ööö?
kaasareitten synkkaus kuuluu ihan keväthuoltoon...
meneehän tuohon jopa se minuutti aikaa.
riipouen minlä vm. evari kyseessä niin samalla kun säätää/tarkistaa kaapelit ja kaasareitten kääntöläpän oikean asennon niin synkka hoituu samalla.pari ruuvia auki...
tossa kaasareitten synkassa on se paha puoli että jos synkka ei ole kohdallaan esim.jonkun kaasarin synkka muuttuu niin helposti palaa koko pytty...ainskin 3syl.evareissa yleinen vika(ja muissakim merkeissä)että pari pyttyä saa tavaraa mutta yksi kilahtaa kun ei saa tarpeeksi kakkua(=voitelu)
kolmepyttysessä evarissa keskimmäisin kaasari on 'referenssi' , alin ja ylin säädetään sen mukaan miten säätötangot asettuu kun keskimmäinen on kiinni(siis läppä)ne kaasareitten tangot tuppaa väljistymään joten säätö on suositeltava toimenpide kun se oikeasti kestää minuutin hoitaa...
nopea linkistön synkkaus:
koppa irti, vivuston puolelta löysäät sen kolmionmallisen muoviläpän vastakappaleen,sellaisen rullan ruuvin.löysäät jokaisen kaasarin säätötangon ruuvin.
pidät keskimmäisen kaasarin läppää kiinni ja ruuvaat kiristysruuvin kiinni säätötangosta.
seuraavaksi sama ylemmälle kaasarin tangolle,pidät tietysti samalla säötötankoa niin että varmasti keskimmäimen on kiinni samalla kun kiristät ylemmän niin että ovat kiinni molemmat.
viimeiseksi alimmalle sama.
kun kaikki kaasarit on nyt 'synkassa" niin viimeiseksi säädät sen kaasareita ohjaavan rullan, sen pitää olla 90 asteen kulmassa siihen muoviseen kolmionmalliseen nähden ja välissä PITÄÄ olla parin millin rako...kaasua päälle pois sekä eteen että taakse kaukkarista ja palautulsen pitää jättää rako sen muovisen palan ja rullan väliin!
jos ei riitä saaätövara niin sen kolmionmallisen muoviläpyskän yläpuolelta säätötanko irti ja ruuvaat vastapalaa niin että saat rakoa tarpeeksi...
lopuksi kaikki ruuvit kiinni ja tsekkaat että kaasareitten säätölevy(se kolmion mallinen) ei mene yli mutta samalla avaa läppiä tarpeeksi eli maksimit.
eli kaukkarista täyskaasu ja se kolmionmallinen säätölevy ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa mennä yli siitä levystä...kum katsot sitä säätölevyä niin se ei ole suora , oikein säädettynä kaasarit täysin auki niin se rulla pysähtyy sen säätömuovipalan viimeisen notkon etupuolelle.
KATSO OIKEASTI ETTÄ EI MENE YLI!!!!
ikävä tunne kun kaasu hirttää täyskaasulle
tämä siis vain perussäätö olettaen että kaasarit itsessään on edes lähelle oikeita säätöjä...
sitten hienostellen kaikki kolme yksitellen kohdilleen mutta vaatii käytännössä mittarin.toki korvakuulollakin saa aika lähelle mutta itse koske kuin isoissa huolloissa itse kaasareihin, perussäädöt kohdalleen ja avot.
huomioi sitten muös se että kaukkarin säädöt pitää olla tikissään, monta kertaa tullut vastaan näitä sankareita joilla vaijerit on väärin säädetty ts.vaijeri 'kantaa' jolloin et saa kunnolla säädettyä...samaten tarkasta evareista se linkistön palautinjousi, löytyy sieltä vauhtipyörän vasemmalta puolelta ylhäältä(siis limkistön puolelta mutta vasen yläkulma koneen takaosassa )monta kertaa tuo palautusjousi on joko kuoleentunut tai sen päässä oleva muovinwn klipsu paskana ja jousi ei ole tarpeeksi kireällä...vaikuttaa suoraan ennakon säätöön...
vähääkään liikaa tyhjäkäyntiä ja alavaihde tai siis kytkin ottaa aina hittiä joa tyhjäkäynti tyyliin 1000rpm ja napsuttelet vaihteita.700-800rpm kunnossa olevalle koneelle maksimi.