Kestääkö noin hennot millään muullakaan materiaalilla? Parempi vääntyminen kuin katkeaminen.Tuossa esimerkki miten PLA creepaa ajan kanssa. Ei ole lämpöjä, ja alle vuosi ollut tuossa
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kestääkö noin hennot millään muullakaan materiaalilla? Parempi vääntyminen kuin katkeaminen.Tuossa esimerkki miten PLA creepaa ajan kanssa. Ei ole lämpöjä, ja alle vuosi ollut tuossa
![]()
Epäsopiviin paikkoihin voisi lisätä kosteat paikat, ainakin redditiä seuraamalla päässyt käsitykseen että PLA ei kestä tropiikin lämmöissä&kosteudessa kuin 2-3 vuotta sisätiloissakaan.PLA on ihan hyvää sisätiloissa, jos siihen ei kohdistu lämpöä esimerkiksi auringosta, jäähdyttimen tuuletuksesta tai jostain talon lämmityksestä. Meillä on ihan tuotantokäytön työkaluja tehty PLA:sta töissä ja ajaa hienosti asiansa.
Mutta heti jos tietää sen olevan auringossa vaikka keittiössä tai lähellä kuumia juttuja, niin kannattaa käyttää jotain lämpökestävämpää. Itsellä pelkän patterin putken lähellä olo oli kotona pehmittänyt yhden PLA tulosteen.
Emt. Ei kyllä niin paljon pelota katkeaminenkaan, että viitsisin uudet tulostaa. Tuo fefen wall mountti on ehkä vähän turhan hento, alla oleva possun on vähän jykevämpi eikä siinä näy mitään vääntymää noin äkkiseltäään, on muistaakseni ollut vähän pitempään.Kestääkö noin hennot millään muullakaan materiaalilla? Parempi vääntyminen kuin katkeaminen.

HEPA ei poista hajuja, vaan tarttee aktiivihiilen.Olisko vinkkiä mistä helpoin/paras diy HEPA suodatin ikean lack koteloon?
Juniori alkanut tulostaa abs muovia enempi niin lienee syytä viritellä sellanen. Kone toimistossa, mutta käy nykyään melkein 24/7.
Joo varmaan molemmat olis hyvä.HEPA ei poista hajuja, vaan tarttee aktiivihiilen.
Käykö DIY-versio ja paljonko on tilaa käytössä? Tässä esim yks malli: Active charcoal carbon and hepa air filtration system by snart | Download free STL model | Printables.comOlisko vinkkiä mistä helpoin/paras diy HEPA suodatin ikean lack koteloon?
Juniori alkanut tulostaa abs muovia enempi niin lienee syytä viritellä sellanen. Kone toimistossa, mutta käy nykyään melkein 24/7.
Bentobox oli alissa 33€. Ei oikein ollut järkeä alkaa tulostamaan ja ostelemaan tuulettimia ja suodattimia erikseen...Käykö DIY-versio ja paljonko on tilaa käytössä? Tässä esim yks malli: Active charcoal carbon and hepa air filtration system by snart | Download free STL model | Printables.com
Bentobox myös suosittu, sellaisen tein itselle.
Jep, on siinä jonkun verran ostoslistaa jos "tyhjästä" lähtee tekemään.Bentobox oli alissa 33€. Ei oikein ollut järkeä alkaa tulostamaan ja ostelemaan tuulettimia ja suodattimia erikseen...
Täällä Elegoo Neptune 3 Pro, ja PrusaSliceria käytän Debianissa.Mitä sliceria raati suosittelee Linuxille?
Blender ja Elegoon printteri käytössä jos sillä on mitään panseksuaalista merkitystä.
Elegoon printterillä tykkäsin Prusasliceristä, Qidin kans olen Orcaa käyttänyt.Mitä sliceria raati suosittelee Linuxille?
Blender ja Elegoon printteri käytössä jos sillä on mitään panseksuaalista merkitystä.
OrcaSliceriä ole langalle käyttänyt ja sitten kokkailuun Lychee. Tuossa jälkimmäisessä kylläkin osa ominaisuuksista lukittu kuukausimaksun taakse.Mitä sliceria raati suosittelee Linuxille?
Tähän passaisi paremmin tuo toinen ketju: Minkä 3D-printterin ostan?Pursotintulostimet on mulle aika tuntematonta seutua, mutta kaverilla on Bambu lab A1 Combo jota kehui.
Onko teillä kokemuksia ja onko suosituksia ja onko tuolla jotain parempaa/huonompaa sisarmallia ja mitä eroja niillä on?
Oho, katohan. Kiitos!Tähän passaisi paremmin tuo toinen ketju: Minkä 3D-printterin ostan?
käyn tuollaisen sitten hakemassa, kiitos.tämä on hyväksi havaittu, pysyy kosteus ulkona SmartStore dry säilytyslaatikko 55L on muitakin kokoja
Tuli sitten ostettua eka 3d tulostin,Bambulabin h2s combo ja siihen vielä lisäksi tuo ams ht, onko jotain suosituksia fillamentien säilytys laatikoksi? ja mikä tuollaisen koko tarvitsisi olla?
Mulla on tollanen. Pyörät alla auttaa pöydän alle siirtelyssä.
Mitä sliceria raati suosittelee Linuxille?
Hylly toimii jos ei tulosta mitään PLA:ta kosteudelle herkempää. PETG:kään ei tunnu olevan talvella mikään ongelma mutta nyt kesäkosteilla ilmoilla olen huomannut että tekee enemmän stringiäIte ajattelin raketaa ihan vaan seinälle hyllyn, jonne laittaa filamentit riviin. Nyt on laatikko, mutt niitä filamenttejä on niin paljon, ettei 1 laatikko riitä ja vie pöydän alta kaikki tilat.
Eihän toi laatikko sitä estä ja ne kerää laatikossa yhtä lailla kosteutta. Itellä se toimii, koska mä yleensä käytän näitä vakuumi pusseja ja yleesä heitä sinne silikagel pussin sisään, ennenkun vedän sen tyhjiöön.Hylly toimii jos ei tulosta mitään PLA:ta kosteudelle herkempää. PETG:kään ei tunnu olevan talvella mikään ongelma mutta nyt kesäkosteilla ilmoilla olen huomannut että tekee enemmän stringiä
Itse olen laittanut laatikon ympärille pikakiristysliinan pitämään kantta kiinni, niin toinen sivu pysyy kiinni vaikka kantta raottaa.Noinkohan ovat vesi- ja ilmatiiviitä kun tiivisteitä ei ole? Smartstore dry sama juttu ja siinä on veemäinen kansi, jää herkästi raolleen siitä syystä.
Säilytyslaatikot olisi toivottava kehityksen kohde alaan liittyen, kyse on kuitenkin jossain määrin eritystarpeista vs. roskiin menevien lumppujen säilytys perikunnalle.
Eihän toi laatikko sitä estä ja ne kerää laatikossa yhtä lailla kosteutta. Itellä se toimii, koska mä yleensä käytän näitä vakuumi pusseja ja yleesä heitä sinne silikagel pussin sisään, ennenkun vedän sen tyhjiöön.
![]()
![]()
Kannessa on tiiviste.Noinkohan ovat vesi- ja ilmatiiviitä kun tiivisteitä ei ole? Smartstore dry sama juttu ja siinä on veemäinen kansi, jää herkästi raolleen siitä syystä.
Säilytyslaatikot olisi toivottava kehityksen kohde alaan liittyen, kyse on kuitenkin jossain määrin eritystarpeista vs. roskiin menevien lumppujen säilytys perikunnalle.
Tuo Kungs on tosiaan hyvä & halpa ja helposti saatavilla. Tuli itsekkin tilattua ensin aliexpressistä silica-ryynejä ennenkuin löysin tuon.Tommonen sinne paksiin kaveriks Kungs kosteudenpoistaja 1kg
Laitoin itse tuon joskus talvella ja on ollut myös xiaomin bt lt+kosteus anturi , talvella oli 11 vai 12% xiaomia kosteus. Nyt 14 vaikka olen välillä ottanut filamenttejä
Noh jos tuloste ei PETG:n ominaisuuksia tarvi niin miksi sitä käyttäis. PLA ei tarvi kuivausta ja saa helpommin esim. nätimmän matan pinnan.Petg ja pla on saman hintaista, niin miks porukka ottaa pla? Ite oon siirtyny petg ja jäljeää olevat pla:t on lapsen vapaassa käytössä.
Sit vaan opettelemaan 3d-mallinnusta, käyttömahdollisuuksia löytyy paljon enemmän kun ei tarvi rajoitttua valmisfidgettien tulostamiseen. Freecad asennukseen ja youtubesta opastusvideoita.Noniin, nyt tuli ostettua tuo Bambu Lab A1 Combo ja siihen musta ja valkoinen ecoPLA filamentti, 438e. Nyt vaan odotellaan ostikrapulaa ja jääkö laite peran käytön jälkeen pölyttymään![]()
Teen ammatikseni 3d mallinnusta ja hartsikone löytyy jo, eli sen sarallaa ei mitään uutta mutta tää on eka pursotin enkä niitä ole koskaan käyttäny..Sit vaan opettelemaan 3d-mallinnusta, käyttömahdollisuuksia lyötyy
No siitä on hyvä jatkaa. Joskus kuunnellut joltain tilitystä kuinka osti 3d tulostimen mutta ei sillä ollut mitään käyttöä, mutta sitten kävi ilmi ettei kaveri osannut itse mallintaa mitään.Teen ammatikseni 3d mallinnusta ja hartsikone löytyy jo, eli sen sarallaa ei mitään uutta mutta tää on eka pursotin enkä niitä ole koskaan käyttäny..
Joo mallinnus ei ole ongelma. Hartsikoneella sitä sun tätä tehnyt ja vaikka on tarkka kuin perkele niin sillä ei juuri käyttöesineitä tehdä vaan koristeita ja pienoismalleja jne joita ei niin itse tule paljon käytettyä ja se on aikamoista lottaamista isopropanolien ja UV-lamppujen kanssa vaikka kaikki löytyy.No siitä on hyvä jatkaa. Joskus kuunnellut joltain tilitystä kuinka osti 3d tulostimen mutta ei sillä ollut mitään käyttöä, mutta sitten kävi ilmi ettei kaveri osannut itse mallintaa mitään.
Ei käyttö nykyään edes mitään mallintamisosaamista tarvitse eli eiköhän tossakin ongelmat ole jossain muualla. Nykyään aika harvinaista ettei löytäisi jonkun muun tekemää valmismallia itselle heränneseen tarpeeseen Makerworldista tai Printablesista. Sen lisäksi tullut noi parametriset työkalut esim. Makerworldiin, joilla saa helposti monia funktionaalisia printtejä räätälöityä suoraan verkkosivulta tarvitsemiinsa mittoihin. Toki mallintamalla saa sit sen aidosti oman ja uniikin ratkaisun tehtyä.No siitä on hyvä jatkaa. Joskus kuunnellut joltain tilitystä kuinka osti 3d tulostimen mutta ei sillä ollut mitään käyttöä, mutta sitten kävi ilmi ettei kaveri osannut itse mallintaa mitään.
Joo riippuu toki käyttäjästäkin. Omat tulostelut kyllä sitten senverta eksoottisia että edes puolivalmiita malleja ei ole.Ei käyttö nykyään edes mitään mallintamisosaamista tarvitse eli eiköhän tossakin ongelmat ole jossain muualla. Nykyään aika harvinaista ettei löytäisi jonkun muun tekemää valmismallia itselle heränneseen tarpeeseen Makerworldista tai Printablesista. Sen lisäksi tullut noi parametriset työkalut esim. Makerworldiin, joilla saa helposti monia funktionaalisia printtejä räätälöityä suoraan verkkosivulta tarvitsemiinsa mittoihin. Toki mallintamalla saa sit sen aidosti oman ja uniikin ratkaisun tehtyä.
Toimiva kippo tuli ja värikin ihan katseltava. Karkkipaperia olisi paria muutakin väriä jemmassa, pitänee viritellä lisää kun joutaa. Noiden silppuaminen toimii kohtuullisesti kun kuumentaa ensin kuumailmapuhaltimella tai uunissa niin kovettuvat ja tehosekottimessa menee pääosin aika pieneksi jauheeksi. Ilman tuota kuumennusta silppuuntuu, mutta lopputulos on pitkulaista höttöä, joka tuntuu haittaavan materiaalin virtausta -> epätasaista lankaa.
![]()
Muovin kierrätys näillä omilla harrastelijaromuilla on sen verran työlästä että ei tuota kovin jatkuvasti innosta tehdä. Varsinkin tuo PET-jätemuovi on haastavaa, lähinnä sen takia kun suurin osa pakkauksista on ohutta ja sitkeää, sitä on todella hankalaa silputa. Varmaan löytyy teollista silppuria mutta sitten mennään jo ohi harrastelusektorilta. Omaan käyttöön tuota viittii satunnaisesti tehdä ja testailla juttuja, mutta onhan tuotetulla langalla hintaa jos työt siihen laskee mukaanOon aina miettinyt puolustusvoimien kannalta , että niiden olisi korkea aika alkaa hyödyntämään ja fundeeraamaan syväosaamista siviilipuolelta. Sieltä vaan kuiturunkojen malleja ja kranaatinsiipiä tulosteltavaksi harrastajille. PV maksaa postimaksut, mutta muuten vain hakee alinta nimittäjää laadulle, tekee rekistereitä ja hioo toimitusketjua rauhan aikana.
Kierrätysmateriaalit erityisesti olisi tärkeitä, muovipaskaa energiajätteistä. Miten menisi polystyreenit ja sen sellaiset? Tai hienojakoinen sahanpuru fillerinä.

Extruder rattaiden tarkistuksen voi halutessaan tehdä, ehkä hampaisiin on jäänyt materiaalia ja syöttö lipsuuBambu Lab A1 Mini tulostimen kanssa uusi ongelma: lähes joka kerta tulostamisen alussa tulostin antaa herjan, joka ilmeisesti viittaa siihen, että filamenttia ei tule kunnolla tai pursotus ei onnistu. Kuitenkin suuttimesta on tullut ulos muovia, ja kun tuon herjan vain hyväksyy ilman mitään toimenpiteitä, tulosteet onnistuvat aina.
Nämä ongelmat alkoivat, kun filamentti vaihtui, ja käytössä on Bambu Labilta ostettu heidän oma PLA Matta. Rulla tuntuu pyörivän vapaasti, PTFE-putki ei ole mitenkään mutkalla. Mistähän mahtaa olla kyse, ja mitä kannattaisi tehdä?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.