(3080) palanut PCI-E liitin takuukokemuksia (Multitronic takuu vessapaperia)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Niska
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.06.2017
Viestejä
420
Nyt kun 4000-sarjan PCI-E liittimien palamisista on uutisoitu jo vuoden verran, niin miten täällä on porukalla mennyt takuuasiat? Tästä oli juuri uusi uutinen (One Hundred RTX 4090s With Melted Power Connectors Repaired Every Month, Says Technician).

Oma MSI 3080 on ollut takuukorjauksessa jo kolme kuukautta ja koska myyjä Multitronic on kohdellut minua lievästi sanottuna paskamaisesti, jouduin ottamaan yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ja sain viimein vastauksen myyjältä.

"Takuuvaihto on hylätty maahantuojan toimesta ulkoisesti palaneen liittimen takia. Liitin palaa joko väärän virransyötön takia, liittimessä oleva lian tai että liitin ollut löysästi kiinnitettynä.
Tuote läheetty valmistajalle tarkistukseen mahdollista goodwill "hyvän tahdon" korjausta varten. Katsomem miten käy mutta luultavasti eivät korjaa tätä."

Hauskinta tässä vastauksessa (3kk ja vasta KKV:n mukaantulon jälkeen) on että Nvidia itse partneriensa kanssa lupaa kaikille nopeutetun takuun korttiin ja piuhaan katsomatta. Kaikki kolme väitettä palamisen syistä on tietysti vääriä. Nvidiankin selitys oli että palaminen tapahtuu koska liitintä ei paineta täysin pohjaan saakka, todisteena kuvissa pinnit jotka on sulanut vain osittain. Olin tietoinen tästä ja oma OCD luonne huolehtii aina, että kaikki piuhat laitetaan huolellisesti pohjaan saakka ja pinni paloikin kokonaan joka todistaa että pinni oli painettu pohjaan saakka ja kuva löytyy. Eikä tälläkään ole mitään väliä, koska Nvidia lupaa takuun korttiin katsomatta (NVIDIA Support).

Vielä hauskempaa on että kortti oli jo ennen tätä sulamista, mutta ehkä siihen liittyen jo lähdössä takuuseen. Kortti sammuili, kaatuili ja aiheutti artefakteja ruudulle, käytännössä pelikäytössä täysin käyttökelvoton. Itse sulaminen tapahtui viikon vianmääritysbenchmarkkaamisen jälkeen. Toinen kortti toimi samassa koneessa moitteetta.

Tässä myös pari lainausta KKV:n sivulta.

"Tavara on korjattava tai vaihdettava kohtuullisessa ajassa siitä, kun olet ilmoittanut myyjälle virheestä. Kohtuullinen aika arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta se ei yleensä saa ylittää kahta viikkoa."

"Jos takuunantaja pystyy osoittamaan, että vika johtuu todennäköisesti ostajan puolella olevasta syystä, kuten esimerkiksi:
  • tavaran vääränlaisesta käyttämisestä
  • huolto-ohjeiden mukaisten huoltojen laiminlyönnistä
  • ulkoisesta vauriosta tai onnettomuudesta"
Tässä tapauksessa Multitronic on vaan päättänyt että palanut liitin on käyttäjän vika, vaikka ne ei ole mitenkään voinut asiaa osoittamaan, eikä edes ole varmasti asiaa mitenkään tutkinut, niitä vaan taitaa vituttaa mun olemassaolo.
 
Kyllä se on nimenomaan juuri myyjän/takuunmyöntäjän vastuu ja velvollisuus osoittaa juridisesti pätevällä tavalla toteen, että vikaantuminen johtuu käyttäjän toiminnasta, mikäli he näin väittävät.

Lisäksi tuossa (takuukorjauksen/vaihdon eväämisessä) ei todellakaan riitä, mikäli he osoittaisivat jotenkin pätevällä tavalla, että vikaantuminen on johtunut käyttäjän toiminnasta - Käytännössä heidän on kyettävä osoittamaan, että käyttäjä on joko täysin tahallaan tai törkeää huolimattomuuttaan aiheuttanut vian - ja tuossa on vielä sekin lisävaade, että käyttäjän olisi siltikin pitänyt ymmärtää, että tuote voi mennä sellaisesta väärinkäytöstä rikki.
Muistathan myös sen, että mikäli kortti tulee bumerangina takaisin ja he alkavat vinkua jotakin "tarkastusmaksua", sellaiseen ei missään nimessä pidä suostua. Mikäli kuluttaja perustellusti epäilee takuunalaisessa tuotteessa olevan takuunalaisen vian, takuun myöntäjä EI SAA peria maksua ko. asian tarkastamisesta.

Multitronic on tässä keississä kyllä äärimmäisen heikoilla. Hienoa, että tuot asian esiin. Tietää muutkin olla varuillaan ko. puljun kanssa. Mua jaksaa ihmetyttää kovasti, miten näin pienessä maassa näin marginaalisella alalla toimivilla yrityksillä yksinkertaisesti voi olla edes varaa noin surkeaan ja ala-arvoiseen asiakaspalveluun.
Tsemppiä asiaan, äläkä missään nimessä anna periksi! Tiivistä yhteydenpitoa vaan kuluttaja-asiamiehen kanssa ja kaikki kirjallisena koijarifirmalta.

PS. Muistathan myös, että mikäli sinulle on aiheutunut tästä keissistä (varsinkin ottaen huomioon törkeän pitkän viivyttelyn asian hoitamisessa) mitään todellisia ja perusteltuja kustannuksia (esim. puhelin-, posti- tai matkakuluja), olet täysin oikeutettu vaatimaan nuo kulut korkoineen Multitronicilta kunhan vaan pystyt näyttämään ne toteen.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä sinänsä että noinkin vähä kulutuksisessa kortissa liitin palanut. Oliko ihan virtalähteen omakaapeli kytkettynä? Ei ole kyllä omalla yli 20v kokemuksella yhtäkään kaapelia saatika mitään komponenttejakaan hajoillut tähän mennessä. Muutamat G.skillin muisti setit ja kaksi asuksen rampage lankkua on tullut takuuseen laitettua mutta nekin ollut mallia DOA ja sieltä on kyllä aina tullut uutta tilalle.
 
Kyllä se on nimenomaan juuri myyjän/takuunmyöntäjän vastuu ja velvollisuus osoittaa juridisesti pätevällä tavalla toteen, että vikaantuminen johtuu käyttäjän toiminnasta, mikäli he näin väittävät.

Lisäksi tuossa (takuukorjauksen/vaihdon eväämisessä) ei todellakaan riitä, mikäli he osoittaisivat jotenkin pätevällä tavalla, että vikaantuminen on johtunut käyttäjän toiminnasta - Käytännössä heidän on kyettävä osoittamaan, että käyttäjä on joko täysin tahallaan tai törkeää huolimattomuuttaan aiheuttanut vian - ja tuossa on vielä sekin lisävaade, että käyttäjän olisi siltikin pitänyt ymmärtää, että tuote voi mennä sellaisesta väärinkäytöstä rikki.
Muistathan myös sen, että mikäli kortti tulee bumerangina takaisin ja he alkavat vinkua jotakin "tarkastusmaksua", sellaiseen ei missään nimessä pidä suostua. Mikäli kuluttaja perustellusti epäilee takuunalaisessa tuotteessa olevan takuunalaisen vian, takuun myöntäjä EI SAA peria maksua ko. asian tarkastamisesta.

Multitronic on tässä keississä kyllä äärimmäisen heikoilla. Hienoa, että tuot asian esiin. Tietää muutkin olla varuillaan ko. puljun kanssa. Mua jaksaa ihmetyttää kovasti, miten näin pienessä maassa näin marginaalisella alalla toimivilla yrityksillä yksinkertaisesti voi olla edes varaa noin surkeaan ja ala-arvoiseen asiakaspalveluun.
Tsemppiä asiaan, äläkä missään nimessä anna periksi! Tiivistä yhteydenpitoa vaan kuluttaja-asiamiehen kanssa ja kaikki kirjallisena koijarifirmalta.
Kiitti! Kyllä kaikki on hoidossa ja omat oikeudet tiedossa, päätyyn asti mennään. Kiitos avusta, ja hyvä muistutus muillekin. Odottelen KKV:n reaktiota tähän uusimpaa viestiin. Olen tässä kolmen kuukauden aikana antanut lukuisia mahdollisuuksia Multitronicille ja tuon viestini avasin tänne, koska olin aivan ällikällä lyöty myyjän käytöksestä ja olin aina luullut ettei tälläistä voi Suomessa edes tapahtua.
 
Jännä sinänsä että noinkin vähä kulutuksisessa kortissa liitin palanut. Oliko ihan virtalähteen omakaapeli kytkettynä? Ei ole kyllä omalla yli 20v kokemuksella yhtäkään kaapelia saatika mitään komponenttejakaan hajoillut tähän mennessä. Muutamat G.skillin muisti setit ja kaksi asuksen rampage lankkua on tullut takuuseen laitettua mutta nekin ollut mallia DOA ja sieltä on kyllä aina tullut uutta tilalle.
Powerina Antec High Current Gamer 850W ja sen alkuperäinen piuha, ei ongelmia muilla korteilla. Omallakaan 10v (komponenttikasaus) kokemuksella ei mitään vastaavaa ole koskaan sattunut.
 
Kiitti! Kyllä kaikki on hoidossa ja omat oikeudet tiedossa, päätyyn asti mennään. Kiitos avusta, ja hyvä muistutus muillekin. Odottelen KKV:n reaktiota tähän uusimpaa viestiin. Olen tässä kolmen kuukauden aikana antanut lukuisia mahdollisuuksia Multitronicille ja tuon viestini avasin tänne, koska olin aivan ällikällä lyöty myyjän käytöksestä ja olin aina luullut ettei tälläistä voi Suomessa edes tapahtua.
Hyvä. Jos tuossa vaan joku työntekijä perseilee, niin ei muuta ku reklamaatiota firman toimarille vaan. Huono/sopimaton käytös ei kuulu vähäiselläkään tavalla asiakaspalvelutyöhön eikä sellaista pidä hyväksyä.
 
Hyvä. Jos tuossa vaan joku työntekijä perseilee, niin ei muuta ku reklamaatiota firman toimarille vaan. Huono/sopimaton käytös ei kuulu vähäiselläkään tavalla asiakaspalvelutyöhön eikä sellaista pidä hyväksyä.
Ei tässä sentään mistään ns sopimattomasta käytöksestä ole kyse. Vaan lainaamani tekstin tyylisestä vähättelystä Suomen lakia ja minua kohtaan ja viestit joihin en koskaan saanut vastausta. Sähköpostien vastausviestien suuri kirjoitusvirhemäärä voi myös vihjata, ettei asiakaspalvelija tunne Suomen lakia.
 
No niin. Homma etenee. Viikko sitten Multitronic sanoi "takuuvaihto on hylätty maahantuojan toimesta ulkoisesti palaneen liittimen takia."
Eilen kirjoitin Kuluttajariitalautakuntaan ratkaisupyynnön ja tänään Multitronic vastasi "tuotteeseen on saatu takuukovaus valmistajalta".
Tarjoaa korvaajaksi "OEM pakatun (ei sis. myyntpakettia tai oheistarvikkeita) Asus GeForce RTX 3080 Ti Turbo 12GB kortin referenssijäähdyttimellä".
Ei kyllä nappaa blowerikortti.
Mitä näissä tilanteissa yleensä kannattaa pyytää? Vai odotellaanko että myyjä tarjoaa sopivaa korttia?
 
Lähtökohtaisesti pitää saada sama/vastaava tuote tilalle. Tämmöset tapaukset on vähän hankalia, koska tuotteen valmistus on lopetettu ajat sitten, ja nyt vielä tarjoavat nopeampaa korttia isommalla muistilla tilalle. Valitettavasti vaan jäähdytys on sekä huono että kovaääninen.
Jos tuo meteli on ollut konkreettinen ostoperuste, niin ehkä voisi vielä kysyä että eikö nyt mitään kolmen flektin jäähyllä olevaa voi saada (vaikka siten perus 10G 3080 joka omasi taisi olla)? Tai sitten vaan tyytyy kohtaloon ja ottaa tuon bloweri-Ti:n suosiolla.
 
Lähtökohtaisesti pitää saada sama/vastaava tuote tilalle. Tämmöset tapaukset on vähän hankalia, koska tuotteen valmistus on lopetettu ajat sitten, ja nyt vielä tarjoavat nopeampaa korttia isommalla muistilla tilalle. Valitettavasti vaan jäähdytys on sekä huono että kovaääninen.
Jos tuo meteli on ollut konkreettinen ostoperuste, niin ehkä voisi vielä kysyä että eikö nyt mitään kolmen flektin jäähyllä olevaa voi saada (vaikka siten perus 10G 3080 joka omasi taisi olla)? Tai sitten vaan tyytyy kohtaloon ja ottaa tuon bloweri-Ti:n suosiolla.
Joo, ei sovi tuo jäähdytysratkaisu omaan käyttöön ollenkaan.
Mitenköhän näissä tapauksissa suhtaudutaan siihen, että vaihdetaan saman tai vastaavan tuotteen (3080) halvimmasta mallista (jota ei ole saatavilla) saman hintaiseen eri malliin (esim AMD)?
 
Saisikohan myytyä 3080 ti järkevällä hinnalla ja vaihtaisi suosiolla johonkin muuhun? Voi olla toki vaikeampi kuin neuvotella vaikka välirahalla parempaan suoraan liikkeeltä/valmistajalta.
 
Saisikohan myytyä 3080 ti järkevällä hinnalla ja vaihtaisi suosiolla johonkin muuhun? Voi olla toki vaikeampi kuin neuvotella vaikka välirahalla parempaan suoraan liikkeeltä/valmistajalta.
Välirahaa ajattelin itsekin ehdottaa että saa jotain uudempaa markkinoilta löytyvää. Jos joku ton suoraan ostaisi, niin kyllä sen voisi myydäkin, mutta olen laittanut jo tähän keissiin ihan tolkuttoman määrän aikaa, niin ei viitti ottaa riskiä että kortti jäisi käteen ja ostajaa pitäisi ettiä joka kiven alta.
 
Tuli mieleen että tämä on päivittämättä kun monissa ketjuissa näkee nyt takuukyselyitä, joten päivitetäänpä tätä nyt kun homma on ratkennut jo kaksi kuukautta sitten.
Kesti siis 4 kuukautta tappelua että homma ratkesi hyväkseni, vielä ihan lopussa myyjä väitti kiven kovaa että ainoat vaihtoehtoni on hyväksyä ehdotettu blowermalli, tai 530€ hyvitysmaksu. En suostunut kumpaakaan ja muutaman päivän päästä ehdottivat kaupan purkua ja laittoivat kortin hinnan 739€ tililleni ja homma oli loppuun käsitelty. Jäin vähän miettimään mikä MSI:n takuuratkaisu oli, mutta myyjä ei suostunut kertomaan. Hyvällä tuurillahan sieltä olisi saanut jonkun 4000-sarjan kalliimman mallin. Olen kuitenkin tyytyväinen että sain rahani takaisin, mutta tappeluun kulutettu aika ja vaiva olisi vähintään saman hinnan arvoisia. Varsinkin kuin autismimainen perfektionismi kuluttajariitalautakunnan käsittelypyyntöön kerättyyn aineistoon ja todisteisiin laitettu aika, tilanteen kesto ja epävarmuus aiheutti melkoista stressiä josta seurasi myös terveyshuolia.
Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta jos takuunalainen tuote heittää lusikan nurkkaan, niin muistakaa taistella oikeuksienne puolesta loppuun saakka ilman kopromisseja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 538
Viestejä
4 539 631
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom