3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi jengi ulisee jos joku valmistaja päättää kiristää ekosysteemiään? Älkää käyttäkö, simple.
 
Miksi jengi ulisee jos joku valmistaja päättää kiristää ekosysteemiään? Älkää käyttäkö, simple.
Varmaan sen takia että ovat poistaneet ominaisuuksia, jotka niissä laitteissa oli ostettaessa?
Tämä herätti huomion, kun lukee, että asiaton käytös. Harvoin jaksaa katella kuka käyttäjä milloinkin kirjoittelee, mutta nyt seurannu tarkemmin ja valitettavasti sun viestit kuulostaa propagandalta, vaikka vaikuttaa, että olisit paljon perehtynyt paljon aiheeseen.

Tuo puhuva pää vaikuttaa myös vähän aggressiiviselta ja kattelin mitä videoita se on tehny, ni printtauksessa painottuu lähinnä bambulabille nuo dissaukset. En tiedä mistä argumentti, ettei se puhu paskaa. Ehkä puhuu semmoisesta mistä pidät, mutta itse en jotenkin ole vakuuttunu kaikesta, vaikka aiheet vakavia ja oikeasti hyvä ottaa tosissaan.
Rossman on aika tunnettu right-to-repair jutuissa. Tuo 3dmusketeers pienempi kanava, mutta ovat jo lähes vuosi sitten tuoneet ilmi että hei, näissä on potentiaalinen tulipaloriski. Ei taida olla muilla valmistajilla ihan hetkeen ollut mitään vastaavia tapauksia. Lisäksi Bambu yritti uhkailla Open Source - kehittäjää lakijutulla, vaikka itse rikkovat AGPL:ää.
Bambu teki Applet* ennenkuin ehti kasvaa Appleksi, unohtivat kai että 3D-tulostajat on edelleen pääasiassa porukkaa jotka ovat aloitelleet Endereillä ja jopa Aneteilla eli asiantuntemusta piisaa. Ylimielisyys asiakaskuntaa kohtaa saattaa käydä kipeää jos ei ole globaali jättiläinen joka pystyy sanelemaan säännöt.
Onhan näitä sähkövikoja ollut ennenkin, eihän siinä jos valmistaja ottaa lusikan kauniiseen käteen ennekuin massiivia vahinkoja ehtii syntyä. Nopea takaisinkutsu, laitteiden laittaminen kuntoon ja lahjakortti verkkokauppaan jättäisi ihmisille hyvän maun suuhun.

Tuli tuossa mieleen, meillä on työpaikalla edelleen FF a4 käytössä, se lämmittää ensin pedin ja sitten hotendin, luulisi olevan simppeli korjata firmispäivityksellä ettei sula koneet käsiin... :hmm:


*Apple siis ihan vaan esimerkkinä globaalista kusipäisyydestä, korvaa merkki haluamallasi :cool:
Kyllä, juuri näin. Jos Bambu ei käyttäytyisi näissä asioissa kusipäisesti ja ylimielisesti, ei olisi mitään syytä edes puhua asiasta.

Lisäksi en ainakaan itse haluaisi jossain yrityskäytössä että kaikki tiedot kulkevat jonkun kiinalaisen pilvipalvelun kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä Bambun taipumukset ja toimintatavat on ollut tiedossa jo vuosia. Että jos yrityskäyttöön on Bambun vehkeen hankkinut niin on tietoisesti tai tietämättään hyväksynyt riskit.
 
Rossmania tuli seurattua joskus kun sillä vielä oli tekniikkasisältöä, nykyään siirtynyt right to repair politiikkaan. Pikkasen tuntuu olevan henkilökohtaisella ristiretkellä vaikka ehkä onkin ihan oikeassa.

Yrityskäytössä jos kiinalaista pilveä pelkää niin niitä voi edelleen ajaa lokaalisti lanissa ja vaikka sillä orcaslicerillä. Itselle bambun pilvi on ehdottoman kätevä kun käyttäjiä on useita ja meillä on yks kone kaverin kans yhteiskäytössä. Jos menee liian applemaiseksi niin sitten lokaalitilaan, ei kai siinä sen kummempaa dramatiikkaa.
 
Kysäistääs täältä onko jollain ylimääräisenä Bambun/Elegoon/ AMS-yhteensopivia ja Bambun, Elegoon refilleille sopivia keloja joita myydä kohtuuhintaan? Tarve olisi 5-8 kelalle. Saa pistää YV jos löytyy nurkista, Lohja/postitse.
 
Kysäistääs täältä onko jollain ylimääräisenä Bambun/Elegoon/ AMS-yhteensopivia ja Bambun, Elegoon refilleille sopivia keloja joita myydä kohtuuhintaan? Tarve olisi 5-8 kelalle. Saa pistää YV jos löytyy nurkista, Lohja/postitse.
Näistä on kieltämättä aina pulaa, kun Bambulla ei ole aina tarjolla with spool vaihtoehtoa tai joitain värejä ei saa kuin refilleinä, niin itse ihan tulostellut PETG:stä (vain PLA:lle / PETG:lle, jottei kuivatessa mene kieroksi).
Tämä on viimeisin suosikki, kun on filamentille paikat suoraan kelassa ja pyörii AMS:ssä ilman ongelmia:
 
Näistä on kieltämättä aina pulaa, kun Bambulla ei ole aina tarjolla with spool vaihtoehtoa tai joitain värejä ei saa kuin refilleinä, niin itse ihan tulostellut PETG:stä (vain PLA:lle / PETG:lle, jottei kuivatessa mene kieroksi).
Tämä on viimeisin suosikki, kun on filamentille paikat suoraan kelassa ja pyörii AMS:ssä ilman ongelmia:
PETG:ia ei ole, toistaiseksi tulostellut vain PLA. Onko huono idea yrittää tulostaa tuota PLA:sta? Tai sitten pitää yksi rulla jostain hankkia.
 
PETG:ia ei ole, toistaiseksi tulostellut vain PLA. Onko huono idea yrittää tulostaa tuota PLA:sta? Tai sitten pitää yksi rulla jostain hankkia.
Onhan tuolla PLA:llekin profiili valmiina ja en epäile etteikö onnistuisi, mutta tosiaan PLA:n kanssa ongelma on kuivaus, eli ei kestä korkeita lämpötiloja ja täten vain itse PLA:ta moisessa kuivattaisin.
 
Onhan tuolla PLA:llekin profiili valmiina ja en epäile etteikö onnistuisi, mutta tosiaan PLA:n kanssa ongelma on kuivaus, eli ei kestä korkeita lämpötiloja ja täten vain itse PLA:ta moisessa kuivattaisin.
Kiitos, juuri huomasin saman profiilin! Pitääpä tehdä parit kelat testiksi niin pääsee ainakin ottamaan käyttöön noita refill-filamentteja, jos ei keloja mistään löydy. Ja ehkä sitten myöhemmin kokeilla PETG:iäkin.
 
Kiitos, juuri huomasin saman profiilin! Pitääpä tehdä parit kelat testiksi niin pääsee ainakin ottamaan käyttöön noita refill-filamentteja, jos ei keloja mistään löydy. Ja ehkä sitten myöhemmin kokeilla PETG:iäkin.
Itse kyllä printtaisin tuollaiset kelat suoraan ABS:stä, niin ei tarvitsise miettiä lämmönkestoa. Vaatii vain sen koteloidun tulostimen. Koteloksi toki kelpaa vaikka sitten pahvilaatikko, itselläni oli käytössä tällainen viritys aivan liian pitkän aikaa, likemmäs 10kg tuli ABS:ää työnnettyä läpi ennen kuin sain aikaiseksi värkätä vähän fiksumman.

IMG20260509143728.jpg
 
Näistä on kieltämättä aina pulaa, kun Bambulla ei ole aina tarjolla with spool vaihtoehtoa tai joitain värejä ei saa kuin refilleinä, niin itse ihan tulostellut PETG:stä (vain PLA:lle / PETG:lle, jottei kuivatessa mene kieroksi).
Tämä on viimeisin suosikki, kun on filamentille paikat suoraan kelassa ja pyörii AMS:ssä ilman ongelmia:
Tää on hyvä kelan malli, 3 kpl näitä tulostellut ABS:stä ja voi olla että tulen tulostelemaan enemmänkin kun saan 608-laakerit Pastamaticciin maailmalta.
 
Mistäköhän voisi johtua että kun PLA:lla printtaa oletusasetuksilla rattaita niin tulee tälläistä jälkeä. Kyseessä Bambun P2S sekä Bambun matta PLA. Kokeilin nostaa nozzlen lämpötilan 220 -> 230c eli 10 astetta enemmän vakioasetuksiin, sama ongelma.
MUTTA kun printtaa PETG:llä, niin tulee täydellistä jälkeä.

1780326844570.png
 
Mistäköhän voisi johtua että kun PLA:lla printtaa oletusasetuksilla rattaita niin tulee tälläistä jälkeä. Kyseessä Bambun P2S sekä Bambun matta PLA. Kokeilin nostaa nozzlen lämpötilan 220 -> 230c eli 10 astetta enemmän vakioasetuksiin, sama ongelma.
MUTTA kun printtaa PETG:llä, niin tulee täydellistä jälkeä.

1780326844570.png
Aliekstruusioltahan tuo näyttää. Flow raten kalibrointia kehiin, olettaen siis että tuo on tulostettu loppuun asti.
 
Aliekstruusioltahan tuo näyttää. Flow raten kalibrointia kehiin, olettaen siis että tuo on tulostettu loppuun asti.
Ei ole tulostettu loppuun asti, eli tarkoituksella stopattu printti muutaman kerroksen jälkeen. Kiinnitys petiin on myös erittäin hyvä eli ei siitäkään kyse. Pitäisi varmaan testata ei-matta PLA:lla onko sama ongelma. Ja tosiaan kuten mainitsin, PETG:llä tulee lennosta aivan täydellisesti eikä yksikään veto jää "kiinnittämättä".
 
Ei ole tulostettu loppuun asti, eli tarkoituksella stopattu printti muutaman kerroksen jälkeen. Kiinnitys petiin on myös erittäin hyvä eli ei siitäkään kyse. Pitäisi varmaan testata ei-matta PLA:lla onko sama ongelma. Ja tosiaan kuten mainitsin, PETG:llä tulee lennosta aivan täydellisesti eikä yksikään veto jää "kiinnittämättä".
Mulla oli joskus ongelmaa aliekstruusion kanssa matta-sateenkaari PLA:n kanssa, niin sillä tuli ekana mieleen. Minkäslainen infill/wall count sulla tuossa on? Kun tuo pinta näyttää ihan samalta kuin solid infilli, mutta aliekstruusiota. Ja toki ekana myös se ikuinen kysymys, eli onhan filamentti varmasti kuivaa?
 
Mistäköhän voisi johtua että kun PLA:lla printtaa oletusasetuksilla rattaita niin tulee tälläistä jälkeä. Kyseessä Bambun P2S sekä Bambun matta PLA. Kokeilin nostaa nozzlen lämpötilan 220 -> 230c eli 10 astetta enemmän vakioasetuksiin, sama ongelma.
MUTTA kun printtaa PETG:llä, niin tulee täydellistä jälkeä.

1780326844570.png
Näyttäisi että nuo rimpsut eivät ole tarttuneet petiin. Oletko testannut laskea ensimmäisen kerroksen nopeutta tai nostaa pedin lämpöjä?
 
Mistäköhän voisi johtua että kun PLA:lla printtaa oletusasetuksilla rattaita niin tulee tälläistä jälkeä. Kyseessä Bambun P2S sekä Bambun matta PLA. Kokeilin nostaa nozzlen lämpötilan 220 -> 230c eli 10 astetta enemmän vakioasetuksiin, sama ongelma.
MUTTA kun printtaa PETG:llä, niin tulee täydellistä jälkeä.

1780326844570.png
Printtaa samaan kohtaan vaikka yhden kerroksen paksuinen neliö. Niin voi pois sulkea petiin tarttumis ongelman.
 
Mistäköhän voisi johtua että kun PLA:lla printtaa oletusasetuksilla rattaita niin tulee tälläistä jälkeä. Kyseessä Bambun P2S sekä Bambun matta PLA. Kokeilin nostaa nozzlen lämpötilan 220 -> 230c eli 10 astetta enemmän vakioasetuksiin, sama ongelma.
MUTTA kun printtaa PETG:llä, niin tulee täydellistä jälkeä.

1780326844570.png

PETG on tahmeaa, se tarraa helposti alempaan/viereiseen kerrokseen. Sinulla irtoaa tuossa lanka ja se masiina vaan vetää sitä kuin narua perässään. Erityisesti juuri sisäympyröissä näkee PLA kanssa.
 
PETG on tahmeaa, se tarraa helposti alempaan/viereiseen kerrokseen. Sinulla irtoaa tuossa lanka ja se masiina vaan vetää sitä kuin narua perässään. Erityisesti juuri sisäympyröissä näkee PLA kanssa.
Ja jos on vähänkään aliekstruusiota, niin se vain pahentaa ongelmaa. Voisi kokeilla myös noustaa outer wallin linjapaksuutta.
 
Bambulta tuli muuten uusi tulostin: A2L.

- isompi kuin aiemmat A-sarjalaiset: 330 × 320 × 325 mm
- vaihtamalla tulostuspään leikkaustyökaluun, voi laitteella leikata tarroja, nahkaa, paperia jne.
- parempi tärinänvaimennus
- jne.

 
Crealityltäkin tuli uutta viime vkloppuna; ei vielä tulostinta mutta tuon useamman suuttimen tekniikan lanseerasivat, nimeltään KliTek


Eli ei sinänsä mitään uutta tai mullistavaa, eli neljän suuttimen vaihtaja. Lisänä toki tuo TPU:n paranneltu syöttö, joka ilmeisesti kahdella extruderilla toteutettu.

Oli tuolla jotain viitteitä että Q3 julkaistaan sitten K3 malli, josta nämä kaiketi löytyy.
 
Creality taisi olla se firma joka alkoi lisäämään mainoksia sliceriin?

Onkohan Snapmaker ainoa kiinalaisvalmistaja joka oikeasti menee open source edellä. Eli sallivat jopa firmiksen vaihdon printteriin menettämättä takuuta. Tuo U1 on kyllä kehuttu printteri. Itseäni kiinnostaisi tuo CMYK tulostus mutta vaatinee 5 tai 6 suutinta, eli musta/valko:lle oma.

Crealitylta taitaa tälläinen tulostin tulla ihan lähiaikoina joissa 5-6 päätä mutta ei kiinnosta kyllä maksaa että saisi mainoksia katsella.
 
Creality taisi olla se firma joka alkoi lisäämään mainoksia sliceriin?

Onkohan Snapmaker ainoa kiinalaisvalmistaja joka oikeasti menee open source edellä. Eli sallivat jopa firmiksen vaihdon printteriin menettämättä takuuta. Tuo U1 on kyllä kehuttu printteri. Itseäni kiinnostaisi tuo CMYK tulostus mutta vaatinee 5 tai 6 suutinta, eli musta/valko:lle oma.

Crealitylta taitaa tälläinen tulostin tulla ihan lähiaikoina joissa 5-6 päätä mutta ei kiinnosta kyllä maksaa että saisi mainoksia katsella.
Mahtaa Crealityn mainokset olla perua jostain vanhemmasta, kun siirtyivät sittemmin Orca forkkiin.
Vaihtoehtoisesti voinee käyttää juurikin Orcaa.
 
Creality taisi olla se firma joka alkoi lisäämään mainoksia sliceriin?

Onkohan Snapmaker ainoa kiinalaisvalmistaja joka oikeasti menee open source edellä. Eli sallivat jopa firmiksen vaihdon printteriin menettämättä takuuta. Tuo U1 on kyllä kehuttu printteri. Itseäni kiinnostaisi tuo CMYK tulostus mutta vaatinee 5 tai 6 suutinta, eli musta/valko:lle oma.

Crealitylta taitaa tälläinen tulostin tulla ihan lähiaikoina joissa 5-6 päätä mutta ei kiinnosta kyllä maksaa että saisi mainoksia katsella.
Taidat tarkoittaa Flashforgea
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=higSOW0-N24
 
Creality taisi olla se firma joka alkoi lisäämään mainoksia sliceriin?

Onkohan Snapmaker ainoa kiinalaisvalmistaja joka oikeasti menee open source edellä. Eli sallivat jopa firmiksen vaihdon printteriin menettämättä takuuta. Tuo U1 on kyllä kehuttu printteri. Itseäni kiinnostaisi tuo CMYK tulostus mutta vaatinee 5 tai 6 suutinta, eli musta/valko:lle oma.

Crealitylta taitaa tälläinen tulostin tulla ihan lähiaikoina joissa 5-6 päätä mutta ei kiinnosta kyllä maksaa että saisi mainoksia katsella.
En muista itekään mainoksista kuulleeni. Eikä sitä Crealityn sliceria ole tietääkseni pakko käyttää, onnistui ainakin ennen käyttö Orcalla ilman isompia kikkailuja. Oma K1 max on nykyään rootattu sen takia että sai Home Assistanttiin yhdistettyä.

Snapmakeria oon itekin katsellu, en vain ole ihan varma että onko se koko toolheadin vaihto tarpeellinen näissä moniväri/monimateriaalihommissa, jos suutintakin voi lennosta vaihtaa? Lisää painoa, kustannuksia... toki edulliseksi ovat sen hinnan silti saaneet.

Flashforge taisi tuoda markkinoille vielä edullisemman monisuutin-printterin. Merkistä ei ole kyllä mitään kokemuksia, eikä ole paljoa revikoita tullut katseltua. Jonkun näin vastikään, jossa vertailtiin juuri tuota Snapmakeria tähän, ja ilmeisesti aika samoilla viivoilla olivat.

Värien puolesta nää vaihtajat ei itseäni juurikaan kiinnosta, mutta juuri tuo että voisi pitää esim support-materiaalia valmiina, olisi kiva lisä. Ja vasta viime aikoina tuli testattua 0.6mm suutinta ja sen ero 0.4mm suuttimen printtiaikoihin oli aika jäätävä, joten sellainenkin olisi kiva lisä olla valmiina prototulosteita varten.
 
Itsellä on ollut Snapmaker U1 nyt pari kuukautta.
Moniväritulostuksessa voittaa mun vanhat Bambun A1:t ihan urakalla. En usko, että pelkkää suutinta vaihtamalla tulostus olisi näin nopeaa.
Yhden kerran olen joutunut purkamaan toolheadin. Samalla totesin kuinka tyhmä operaatio suuttimen vaihto on. Olen selvästi tottunut liian hyvään Bambujen kanssa.
Flashforgeakin hieman katselin, mutta totesin Snapmakerin olevan hieman parempi, kun siinä on muovin automaattinen sisäänveto, Flashforgessa muovi pitää itsellä työntää sisään.
Bambun AMS:n tapaista muovin ulosvetoa ei ole, vaan muovi pitää itsellä vetää ulos.
CYMKW-tulostusta varten kaipaisin viidettä toolheadia, sitä odotellessa U1 riittää.
Äänekäs tämä kyllä on, halpa muovinen kotelo ei auta yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Meni 450h kohdilla AMS2Pro:sta filamenttihubi rikki. Oireina filamenttia "ladattaessa" tulostuksen alussa, että filamentti työnnetään hienosti extruuderille saakka, sen jälkeen sekunti-pari ns. väkisin syöttöä extruuderia vasten jonka jälkeen filamentin unload takaisin AMSiin. Ja sama homma uudestaan muutamaan kertaan ennen virheviestiä. Olin itse lähes varma että extruuderin filamenttianturi on rikki. Ulkoisesta kelasta käsisyötöllä toimi kuitenkin normaalisti, joka herätti epäilystä omasta diagnoosista. Laitoin Bambulle aiheesta viestiä ja heidän pyynnöstä demosin asiaa videolla. Lähettivät sitten sen enempiä kyselemättä uuden AMS hubin. Uusi hubi paikalleen ja taas tuntuu toimivan niin kuin kuuluukin. Ilmeisesti AMS hubi ei osannut enää käsitellä extruuderilta tulevaa tietoa, että syötettävä filamentti on päässyt perille.
 
Kysytäänpäs onko pölhö idea näin kesäaikaan siirtää tulostin pihalle, katoksen alle, pidemmän printin ajaksi? P1S ja AMS2 Pro, monivärinen PLA tulostus olisi kyseessä.

Tuo normaalisti pöhisee makkarissa, kun tulostukset on ollut mallia 30 min - 8 tuntia, eikä se silloin häiritse ketään, mutta tämmöinen pidempi tulostus ei oikein toimi tässä paikalla.
 
Kysytäänpäs onko pölhö idea näin kesäaikaan siirtää tulostin pihalle, katoksen alle, pidemmän printin ajaksi? P1S ja AMS2 Pro, monivärinen PLA tulostus olisi kyseessä.

Tuo normaalisti pöhisee makkarissa, kun tulostukset on ollut mallia 30 min - 8 tuntia, eikä se silloin häiritse ketään, mutta tämmöinen pidempi tulostus ei oikein toimi tässä paikalla.
Säät tossa varmaan se suurin kysymysmerkki on. Vaikuttaa kummasti lämpötilaan ja ilmankosteuteen. PLA ei nyt mikään herkin noiden suhteen ole mutta voi esim. lämpötilamuutos kesken printin silti johtaa tulosteen epäonnistumiseen. Eiköhän ne printit keskimäärin satunnaiskäytössä ihan ok onnistu, jos vähän säiden perään katsoo mutta voi tuoda pientä varianssia.
 
Kimppaan tuon sään kanssa. Pelkästään sisätiloissa on tullut aikamoista eroa jälkeen kun ulko-ovi ollut auki ja tuuli on välillä puhaltanut & liikuttanut ilmamassa tulostimen ympärillä. Toki jos oikein kunnolla suljetulla kotelolla olevalla tulostimella tekee, niin efekti on paljon pienempi. Sanoisin siltä, että vähintään pinnan kanssa tulee silmiin pistäviä eroja, jos tuulee tms välillä vaikka materiaali itsessään olisi rakenteellisesti speksissä.

Mitä tuohon makkarissa tulostamiseen tulee, niin en suosittelisi vaikka se olisikin yöt poissa päältä. Siitä jää kuitenkin jotain partikkelia ja muita höyryjä huoneeseen. Itse ainakin reagoin aika herkästi tulostimen näkymättömiin päästöihin ja pidän siksi sellaisessa nurkassa taloa, mistä ilma menee about suoraan ulos tuuletuksen vuoksi.
 
Kimppaan tuon sään kanssa. Pelkästään sisätiloissa on tullut aikamoista eroa jälkeen kun ulko-ovi ollut auki ja tuuli on välillä puhaltanut & liikuttanut ilmamassa tulostimen ympärillä. Toki jos oikein kunnolla suljetulla kotelolla olevalla tulostimella tekee, niin efekti on paljon pienempi. Sanoisin siltä, että vähintään pinnan kanssa tulee silmiin pistäviä eroja, jos tuulee tms välillä vaikka materiaali itsessään olisi rakenteellisesti speksissä.

Mitä tuohon makkarissa tulostamiseen tulee, niin en suosittelisi vaikka se olisikin yöt poissa päältä. Siitä jää kuitenkin jotain partikkelia ja muita höyryjä huoneeseen. Itse ainakin reagoin aika herkästi tulostimen näkymättömiin päästöihin ja pidän siksi sellaisessa nurkassa taloa, mistä ilma menee about suoraan ulos tuuletuksen vuoksi.

Pitää varmaan tehdä testi ulkona ja katsoa mitä tulee.

Meillä on vähän huonosti hyviä paikkoja tarjolla tulostimelle, siksi se on siellä. Muualla se tulostelisi siellä missä oleskellaan enemmän. Tyyliin kylpyhuone voisi olla paikka missä vähemmän oleskelua ja ilma vaihtuisi paremmin. Itse en ole huomannut mitään, vaimo joskus hajusta maininnut ja sen takia pidetäänkin ikkunaa auki, jotta tuulettuu.

Olen kyllä mietiskellyt voisiko HEPA-suodattimellisesta ilmanpuhdistimesta olla iloa, jos laittaisi huoneeseen(P1S taitaa aktiivihiilisuodatiin olla itsessään?), tai sitten tuuletusikkunaan menevä imevä putki tulostimen poistoilma-aukkoon (tai telttaan tms. jonka sisällä tulostin olisi). Jälkimmäinen vaatisi kyllä järjestyksen uusiksi miettimistä, joten ehkä ilmanpuhdistin olisi ensimmäinen askel.
 
Viimeksi muokattu:
Löytäisikö joku 3D mallin ks tuotteelle tai vastaavan.. Itse en onnistunut löytää.
tommosen piirteltee hetkessä esim freecadillä mutta pikkasen epäilyttää miten toimiva tuo mahtanee olla. Toinen ongelma että millaisille kuminauhoille tuon haluaa mitoittaa?
 
tommosen piirteltee hetkessä esim freecadillä mutta pikkasen epäilyttää miten toimiva tuo mahtanee olla. Toinen ongelma että millaisille kuminauhoille tuon haluaa mitoittaa?
Joo onshapella olen noita piirtänyt mutta ajattelin viedä kaverille lahjaksi niin ei ole oikeen mittoja... valmis malli helpottais paljon.
 
Joo onshapella olen noita piirtänyt mutta ajattelin viedä kaverille lahjaksi niin ei ole oikeen mittoja... valmis malli helpottais paljon.
joo onhan siinä mittojen pähkäilyssä oma vaivansa, toisaalta tuo aliexpressin yleismalli tuskin sopii sen paremmin mihinkään tiettyyn pyörään. Esim pyöreään runkoputkeen kiinnityksestä tulisi heti paljon järkevämpi jos sen mitoittaa sopivalle putkelle.

1781368060822.png
 
Pitää varmaan tehdä testi ulkona ja katsoa mitä tulee.

Meillä on vähän huonosti hyviä paikkoja tarjolla tulostimelle, siksi se on siellä. Muualla se tulostelisi siellä missä oleskellaan enemmän. Tyyliin kylpyhuone voisi olla paikka missä vähemmän oleskelua ja ilma vaihtuisi paremmin. Itse en ole huomannut mitään, vaimo joskus hajusta maininnut ja sen takia pidetäänkin ikkunaa auki, jotta tuulettuu.

Olen kyllä mietiskellyt voisiko HEPA-suodattimellisesta ilmanpuhdistimesta olla iloa, jos laittaisi huoneeseen(P1S taitaa aktiivihiilisuodatiin olla itsessään?), tai sitten tuuletusikkunaan menevä imevä putki tulostimen poistoilma-aukkoon (tai telttaan tms. jonka sisällä tulostin olisi). Jälkimmäinen vaatisi kyllä järjestyksen uusiksi miettimistä, joten ehkä ilmanpuhdistin olisi ensimmäinen askel.
Se P1S:n oma suodatin on aika huono vitsi eli ei tee ihmeitä. Voxel myy sille päivitettyä filtteriä, joka lisää siihen aktiivihiilen lisäksi hepan mutta ei toi ihmeitä tee kun ilma ei kierrä kunnolla tuon läpi. Sitten on erilaisia 3rd party ratkaisuja kuten Bento Box (voi tulostaa myös itse), Alveo3d:n tuotteet tai Mintion3d. Jos ikkunaa löytyy läheltä niin aina voi myös vetää ilmanpoiston sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Keittiön pöytää pitäisi korottaa muutama sentti neljällä pöydänjalkojen alle tulevilla korotuspaloilla.

Netistä löytyi sopivilla mitoilla Ikean Lack -pöydän korotuspalojen mallit.

https://makerworld.com/en/models/979891-table-risers-for-ikea-lack?from=search#profileId-953377

Jos tuollaiset korotuspalat tulostaa 4 senttiä korkeina PLA:lla ja 25% infillillä, niin kuinka paljon painoa voi olettaa noiden kestävän pöydän jalkojen alla?

Kestävätkö kukin 10 kg painon?
 
Keittiön pöytää pitäisi korottaa muutama sentti neljällä pöydänjalkojen alle tulevilla korotuspaloilla.

Netistä löytyi sopivilla mitoilla Ikean Lack -pöydän korotuspalojen mallit.

https://makerworld.com/en/models/979891-table-risers-for-ikea-lack?from=search#profileId-953377

Jos tuollaiset korotuspalat tulostaa 4 senttiä korkeina PLA:lla ja 25% infillillä, niin kuinka paljon painoa voi olettaa noiden kestävän pöydän jalkojen alla?

Kestävätkö kukin 10 kg painon?
Tekoälyn vastaus.
3D-tulostetut osat (Vahvuus: Riittävä ✅)
  • 25 % täyttöaste (erityisesti kuvioilla kuten Gyroid tai Grid) yhdessä vähintään 4–5 seinämäkerroksen (perimeters/walls) kanssa on erittäin vahva. [1]
  • 40 kg jaettuna neljälle jalalle tekee vain 10 kg per jalka. Hyvin tulostettu muoviosa (esim. PLA, PETG tai ABS) kestää pystysuoraa puristusmitoitusta satoja kiloja ennen murtumista. [1]
  • Huomautus: Tulosta osat siten, että paino kohdistuu tulostuskerrosten suuntaisesti (kerrokset päällekkäin, ei pystysuunnassa halkaisemassa saumaa)
 
Se P1S:n oma suodatin on aika huono vitsi eli ei tee ihmeitä. Voxel myy sille päivitettyä filtteriä, joka lisää siihen aktiivihiilen lisäksi hepan mutta ei toi ihmeitä tee kun ilma ei kierrä kunnolla tuon läpi. Sitten on erilaisia 3rd party ratkaisuja kuten Bento Box (voi tulostaa myös itse), Alveo3d:n tuotteet tai Mintion3d. Jos ikkunaa löytyy läheltä niin aina voi myös vetää ilmanpoiston sinne.
Kiitos tästä ja aiemmista viesteistä. Järkkäilin nyt alkuun makkaria niin, että tulostimen saa ikkunan lähelle ja lähdetään tästä miettimään eteenpäin. Meinasin aluksi jos vetäisi tuon Mintion3d:n tapaan putken poistoilmaritilästä ikkunaan(joku finfoam mihin putki kiinni, tai tuuletin ja putki), mutta nämä mainitsemasi vaihtoehdot, Mintion ja Alveo, ei ole kovin kalliita mielestäni ja molemmissa olisi suodatinta.

Molemmat saisi vielä laitettua tuohon ikkunan lähelle, Alveon kanssa ehkä pieni letkunpätkä auttamaan ohjaamaan ilmaa sinne(edit. jos se nyt on edes tarpeen). Onko kokeneemmilla konkareilla mielipidettä näistä kahdesta tai vastaavasta vaihtoehdosta?
 
Keittiön pöytää pitäisi korottaa muutama sentti neljällä pöydänjalkojen alle tulevilla korotuspaloilla.

Netistä löytyi sopivilla mitoilla Ikean Lack -pöydän korotuspalojen mallit.

https://makerworld.com/en/models/979891-table-risers-for-ikea-lack?from=search#profileId-953377

Jos tuollaiset korotuspalat tulostaa 4 senttiä korkeina PLA:lla ja 25% infillillä, niin kuinka paljon painoa voi olettaa noiden kestävän pöydän jalkojen alla?

Kestävätkö kukin 10 kg painon?
No varmasti kestää, itse korotin runkopatjasängyn ja äkkiä katottuna pienemmällä seinälläkin mallensin.. ja kestää.. vaikka toisinaan kovaakin käyttöä...
 
Keittiön pöytää pitäisi korottaa muutama sentti neljällä pöydänjalkojen alle tulevilla korotuspaloilla.

Netistä löytyi sopivilla mitoilla Ikean Lack -pöydän korotuspalojen mallit.

https://makerworld.com/en/models/979891-table-risers-for-ikea-lack?from=search#profileId-953377

Jos tuollaiset korotuspalat tulostaa 4 senttiä korkeina PLA:lla ja 25% infillillä, niin kuinka paljon painoa voi olettaa noiden kestävän pöydän jalkojen alla?

Kestävätkö kukin 10 kg painon?
En ehkä PLA:lla tulostettuina laittaisi. PETG:tä vähintään, mieluummin ABS/ASA.
 
En ehkä PLA:lla tulostettuina laittaisi. PETG:tä vähintään, mieluummin ABS/ASA.
PLA:lla on parempi puristuslujuus kuin ABS tai PETG. Mutta mikä vaan tossa kestää. Vaikka kova emmental-juusto. :lol:
100% täytöllä tollanen Lack muovijatko kestää PLA:sta tulostettuna n. 15 tonnia, neljällä jalalla sitten 60 tonnia.

Ja tollaseen lähinnä Z-akselin suunnassa puristuksissa olevaan kappaleeseen grid on lujempi kuin gyroid
 
100% "täytöllä" tossa ikea-jalassa 24kk kypsytetty Parmesan-juustokin kestää useita satoja kiloja puristusta. Kuiva parmesaanin kanta menee varmaan yli tonnin. :lol:
 
Vääntyy niin helposti pitempiaikaisessa rasituksessa. Vaikka lämpötilat olisivatkin matalat. Toki on periaatteessa vääntöjäykempää kuin PETG.
Creep on termi tälle jos haluaa hakea netistä enemmän tietoa. Tuolla on enemmän merkitystä kappaleissa joihin kohdistuu vääntöä, esim. koukut. Itse tulostin PLA:sta erilaisia hyllykannakkeita joskus 2023, eikä niissä ole mitään näkyvää muutosta, eli riippuu paljon geometriasta ja käyttötarkoituksesta. Mitä kriittisempi käyttökohde, sitä enemmän turvamarginaalia täytyy suunnitella.

 
PLA on ihan hyvää sisätiloissa, jos siihen ei kohdistu lämpöä esimerkiksi auringosta, jäähdyttimen tuuletuksesta tai jostain talon lämmityksestä. Meillä on ihan tuotantokäytön työkaluja tehty PLA:sta töissä ja ajaa hienosti asiansa.

Mutta heti jos tietää sen olevan auringossa vaikka keittiössä tai lähellä kuumia juttuja, niin kannattaa käyttää jotain lämpökestävämpää. Itsellä pelkän patterin putken lähellä olo oli kotona pehmittänyt yhden PLA tulosteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 283
Viestejä
5 246 750
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom