3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä itellä PETG tulostusjälki parani selvästi kuivurin käytön jälkeen, suosittelen. :thumbsup:
Itse en kyllä tykkää PETG:stä materiaalina lainkaan. Tarttuu petiin vähän turhankin hyvin, stringingiä meinaa tulla vaikka kuinka kuivattais ja supportit saa irroittaa suurinpiirtein rälläkällä. Mieluummin printtaan vaikka ABS:ää. En henkilökohtaisesti ymmärrä lainkaan miksi ABS:ää pidetään jotenkin vaikeana materiaalina, riittää kun laittaa vaikka pahvilaatikon printterin päälle estämään vetoa ja pitämään lämmöt sisällä.
 
Itse en kyllä tykkää PETG:stä materiaalina lainkaan. Tarttuu petiin vähän turhankin hyvin, stringingiä meinaa tulla vaikka kuinka kuivattais ja supportit saa irroittaa suurinpiirtein rälläkällä. Mieluummin printtaan vaikka ABS:ää. En henkilökohtaisesti ymmärrä lainkaan miksi ABS:ää pidetään jotenkin vaikeana materiaalina, riittää kun laittaa vaikka pahvilaatikon printterin päälle estämään vetoa ja pitämään lämmöt sisällä.

Jos petgi stringaa kuivattuna niin asetukset ei ole kunnossa. Retraction calibraatiota kehiin. Ja supportithan lähtee ihan yhtä nätisti kuin mistä tahansa kun niiden asetukset on kunnossa.

Abs:stä on aikalailla ajanut aika ohi, kun käytännössä joka hommaan löytyy paremmin toimiva filamentti nykyään.
 
Itse putsaan jarrukliinerillä, jos tuntuu että ei meinaa muuten lähteä. PEI ei tunnu tuosta välittävän yhtään mitään. Hyvin tarttuu PA12, ASA, ABS ja PLA.
Meillä on duunissa yksi x1c orggis pei alusta pilalla, kunn joku valopää putsasi sen bräkleenillä kerran.

IMG_9257.jpeg
 
Meillä on duunissa yksi x1c orggis pei alusta pilalla, kunn joku valopää putsasi sen bräkleenillä kerran.

IMG_9257.jpeg
Bambulabs nyt valehtelee kaikesta muustakin, en anna mitään arvoa. Toivottavasti SFC lähettää bambulle Cease & Desist koska eivät noudata AGPL:ää.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=bNEL6syg6VQ
 
Jos petgi stringaa kuivattuna niin asetukset ei ole kunnossa. Retraction calibraatiota kehiin. Ja supportithan lähtee ihan yhtä nätisti kuin mistä tahansa kun niiden asetukset on kunnossa.

Abs:stä on aikalailla ajanut aika ohi, kun käytännössä joka hommaan löytyy paremmin toimiva filamentti nykyään.
Retractionit on kyllä kalibroitu, ei mitään ongelmaa PLA, ABS, ASA, PA12-CF kanssa. TPU:kin tekee vähemmän kuin PETG.
 
Bambulabs nyt valehtelee kaikesta muustakin, en anna mitään arvoa. Toivottavasti SFC lähettää bambulle Cease & Desist koska eivät noudata AGPL:ää.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=bNEL6syg6VQ

Oli hieman kuumetta tilata Bambun X2D heti julkaisun jälkeen, mm. tuo aux nozzle ratkaisu ja lämmitetty kammio vaikutti sopivalta omiin tarpeisiin. Mutta juurikin Bambun asenne softan osalta siirsi tilausta ja nyt tämä viimeisin perseily pisti homman kokonaan jäihin vaikkei tuo nyt omassa käytössä varmaankaan mikään ongelma ole. Onneksi on vaihtoehtoja ja mikään pakottava tarve ole toolchanger tai dual nozzle setuppiin just nyt, kattoo joskus syssymmällä uudestaan...
 
Bambulla on loistavia printtereitä ja todella toimiva softaratkaisu. Sääli, että tuo suhtautuminen avoimeen lähdekoodiin ja järjestelmien avoimuuteen on mitä on. Jos tuo puolikin olisi kunnossa, niin vain taivas olisi rajana.
 
Oli hieman kuumetta tilata Bambun X2D heti julkaisun jälkeen, mm. tuo aux nozzle ratkaisu ja lämmitetty kammio vaikutti sopivalta omiin tarpeisiin. Mutta juurikin Bambun asenne softan osalta siirsi tilausta ja nyt tämä viimeisin perseily pisti homman kokonaan jäihin vaikkei tuo nyt omassa käytössä varmaankaan mikään ongelma ole. Onneksi on vaihtoehtoja ja mikään pakottava tarve ole toolchanger tai dual nozzle setuppiin just nyt, kattoo joskus syssymmällä uudestaan...
Bambulla on loistavia printtereitä ja todella toimiva softaratkaisu. Sääli, että tuo suhtautuminen avoimeen lähdekoodiin ja järjestelmien avoimuuteen on mitä on. Jos tuo puolikin olisi kunnossa, niin vain taivas olisi rajana.
Ja bambulla nyt ei edes ole mitään "omaa" softaa. Bambuslicerhan on vain PrusaSclicerin forkki. Esim. Itse rakensin lämmitetyn kammion LACK-pöydästä ja akryylilevyistä, printtasin vain ensin ABS:stä 28cm korottavat jalat. 350W lämmityselementti ja kaikki muut tykötarpeet mukaanlukien koko projekti taisi kustantaa jotain ~70€.
 
Tuo Fairy on kyllä hieman liian yleinen termi käytettäväksi, kun tosiaan omalla kokemuksella omasta kaapista löytyvä Max Power ainakin aiheutti, ettei pulikat pysyneet paikallaan ja vasta yllä mainittu rasvanpoisto oikeasti auttoi.
Joku toinen Fairy tai "Fairy" (eli käsitiskiaine X, Y tai Z) saattaa toimia taas ihan toisella tavalla.

SuperTackilla kun ei suositella eksoottisempia materiaaleja tulostelemaan, niin itse pitänyt levyn toista puolta PLA:lle ja toista PETG:lle, niin vähenee riski ristikontaminaatiolle.
Jännä juttu, kun taas punainen max power toimii loistavan hienosti. Kuten myös Tokmannin halvin Pisara-käsisaippua 3 litran pöntöstä.

Noilla pessyt textured PEI levyä materiaalin vaihtojen yhteydessä, ja silloin tällöin pyyhkinyt ipalla. Ei tarttumisongelmia. Ja mulla on tossa levyssä vielä tosi usein Magigoo-liimaa eksoottisempia materiaaleja varten. Hyvin pysyy PLA ja PETG kiinni kun liimat pesaisee pois. Levyllä printattu noin 1000h.
 
Ja bambulla nyt ei edes ole mitään "omaa" softaa. Bambuslicerhan on vain PrusaSclicerin forkki. Esim. Itse rakensin lämmitetyn kammion LACK-pöydästä ja akryylilevyistä, printtasin vain ensin ABS:stä 28cm korottavat jalat. 350W lämmityselementti ja kaikki muut tykötarpeet mukaanlukien koko projekti taisi kustantaa jotain ~70€.
DIY-ratkaisua olen itsekin miettinyt, jonkun vanhemman printterin ehostaminen sopivilla ominaisuuksilla kiinnostaisi kyllä. Aikaa vaan ei tunnu riittävän niin tuo X2D vaikutti sopivalta shortcutilta. Plus tuohon ois saanut aiemmin mainitun Recreuksen 2.4mm ID suuttimen noitten omien lankasotkujen tulostukseen. Tuubi on nyt ehotellut revikoita Flashforgen 4x toolchangerista (Creator 5) mikä vaikuttaa ainakin raudan osalta pätevältä, Klipper vissiin softa mutta sen enempää en tiedä. Lämmitettyä kammiota ei ole ja Pro-versiossakaan ei lämmitystä ilmeisesti ole, mutta on kuitenkin suljettu kotelointi. Joku tuollainen DIY-kotelointi lämmityksellä Creatorille vois olla sopiva ratkaisu, jos siis toolchangerin suuntaan haluaisi edetä. Noh nyt kesällä ei kyllä ehtis muutenkaan niin värkätä näitten kanssa niin kattoo sitten syksyllä mihin sitä rahojaan/aikaa taas tuhlaa...
 
DIY-ratkaisua olen itsekin miettinyt, jonkun vanhemman printterin ehostaminen sopivilla ominaisuuksilla kiinnostaisi kyllä. Aikaa vaan ei tunnu riittävän niin tuo X2D vaikutti sopivalta shortcutilta. Plus tuohon ois saanut aiemmin mainitun Recreuksen 2.4mm ID suuttimen noitten omien lankasotkujen tulostukseen. Tuubi on nyt ehotellut revikoita Flashforgen 4x toolchangerista (Creator 5) mikä vaikuttaa ainakin raudan osalta pätevältä, Klipper vissiin softa mutta sen enempää en tiedä. Lämmitettyä kammiota ei ole ja Pro-versiossakaan ei lämmitystä ilmeisesti ole, mutta on kuitenkin suljettu kotelointi. Joku tuollainen DIY-kotelointi lämmityksellä Creatorille vois olla sopiva ratkaisu, jos siis toolchangerin suuntaan haluaisi edetä. Noh nyt kesällä ei kyllä ehtis muutenkaan niin värkätä näitten kanssa niin kattoo sitten syksyllä mihin sitä rahojaan/aikaa taas tuhlaa...
Itselläni pitäisi ottaa työn alle tuon Ender 5:n muuttaminen Mercury One.1 konfiguraatioon. Samalla päivittää toolhead Eva 2.4 -> EVA3, asentaa isompi peti (310x310mm, toki tästä ei ihan kaikkea saa käyttöön) ja Triple-Z järjestelmä. Kaikki osat odottelevat jo tuossa, mutta ei vaan ole huvittanut purkaa tuota printteriä osiin kun toimii niin hyvin.
 
Sen takia bambun suljettu on hyvä, kun ei tarvi edes miettiä, että alkais säätää softaa. Ja kun toimiikin vielä 😀
 
Sen takia bambun suljettu on hyvä, kun ei tarvi edes miettiä, että alkais säätää softaa. Ja kun toimiikin vielä 😀
Et vissiin ymmärrä miten AGPL lisenssi toimii? Bambu rikkoo lisenssiä, kun ei julkaise ohjelmistonsa lähdekoodia kokonaisuudessaan. Eli joko Bambu julkaisee sen lähdekoodin, tai sitten asia viedään oikeuteen, jossa ensimmäinen asia mitä FSC pyytää tuomarilta, on että Bambun tuotteiden myynti kielletään. FSC on jo voittanut oikeusjuttuja tässä asiassa isompiakin firmoja vastaan.
 
Et vissiin ymmärrä miten AGPL lisenssi toimii? Bambu rikkoo lisenssiä, kun ei julkaise ohjelmistonsa lähdekoodia kokonaisuudessaan. Eli joko Bambu julkaisee sen lähdekoodin, tai sitten asia viedään oikeuteen, jossa ensimmäinen asia mitä FSC pyytää tuomarilta, on että Bambun tuotteiden myynti kielletään. FSC on jo voittanut oikeusjuttuja tässä asiassa isompiakin firmoja vastaan.
Eli jos haluaa bambun tulostimen, niin se kannattaa ostaa nyt. Seuraavaks tulee vielä suljetumpi järjestelmä, omalla sliserillä. En usko että tää tästä enään parempaan suuntaa tulee lähtee, kun jenkit haluaa että tulostin estää aseiden tulostuksen.
 
Eli jos haluaa bambun tulostimen, niin se kannattaa ostaa nyt. Seuraavaks tulee vielä suljetumpi järjestelmä, omalla sliserillä. En usko että tää tästä enään parempaan suuntaa tulee lähtee, kun jenkit haluaa että tulostin estää aseiden tulostuksen.
Aika selvää että Bambu yrittää sulkea järjestelmäänsä vain enemmän ja enemmän. Seuraavaksi varmaan estävät muiden valmistajien filamenttien käytön AMS-järjestelmissään. En kyllä keksi yhtään hyvää syytä ostaa Bambun tulostinta, kun muitakin vaihtoehtoja on tarjolla. Ei bambulla tule riittämään resurssit siihen että saisivat oman slicerin koodattua joka olisi yhtä hyvä kuin PrusaSlicer tai OrcaSlicer. Ja jos julkaisevatkin omansa, tullaan se varmasti kaulapartojen toimesta syynäämään pirun tarkkaan ettei sisällä yhtään open source - koodia.
 
