3700X, B450, RX 5700 XT Käynnistyy uudelleen peleissä. Stressitestit ok.

Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Moro,

Eli kokoonpano:
GIGABYTE RX 5700 XT GAMING OC (GV-R57XTGAMING OC-8GD)
AMD Ryzen 7 3700X
MSI B450 TOMAHAWK MAX (MS-7C02)
Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V
NVMe GIGABYTE GP-GSM2NE3512GNTD

2x Kingston 120gb SSD
1xKingston 480gb SSD
1x wanha samsung hdd
Samsung C32JG5x 144Hz
Steel Series Hiiri
Corsair RGB näppäimistö
Virtalähde Seasonic Focus GX-750

Ostettu aikalailla tasan vuosi sitten.


Ongelma on siis seuraavanlainen:
Tietokone heittää random reboottia kesken pelien, joskus jopa ennen kuin peli on käynnistynyt menuun asti. Joskus menee useita tunteja, ilman mitään ongelmia.
Ongelma on toistunut uudesta asti, ehkä vähän vakaammin toimi joillain todella vanhoilla näytönohjaimen ajureilla.
Stressitestejä on ajettu, Prime95, Furmark, Heaven Benchmark, jne. kaikki toimii virheettömästi, ongelma tulee ainoastaan peleissä esille.
Windows käytössä ei ikinä.
Ylikuumenemisongelmaan en usko.

Bios päivitetty pariin kertaan vuoden sisällä, viimeksi eilen.
Ei kellotuksia, paitsi tänään yritetty laittaa kaikki asetukset manuaalille biossista.
(Eilen huomasin, että kun käynnistin BF4, niin prosessorin jännite putosi johonkin 0,5-0,6v ja sitten käynnistyikin uudestaan.)
Voiko jännitteet pudota liian alas?


Ajureita asennettu ja poistettu, DDU:lla, safe modessa.



Tuntuu tapahtuvan niin nopeasti, ettei windows logiin jää muuta kuin tämä.
1617366424377.png


1617366490243.png


Olin melkeinpä varma, että ongelmat johtuvat näytönohjaimesta.
Kunnes löysin tämän lokista.

1617366794454.png



Nyt lähden käymään työmaalla, illalla lisää testejä.
Hyviä neuvoja kaivataan.


-Jussi
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
40
Kaverilla (jonka nimi myös Jussi :D ) samantyylinen ongelma joka tapahtuu vain peleissä ja jonka sai laastarikorjatttua rajoittamalla FPS:t reilusti alle 144:n, tarkkoja lukuja en tiedä kun hän heittää ne aina aika suuripiirteisesti mutta olisiko jonnekin 90-100 paikkeille. Voisi siitä lähteä koittamaan jos olisikin näytönohjaimesta johtuva?

3900X
5700XT
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Tuli kokeiltua tuota FPS rajoitusta, mutta ei vaikutusta.
Käynnistä peli, pelaa hetki, kaikki kunnossa. Sammuta peli ja käynnistä sama peli uudestaan >> Reboot.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 369
Meneehän sähköt powerista näyttikseen erillisillä piuhoilla? Itsellä ei mennyt ja vuoden toimi ok kunnes yhtäkkiä alkoi kaatuilemaan. Erilliset piuhat eikä oo kaatuillut sen jälkeen.
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Voisko muisti oireilla noin?
Juuri ajelen memtestiä läpi. Toistaiseksi ei virheitä.


Meneehän sähköt powerista näyttikseen erillisillä piuhoilla? Itsellä ei mennyt ja vuoden toimi ok kunnes yhtäkkiä alkoi kaatuilemaan. Erilliset piuhat eikä oo kaatuillut sen jälkeen.
Juu, menee. Nekin on vaihdettu kertaalleen eri lähtöihin powerista.

Virtalähde viallinen > Voisi ajatella, että kyykkäisi kovalla kuormalla?

Näytönohjain? > Luulisi, että vika tulisi ulos benchmarkeissa ja stressitesteissä?

CPU? > Samat kuin kaksi edellistä?

Furmarkia ja prime95, olen parhaimmillaan ajanut samaan aikaan ja yrittänyt saada konetta nurin, mutta ei niin ei.

Voiko olla niin, että nuo AMD:n ajurit on vaan yksinkertaisesti niin huonoja? Muistan, että joskus toimi hyvän aikaa ongelmitta. Nyt kun muistaisi vielä, että mikä se oli. Taisi olla niin että, windows oli kysymättä päivittänyt uudemmat ajurit ja sen jälkeen en saanut enää niitäkään toimimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Ajureita lähtisin syyttämään, kokeile googlettaa jotkut vanhat toimivaksi todetut ja kokeile sillä.
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Asennettu Windows 10 uudestaan.

Asennettu uusimmat ajurit, näytänohjain+piirisarja. Samat ongelmat jatkuu.

Testattu muistit yksi kerrallaan. Ongelmat jatkuu.

BF4 käyttänyt vian testaamiseen, käynnistä peli, ok.
Liity peliin, joskus jo tässä kohtaa musta ruutu ja reboot. Joskus pääsee peliin asti >> pelaa hetki >> poistu main menuun >> liity takaisin peliin >> reboot. Tai sulje ja käynnistä peli uudelleen >> reboot. Joskus kesken pelin ”brrrrrrttttt” ääni, musta ruutu >> reboot.

Ajeltu Unigine Valleytä eilen pari tuntia, ei mitään.
Kaikki pelit on taasen pelikelvottomia. BF4, RDR2, Rust, Cities Skylines, GTA V, Arma 3.... jne.

Kaivettu naftaliinista w*tun wanha ja pölyinen GTX660, josta jo toinen tuuletin lakannut pyörimästä. Toistaiseksi ei mitään ongelmia. :D
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Mulla teki sama yhdistelmä eli 3700x ja 5700xt tuota aikoinaan. Sinistä ruutua 5x pvä ja esim. Cs go kaatui joka kerta, kun yhdisti mm-otteluun. Korjautui jollain vanhemmalla näyttiksen ajurilla.
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Mulla teki sama yhdistelmä eli 3700x ja 5700xt tuota aikoinaan. Sinistä ruutua 5x pvä ja esim. Cs go kaatui joka kerta, kun yhdisti mm-otteluun. Korjautui jollain vanhemmalla näyttiksen ajurilla.
Hmm. Minulla ei ole kertaakaan tullut BSOD.
Gigabyten sivuillakin oli tälle näytönohjaimelle ajurit luokkaa 19. jotain, kokeillaas nyt vielä niitä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
67
PCIE väylä asetus Biosista Auto -> Gen3
Tällä loppui oman 5700xt:n kaatumiset/bsodit 3700x & tomahawk maxin kanssa
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
PCIE väylä asetus Biosista Auto -> Gen3
Tällä loppui oman 5700xt:n kaatumiset/bsodit 3700x & tomahawk maxin kanssa
Tätäkin on kokeiltu tuloksetta.

Gigabyten sivuilta ajurit 19.8.1, eivät toimineet.

Pientä valoa näyttäisi olevan tunnelin päässä, kun 19.7.5 ajureilla on nyt menty jo pari iltaa ilman ainoatakaan kaatumista.
:cool:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Kannattaa ottaa myös monitorintisoftat pois päältä. Esim vähän aikaa sitten oli hwinfo versio, joka kaatoi 6800 sarjan kortteja. Itseltä hävisi kaikki kippailut koneesta, kun hwinfo ei ollut enää taustalla ja corsairin icue oli poistettu.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
347
Suosittelen aina tätä, mutta mä tykkään käyttää Linuxia rajatakseni ongelmat rautaan tai softaan. Eli jos pelit pyörii ongelmitta Linuxilla (suosittelen PopOS) niin sitten ongelma on winukassa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Joskus oli samantapainen ongelma. Pistin hiukan lisää jännitettä muisteihin ja kaatuminen katosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Minulla tuli tuota cache hierarchy WHEA-erroria säätäessäni oman koneeni muisteja tiukemmille kelloille/ajoituksille. Muistitesti ei antanut mitään virheitä, mutta kone joskus vain otti ja buuttasi kesken kaiken. Oma johtopäätös oli, että prossun infinity fabric ei ollut vakaa sillä jännitteellä, minkä olin antanut.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Kannattaa tarkistaa SOC Vcore ja VDDG IOD jännite joko ZenTimings tai Ryzen Master ohjelmalla jos whea errorit palaa.
Minunkin kokemusten mukaan tuo cache hierarchy error viittaa epävakaaseen infinity fabrickkiin, jännitteen nostaminen yleensä auttaa.

Kannattaa myös tarkistaa että kaikki virtakaapelit on koneen sisällä kunnolla kiinni ja että seinästä tuleva piuha on varmasti tarpeeksi syvällä virtalähteessä. On omakohtaista kokemusta kummastakin.:vihellys:
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
123
Itsellä vika oli näyttiksessä.

Itellä toimi että asensin Radeon software 19.12.1:en, Radeonin 2020 softa ei itellä ole tuonut kuin vaikeuksia.
Heitin kanssa näyttiksen kellot base clockkiin. Oma kortti (msi 5700xt gaming X) oli normaalisti 2010mhz, piti pudottaa 1730mhzeen kun ei kortti jostain syystä kestänyt tehtaan ylikellotusta.

Näitä kannattaa kanssa kokeilla, itellä ei ole kaatuillut sen jälkeen kun nämä muutokset tein.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Tuollainen "unexcepted" shutdown johtuu siitä, että joku virrat vain häviää

tai

esim kiintolevy häviää, jolloin mitään lokeja ei saada talteen, jolloin käyttiksen näkökulmasta edelleen häviää virrat.

tai

esim prossun virrat häviää..

tai

muistien virrat häviää

Eli emo tai poweri.

Koita toisella SATA kaapelilla, ja levyn virtakaapelilla. Koita uudella SSD:llä, s.e. yksikään vanha ei ole koneessa..

Näyttis on epätodennäköinen syypää. Vaikka koko näyttis häviäisi, niin silloin pitäisi tulla levylle lokia asiasta.. (siis muuta, kuin "unexcepted shutdown")
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Kiitoksia kaikista neuvoista! Kyllä se nyt vahvasti vaikuttaa siltä, että AMD:n ajureissa on jotain mikä kaataa systeemin.
19.7.5 ajureilla menty koko viikko ilman yhtäkään reboottia.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
269
Mielenkiintoista miten joillakin ei ole mitään ongelmia amd ajurien kanssa ja joillakin ei meinaa toimia ollenkaan :D Itselläni tämä sama ongelma, Pitääpä testata 19.7.5 ajurilla :)
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
92
Mulla on erittäin samantuntuinen ongelma mikä 87jk:llakin. Ongelman lisäksi myös kokoonpano on melkein identtinen. Sama näyttis, emo, muistikammat ja virtalähde. Prossuna Ryzen 5 3600 ja NVME A2000 SSD. Säännöllisen epäsäännöllisesti kaatuu COD Warzonen kanssa. Välillä kovemman rasituksen tilanteissa, välillä ihan vaan menussa ollessa. Monesti on päiviä kun ei kaadu kertaakaan, joskus kaatuu montakin kertaa. Aina ei välttämättä kaadu koko windows vaan saattaa vain peli kaatua, tällöin antaa jonkin pelin vikakoodin (joita tässä pelissä tuntuu riittävän) mutta windowsin kaatumistakin on usein. Yhtään blue screeniä ei muistaakseni ole tullut mutta kertaalleen tuli sellaista näytönohjain pikseliartefaktaa. Aloitan nyt korjaamisen noilla hyväksi toteamillasi ajureilla! Jotenkin olen itsekin ajatellut tämän näytönohjaimen ongelmaksi mutta kai se jotain muutakin voisi olla.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
92
Loppuikin lyhyeen se kokeilu, ei tukenut ko. peli noin vanhaa ajuria. Pitää jatkaa uudella optional ajurilla selvittelyä.

87jk Millaiset lämmöt sulla tossa kortissa on tekemissäsi stressitesteissä ja pelatessa?
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Moi,

Yksi rebootti sattui eilen, escape from tarkovin valikoissa. Muuten toiminut huomattavasti vakaammin kuin aikaisemmilla ajureilla.

Idlessä muistaakseni jotain 50-60 astetta.
Kuormalla lämmöt nousee, muistan että Junction temp on käynyt pelatessa 100-110 asteessa. Ainakin uudemmalla radeon softwarella.
Testailen tänään myöhemmin vähän lisää ja otan lämpöjä ylös.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
92
Ok, kiitos vastauksesta. Ja ymmärsinkö niin että tällä hetkellä sulla oli automaattiset vakio kellotaajuudet ja jännitteet?

Mulla vakio asetuksilla junctionlämmöt pyöri noissa samoissa lukemissa ja hyvin pian kortin hankkimisen jälkeen alivoltitin kortin. Tehohäviötä en juuri huomannut mutta sain lämmöt huomattavan paljon maltillisemmiksi, vaikka amd toki lupaakin että tuon 110 astetta vielä kestää kortti. Alivoltitettuna kortti toimi aivan hienosti jossain vaiheessa pidemmän aikaakin (ehkä alkusyksyn 2020). Tämän vuoden puolella vasta alkoivat ongelmat ja tämän takia ehkä eniten noiden näyttiksen ajurien suuntaan osoitankin syyttävällä sormella.

Päivitin eilen biosin uusimpaan versioon ja ajoin tweakingin windows repairin läpi. Whocrashed-ohjelma viittasi eilisen kaatumisen johtuvan muistiongelmasta, joten testasin vielä muistitkin, tosin vasta windowsin omalla softalla. Memtest86 pitäisi vielä laittaa pyörimään pidemmäksi ajaksi.

Pelissä en ole ehtinyt vielä vakautta testata.
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Noniin, Furmarkia ajelin läpi ja sain lämmöt noin 95 asteeseen vakioasetuksilla.
Muokkasin tuulettimen käyrää ja sain lämmöt putoamaan tuonne noin 85 asteeseen.
Olen melkein varma, että olen nähnyt 100-110 lämmöt uudemmilla ajureilla...
 

Liitteet

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itsellä oli poweri paskana ja oireet täysin samaa. Kaatoi randomilla ja monesti juuri kun tuli isompia rasituksia koko kokoonpanolle. Eli kyykkäsi vaan eikä jaksanut puskea kaikkea koneen vaatimaa virtaa (750w laatu power+3900x ja 2080ti jne). Vaihdoin powerin, ei apua, vaihdoin emon sen lisäksi ja ongelma katosi. Kokeilin molemmat yksitellen ja kumpikaan ei toiminut halutulla tavalla. Aka luulen että poweri käräyttänyt emolta jotain ja lopulta tuo kone ei siis enää edes päässyt boot screeniä pidemmälle.

Onko normi rebootit yms ongelmattomia ja postaa normaalisti?
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
92
Noniin, Furmarkia ajelin läpi ja sain lämmöt noin 95 asteeseen vakioasetuksilla.
Muokkasin tuulettimen käyrää ja sain lämmöt putoamaan tuonne noin 85 asteeseen.
Olen melkein varma, että olen nähnyt 100-110 lämmöt uudemmilla ajureilla...
Selvä homma. Sulla näyttää hiukan aggressiivisempi tuuletinprofiili tosiaan olevan mitä mulla. Mutta mikäs siinä kunhan itse tuuletinmetelistä ei häiriinny.

Kuulostaa kyllä todella paljon viileämmältä kortilta tuo sinun jos furmarkin ajaminen täysin stockina nosti lämmöt vain 95 asteeseen.

Mulla on nyt lauantaista asti ollut bios päivitettynä ja toistaiseksi ei ole kaatunut peli tai kone. Nostin tänään jopa grafiikka-asetukset taas tappiin Warzonessa kun aiemmin jouduin niitä laskemaan kun tuntui parhailla asetuksilla kaatuvan enemmän. Alla on mun tämän hetkiset alivoltitusasetukset, jotka ovat samat kuin aiemminkin kaatumisten aikaan. Noilla äsken 3dmarkissa timespy pisteet 9027 ja hotspot 94 astetta testin ajalta. Furmark on tosin paljon kuormittavampi, kävin sitä furmarkin stressitestiä hetken ajamassa ja lopetin 104 asteen kohdalla.

5700xt.PNG
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Itsellä oli poweri paskana ja oireet täysin samaa. Kaatoi randomilla ja monesti juuri kun tuli isompia rasituksia koko kokoonpanolle. Eli kyykkäsi vaan eikä jaksanut puskea kaikkea koneen vaatimaa virtaa (750w laatu power+3900x ja 2080ti jne). Vaihdoin powerin, ei apua, vaihdoin emon sen lisäksi ja ongelma katosi. Kokeilin molemmat yksitellen ja kumpikaan ei toiminut halutulla tavalla. Aka luulen että poweri käräyttänyt emolta jotain ja lopulta tuo kone ei siis enää edes päässyt boot screeniä pidemmälle.

Onko normi rebootit yms ongelmattomia ja postaa normaalisti?
Joo, ongelmaahan ei tule mitenkään muuten kuin peleissä.
Ajelin joskus Furmarkia ja Prime95 samaan aikaan, että saisin maksimi virrankulutuksen. Samoin OCCT:n testejä ja seurailin jännitteitä, mutta mikään ei vaikuta notkahtavan.

Selvä homma. Sulla näyttää hiukan aggressiivisempi tuuletinprofiili tosiaan olevan mitä mulla. Mutta mikäs siinä kunhan itse tuuletinmetelistä ei häiriinny.

Kuulostaa kyllä todella paljon viileämmältä kortilta tuo sinun jos furmarkin ajaminen täysin stockina nosti lämmöt vain 95 asteeseen.

Mulla on nyt lauantaista asti ollut bios päivitettynä ja toistaiseksi ei ole kaatunut peli tai kone. Nostin tänään jopa grafiikka-asetukset taas tappiin Warzonessa kun aiemmin jouduin niitä laskemaan kun tuntui parhailla asetuksilla kaatuvan enemmän. Alla on mun tämän hetkiset alivoltitusasetukset, jotka ovat samat kuin aiemminkin kaatumisten aikaan. Noilla äsken 3dmarkissa timespy pisteet 9027 ja hotspot 94 astetta testin ajalta. Furmark on tosin paljon kuormittavampi, kävin sitä furmarkin stressitestiä hetken ajamassa ja lopetin 104 asteen kohdalla.

Jep. Aivan karmeaa meteliähän tuo pitää. Vesijäähyä olen tässä jo miettinyt...
Huomasin jossain vaiheessa, että tuota kolinkin observatory koppaa ei ole kyllä ihan loppuun asti suunniteltu.
Kotelo kävi melko lämpöisenä ja ajattelin, että johtuuko ongelmat siitä.
Otin lasin irti ja askartelin 10mm "spacerit" väliin, että lasin ja kopan välissä on ilmarakoa. Alkoi ilma kiertämään huomattavasti paremmin ja lämmöt laskivat CPU:lla ja näytönohjaimella.
Taisi muuten olla ennen tuota modausta, kun lämmöt oli yli 100 astetta.
Summa summarum, ei kuitenkaan ollut vaikutusta rebootteihin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Joo, ongelmaahan ei tule mitenkään muuten kuin peleissä.
Ajelin joskus Furmarkia ja Prime95 samaan aikaan, että saisin maksimi virrankulutuksen. Samoin OCCT:n testejä ja seurailin jännitteitä, mutta mikään ei vaikuta notkahtavan.



Jep. Aivan karmeaa meteliähän tuo pitää. Vesijäähyä olen tässä jo miettinyt...
Huomasin jossain vaiheessa, että tuota kolinkin observatory koppaa ei ole kyllä ihan loppuun asti suunniteltu.
Kotelo kävi melko lämpöisenä ja ajattelin, että johtuuko ongelmat siitä.
Otin lasin irti ja askartelin 10mm "spacerit" väliin, että lasin ja kopan välissä on ilmarakoa. Alkoi ilma kiertämään huomattavasti paremmin ja lämmöt laskivat CPU:lla ja näytönohjaimella.
Taisi muuten olla ennen tuota modausta, kun lämmöt oli yli 100 astetta.
Summa summarum, ei kuitenkaan ollut vaikutusta rebootteihin.
Samoin oli itsellä. Vain pelit kaatoivat. Synteettisillä jäähdytyksen ollessa enemmän kuin kunnossa pysyi 100% vakaana. Windows käytössä ei koskaan ja peleissä kevyemmät vakaita ja mitä enemmän gpu:lta vaati sen enemmän kaatoi. Tuli tosiaan esiin useilla eri korteilla, prossuilla ja muisteilla. Random hypyt kulutuksessa tuntuivat olevan se avain. Samoin bootti joka tosiaan ottaa kaiken kerralla käyttöön ja itsellä on tosiaan kamaa kiinni koneessa joten vaatii virtaa saada liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
11
Samoi. Oli itsellä. Vain pelit kaatoivat. Synteettisillä jäähdytyksen ollessa enemmän kuin kunnossa pysyi 100% vakaana. Windows käytössä ei koskaan ja peleissä kevyemmät vakaita ja mitä enemmän gpu:lta vaati sen enemmän kaatoi. Tuli tosiaan esiin useilla eri korteilla, prossuilla ja muisteilla. Random hypyt kulutuksessa tuntuivat olevan se avain. Samoin bootti joka tosiaan ottaa kaiken kerralla käyttöön ja itsellä on tosiaan kamaa kiinni koneessa joten vaatii virtaa saada liikkeelle.
Haa, nyt kun sanoit.
Olen varovaisesti havainnut jotain vastaavaa, että kun kuorma vaihtelee niin ongelma ilmenee. Loading screenit, pelien videopätkät, alt+tabit, ym. Näyttiksen tehot putoaa ja nousee nopeasti.
Täytyypi testailla lisää.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
5
Samanlaiset oireet tulivat minullekin aikanaan, kun poweri oli sanomassa itseään irti.

Fallout 4 pystyi välillä pelaamaan jopa tunnin. Kun käynnisti Rocket Leaguen, niin kaatui heti pelin animoidussa menussa.

Testasin kaverin powerilla ja mitään ongelmia ei ollut. Helppo jos on modulaarinen poweri, niin ei tarvitse irrottaa piuhoja muuta kun virtalähteen päästä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 435
Viestejä
4 161 652
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom