3080 ei toimi kuin x8 pcie-nopeudella.

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Eli koko kone vaihtui tuossa kesällä käytettyihin osiin. En aluksi mitään sen paremmin katsellut kuin kovaa ajoa jne. Tässä päivänä eräänä katselin syystä tai toisesta gpu-zttiä ja näytti että vain x8 nopeudella mennään, eikä biossista mitään asetusta löytynyt joka tuon olisi laskenut tms.

Mulla on vielä vanha 1080ti jemmassa, joten pystyykö emon esim. toteamaan olemaan viallinen mikäli tämä 1080ti toimisi x16 nopeudella PCIE4-portissa vaikka tukeekin vain PCIE3?

Prosessori: Amd 5800X vakiokelloilla, IHS suorittu edellisen omistajan toimesta.
Emo: Asus ROG STRIX B550-E Gaming
Muistit: Corsais jotkut rgb 3600Mhz DDR4
PSU: Uusi Seasonic 1000W PRIME TX-1000
GPU: Gigabyte Aorus 3080 Extreme
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Sen verran lisäystä, että myös 3080 käytetty ja ollut louhinnassa ilmeisesti. Vaihdoin uudet thermal grizzlyn tahnat tuohon. Pakkaus oli hajonnut postiin saapuessaan hieman yhdestä nurkasta, mutta fyysisesti kortti näytti ehjältä. Myöskin toimii muutoin moitteetta ja boostailee jopa 2100Mhz kelloille, että kortti muutoin ehjä myös :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 747
Näytönohjain on ylimmäisessä PCIe-paikassa ja sulla ei ole mitään muita PCIe-laitteita missään laajennuspaikoissa, mukaanlukien m.2-slotit?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Näytönohjain on ylimmäisessä PCIe-paikassa ja sulla ei ole mitään muita PCIe-laitteita missään laajennuspaikoissa, mukaanlukien m.2-slotit?
2 kpl M.2 asemia, 2 kpl sata-väylässä kovoja jotka sijaitsevat paikoissa 1 ja 2, eli ei pitäisi blokata mitään pcie-väyliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 383
Eli koko kone vaihtui tuossa kesällä käytettyihin osiin. En aluksi mitään sen paremmin katsellut kuin kovaa ajoa jne. Tässä päivänä eräänä katselin syystä tai toisesta gpu-zttiä ja näytti että vain x8 nopeudella mennään, eikä biossista mitään asetusta löytynyt joka tuon olisi laskenut tms.

Mulla on vielä vanha 1080ti jemmassa, joten pystyykö emon esim. toteamaan olemaan viallinen mikäli tämä 1080ti toimisi x16 nopeudella PCIE4-portissa vaikka tukeekin vain PCIE3?

Prosessori: Amd 5800X vakiokelloilla, IHS suorittu edellisen omistajan toimesta.
Emo: Asus ROG STRIX B550-E Gaming
Muistit: Corsais jotkut rgb 3600Mhz DDR4
PSU: Uusi Seasonic 1000W PRIME TX-1000
GPU: Gigabyte Aorus 3080 Extreme
Katoitko sen kesken pelin vai työpöydällä? Nuohan lepuuttaa sitä väylää kun ei ole käytössä eli pudottaa kertoimia.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Katoitko sen kesken pelin vai työpöydällä? Nuohan lepuuttaa sitä väylää kun ei ole käytössä eli pudottaa kertoimia.
Työpöydällä siten, että laiton sen furmark-kuvion pyörimään
 

Toffee

IT-taikaministeri
Tukijäsen
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
166
Itse lähtisin siitä, että asettaisin näytönohjaimen uudestaan PCIe-väylään.

Tarkista myös, että emolevyn asetuksissa PCIEX16_1 Bandwidth Bifurcation Configuration on asetuksella Auto Mode.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Itse lähtisin siitä, että asettaisin näytönohjaimen uudestaan PCIe-väylään.

Tarkista myös, että emolevyn asetuksissa PCIEX16_1 Bandwidth Bifurcation Configuration on asetuksella Auto Mode.
Vielä parempi x16 jos on tarjolla mahdollisen auto-asetuksen sijaan.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Itse lähtisin siitä, että asettaisin näytönohjaimen uudestaan PCIe-väylään.

Tarkista myös, että emolevyn asetuksissa PCIEX16_1 Bandwidth Bifurcation Configuration on asetuksella Auto Mode.
No on tuota aseteltu muutaman kerran ja ajettu pullollinen elektroniikka-spraytakin siihen, mut ei muutosta.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Mut lähinnä kinostaa se, et jos laitan 1080ti paikalleen ja se näyttäis pcie3 x16, niin tarkoittaako se että emo ja portti kunnossa, vai miten?
 

Toffee

IT-taikaministeri
Tukijäsen
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
166
Vielä parempi x16 jos on tarjolla mahdollisen auto-asetuksen sijaan.
Ei ole ainakaan manuaalin mukaan. Muutoin olisinkin tuota ehdottanut.

Manuaalista:
Configuration options: [Auto Mode] [PCIe RAID Mode]

Tuo PCIe RAID Mode on tarkoitettu siihen, kun asentaa M.2 -lisäkortteja PCIe-väylään.

@H0rna tarkistitko tämän asetuksen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
45
Onko emossa uusin bios? Jos 3080 on ollut louhinnassa niin ehkä siinä on joku louhintabios?
 

muumilapsus

Team SER
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
778
Asenna nvidian ajurit uusiksi ja täppä sinne clean install lootaan.
Tallenna nykynen bios profiili.
Palauta default bios asetukset.
Heitä XMP ja above 4g decoding päälle.

Jos ei noilla lähde rokkaamaan, niin jotain vikaa selkeästi.

Mut lähinnä kinostaa se, et jos laitan 1080ti paikalleen ja se näyttäis pcie3 x16, niin tarkoittaako se että emo ja portti kunnossa, vai miten?
Vaikea sanoa. pcie3 x16 vastaa pcie4 x8 väylänopeudessa..
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
En tiedä mikä bios tässä pitäisi olla, mut tuossa on nykyinen.
1695486585437.png
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Vaikuttais orkkis-bios olevan.

1695486920901.png
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Mutta edelleen kysymys seisoo, että jos vaihdan 1080tin tilalle ja se pelais pcie3 x16 nopeudella, niin tarkoittaako se sitä, että myös kortti joka tukee pcie4 pitäs toimia x16 nopeudella mikäli kortti kunnossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Mutta edelleen kysymys seisoo, että jos vaihdan 1080tin tilalle ja se pelais pcie3 x16 nopeudella, niin tarkoittaako se sitä, että myös kortti joka tukee pcie4 pitäs toimia x16 nopeudella mikäli kortti kunnossa?
Kyllä pitäisi toimia. Seuraavaksi vois koittaa puhdistaa pci-e kontaktipinnat ja/tai testata kortin toisessa koneessa / emossa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Kyllä pitäisi toimia. Seuraavaksi vois koittaa puhdistaa pci-e kontaktipinnat ja/tai testata kortin toisessa koneessa / emossa.
No kontaktipinnat on puhdistettu elektroniikka-spraylla ns. reilulla kädellä muutaman kerran. Eli iso pullollinen mennyt. Mut pitänee irroittaa tuo ja viedä broidin koneeseen testiin.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Mutta jos tuo kortti osoittautuu olevan viallinen, niin onko jotain ns. todella pätevää seppää joka tuollaisia korjaisi kuten krisfix esim.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Mutta jos tuo kortti osoittautuu olevan viallinen, niin onko jotain ns. todella pätevää seppää joka tuollaisia korjaisi kuten krisfix esim.?
Todennäköisesti kannata edes yrittää korjata - hyöty 8x -> 16x nopeutuksesta on varsin marginaalinen.

Testaisin kyllä jossain toisessa emossa ensin.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No nyt ollaan jännän ääreellä.

1695492770670.png
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Eli toimiiko tuo kuitenkin ns. maximit kun current link speed on 16GT/s? vaikka link width näytää x8?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Kyllä se voi blokata m.2 ssd jos molemmissa m.2 kiinni, ainakin omalla kokemuksella noissa asus emoissa, on tehnyt juuri noin.
Nojuu hyvin toi toiminut on, et siks vasta myöhemmin vahingossa havaitsin että ei toimi x16 väylällä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 477
Luin juuri tuon emon manuaalin ja m2 asemat ei pitäisi blokata pcie 16_1 väylän nopeutta ainostan pcie_3 ja sata 5_6 portit jakaavat saman väylän.
En ole omassa asus x570 emossa testannut asentaa noihin kahteen muuhun paikkaan kun löytyy erillinen m.2 kortti muistien vieressä minne mahtuu 2 kpl mutta pitäisi pystyä asentamaan 2kpl itse emolevylle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Jos jaksat ottaa irti, niin lähetä kuva näytönohjaimen liittimestä..

Se on voinut ottaa osumaa ja sitten emolevy ottaa lähimmän toimivan, joka on siis x8.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
313
Jos jaksat ottaa irti, niin lähetä kuva näytönohjaimen liittimestä..

Se on voinut ottaa osumaa ja sitten emolevy ottaa lähimmän toimivan, joka on siis x8.
Fyysiset vauriot kortin PCIe -liittimen dataväylien kontaktipinnoille, itse piirilevyjohtimille tai takapuolella sijaitseville konkille voisivat tosiaan selittää tuon x8 -ongelman. Jos @H0rna saa otettua mahdollisimman korkearesoiset lähikuvat näytönohjaimen PCIe-liittimen etu- ja takapuolista niin niillä pystyisi ainakin tiettyyn pisteeseen rajaamaan ongelmaa. Toinen ja oikeastaan parempi vaihtoehto on ottaa yleismittari ja mitata sillä diodimoodissa kaikki dataväyläparit ja tarkistaa, että niissä kaikissa on suurinpiirtein samat voltage dropit.

Dataväyläongelmat eivät valitettavasti rajaudu ainoastaan PCIe-liittimen lähimaastoon, vaan ongelma voi olla missä vain PCIe-liittimen ja GPU ytimen välisessä osuudessa (myös siis itse GPU ytimen BGA juotoksissa tai ytimessä itsessään).
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
313
Katsopas näyttiksen tuotesivulta onko siihen tuoreempaa vbiosia olemassa ja päivitä uusimpaan jos on.
Ei se ymmärtääkseni täysin mahdotonta ole, että orkkisbios olisi korruptoitunut niin että se ilmoittaa kortin datansiirtonopeudeksi vain x8:i. Mutta kokemukseni mukaan on todennäköisempää, että tällainen ongelma on kortin dataväyläpareissa...

Se on tosiaan helppoa ja nopeaa tarkistaa yleismittarilla. Itse rajaisin rautaongelman pois (etenkin koska kortti on aiemmin ollut louhijalla) ennen kuin kokeilisin mitään softakikkailuja, BIOS-päivityksissä on myös omat riskinsä. Jos OP:lla ei ole yleismittaria ja jos hän asuu pk-seudulla niin kortin voi vaikka tuoda mulle, niin mä voin tarkistaa ne dataväyläparit.

Sinänsä tällä x8 vs x16 ei tosiaan ole tehojen kannalta oikeastaan merkitystä tällä kortilla gen4 moodissa, mutta onhan tuollaiset ongelmat aina hyvä tarkistaa :)
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 137
Ei se ymmärtääkseni täysin mahdotonta ole, että orkkisbios olisi korruptoitunut niin että se ilmoittaa kortin datansiirtonopeudeksi vain x8:i. Mutta kokemukseni mukaan on todennäköisempää, että tällainen ongelma on kortin dataväyläpareissa...

Se on tosiaan helppoa ja nopeaa tarkistaa yleismittarilla. Itse rajaisin rautaongelman pois (etenkin koska kortti on aiemmin ollut louhijalla) ennen kuin kokeilisin mitään softakikkailuja, BIOS-päivityksissä on myös omat riskinsä. Jos OP:lla ei ole yleismittaria ja jos hän asuu pk-seudulla niin kortin voi vaikka tuoda mulle, niin mä voin tarkistaa ne dataväyläparit.

Sinänsä tällä x8 vs x16 ei tosiaan ole tehojen kannalta oikeastaan merkitystä tällä kortilla, mutta onhan tuollaiset ongelmat aina hyvä tarkistaa :)
Omaan 3080 piti vbios päivittää että sai rebarin toimimaan, aika idioottivarmoja nuo nykyiset vbios päivitykset ovat ja dual bios kortti kuitenkin taitaa olla kyseessä.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
313
Omaan 3080 piti vbios päivittää että sai rebarin toimimaan, aika idioottivarmoja nuo nykyiset vbios päivitykset ovat ja dual bios kortti kuitenkin taitaa olla kyseessä.
Juu 30-sarjan rebar tuki on toki joo asia erikseen, mutta ei se korjaa tota x8-ongelmaa. Itse ainakin tässä tilanteessa rajaisin ensin pois rautapuolen ongelman, sillä softapuolella voi kokeilla ja testailla mitä vaan maailman tappiin asti tuloksetta jos vika onkin fyysinen. Mut joo, dual-BIOS kortilla ei ole mikään katastrofi jos päivitys meneekin mönkään :)
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Katsopas näyttiksen tuotesivulta onko siihen tuoreempaa vbiosia olemassa ja päivitä uusimpaan jos on.
Vaikea sanoa kun ei tiedä nykyisestä biosista muutakuin mitä gpu-z näyttää...

 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Fyysiset vauriot kortin PCIe -liittimen dataväylien kontaktipinnoille, itse piirilevyjohtimille tai takapuolella sijaitseville konkille voisivat tosiaan selittää tuon x8 -ongelman. Jos @H0rna saa otettua mahdollisimman korkearesoiset lähikuvat näytönohjaimen PCIe-liittimen etu- ja takapuolista niin niillä pystyisi ainakin tiettyyn pisteeseen rajaamaan ongelmaa. Toinen ja oikeastaan parempi vaihtoehto on ottaa yleismittari ja mitata sillä diodimoodissa kaikki dataväyläparit ja tarkistaa, että niissä kaikissa on suurinpiirtein samat voltage dropit.

Dataväyläongelmat eivät valitettavasti rajaudu ainoastaan PCIe-liittimen lähimaastoon, vaan ongelma voi olla missä vain PCIe-liittimen ja GPU ytimen välisessä osuudessa (myös siis itse GPU ytimen BGA juotoksissa tai ytimessä itsessään).
No tässähän nyt on ongelma myös se, että myös emolevy on ostettu käytettynä, cpun IHS hiottuna. Eli vika voi olla näissäkin :beye: Pitänee jaksaa irroittaa tuo kortti ja viedä broidin luokse niin saa omaan b550 emoon laittaa kiinni. Pitää vaan toivoa et löytyy joku adapteri tms. et siltä saa ulos 3x pcie 8-pin liitintä powerista :D
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Omaan 3080 piti vbios päivittää että sai rebarin toimimaan, aika idioottivarmoja nuo nykyiset vbios päivitykset ovat ja dual bios kortti kuitenkin taitaa olla kyseessä.
Rebar toimii kuten aikaisemmin postaamassani kuvassa gpu-z näyttää.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 137
Vaikea sanoa kun ei tiedä nykyisestä biosista muutakuin mitä gpu-z näyttää...

Niin, gpu-z:lla näet mikä versio siinä on nyt ja tuolta gigabyten sivulta näet onko siitä uudempaa versiota, jos on, niin päivitä.
Rebar toimii kuten aikaisemmin postaamassani kuvassa gpu-z näyttää.
En ole muuta väittänytkään, mainitsin vain koska näytönohjaimen ongelmia olen itsekin joutunut korjaamaan päivittämällä mm. vbiosin tuoreempaan. Se voi auttaa monissakin tapauksissa.
Emolevyn biosin voisi myös päivittää ajan tasalle jos ei jo ole.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Niin, gpu-z:lla näet mikä versio siinä on nyt ja tuolta gigabyten sivulta näet onko siitä uudempaa versiota, jos on, niin päivitä.

En ole muuta väittänytkään, mainitsin vain koska näytönohjaimen ongelmia olen itsekin joutunut korjaamaan päivittämällä mm. vbiosin tuoreempaan. Se voi auttaa monissakin tapauksissa.
Emolevyn biosin voisi myös päivittää ajan tasalle jos ei jo ole.
emon bios on tuorein toki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 719
Viestejä
4 239 112
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Miohe

Hinta.fi

Ylös Bottom