Aika selvää että Bambu yrittää sulkea järjestelmäänsä vain enemmän ja enemmän. Seuraavaksi varmaan estävät muiden valmistajien filamenttien käytön AMS-järjestelmissään. En kyllä keksi yhtään hyvää syytä ostaa Bambun tulostinta, kun muitakin vaihtoehtoja on tarjolla. Ei bambulla tule riittämään resurssit siihen että saisivat oman slicerin koodattua joka olisi yhtä hyvä kuin PrusaSlicer tai OrcaSlicer. Ja jos julkaisevatkin omansa, tullaan se varmasti kaulapartojen toimesta syynäämään pirun tarkkaan ettei sisällä yhtään open source - koodia.
Vähän koomista omaan nilkkaan ampumista Bambun touhut softassa on ja suuntahan on tosiaan suljettuun päin. Olisi kiva nähdä jotain tilastoa kuinka moni Bambun käyttäjä ylipäätään tukeutuu millään tavalla mihinkään muuhun kuin Bambun softaan eli vaikuttaako tämäkään hässäkkä nyt oikeati Bambun peruskäyttäjän tekemiseen yhtään millään tavalla. Osa näistä jutuista on kyllä kovin open source fanaatikkojen cool story bro juttuja tässä kohtaa, joilla harvemmin on mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Jos tässä nyt ensinnäkin joku oikea oikeusjuttu jonkun toimesta saadaan aikaiseksi ja Bambu sen joskus x vuoden päästä häviäisi niin sille olisi todennäköisesti aika triviaalia backträkätä toiminnassa sen verran että ehdot täyttyy. Kyllä Bambullakin varmaan nykyisellä liikevaihdolla kummasti resuja löytyy vääntämiseen niin oikeussalissa kuin kooditasolla. Mahdollinen oikeusjuttuhan tässä kai keskittyisi siihen erilliseen bambu_networking komponenttiin, joka on suljettua koodia ja on ulkopuolisten toimesta analysoitu kuitenkin integroituvan niin vahvasti Bambu Slicerin toimintaan ettei se saisi olla AGPL-ehtojen perusteella suljettua koodia. Noh ton komponentin uudelleenkoodaamallahan ongelma poistuu. Cease & desist kuviot nyt on sit tästä täysin erillinen juttu, jotka ei varmaan johda mihinkään ellei Bambu itse lähde säheltään lisää.

Lisäksi eihän tolla sun aiemmin mainitsemalla logiikalla tässä taida todellisesti yhdelläkään valmistajalla olla mitään "omaa slicercia" kun kaiken alkulähde on se Slic3r, johon PrusaSlicerikin pohjautuu. Prusasta on sit forkattu BambuSlicer, josta on forkattu OrcaSlicer. Siihen sitten kaikkien muiden valmistajien forkit milloin mistäkin edellä mainitusta. Jokainen valmistaja on sit tuottanut x-määrän omaa koodia siihen omaan sliceriinsa joko muilta kopiomalla tai itsenäisesti. Prusa toki teki ison työn uudelleenkirjottamalla Slic3rin eri koodipohjalle.

Niin ja vaihtoehtoja tosiaan on mutta on tossa Bambulla edelleen aika uniikki kombinaatio laatua, käytettävyyttä ja halpaa hintaa. Hyviä kilpailijoita löytyy mutta noiden kolmen tekijän painotus näyttää jokaisella kovin erilaiselta eikä mikään valmistaja oikein pääse tällä hetkellä kuitenkaan täysin samaan tarjoomaan. Jokainen tekee sit valintansa omilla painotuksillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän koomista omaan nilkkaan ampumista Bambun touhut softassa on ja suuntahan on tosiaan suljettuun päin. Olisi kiva nähdä jotain tilastoa kuinka moni Bambun käyttäjä ylipäätään tukeutuu millään tavalla mihinkään muuhun kuin Bambun softaan eli vaikuttaako tämäkään hässäkkä nyt oikeati Bambun peruskäyttäjän tekemiseen yhtään millään tavalla. Osa näistä jutuista on kyllä kovin open source fanaatikkojen cool story bro juttuja tässä kohtaa, joilla harvemmin on mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Jos tässä nyt ensinnäkin joku oikea oikeusjuttu jonkun toimesta saadaan aikaiseksi ja Bambu sen joskus x vuoden päästä häviäisi niin sille olisi todennäköisesti aika triviaalia backträkätä toiminnassa sen verran että ehdot täyttyy. Kyllä Bambullakin varmaan nykyisellä liikevaihdolla kummasti resuja löytyy vääntämiseen niin oikeussalissa kuin kooditasolla. Mahdollinen oikeusjuttuhan tässä kai keskittyisi siihen erilliseen bambu_networking komponenttiin, joka on suljettua koodia ja on ulkopuolisten toimesta analysoitu kuitenkin integroituvan niin vahvasti Bambu Slicerin toimintaan ettei se saisi olla AGPL-ehtojen perusteella suljettua koodia. Noh ton komponentin uudelleenkoodaamallahan ongelma poistuu. Cease & desist kuviot nyt on sit tästä täysin erillinen juttu, jotka ei varmaan johda mihinkään ellei Bambu itse lähde säheltään lisää.

Lisäksi eihän tolla sun aiemmin mainitsemalla logiikalla tässä taida todellisesti yhdelläkään valmistajalla olla mitään "omaa slicercia" kun kaiken alkulähde on se Slic3r, johon PrusaSlicerikin pohjautuu. Prusasta on sit forkattu BambuSlicer, josta on forkattu OrcaSlicer. Siihen sitten kaikkien muiden valmistajien forkit milloin mistäkin edellä mainitusta. Jokainen valmistaja on sit tuottanut x-määrän omaa koodia siihen omaan sliceriinsa joko muilta kopiomalla tai itsenäisesti. Prusa toki teki ison työn uudelleenkirjottamalla Slic3rin eri koodipohjalle.

Niin ja vaihtoehtoja tosiaan on mutta on tossa Bambulla edelleen aika uniikki kombinaatio laatua, käytettävyyttä ja halpaa hintaa. Hyviä kilpailijoita löytyy mutta noiden kolmen tekijän painotus näyttää jokaisella kovin erilaiselta eikä mikään valmistaja oikein pääse tällä hetkellä kuitenkaan täysin samaan tarjoomaan. Jokainen tekee sit valintansa omilla painotuksillaan.
Ei, ongelma ei poistu sen yhden komponentin uudelleenkoodauksella. Koko paska pitäisi rakentaa alusta asti uusiksi, ilman että mukana on yhtään AGPL-koodia. Näissä Cease & Desist jutuissa on jenkkilässä ihan normaalia että jo oikeuskäsittelyn ajaksi määrätään rajoituksia myyntiin yms.
AGPL tosiaan toimii niin että jos käytät AGPL-koodia, koko paska pitää julkaista AGPL:n alla, ja tämä ei ole mikään valinnanvarainen asia. OrcaSlicer ei ole mikään Bambun forkki, ollut olemassa jo kauan ennen Bambua. Joku kehittäjä vain implementoi siihen tuen Bambun tulostimille windows-ympäristössä, Bambu ei tykännyt tästä ja sen jälkeen alkoi paskamyrsky.
 
Ei, ongelma ei poistu sen yhden komponentin uudelleenkoodauksella. Koko paska pitäisi rakentaa alusta asti uusiksi, ilman että mukana on yhtään AGPL-koodia. Näissä Cease & Desist jutuissa on jenkkilässä ihan normaalia että jo oikeuskäsittelyn ajaksi määrätään rajoituksia myyntiin yms.
Miksi? Miten muut jaossa olevat osat rikkoo AGPL:ää? Toki onhan toi arkkitehtuurimuutos Bambun toimintalogiikkaan mutta sitten taas toisaalta paperilla aika yksinkertainen toimintalogiikka melkoisella purkkakoodilla toteutettunan kuten nyt on nähty. Varmaan ihan tehtävissä väliaikaispurkalla siinä kohtaa jos tässä näyttäisi oikeita vaikutuksia ja rajoitteita realisoituvan tai sitten vain rollbackaavat perinteisen slicerin logiikkaan laajempia muutoksia odotellessa.

Tässä nyt esimerkkinä vaikka toi SFC:n meneillään oleva tapaus Vizioo vastaan, joka on ollut ilmeisesti käynnissä vuodesta 2021 ja nyt päästy lähelle lopullista päätöstä. Tuomari antoi SFC:lle suosiollisen alustavan päätöksen marraskuussa, joka velvoittaisi Vizion avaamaan koodinsa mutta lopullista tuomiota vielä odotellaan. Ei tossakaan mitään Vizion myyntirajoituksia kai ole ollut missään kohtaa pöydällä.

Cease & Desist rajoitukset on joo arkipäivää mut nythän tässä on Bambu ollut toistaiseksi ainut C&D:n tekijä. SFC voi nyt jotain AGPL:n rikkomusten pohjalta yrittää tehdä mutta en tiedä onko niillä siihen oikeasti intressiä. Olisi myös ihan mielenkiintoista nähdä miten softapuolen lisenssihaasteet vaikuttaisivat rautapuolen myyntirajoituksina. Ei varmaan lakimiesarmeijan tapellessa sekään ihan triviaali päätös.
 
OrcaSlicer ei ole mikään Bambun forkki, ollut olemassa jo kauan ennen Bambua.
Korjataan tätä, että Orca todellakin on forkki Bambusta.. ja sitten Bambu on forkki Prusasta ja Prusa on forkki Slic3r:ista ja Creality on sitten taas forkki Orcasta jne. jne.

Eli kaikkien esi-isä on sama ja sitä on sitten iteroitu. Ja tuo AGPL vääntö taisi olla jotain liittyen Orcan kehittäjän käyttämään Bambun koodiin, jonka Bambu oli julkaissut AGPL:nä ja nyt vinkuu siitä, mutta eipä siitä omalta osalta enempää, kun tietämys on yhden Rossmanin videon verran.
 
Niin ikäväähän tässä on se että Bambun kamppeet on laadukasta tavaraa kuitenkin kohtuu hintaan. Se että miten Bambun ekosysteemin käyttö omiin tarpeisiin toimii niin riippuu varmaankin juurikin tuosta että miten isolla kädellä sitä aletaan sulkemaan; juuri nyt varmaan ei ongelmaa, mutta esmes omien/ei-Bambu lankojen käytön esto olisi sellanen että koneella ei olisi minulle enää suuremmin käyttöä. Eka printteri oli 3DSystems Cube2, jossa oli poropietari lankakerät sirutunnistuksella, never again (vaikka tuon sai kikkailemalla ohitettua). Ja tuo opensource-perseily vaan vahvistaa sitä että ei oikein jaksa luottaa tulevaisuuteen Bambun osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan ihan realistinen varotoimenpide pitää laite irti ulkoverkosta. Vaikka epäilen että siihen mentäisiin, sen verran iso älämölö siitä nousisi.
 
Niin ikäväähän tässä on se että Bambun kamppeet on laadukasta tavaraa kuitenkin kohtuu hintaan. Se että miten Bambun ekosysteemin käyttö omiin tarpeisiin toimii niin riippuu varmaankin juurikin tuosta että miten isolla kädellä sitä aletaan sulkemaan; juuri nyt varmaan ei ongelmaa, mutta esmes omien/ei-Bambu lankojen käytön esto olisi sellanen että koneella ei olisi minulle enää suuremmin käyttöä. Eka printteri oli 3DSystems Cube2, jossa oli poropietari lankakerät sirutunnistuksella, never again (vaikka tuon sai kikkailemalla ohitettua). Ja tuo opensource-perseily vaan vahvistaa sitä että ei oikein jaksa luottaa tulevaisuuteen Bambun osalta.
Bambu Lab A1 Minin omistajana, empä kyllä itekkään ostais tulostinta, johon ei käy langat vapaasti. Tuntuis, että tuommoisella hommalla Bambu ampuis itseään isosti jalkaan, toisaalta, paperitulostuksessa tämä on ollut arkipäivää jo pitkään, että yritetään estään tarvikemusteiden käyttö.

Ite tilasin juuri bambulta lankaa, vaikka tähän asti olen hakenut kivijalasta. Tilasin siksi, että tuo bulkkialennus tuntui riittävän hyvältä, ja tämä olisi mielestäni oikea tapa jatkossakin: jos myyt niin hyvää tavaraa että ihmiset haluaa ostaa sitä ilman pakotusta, se voisi olla voittava resepti.
 
Bambu Lab A1 Minin omistajana, empä kyllä itekkään ostais tulostinta, johon ei käy langat vapaasti. Tuntuis, että tuommoisella hommalla Bambu ampuis itseään isosti jalkaan, toisaalta, paperitulostuksessa tämä on ollut arkipäivää jo pitkään, että yritetään estään tarvikemusteiden käyttö.

Ite tilasin juuri bambulta lankaa, vaikka tähän asti olen hakenut kivijalasta. Tilasin siksi, että tuo bulkkialennus tuntui riittävän hyvältä, ja tämä olisi mielestäni oikea tapa jatkossakin: jos myyt niin hyvää tavaraa että ihmiset haluaa ostaa sitä ilman pakotusta, se voisi olla voittava resepti.
Jep, Bambulla on ilmiselvästi tarkoituksena pakottaa ihmiset ostamaan filamentit yms. vain heiltä. Ihan täysin vastaavaa rahastusta kuin pelien Season Pass pakotus, että pääset pelaamaan moninpeliä.
 
Et vissiin ymmärrä miten AGPL lisenssi toimii? Bambu rikkoo lisenssiä, kun ei julkaise ohjelmistonsa lähdekoodia kokonaisuudessaan. Eli joko Bambu julkaisee sen lähdekoodin, tai sitten asia viedään oikeuteen, jossa ensimmäinen asia mitä FSC pyytää tuomarilta, on että Bambun tuotteiden myynti kielletään. FSC on jo voittanut oikeusjuttuja tässä asiassa isompiakin firmoja vastaan.
Kyllä mää ymmärrän ja lisenssi asia kyllä sellainen, minkä rikkomusta ei kyllä voi hyväksyä, mutta näkyy sinullakin olevan väärää tietoa tuosta, että orcaslicer olis ollut ensin, joten ilmeisesti enempikin kuitenkin mielipideasioita, kuin faktoja.

Sitä en vain ymmärrä, miksi bambu studio saa niin paljon paskaa siitä, että haluaa olla suljettuna. Ihmiset ostaa autoja, tietokoneita, puhelimia, pyykinpesukoneita, ivkoneita, ruohonleikkurita, älylamppuja ..... ja lista on pitkä. Minkään muun kohdalla kukaan ei halua tietää softasta mitään, mutta tulostimissa on pakko päästä itse ohjelmoimaan (tai joku muu edes, kun itse ei jaksa sittenkään).

Siitä ei kyllä silti käy kiistäminen, että olisihan se mukava, jos kiinalaisten koodit olisi julkisia, mutta veikkaan, että puhelinmarkkinoilla saa riittävät vakoilut halutessaan tehdä. Onhan tässä se hyvä puoli, että jos yrittävät sulkeutua liikaa, niin lisenssillä mahdollista yrittää saada ne takaisin auki.
 
Sitä en vain ymmärrä, miksi bambu studio saa niin paljon paskaa siitä, että haluaa olla suljettuna. Ihmiset ostaa autoja, tietokoneita, puhelimia, pyykinpesukoneita, ivkoneita, ruohonleikkurita, älylamppuja ..... ja lista on pitkä. Minkään muun kohdalla kukaan ei halua tietää softasta mitään, mutta tulostimissa on pakko päästä itse ohjelmoimaan (tai joku muu edes, kun itse ei jaksa sittenkään).

Siksi koska 3D tulostuksessa on ollut aina opensource ja "tee se itse" kulttuuri.
Se miksi jengi on vihaisia Bambulle, on se että Bambun koko liiketoiminta perustuu OpenSourceen ja työhön mitä toiset ovat tehneet, ja ne toiset ovat halunneet että vapaus jatkuu myös tulevaisuudessa.

Eli Bambu otti toisten tekemän työn -> rikkoo lisenssiehtoja ja tekee rahaa sillä. Bambun sivuilla aikoinaan luki että ovat pro-opensource yms mikä selvästi johdatti ostajia harhaan, mutta kaikki nuo on poistettu koska firma tajusi että saavat enemmän rahaa tehtyä kun alkavat lisenssiehtoja rikkomaan ja sitomaan käyttäjiä suljettuun ympäristöön.

Ja eikös monessa noissa sinunkin listaamissa asioissa avoimuus on tärkeä, se että pääsee firmistä muokkaamaan ja lisäämään tukia avoimille standardeille. Esim älylampuissa tämä on suosittua ja jopa IO tech foorumilla kun on älylamppu alennuksia, jengi kyselee saako avointa firmistä siihen. Tietokoneissakin Linux alkaa saamaan suosiota koska suljettu Windows heittää kapuloita rattaisiin jne.

Nythän autoissakin on tullut keinotekoisia rajoitteita millä rahastetaan kuluttajia. Eli joudut maksamaan kuukausihintaa että saat tyyliin penkinlämmityksen toimimaan tai pidemmän ajomatkan sähköautoon. Tämähän on niin anti-consumer meininkiä kuin vaan voi olla.

Ja tottakai yksi isoimmista syista on se että jos valmistaja lopettaa tuotteen tukemisen -> se että on opensourcea mahdollistaa tuotteen eliniän pidentämisen eikä tarvitse luontoa ja rahaa tuhlata koska pitää ostaa uusi tilalle kun valmistaja ei tuekkaan vanhaa.
 
Kauheasti ihmettelyä että kiinalainen firma ei pelaa reilusti 😁

Oliko tuo edellinen kohu viime vuonna ja silloin jo julistettiin samoja asioita.

Edelleen bambu tekee best bang for buck printterit tällä hetkellä, en näe mitään estettä olla suosittelematta jatkossakin.

Jos kiinalaisten firmojen ”moraali” tai muut aiheuttaa näppylöitä niin sitten ei kannata varmaan ostaa sellaista. 💁
 
Jos nyt pitäis ostaa uus printteri, mä silti tilaisin tämän samasen H2C 40w laser version.
 
Usein se on joku tietty raja minkä ylittämällä mennään liian pitkälle. Eikös Synology NASit alkanut rajoittamaan että vain verifioidut tai heidän omat levyt toimivan NASien kanssa ja se oli monelle se raja ja nousi sen verran iso hälinä että Synologi taisi alkaa perääntymään tuosta.

Eli kyllähän se kuluttajia varmasti auttaa vaikka itselle olisikin ihan sama vaikka olisi lukittu ekosysteemiin. Ja eiköhän jokaiselle ihmiselle tule se "raja" vastaan joku hetki, joillekkin se voi olla että Bambu alkaa rajoittamaan vain omiin filamentteihin tai omiin printti alustoihin yms. Kun taas joillekkin tuokin on ihan fine ja tulee tänne kirjoittamaan että "älkää sitten ostako" :)

Tuo "älkää ostako" on ihan validi, siihen asti kunnes olemassaolevia ostoksia aletaan rajoittamaan. Ja näinhän Bambun tapauksessa onkin käynyt. Kuten aikasemmin kirjoitin, monet Bambun ostajat ovat ostaneet tulostimen silloin kun heidän sivuilla luki että tukevat opensourcea ja ei ollut mitään lukittua network pluginnia yms.
 
Eipä tuollaiset firmat tee mitään asiakkaan tai yhteisön eduksi. Pitkän kantaman tavoitteena on valloittaa markkinat ja lukita kaikki siihen pisteeseen, että normaalille kuluttajalle ei ole enää vaihtoehtoisia laitteita markkinoilla, vaan heidän on pakko valita bambu ja Bambun asettamat säännöt & rajoitukset. (Ja ties mitkä tietojen välitykset, analysoinnit, jne)

Toki tilanne on vielä sellainen, että muut kuluttajille tulostimia valmistavat tahot ovat edelleen olemassa, eli markkinoita ei ole vielä täysin menetetty... Mutta Bambu on nimenomaan kaapannut jo nyt lähes dominoivan markkina-aseman perus kuluttajille tarjottavissa laitteissa hyödyntäen niin muiden tekemää työtä kuin tukeutumalla heidän kotimaansa tarjoamiin kilpailuetuihin joita länsimaiset firmat eivät kykene käytännössä millään haastamaan. Varsinkin kun kyseinen valtio edesauttaa nimenomaan tälläistä toimintaa jo valmiiksi halvan työvoiman maassa.

Ja tuolla on taas suoraan vaikutus muiden firmojen kassavirtoihin ja siihen miten paljon tuotekehitykseen pystytään laittamaan rahaa. Se että Bambun annetaan dominoida markkinoita epäeettisien käytäntöjen kanssa mistään välittämättä voi pidemmällä aikavälillä vaikuttaa erittäin negatiivisesti koko alan ja laitteiston kehitykseen.

Toki kuluttajalle se on tietenkin paras vaihtoehto, sillä miksi joku tavallinen tallaaja ostaisi paljon hintavampia laitteita, jotka eivät tarjoa heidän käytössään mitään merkittävää etua bambun vastaavaan verrattuna.

Anyway, itse odottelen kovasti, että Prusa ja Bondtech saavat tuo INDX systeemin kuntoon ja mieluusti hyvänä valmiina pakettina myyntiin. Ei ole kova kiinnostus ensin investoida One (L) ja sitten joskus toinen iso könttä INDX päivitykseen.
 
Anyway, itse odottelen kovasti, että Prusa ja Bondtech saavat tuo INDX systeemin kuntoon ja mieluusti hyvänä valmiina pakettina myyntiin. Ei ole kova kiinnostus ensin investoida One (L) ja sitten joskus toinen iso könttä INDX päivitykseen.

Ekana myyvät INDX:iä yksinään jotta ne joilla on jo Prusa tulostimet, saavat pävittää. Ja sitten kun tuotantoa alkaa olemaan enemmän kuin kysyntää, alkavat vasta tekemään printteri + INDX comboa, eli tuohon voi vielä mennä monta kuukautta ennen kuin saa pakettina ostettu.

Ja kallis paketti kyllä tulee olemaan, kerta 8 toolin INDX taisi olla 1k€ ja siihen vielä tulostin päälle niin lähemmäs 3k€ taitaa maksaa sitten koko paketti? 4 toolhedin paketti on halvempi mutta se on omasta mielestäni täysin turha koska silloin jo voisi ostaa esim Snapmakerin U1:n tai tän uuden toisen halppis 4 pään tulostimen mikä just tuli ja hintaakaan ei tainnut olla kuin joku 500€.

3D tulostimien (lähi)tulevaisuus on varmasti se että vakiona on 5 tai 6 tulostuspäätä jotta saadaan CMYK värit + musta + valkoinen ja noilla sitten voikin vapaasti printtaa ihan mitä väriä haluaakaan. Luulen että jo tämän vuoden aikana saadaan tälläisiä alle 1000€ hintaluokassa kiinalaisilta. Mutta ei Bambulta koska Bambulla on nyt etulyöntiasema ja haluaa pitää tuon kortin vielä käyttämättä (siis tässä <1000€ hintaluokassa).
 
Ekana myyvät INDX:iä yksinään jotta ne joilla on jo Prusa tulostimet, saavat pävittää. Ja sitten kun tuotantoa alkaa olemaan enemmän kuin kysyntää, alkavat vasta tekemään printteri + INDX comboa, eli tuohon voi vielä mennä monta kuukautta ennen kuin saa pakettina ostettu.

Ja kallis paketti kyllä tulee olemaan, kerta 8 toolin INDX taisi olla 1k€ ja siihen vielä tulostin päälle niin lähemmäs 3k€ taitaa maksaa sitten koko paketti? 4 toolhedin paketti on halvempi mutta se on omasta mielestäni täysin turha koska silloin jo voisi ostaa esim Snapmakerin U1:n tai tän uuden toisen halppis 4 pään tulostimen mikä just tuli ja hintaakaan ei tainnut olla kuin joku 500€.

3D tulostimien (lähi)tulevaisuus on varmasti se että vakiona on 5 tai 6 tulostuspäätä jotta saadaan CMYK värit + musta + valkoinen ja noilla sitten voikin vapaasti printtaa ihan mitä väriä haluaakaan. Luulen että jo tämän vuoden aikana saadaan tälläisiä alle 1000€ hintaluokassa kiinalaisilta. Mutta ei Bambulta koska Bambulla on nyt etulyöntiasema ja haluaa pitää tuon kortin vielä käyttämättä (siis tässä <1000€ hintaluokassa).
Joo jännä nähdä mitä Bambu tekee jatkon osalta kun valitsi ton Vortek-linjan, joka on kuitenkin aika kompromissi suhteessa aitoon tool changeriin. Jotkut Youtuberit on vähän tornaroineet olisko Bambulta tulossa tänä vuonna vielä X2C neljän suuttimen Vortekilla, joka mahtuisi tohon X2D:n ja H2S:n väliseen hintarakoon. Mutta mitään konkreettista vuotoa ei ole vielä näkynyt eli arvailut lähinnä tainneet perustua tohon yllättävän isoon 500€ hintarakoon mallien välillä. Mutta jos kaikki muut kiinalaiset alkaa puskeen aitoja tool changereitä tohon alle tonnin hintaluokkaan niin kyllähän siitä Bambullekin tulee painetta tuoda jonkinlainen aito tool changerin vastine vähän nopeutetulla aikataululla ilman useiden vuosien odottelua.
 
Oon pidempään miettinyt tällaisen telineen rakentamista pöydän alapintaan kiinnitettäväksi.

itsellä ei ole ohjelmia joilla voi suunnitelman tehdä tulostusta varten, tutulta löytyy kyllä tulostin jolla sen voisi tulostaa.

osaisiko joku ehkä jopa suunnitella tällaisen tulostettavaksi?

kuva hienosti paintilla tehtynä, jotta ajatus tulee ilmi :D eli sanallisesti, tarkoitus siis rakentaa teline jossa sivulla joustavat siivekkeet joiden varaan rasia jäisi lepäämään ja laatikko ns liu'utetaan paikoilleen.

painoa pitäisi kestää sen mitä tuollainen nyt täynnä painaisi, noin kilon verran.
teline ruuvattaisiin pöydän alapintaan pienillä ruuveilla.

Myös ajatuksia otetaan vastaan jos löytyy parempi ehdotus telineelle.

Rasia on tuosta leveimmästä kohtaa 18,5cm ja tuon leveän osan alalaitaan on ylälaidasta 1,5cm. levike reunassa on noin 6mm leveä.
1779352247813.png
1779352530019.png
 
Oon pidempään miettinyt tällaisen telineen rakentamista pöydän alapintaan kiinnitettäväksi.

itsellä ei ole ohjelmia joilla voi suunnitelman tehdä tulostusta varten, tutulta löytyy kyllä tulostin jolla sen voisi tulostaa.

osaisiko joku ehkä jopa suunnitella tällaisen tulostettavaksi?

kuva hienosti paintilla tehtynä, jotta ajatus tulee ilmi :D eli sanallisesti, tarkoitus siis rakentaa teline jossa sivulla joustavat siivekkeet joiden varaan rasia jäisi lepäämään ja laatikko ns liu'utetaan paikoilleen.

painoa pitäisi kestää sen mitä tuollainen nyt täynnä painaisi, noin kilon verran.
teline ruuvattaisiin pöydän alapintaan pienillä ruuveilla.

Myös ajatuksia otetaan vastaan jos löytyy parempi ehdotus telineelle.

Rasia on tuosta leveimmästä kohtaa 18,5cm ja tuon leveän osan alalaitaan on ylälaidasta 1,5cm. levike reunassa on noin 6mm leveä.
1779352247813.png
1779352530019.png


Mites tällainen?
1779358277175.png
 
Mites tällainen?
1779358277175.png
muuten hyvä, mutta olisi hyvä jos olisi vähän kielekettä etulaidassa, ettei vaan valumalla irtoaisi jos esim kallistaa pöytää. vaan pysyisi suht nätisti paikoillan myös kaltevana. siksi nuo lärpäkkeet tuossa mun esimerkissä. muuten juuri passeli olisi
 
Oon pidempään miettinyt tällaisen telineen rakentamista pöydän alapintaan kiinnitettäväksi.

itsellä ei ole ohjelmia joilla voi suunnitelman tehdä tulostusta varten, tutulta löytyy kyllä tulostin jolla sen voisi tulostaa.

osaisiko joku ehkä jopa suunnitella tällaisen tulostettavaksi?

kuva hienosti paintilla tehtynä, jotta ajatus tulee ilmi :D eli sanallisesti, tarkoitus siis rakentaa teline jossa sivulla joustavat siivekkeet joiden varaan rasia jäisi lepäämään ja laatikko ns liu'utetaan paikoilleen.

painoa pitäisi kestää sen mitä tuollainen nyt täynnä painaisi, noin kilon verran.
teline ruuvattaisiin pöydän alapintaan pienillä ruuveilla.

Myös ajatuksia otetaan vastaan jos löytyy parempi ehdotus telineelle.

Rasia on tuosta leveimmästä kohtaa 18,5cm ja tuon leveän osan alalaitaan on ylälaidasta 1,5cm. levike reunassa on noin 6mm leveä.
1779352247813.png
1779352530019.png
Jos ei tarvitse varsinaisesti Haribon kippo olla, niin näitä "under desk drawer" löytyy vino pino jo valmiina, joista voi valita itselleen sopivimman:

 
Jos ei tarvitse varsinaisesti Haribon kippo olla, niin näitä "under desk drawer" löytyy vino pino jo valmiina, joista voi valita itselleen sopivimman:

joo kyllähän noita eri variaatioita löytyy mut ajatus nimenomaa tuolle haribon kipolle tuollainen teline saada.
 
Oon pidempään miettinyt tällaisen telineen rakentamista pöydän alapintaan kiinnitettäväksi.

itsellä ei ole ohjelmia joilla voi suunnitelman tehdä tulostusta varten, tutulta löytyy kyllä tulostin jolla sen voisi tulostaa.

osaisiko joku ehkä jopa suunnitella tällaisen tulostettavaksi?

kuva hienosti paintilla tehtynä, jotta ajatus tulee ilmi :D eli sanallisesti, tarkoitus siis rakentaa teline jossa sivulla joustavat siivekkeet joiden varaan rasia jäisi lepäämään ja laatikko ns liu'utetaan paikoilleen.

painoa pitäisi kestää sen mitä tuollainen nyt täynnä painaisi, noin kilon verran.
teline ruuvattaisiin pöydän alapintaan pienillä ruuveilla.

Myös ajatuksia otetaan vastaan jos löytyy parempi ehdotus telineelle.

Rasia on tuosta leveimmästä kohtaa 18,5cm ja tuon leveän osan alalaitaan on ylälaidasta 1,5cm. levike reunassa on noin 6mm leveä.
1779352247813.png
1779352530019.png
Noin pitkät kielekkeet eivät toimi mutta jos tuohon R-Z:n suunnitelmaan lisää vähän maltillisemmat kielekkeet jotka pääsevät joustamaan ja ovat vaikka 10mm tiukemmat kuin kipon leveys niin se toiminee hienosti.
 
Bambu on päättänyt halpuuttaa tulostimiaan ja nyt ne syttyvät tuleen. Bambu väittää korjanneensa ongelman, mutta on ollut jo tapauksia joissa 2025 lopussa ostetti printteri on sulanut, käyttäjä on saanut uuden takuusen 2026 aikana ja sekin on sulanut.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=w1vkHRZJgIw
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=3W5NNiHnviU
 
Viimeksi muokattu:
Bambu on päättänyt halpuuttaa tulostimiaan ja nyt ne syttyvät tuleen. Bambu väittää korjanneensa ongelman, mutta on ollut jo tapauksia joissa 2025 lopussa ostetti printteri on sulanut, käyttäjä on saanut uuden takuusen 2026 aikana ja sekin on sulanut.
Bambulabsin ympärillä tuntuu nyt mouhoavan jokainen youtuben puhuva pää oli siihen aihetta tai ei.
 
Bambu on päättänyt halpuuttaa tulostimiaan ja nyt ne syttyvät tuleen

Tää on aika provosoivasti sanottu. Eivät ne nyt ole alkaneet massoittain syttymään tuleen. Tuota kyseistä videota ainakin ihmetellään monesta syystä BambuLabsin foorumeilla ja epäillään että taustalla on jotain joka videosta ei käy ilmi.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Ainakin saman näköinen naamataulu videossa kuin tuo aikasempi bambulabin dissaus video.
 
Pitäiskö näistä A1:stä tehdä ilmoitus TUKES:lle? Jos vaikka saataisiin edes Euroopassa aikaiseksi takaisinkutsu. Bambun mielestähän ei ole syytä moista tehdä, vaikka on jo satoja tapauksia joissa nuo ovat sulaneet.
 
Kerrotko, mistä tuo tieto että näitä on "satoja tapauksia"? Bambu on itse kertonut? Laitatko lähteen?
Louis Rossmanin videosta. Rossman ei puhu paskaa ja tietää elektroniikasta ns. vitusti. Eniten Rossmaniakin näyttää vituttavan se, ettei Bambu tunnu ottavan asiaa vakavasti. Nythän nuo OSTAVAT Gamer's Nexuksen kanssa käyttäjiltä Bambun tulostimia joissa on ollut jotain ongelmaa, jotta voivat laittaa ne kolmannen osapuolen analysoitaviksi, jottei ihmisten tarvitsisi olla vain anekdoottien varassa, vaan saataisiin oikeaa dataa.

Bambu selittää että nuo tapaukset johtuvat jostain jännitepiikeistä tms, mutta nää tubettajat ovat jo omissa testeissään saaneet nuo NTC-termistorit joita käytetään rajoittamaan virtaa (eikös kuulostakin hyvältä ajatukselta?) kuumenemaan reilusti yli niiden speksatun lämmönkeston, kun pistetään sekä peti että hotend lämpenemään yhtä aikaa. Käyttivät siis vielä akkuvirtaa ja siniaalto-invertteriä, jotta voidaan varmistaa ettei kyseessä ole mikään sähköverkon aiheuttama temppuilu.
 
Louis Rossmanin videosta.

Mä olen nyt puusilmä ja -korva, missä videossa ja missä kohdassa todetaan että tapauksia on satoja? Katsoin tuon alemman postaamasi videon, eikä osunut silmään. Mutta ehkä olin huolimaton. Rossman sanoo että "tapauksia näyttää olevan useita" kohdassa 0:37. Siellä siteerattiin myös valmistajaa jonka mukaan raportoituja tulipaloja ei ole ollut, ja että failanneita tapauksia on "reilusti alle 0,1%". Mistä tulee tuo "satoja tapauksia"? Koska se on jo ihan merkittävä luku jos kaikissa olisi kyse tulipalosta. Silloin itsekin huolestuisin jos tuollaisen omistaisin.

Kaipaisin vähän lihaa luiden ympärille ennen TUKESilla hekumointeja.
 
Viimeksi muokattu:
Louis Rossmanin videosta. Rossman ei puhu paskaa ja tietää elektroniikasta ns. vitusti. Eniten Rossmaniakin näyttää vituttavan se, ettei Bambu tunnu ottavan asiaa vakavasti. Nythän nuo OSTAVAT Gamer's Nexuksen kanssa käyttäjiltä Bambun tulostimia joissa on ollut jotain ongelmaa, jotta voivat laittaa ne kolmannen osapuolen analysoitaviksi, jottei ihmisten tarvitsisi olla vain anekdoottien varassa, vaan saataisiin oikeaa dataa.

Bambu selittää että nuo tapaukset johtuvat jostain jännitepiikeistä tms, mutta nää tubettajat ovat jo omissa testeissään saaneet nuo NTC-termistorit joita käytetään rajoittamaan virtaa (eikös kuulostakin hyvältä ajatukselta?) kuumenemaan reilusti yli niiden speksatun lämmönkeston, kun pistetään sekä peti että hotend lämpenemään yhtä aikaa. Käyttivät siis vielä akkuvirtaa ja siniaalto-invertteriä, jotta voidaan varmistaa ettei kyseessä ole mikään sähköverkon aiheuttama temppuilu.
Kannattaisko sun vähän rauhottua? Suomessa ei yhtään tällästä tapausta, mutta siltä oot jo ottamassa valtiota mukaan tähän. Myös pitää ymmärtää että jos myy miljoonia laitteita, niin niistä voi vioittua pieni osa. A1 mini on kotiprintteri, eikä ole mitään varmuutta että nää sulaneet ntc vastukset olis farmi printtereistä, jotka käytetään 24/7
 
Kannattaisko sun vähän rauhottua? Suomessa ei yhtään tällästä tapausta, mutta siltä oot jo ottamassa valtiota mukaan tähän. Myös pitää ymmärtää että jos myy miljoonia laitteita, niin niistä voi vioittua pieni osa. A1 mini on kotiprintteri, eikä ole mitään varmuutta että nää sulaneet ntc vastukset olis farmi printtereistä, jotka käytetään 24/7
Niin, siis ongelma on se, että tuo termistori lämpenee reilusti yli speksatun lämmönkestonsa jo sillä että laitat hotendin ja petin lämpenemään yhtä aikaa. Tämä tapahtuu joka kerta kun käynnistät printin. Ei printin aikana, vaan printin aloituksessa. Jossain vaiheessa tuo termistori pettää ja sulattaa reiän tulostimen koteloon. Nyt vain löytyi ensimmäinen tarpeeksi epäonnekas että sytytti myös tulipalon. Sen takiahan tuo puhuva pääkin suosittelee että laita betonilaatta printterin alle ettei alla ole ainakaan mitään syttyvää, ja esilämmitä peti ennen printin käynnistämistä, jottei tuon termistorin kautta kulkisi niin isoja virtoja.

Edit: Eli on melkein todennäköisempää että tuo osa porsii kotikäyttäjällä, joka printtaa paljon pieniä printtejä. Farmikäytössä jossa printteri pyörii 24/7 ei ehdi välttämättä peti jäähtymään ja printit ovat pitempiä, eli noita alun lämpöpiikkejä tulee vähemmän. Tuo osa on speksattu 130 asteen lämmönkestolle ja lämpenee avoimessa ilmassakin yli 160 asteen. Kuinka kuumaksi sitten lienee menekään suljetussa kotelossa, jossa ympärillä on muitakin lämmönlähteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Bambu teki Applet* ennenkuin ehti kasvaa Appleksi, unohtivat kai että 3D-tulostajat on edelleen pääasiassa porukkaa jotka ovat aloitelleet Endereillä ja jopa Aneteilla eli asiantuntemusta piisaa. Ylimielisyys asiakaskuntaa kohtaa saattaa käydä kipeää jos ei ole globaali jättiläinen joka pystyy sanelemaan säännöt.
Onhan näitä sähkövikoja ollut ennenkin, eihän siinä jos valmistaja ottaa lusikan kauniiseen käteen ennekuin massiivia vahinkoja ehtii syntyä. Nopea takaisinkutsu, laitteiden laittaminen kuntoon ja lahjakortti verkkokauppaan jättäisi ihmisille hyvän maun suuhun.

Tuli tuossa mieleen, meillä on työpaikalla edelleen FF a4 käytössä, se lämmittää ensin pedin ja sitten hotendin, luulisi olevan simppeli korjata firmispäivityksellä ettei sula koneet käsiin... :hmm:


*Apple siis ihan vaan esimerkkinä globaalista kusipäisyydestä, korvaa merkki haluamallasi :cool:
 
... hokee niin paljon kaikkea muutakin turhanpäiväistä, koska minulla on oikeus, että niiden jutuille en anna mitään painoarvoa. Toki jarrukliinereissäkin on eroja, tuo mitä käytän on jotain 90%+ asetonia.
Itse ainakin teen tuon putsauksen aina kuumalle pedille, 110c vähintään.
Tämä herätti huomion, kun lukee, että asiaton käytös. Harvoin jaksaa katella kuka käyttäjä milloinkin kirjoittelee, mutta nyt seurannu tarkemmin ja valitettavasti sun viestit kuulostaa propagandalta, vaikka vaikuttaa, että olisit paljon perehtynyt paljon aiheeseen.

Tuo puhuva pää vaikuttaa myös vähän aggressiiviselta ja kattelin mitä videoita se on tehny, ni printtauksessa painottuu lähinnä bambulabille nuo dissaukset. En tiedä mistä argumentti, ettei se puhu paskaa. Ehkä puhuu semmoisesta mistä pidät, mutta itse en jotenkin ole vakuuttunu kaikesta, vaikka aiheet vakavia ja oikeasti hyvä ottaa tosissaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 569
Viestejä
5 231 262
Jäsenet
83 332
Uusin jäsen
Huuhero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom