- Liittynyt
- 30.06.2017
- Viestejä
- 420
Nyt kun 4000-sarjan PCI-E liittimien palamisista on uutisoitu jo vuoden verran, niin miten täällä on porukalla mennyt takuuasiat? Tästä oli juuri uusi uutinen (One Hundred RTX 4090s With Melted Power Connectors Repaired Every Month, Says Technician).
Oma MSI 3080 on ollut takuukorjauksessa jo kolme kuukautta ja koska myyjä Multitronic on kohdellut minua lievästi sanottuna paskamaisesti, jouduin ottamaan yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ja sain viimein vastauksen myyjältä.
"Takuuvaihto on hylätty maahantuojan toimesta ulkoisesti palaneen liittimen takia. Liitin palaa joko väärän virransyötön takia, liittimessä oleva lian tai että liitin ollut löysästi kiinnitettynä.
Tuote läheetty valmistajalle tarkistukseen mahdollista goodwill "hyvän tahdon" korjausta varten. Katsomem miten käy mutta luultavasti eivät korjaa tätä."
Hauskinta tässä vastauksessa (3kk ja vasta KKV:n mukaantulon jälkeen) on että Nvidia itse partneriensa kanssa lupaa kaikille nopeutetun takuun korttiin ja piuhaan katsomatta. Kaikki kolme väitettä palamisen syistä on tietysti vääriä. Nvidiankin selitys oli että palaminen tapahtuu koska liitintä ei paineta täysin pohjaan saakka, todisteena kuvissa pinnit jotka on sulanut vain osittain. Olin tietoinen tästä ja oma OCD luonne huolehtii aina, että kaikki piuhat laitetaan huolellisesti pohjaan saakka ja pinni paloikin kokonaan joka todistaa että pinni oli painettu pohjaan saakka ja kuva löytyy. Eikä tälläkään ole mitään väliä, koska Nvidia lupaa takuun korttiin katsomatta (NVIDIA Support).
Vielä hauskempaa on että kortti oli jo ennen tätä sulamista, mutta ehkä siihen liittyen jo lähdössä takuuseen. Kortti sammuili, kaatuili ja aiheutti artefakteja ruudulle, käytännössä pelikäytössä täysin käyttökelvoton. Itse sulaminen tapahtui viikon vianmääritysbenchmarkkaamisen jälkeen. Toinen kortti toimi samassa koneessa moitteetta.
Tässä myös pari lainausta KKV:n sivulta.
"Tavara on korjattava tai vaihdettava kohtuullisessa ajassa siitä, kun olet ilmoittanut myyjälle virheestä. Kohtuullinen aika arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta se ei yleensä saa ylittää kahta viikkoa."
"Jos takuunantaja pystyy osoittamaan, että vika johtuu todennäköisesti ostajan puolella olevasta syystä, kuten esimerkiksi:
Oma MSI 3080 on ollut takuukorjauksessa jo kolme kuukautta ja koska myyjä Multitronic on kohdellut minua lievästi sanottuna paskamaisesti, jouduin ottamaan yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ja sain viimein vastauksen myyjältä.
"Takuuvaihto on hylätty maahantuojan toimesta ulkoisesti palaneen liittimen takia. Liitin palaa joko väärän virransyötön takia, liittimessä oleva lian tai että liitin ollut löysästi kiinnitettynä.
Tuote läheetty valmistajalle tarkistukseen mahdollista goodwill "hyvän tahdon" korjausta varten. Katsomem miten käy mutta luultavasti eivät korjaa tätä."
Hauskinta tässä vastauksessa (3kk ja vasta KKV:n mukaantulon jälkeen) on että Nvidia itse partneriensa kanssa lupaa kaikille nopeutetun takuun korttiin ja piuhaan katsomatta. Kaikki kolme väitettä palamisen syistä on tietysti vääriä. Nvidiankin selitys oli että palaminen tapahtuu koska liitintä ei paineta täysin pohjaan saakka, todisteena kuvissa pinnit jotka on sulanut vain osittain. Olin tietoinen tästä ja oma OCD luonne huolehtii aina, että kaikki piuhat laitetaan huolellisesti pohjaan saakka ja pinni paloikin kokonaan joka todistaa että pinni oli painettu pohjaan saakka ja kuva löytyy. Eikä tälläkään ole mitään väliä, koska Nvidia lupaa takuun korttiin katsomatta (NVIDIA Support).
Vielä hauskempaa on että kortti oli jo ennen tätä sulamista, mutta ehkä siihen liittyen jo lähdössä takuuseen. Kortti sammuili, kaatuili ja aiheutti artefakteja ruudulle, käytännössä pelikäytössä täysin käyttökelvoton. Itse sulaminen tapahtui viikon vianmääritysbenchmarkkaamisen jälkeen. Toinen kortti toimi samassa koneessa moitteetta.
Tässä myös pari lainausta KKV:n sivulta.
"Tavara on korjattava tai vaihdettava kohtuullisessa ajassa siitä, kun olet ilmoittanut myyjälle virheestä. Kohtuullinen aika arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta se ei yleensä saa ylittää kahta viikkoa."
"Jos takuunantaja pystyy osoittamaan, että vika johtuu todennäköisesti ostajan puolella olevasta syystä, kuten esimerkiksi:
- tavaran vääränlaisesta käyttämisestä
- huolto-ohjeiden mukaisten huoltojen laiminlyönnistä
- ulkoisesta vauriosta tai onnettomuudesta"