kun ei ehtinyt itse reagoida. "
Mulla oli kanssa qidi plus 4(ennen kuin kaveri sen multa väkisin osti) ja oli tämä sama ongelma aluksi ja tehtaan tuella löystettiin tulostusalustan säätöruuveja, jotka oli tehtaalta liian tiukalla ja tuon johdosta ne eivät joustaneet riittävästi kovilla kammiolämmöillä. Tuon jälkeen ei ollut mitaan ongelmia ja sai takuuseen uuden hotendin ja pei alustan, kun naarmuuntui tuon ongelman takia. Sen verran tyytyväinen olin, että max 4 vois olla seuraava tulostin.
Tuota itsekin epäilen syyksi, uusia antureita vaihtaessa petiä purkaessa vaikutti että oli vedetty liian tiukkaan. Tuki ei moista maininnut, laittoi vaan suoraan uudet anturit ja pedin tulemaan, hotend ei onneksi ottanu tuolloin osumaa.

GitHub - qidi-community/Plus4-Wiki tuon sivustojen modeja olen omaan työstänyt, aika toimintavarma kapine on ollut. Muutaman kerran on pitkän tulostuksen aikana fw kipannut johonkin MCU timer too close-virheeseen, muistaakseni tapahtunut vaikka nuo wiki:n optiomoinnitkin ollut käytössä. Tätä ei ole kyllä näkynyt pitkään aikaan. Somessa taisi olla kommentti että pitäisi tarkista SD-kortti...

Itse päivitin aikoja sitten Plus 4:n FreeDi:hin. Käytettävyys on ihan eri luokkaa orkkikseen verrattuna. Viimeisimmässä päivityksessä tosin pikkuvikaa mutta on helposti korjattavissa benlye:n ohjeella.

Pystyisikö joku Jyväskylän seudulla tulostaa tuollaisen muovisen T nupin. Osa on pensaluukun avaus/lukitus nuppi. Viimeisessä kuvassa oletettava ehjä nuppi joka on latausluukussa.

IMG_9315.jpeg

IMG_9309.jpeg

IMG_9313.jpeg

Pystyisikö joku Jyväskylän seudulla tulostaa tuollaisen muovisen T nupin. Osa on pensaluukun avaus/lukitus nuppi. Viimeisessä kuvassa oletettava ehjä nuppi joka on latausluukussa.

IMG_9315.jpeg

IMG_9309.jpeg

IMG_9313.jpeg
Varmaan joku sen tulostaa mutta se moottori on rikki.. et saa sitä kuntoon uudella tapilla.. toi lukkomoottori ei ole kovin kallis

Toki testasin että moottori toimi.
Menee jo offtopic puolelle mutta ei se tappi siitä kovin helposti irti lähde kun menee sinne moottorin sisään että enemmän vaivaa ruveta elvyttää vanhaa ja mistä siitä saa mittapiirrokset...->uus moottori.. laita yv:llä rekkari niin katon sulle numeron ja hinnan

IMG_9315.jpeg

IMG_9309.jpeg

IMG_9313.jpeg

Varmasti pystyy. Sulla on malli varmaankin valmiina kun mallintamisesta ei ollut mitään puhetta?

Varmasti pystyy. Sulla on malli varmaankin valmiina kun mallintamisesta ei ollut mitään puhetta?
Veikkaan et mallentaminen kuuluu samaan.. jolloin jo uus solenoidi selkeesti halvempi kaupasta
Noi on jotain 30+€ motonetistä
Toki si pitääaukasta sisusta et pääsee vaihtaan,omassa id3:ssa vastaavan vaihto vei 15min

Ei valitettavasti,mutta löyty ovokosta toisesta bmwstä varaosa. Todennäköisesti käy tai ainakin tappi sopii joten pientä säätöä tiedossa
Et kai hae romparilta? Noihin solenoideihin päsee vettä! Seuraavaks moottori rikki.. laita ny se rapia 30€ uuteen ja kestää kauvemmin!
Muistaakseni bemmu oli yks ko käytti samaa ko mun autossa.. ev vehkeissä ne vaan hajoo nopeemin ko luukku auki sateella enempi.. mut samaa pskaa ne on.. omakin oli sysiruosteessa sisältä ja sain repiä luukun auki
Ps varaosassa tuli viel hätäavaus vaijeri mukana jota ollu orkilsessa

Mä tein omaan id4 ton tapin pään
Löytyy täältä jaosta

Mä tein omaan id4 ton tapin pään
Löytyy täältä jaosta
Mä kysyn edelleen mitä auttaa tapin pää ko solenoidi ite hörppää vettä?!?!
Ja 30-40€ takia??
Edit toki jos oikeen pihi ja siirtää ongelman seuraavalle... Saattaa kympin säästää...
(Tulostus työ omalla ajalla, vs vaihtais koko paskan samalla vaivalla)

Kun kerrot että ostit tulostimen niin ensimmäinen lause mikä tulee suusta on "jaa että lisää muoviroskaa maailmaan". Eka lause, joka ikisellä ihmisellä. Olenko ainoa?

Kun kerrot että ostit tulostimen niin ensimmäinen lause mikä tulee suusta on "jaa että lisää muoviroskaa maailmaan". Eka lause, joka ikisellä ihmisellä. Olenko ainoa?
En oo koskaan kuullu. En tiiä vaikuttaako, että oon tekniikan alalla ja autoharrastaja, niin ei varmaan käy edes mielessä, että tulostaisin jotain krääsää.

En oo koskaan kuullu. En tiiä vaikuttaako, että oon tekniikan alalla ja autoharrastaja, niin ei varmaan käy edes mielessä, että tulostaisin jotain krääsää.
Hämmästys onkin siinä että tuo lause tulee suusta jo ennenkuin kertoo mitä edes tulostaa. Riittää että kertoo että on tulostin niin toi oksennetaan ensimmäisenä. Sitten vasta voi selittää että tuolla voi tehdä paljon muutakin kuin tulostella fidgettejä ja muuta roskaa.

Ei ole moista kommenttia tullut vastaan, mutta aika paljon olen muoviroskaa ja muutakin maailmasta säästänyt kun olen mallinnellut ja tulostellut osia eri laitteisiin joihin ei varaosia saa.

Aika moni ei varmaan tiedä että tulostin voi myös vähentää kulutusta. Mahdollistaa jo käytössä olevien esineiden korjaamisen jolloin muoviroskaa syntyy ehkä hiukan vähemmän. Tai hyödyllisten asioiden tekemisen joka voi vähentää muuta kulutusta. No, rehellisyyden nimissä testitulosteisiin sitä muovia kuitenkin voi kulua. Mutta joku arvo on sillä, että saa pidennettyä käytettyjen asioiden elinikää korjaamalla itse.

Mulla ei ole vielä omaa tulostinta mutta olen itse suunnitellut ja kaverin tulostimella printannut vain funktionaalisia osia. Mitään ns. koriste-esineitä en kotiini haluaisi. Ne menevät lähes poikkeuksetta itselläni turhaa muovikrääsää -kategoriaan.

Testitulosteita joutuu tekemään, monesti tarvii iteroida että saa aikaan tarvittavan kötöstyksen. Monimutkaisemmassa härvelissä tulee ensin kokeiltua ideaa mahdollisimman pienellä palalla, esim jos täytyy kokeilla että toimiiko idea vaikka johonkin kiinnitykseen.

Olisi kyllä kätevää, jos pystyisi kierrättämään nuo testimatskut ja epäonnistuneet iteraatiot takaisin filamentiksi, mutta vaatinee spesiaalivermeet.

Ite tilasin oman printterin ihan työkalu mielessä, niin ei mitään muoviroska kommentteja ole tarvinnu edes miettiä. Oon tilannu tänä vuonna filamenttejä pelkästää. yli 1000€ edestä, enkä slitikään usko että oon saatuttamassa muoviroskalla mitään.

Jokunen tyyppi on tuosta muoviroskasta maininnut, jollekin taisin heittää että ainakaan minulle sitä roskaa ei enää tarvitse laivata kiinasta asti. En ole aina vaivautunut puolustelemaankaan, todennut vaan että no joo.

Ehkä suurin yllätys, kun olen alkanut fiksuina pitämilleni tyypeille kertomaan enemmän tulostamisesta on se että monet edelleen luulevat että muovi kuin muovi tehdään aina kaatamalla flataatteja raakaöljyyn. :x3:

Aika moni ei varmaan tiedä että tulostin voi myös vähentää kulutusta. Mahdollistaa jo käytössä olevien esineiden korjaamisen jolloin muoviroskaa syntyy ehkä hiukan vähemmän. Tai hyödyllisten asioiden tekemisen joka voi vähentää muuta kulutusta. No, rehellisyyden nimissä testitulosteisiin sitä muovia kuitenkin voi kulua. Mutta joku arvo on sillä, että saa pidennettyä käytettyjen asioiden elinikää korjaamalla itse.

Mulla ei ole vielä omaa tulostinta mutta olen itse suunnitellut ja kaverin tulostimella printannut vain funktionaalisia osia. Mitään ns. koriste-esineitä en kotiini haluaisi. Ne menevät lähes poikkeuksetta itselläni turhaa muovikrääsää -kategoriaan.
Jep, tämän joutuu aina selittämään ja pikkuhijaa se sitten kyllä aukeaa ja varsinkin kun näyttää kaikkea semihyödyllistä mitä on tullut tulostettua niin kyllä se alkaa painumaan kaaliin että sillä voi tehdä oikeasti jotain eikä pelkkää kilikalia.

Jokunen tyyppi on tuosta muoviroskasta maininnut, jollekin taisin heittää että ainakaan minulle sitä roskaa ei enää tarvitse laivata kiinasta asti. En ole aina vaivautunut puolustelemaankaan, todennut vaan että no joo.

Ehkä suurin yllätys, kun olen alkanut fiksuina pitämilleni tyypeille kertomaan enemmän tulostamisesta on se että monet edelleen luulevat että muovi kuin muovi tehdään aina kaatamalla flataatteja raakaöljyyn. :x3:
Juuri näin ja vielä sekin että tulostimissa yleisimmin käytetty muovi on PLAta joka on biohajoavaa plus että itse tekemällä muovia kuluu vähemmän kun tulosteet on kennottuja eikä ruiskuvalettuja kuten kiinaromussa.

Vanha Tronxy X5S, corexy ja geometriavirhe. Tulostelin vähän isompaa suorakaiteen muotoista palikkaa ja huomasin että yksi sivu pullistuu vaikka pitäisi olla suora. Kappaleen vastakkaisella puolella samaa vääristymää ei samassa kohtaa, mutta ihan toisessa kulmassa vaikuttaisi olevan pientä vääristymää eli 45 kulmassa kun mennään niin olisi nähtävästi vastaavan vääristymän reuna. En ole ennen moista huomannut aiemmin ja mitä vanhoja tulosteita kattelin niin en huomannut vastaavaa. Emolevy on Duet 2 Wifi, muttei varmaankaan vaikutta asiaan.
Printterissä on edelleen alkuperäinen gt2-hihna, mietin että oisko se venynyt jostain kohtaa sopivasti? Tulostin kun on joskus 2018 tienoilla jostain Aliexpressisstä tilattu niin komponentit ei varmaankaan ole parasta laatua olleet koskaan... ;). Ja pari kulmalaakeria/ratasta on tehty tulostamalla, mutta ne on tarkastettu että eivät ole epäkeskot.

Edit: kiristin hihnaa lisää vaikkei tuo mitenkään löysällä ollut ja nyt alkoi hihna hyppiä yhdessä kohtaa vetopyörän yli. Eli vaikuttaisi olevan hihnan vaihto edessä.

IMG20260806112844.jpgIMG20260806112929.jpg

Viimeksi muokattu:
Kannattaako ostaa ensimmäiseksi tulostimeksi Bambu Lab X2D: Affordable Dual Extruder 3D Printer for Easy Support Removal | Bambu Lab EU ?

Bambu vs. open source vääntö ei minua heilauta, ihan näppärää vaan että ekosysteemi on helppokäyttöinen joskin suljettu.

Tarkoitus on tehdä 3D-tulostamisesta uusi harrastus, ei niinkään tulostimesta. Fokus retro-PC harrastamisessa ja kodin parantamisessa. Toivottavasti harrastus vie mukanaan eikä laite jää pöydän kulmalle seisomaan.

Kannattaako ostaa ensimmäiseksi tulostimeksi Bambu Lab X2D: Affordable Dual Extruder 3D Printer for Easy Support Removal | Bambu Lab EU ?

Bambu vs. open source vääntö ei minua heilauta, ihan näppärää vaan että ekosysteemi on helppokäyttöinen joskin suljettu.

Tarkoitus on tehdä 3D-tulostamisesta uusi harrastus, ei niinkään tulostimesta. Fokus retro-PC harrastamisessa ja kodin parantamisessa. Toivottavasti harrastus vie mukanaan eikä laite jää pöydän kulmalle seisomaan.
Onhan tuo aika lyömätön valinta hintaluokassaan. Jos ei olisi P2S tullut ostettua ennen tuon tuloa, niin olisi mennyt tilaukseen.
Kahden materiaalin yhtäaikainen käyttö avaa monia mahdollisuuksia tai vaihtoehtoisesti säästää jonkin verran filamenttia moniväritulostuksessa (paljonkin jos on vain 2 värinen).

Minkäslaiset päästöt tommosessa on, pisti silmään tuo "emission certified". Kehtaako laittaa makkariin?

Testitulosteita joutuu tekemään, monesti tarvii iteroida että saa aikaan tarvittavan kötöstyksen. Monimutkaisemmassa härvelissä tulee ensin kokeiltua ideaa mahdollisimman pienellä palalla, esim jos täytyy kokeilla että toimiiko idea vaikka johonkin kiinnitykseen.

Olisi kyllä kätevää, jos pystyisi kierrättämään nuo testimatskut ja epäonnistuneet iteraatiot takaisin filamentiksi, mutta vaatinee spesiaalivermeet.
Kyllähän niitä laitteita on millä pystyy kierrättämään roskan uudeksi filamentiksi. Maksavat vain niin paljon, ettei ainakaan rahallisesti kannata. Ja siinä tulee sitten roskan säilöminen ja lajitteleminen lisätyönä jos tulostaa eri tyyppisillä filamenteilla.

Mm. Crealityltä tulossa: Creality Filament Maker M1 & Shredder R1

Kyllähän niitä laitteita on millä pystyy kierrättämään roskan uudeksi filamentiksi. Maksavat vain niin paljon, ettei ainakaan rahallisesti kannata. Ja siinä tulee sitten roskan säilöminen ja lajitteleminen lisätyönä jos tulostaa eri tyyppisillä filamenteilla.

Mm. Crealityltä tulossa: Creality Filament Maker M1 & Shredder R1
Voihan niitä diy hengessäkin tehä ja myös lankoja muistakin muovihörpäkkeistä.. niinhän joku täällä onkin tehnyt, ja vaikka värisekotusta ois ni aitä voi just si käyttää vaikka siihen testiin tms ja taas murskaa langaksi..
Toki viitseliäisyyttä kans si vaatii.. kyllä mäkin pitkään keräsin kaikki auportit ja pilalle menneet ko aattelin rakentaa oman laitteiston.. mutta jäi si..
Tai edelleen printerin vieressä o oma roskis niille.. mutta siitä ai tyhjennetään muualle...

Tommonen kierrätyshärveli vaikka kirjastoon, niin vois käydä kerran vuodessa sulattamassan kötöstykset takasin langaksi, luonto kiittäis

Tossa tonnin hintaluokassa vaihtoehdot on pitkälti kyseinen tuplasuuttimella varustettu Bambun X2D tai aidot toolchangerit kuten Snapmaker U1 ja sen uudet kopiokilpailijat kuten tuore Flashforge Creator 5 Pro. Bambulla on ehkä pieni käytettävyysetu niin ekosysteemin kuin softan puolesta. Aidot toolchangerit sitten mahdollistaa mm. TPU:n tyyppisten pehmeiden filamenttien tulostamisen helpommin kun Bambulla joutuu vähän kikkaileen. Lisäksi toolchangerilla pystyy tulostamaan helpommin yhdistelemään eri filamenttimateriaaleja samaan tulosteeseen ja moniväritulosteissa ei ole juuri mitään filamenttihukkaa ja säästää tulostusaikaa merkittävästi. Mutta riippuu nyt pitkälti siitä mitä tulostaa ja painottaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=niqPrK67s3Q

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=QGAAevqhG_w

Tjoo tulosteiden kierrätys vaatii panostusta, kuluttajahinnoissa ainakaan ei ole vielä laitetta johon laitetaan kierrätettävä materiaali sisään ja ulos tulee topimivaa lankaa. Tuo Crealityn värkki voi toimia tiettyyn pisteeseen asti, esmes multimaterial poop, supportit ja kevyet tulosteet on helppoa silputa, mutta laitaapa sisään joku lähestulkoon umpitäytöllä oleva isohko PETG palikka niin epäilen että tukehtuu alkuunsa. Sitten on tietenkin edellä mainitut lajittelu ja säilöminen sekä palikoiden puhdistus yms. ennen kuin sitä laitetta edes kannattaa käynnistää.

Itse olen tuusannut vielä jotakuinkin kuluttajahinnoissa olevan laitteiston kanssa nyt vajaan 2 vuotta ja lankaa on tullu tehtyä varmaankin jotain 40+kg, pääosin PLA ja PETG. Myös jonkin verran PET-roskamuovista PETG kanssa sekoitettuna. PLA ja PETG on pääosin onnistunut hyvin vaikkakin usean eri valmistaja silppua sekoittaessa saattaa tulla 'sattumia' eli lanka ei ole niin tasapaksua, mutta pääosin riittävän hyvää ja välillä jopa hyvinkin laadukasta. PET+PETG sotku taas on pääosin keskinkertaista tai huonoa, langan paksuus heittelee liikaa. Mutta ei-tulostusmuovien kanssa leikkiminen on oma juttunsa ja siihen saa palamaan aikaa kun muoviroskaa joutuu esikäsittelemään muutenkin enemmän....

Ja sitten on tietenkin juurikin tuo eri materiaalien erottelu, omat arkistot ~10v ajalta oli pääosin kunnossa, mutta muutama mysteerilatikko oli mikä vaati ihmettelyä että mitä mikäkin on. Suurimman osan sai aika suurella varmuudella tunnistettua, mutta yhden satsin tein täysin läpällä kokeeksi kun ei jaksanut käydä niitä läpi. Pari kierrosta piti tehdä että sai toimivaa aikaiseksi, seassa oli ainakin PLA ja ABS, luultavasti pieniä määriä PETG, Nylon, Filaflex... Niin ja sinistä teippiä pieniä palasia, joka sekin yllättäen silputtuna merni 0.6mm suiuttimesta läpi tulostettuna :).

Nyt olisi tarkoitus vihdoin työstää ABS-arkistot langaksi. Aloitan valkoisesta, silppuri on puhdistettu PET-jäämistä niin ei tule sitäkään kontaminaatiota. Ja koska pelkän 3D tulostetun ABS työstäminen on liian tylsää ja valkoista 3D-tulostus ABS ei ole kuin ~300g niin sekoitan mukaan mm. vanhan Sector Alarm laitteiston ABS koteloita, muutamia CD-koteloiden valkoisia sisuksia ja jotain muuta rikkinäistä ABS-palikkaa. Niin ja tuoretta ABS mukaan vastaava määrä, kokonaislaatu on aina parempi kuin pelkästä kierrätetystä materiaalista tehty. Täytyy kyllä myöntää että noitten ei-3D muovien lisääminen on aika iso kysymysmerkki että miten toimii... mutta se selvinnee lähitulevaisuudessa :)

Edit: yksi asia tässä rosessissa on aika kriittinen myös eli materiaalin kuivaus. Oman kokemuksen mukaan liian kosteaa -> hankala saada tarpeeksi paksua, ilmeisesti kosteus vaikuttaa viskositeettiin tms. Ja vaikuttaa myös tulostuslaatuun vaikka tuota lankaa kuivaisi miten paljon...

Minkäslaiset päästöt tommosessa on, pisti silmään tuo "emission certified". Kehtaako laittaa makkariin?
En laittaisi. Itsellä autotallissa jossa vähän vajavainen ilmanvaihto ja nyt pari päivää melkein taukoamatta tulostettu PLA/PETG. Käry on käsin kosketeltava.

Tubesta taitaa ainakin löytyä testejä millä materiaaleilla ilmanlaatuanturit herkimmin värähtää.

Edit: itsellä siis eri printteri jossa aktiivihiilisuodatin luokkaa naurettava räpellys

Itellä Bambu Lab A1 Combo.
Onko noissa "plateissa" eli levyissä mihin tulostus kasvaa jotain käytännön eroja vai onko ero vain visuaaline pintakuviointi?

Statistiikka

Viestiketjuista
312 870
Jäsenet
84 388
Uusin jäsen
RetKiKimppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom