2t-öljyä dieselin sekaan?

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Avaanpa tällaisen kun tästä on monta koulukuntaa ja uskon täällä olevan "teknillisiä ihmisiä" jotka voisivat aihetta myös avata :)

Itse en ole (vielä) kokeillut, ja painotetaan nyt vielä että kysymys olisi vanhemmista työkoneista johon tätä ajattelin kokeilla, kun yhdessä ehkä pumppuremontti tulossa :btooth: Tietysti keskustelua voi jatkaa myös modernimpiin moottoreihin.

Asiasta viimeksi luin täältä: Dieselin sekaan 2t öljyä - Masinistit.com
http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=42736
josta vielä olikin linkki btcf-foorumiin jonka myös luin.

Periaatteessa ongelmaa tuskin on (/onko hyötyjä?), mutta mitenkäs tuo sotkettavuus, tuhkautuvuus yms. ja miksi juuri 2t-öljy (johtuuko vain siitä että totuttu sotkemaan polttoaineeseen?), vai mitä mieltä? :)
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Tuossa on Opel kuskien vanha keskustelu aiheesta, kun en löytänyt uudempaa keskustelua toiselta autofoorumilta, missä oli kans tiedusteltu asiaa Nesteen infosta.

Diesel ja lisäaineet - Opel Club Finland (OCF)

Vanhoihin dieseleihin voi laittaa vaikka paistinrasvaa jos niin haluaa, mutta uusiin hiukkasloukullisiin korkeapaineruiskuihin ei mitään lisäaineita.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Kiitos vastauksista, ja tokihan tiedossa oli että tuommoinen 90-luvun alun moottori polttaa lähestulkoon mitä tahansa.

Lähinnä onko tästä vieläkään esittää joko faktaa tai omakohtaista kokemuksia hyödyistä?

Tämä moottori mihin ajattelin kokeilla on todella huono lähtemään kylmänä käyntiin, astekin pakkasella niin saattaa olla ettei lähde ilman lämmitystä :btooth:
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
528
Desi täyteen tankkiin synteettistä moottorikelkkoihin tarkoitettua 2-t öljyä kovilla pakkasilla. Käyntiääni jo pelkästään muuttuu paljon pehmeämmäksi ja tankattaessa kulutus tippui muutaman desin/100km. Autolla ajettiin meillä 40-320tkm väli ennen kuin se siirtyi seuraavalle omistajalle. Ei koskaan syönyt tippaakaan moottoriöljyä (20tkm vaihtoväli). En välttämättä laittaisi uudempiin DPF:llä varustettuisiin autoihin, mutta olihan ero aivan uskomaton jo pelkässä tyhjäkäyntiäänessä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Desi täyteen tankkiin synteettistä moottorikelkkoihin tarkoitettua 2-t öljyä kovilla pakkasilla. Käyntiääni jo pelkästään muuttuu paljon pehmeämmäksi ja tankattaessa kulutus tippui muutaman desin/100km. Autolla ajettiin meillä 40-320tkm väli ennen kuin se siirtyi seuraavalle omistajalle. Ei koskaan syönyt tippaakaan moottoriöljyä (20tkm vaihtoväli). En välttämättä laittaisi uudempiin DPF:llä varustettuisiin autoihin, mutta olihan ero aivan uskomaton jo pelkässä tyhjäkäyntiäänessä.
Ja toisaalla neuvovat että vain tuhkaamatonta (eli tcw3) perämoottoriöljyä :D

Mikä on seossuhde / tankin koko?

Itse siis kaivinkoneeseen laittamassa ja tankki vetää reilu 300 litraa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
65
Kaksitahtiöljyllä "korjattiin" jakajapumpullinen diesel auto joka porukoilla oli 10v sitten. Sillä oli sellaista taipumusta että kierrokset jäi joskus päälle kun polkaisi reippaammin kaasua. Loraus 2t öljyä jokatoiseen tankilliseen niin ongelma loppui kokonaan.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Joo. Jakajapumppuun voi laittaa mitä tahansa kun se poltetteva ui siellä :) .
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mihin perustat väitteen huonosta pumpusta? Todennäköisemmin kyseessä väljä moottori tai huonot suuttimet. Suuttimet kannattaa ainakin tarkastuttaa, jos ei ihan äskettäin ole tehty. Vaikuttaa käyntiinlähtöön huomattavasti.
Niinno eihän sitä tutkittu vielä ole eli tietysti ajellaan testipenkissä ennen remonttia kuitenkin. :tup: Lähinnä siksi sitä ajattelin ekana kun se on vielä alkuperäinen, ja toisessa koneessa tuli pumppu remontoitua juurikin. Tietysti voihan sen testata kun vaihtaa pumppua koneesta toiseen, toisesta juuri rempatun tähän ja katsoo mitä se sanoo :) Tietysti suuttimetkin voisi tarkistella...

Oireina siis huono käyntiinlähtö kylmällä kelillä ja pientä voimattomuutta yleensä noin tunnin - kolmen kovan repimisen jälkeen, tuntuu siltä kuin ei saisi tarpeeksi ainetta.

Ja siis rivipumpullahan nämä on, kai sitä öljyä siltikin sekaan voi sotkea?
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Ja siis rivipumpullahan nämä on, kai sitä öljyä siltikin sekaan voi sotkea?
Ei sen rivipumpun luulis sitä poissulkevan, semmonen kun on vanhemmissa mersuissakin ja samalla lailla niihinkin sitä öljyä on laitettu.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Ei sen rivipumpun luulis sitä poissulkevan, semmonen kun on vanhemmissa mersuissakin ja samalla lailla niihinkin sitä öljyä on laitettu.
Sitähän minäkin, mietin vain oliko joku pointti mitä en ollut huomioinut kun kaksi edellistä puhui vain jakajapumpusta :)

Löysin lontooksi ensivilaisulla mielenkiintoisen sivun: 2-Stroke Oil In Diesel – A Technical Study

En ole vielä kerennyt lukemaan kun on vähän pidempi teksti (pitäähän seuratut topicit ensin lukea pois :D) mutta tuolta voisi saada jotain "tieteellistä totuutta" asiaan, vaikkakin käytännön puolen kokemukset kiinnostaa enempi :tup:
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Oliko tuo uutta tietoa että moottoriöljy voitelee rivipumpun ja polttoaine jakajapumpun? Hä?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Oliko tuo uutta tietoa että moottoriöljy voitelee rivipumpun ja polttoaine jakajapumpun? Hä?
Gize sanoi:
Hammu sanoi:
Ei sen rivipumpun luulis sitä poissulkevan, semmonen kun on vanhemmissa mersuissakin ja samalla lailla niihinkin sitä öljyä on laitettu.
Sitähän minäkin, mietin vain oliko joku pointti mitä en ollut huomioinut kun kaksi edellistä puhui vain jakajapumpusta :)
Oliko mikä (siis missä sanottu) uutta tietoa, hä? :D Mistä ne vanhojen Mersujen ja traktoreiden yms. työkoneiden puhutut hyödyt tulee polttoaineen seassa olevasta lisäöljystä (kuten 2t) oli kysymys?

Niin siis vai oliko pointti tuon linkkini takana, en ole sitä lukenut kuin otsikon verran :vihellys:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
49
Redlinen RL-2 tulee laitettua varsinkin talvella joka tankilliseen vähän. Riittoisaa ainetta, yksi pullo 1100l naftaa. Autona rivipumpullinen cummins Dodge Ram. Pumppuremontilta on toistaiseksi vältytty. Ja moottorin käynti rl-2:kanssa on vähän pehmeämpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Aikoinaan lisäsin mondeon (mk3 2.0tdci) tankkin aina 2-t öljyä jotta suuttimien elinikä olisi pidempi - tuli sitteen johonkin suuttimeen sähkövika, että eipä se ainakaan siihen auttanut.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Mistä ne vanhojen Mersujen ja traktoreiden yms. työkoneiden puhutut hyödyt tulee polttoaineen seassa olevasta lisäöljystä (kuten 2t)
Hyödyt? Mitkä ihmeen hyödyt?
Väljä kone jos moottoriöljyn poltto pitää koneen käynnissä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Hyödyt? Mitkä ihmeen hyödyt?
Väljä kone jos moottoriöljyn poltto pitää koneen käynnissä.
Periaatteessa ongelmaa tuskin on (/onko hyötyjä?)
Huoh, luitkohan edes aloituspostausta tai siinä olevien linkkien ketjuja? Asennettakin voisi vähän tarkastaa vaikka oletkin kyllä kantasi tähän asiaan jo tehnyt melko selväksi. Tässä näitä, alotuspostin linkkien takana lisää:

Desi täyteen tankkiin synteettistä moottorikelkkoihin tarkoitettua 2-t öljyä kovilla pakkasilla. Käyntiääni jo pelkästään muuttuu paljon pehmeämmäksi ja tankattaessa kulutus tippui muutaman desin/100km.
Kaksitahtiöljyllä "korjattiin" jakajapumpullinen diesel auto joka porukoilla oli 10v sitten. Sillä oli sellaista taipumusta että kierrokset jäi joskus päälle kun polkaisi reippaammin kaasua. Loraus 2t öljyä jokatoiseen tankilliseen niin ongelma loppui kokonaan.
Ja moottorin käynti rl-2:kanssa on vähän pehmeämpi.
 

Viltsur

Frhr
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
113
Silloin, kun dieselillä vielä ajoin, niin laitoin about 4 desiä 2t-öljyä per 55 litran tankki. Tämä siis talvella, kun dieselissä ei ole parafiiniä.

Kesällä sitten sama määrä meni joka toiseen tankkiin about. Voitelun takia itse käytin :psmoke:
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Kuinka on kokemusta öljyn sotkemisesta yhteispaineruiskuihin? Joku taisi sanoa että mersun cdi-koneessa suuttimen naputus katosi öljyllä mutta en raaskisi riskeerata omaa konetta vielä. Pahaa ääntä kyllä pitää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Tuollahan se oli jo tutkittu ja vaikutti asialliselta testiltä.

"The abovementioned results should hopefully clear up many of the public misconceptions around the use of 2-stroke oil in diesel and highlight why both oil companies & engine manufacturers do not recommend the addition of any after-market additives, ie. 2-stroke oil, to the fuel tank. "

Ja suuttimista:
"Trace amounts of zinc, an element which is found in most 2-stroke oils, are well known to cause injector nozzle fouling"
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Tuollahan se oli jo tutkittu ja vaikutti asialliselta testiltä.

"The abovementioned results should hopefully clear up many of the public misconceptions around the use of 2-stroke oil in diesel and highlight why both oil companies & engine manufacturers do not recommend the addition of any after-market additives, ie. 2-stroke oil, to the fuel tank. "

Ja suuttimista:
"Trace amounts of zinc, an element which is found in most 2-stroke oils, are well known to cause injector nozzle fouling"
Kyllä tuokin tuli lueskeltua tiedonjanossa, mutta aina vetää skeptiseksi tällaiset:

ACKNOWLEDGEMENT
Sasol Southern Africa Energy is acknowledged for funding this work and for providing the necessary technical research facilities. The author would also like to acknowledge colleagues Andy Yates, Renier Nel and Belinda Harker for their valuable input.
Jos ymmärsin lukemani niin tämä tutkimuksen rahoittaja ja testilaitteet tarjonnut valmistaa siis mm. polttoaineita, joten itse (oletuksena) heti suhtauduin tutkimukseen hieman varovasti. Polttoaineen valmistusprosesseihin en ole tarkemmin perehtynyt, mutta joku voinee valaista siitä lisää. Hatara muistikuva että pääasiassa tehtäisiin kerosiinia ja muu on sitten ns. sivutuotetta?

The Energy Business manages the marketing and sales of all oil, gas and electricity products in Southern Africa, which have been consolidated under a single umbrella. In addition, this cluster oversees Sasol’s international GTL (gas to liquid) ventures in Qatar and Nigeria.
Olisipa hienoa löytää puolueeton tutkimus jossa ei ole mikään energiayhtiö, varaosamyyjä, autonvalmistaja, pumppuvalmistaja tai muu vastaava sotkemassa omaa agendaansa mahdollisesti tuloksiin :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Itse käytin RL2 vanhassa Pajerossa ja Nissanin pickupissa kun eivät olleen mitään "Clean Diesel" malleja...lähinnä katsastusta varten että ei turhia pölläytyksiä ainakaan tukkoisten suuttimien takia tulisi. 2T öljyn lisäämisestä olin kuullut mutta jäi kokeilematta. Saattaa olla toimiva idea kilometrien maksimointiin mutta jos autoa vaihtaa jotenkin säällisessä ajassa ennen todennäköistä pumppuremppaa, niin hyöty lienee korvien välissä.

Nykyisessä traktorissa en käytä mitään kun ei ole tarkoitus tähdätä minnekään +500tkm lukemaan (400tkm riittää :D )
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Nykyisessä traktorissa en käytä mitään kun ei ole tarkoitus tähdätä minnekään +500tkm lukemaan (400tkm riittää :D )
Oletanko oikein että viittaat traktorilla dieselmoottoriin etkä oikeaan traktoriin? :vihellys:

Minulla on yksi naftabaijerilainen jonka mittarissa on muistaakseni 440tkm eikä tunnu missään :D btcf-foorumilla tosin taisi jollain ollut melkein tuplat sitten tuosta :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Oletanko oikein että viittaat traktorilla dieselmoottoriin etkä oikeaan traktoriin? :vihellys:

Minulla on yksi naftabaijerilainen jonka mittarissa on muistaakseni 440tkm eikä tunnu missään :D btcf-foorumilla tosin taisi jollain ollut melkein tuplat sitten tuosta :cigar2:
Noooh...taitaa tää Nissan Terrano (3 litran padalla) olla läheistä sukua traktorille :confused2: Nyt mittarissa vasta 315tkm joten vielä ei huolia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Mututuntuma tuosta testistä jää, että 2T öljy olisi hyvä, jos siinä ei olisi sinkkiä.

Toisaalta tuo testi on tehty todennäköisesti "normaalista" diesel polttoaineesta, eli samasta aineesta jota suomessa saa raskaankaluston asemilta kesällä (+5°C - 0°C). Olisi mukava nähdä erot myös "henkilöautokesälaadun" syyslaadun ja talvilaadun välillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Polttoaineen valmistusprosesseihin en ole tarkemmin perehtynyt, mutta joku voinee valaista siitä lisää. Hatara muistikuva että pääasiassa tehtäisiin kerosiinia ja muu on sitten ns. sivutuotetta?
Ei, vaan kerosiini on se kaikkein "huonoin" ainesosa raakaöljystä, jonka takia se on pitkään ollut myös kaikkein halvinta. Suihkumoottori on puolestaan luonnostaan monipolttoainemoottori, joka voidaan säätää toimimaan millä tahansa palavalla materiaalilla, joten kerosiini on perinteisesti dumpattu lentokoneisiin.

Jos kerosiinin hinta nousee korkeammaksi kuin bensiini tai dieselöljy, niin osa suikuturbiinimoottoreista vaan säädetään toimimaan niillä, joka tasaa tuotannon epäsuhdan. Voi ottaa tovin että näin käy, käytännössä sitä ennen polttomoottoriautot muuttuvat niin houkutteleviksi halvan polttoaineen takia että sen kulutus puolestaan lisääntyy. Olettaen että globaalit markkinat toimivat edes osittain markkinavoimien alaisuudessa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mututuntuma tuosta testistä jää, että 2T öljy olisi hyvä, jos siinä ei olisi sinkkiä.

Toisaalta tuo testi on tehty todennäköisesti "normaalista" diesel polttoaineesta, eli samasta aineesta jota suomessa saa raskaankaluston asemilta kesällä (+5°C - 0°C). Olisi mukava nähdä erot myös "henkilöautokesälaadun" syyslaadun ja talvilaadun välillä.
Tätä mietin myös itse (varsinkin kun katsoi minkä maan aineista tuo tehtiin), ja kun monesti puhutaan sen väli- tai talvilaadun olevan niin paljon kuivempaa :kahvi:

Olet ilmeisesti perehtynyt jalostus- ja polttoprosessiin (ainakin minua enemmän) joten mikähän olisi vastaava kuin 2t-öljy ilman tuota sinkkiä :think:

Jotkuthan laittelee ihan mitä tahansa (jäte)öljyä polttoaineen sekaan mutta itse en ihan sille linjalle lähtisi :vihellys:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tätä mietin myös itse (varsinkin kun katsoi minkä maan aineista tuo tehtiin), ja kun monesti puhutaan sen väli- tai talvilaadun olevan niin paljon kuivempaa :kahvi:

Olet ilmeisesti perehtynyt jalostus- ja polttoprosessiin (ainakin minua enemmän) joten mikähän olisi vastaava kuin 2t-öljy ilman tuota sinkkiä :think:

Jotkuthan laittelee ihan mitä tahansa (jäte)öljyä polttoaineen sekaan mutta itse en ihan sille linjalle lähtisi :vihellys:
En nyt voi kehua olevani perehtynyt tuohon jalostukseen sen kummemin, lähinnä yleistietoa. Mulla on mielikuva että TM:stä tai jostain vastaavantyyppisestä lähteestä olen lukenut noista polttoaineiden tislauksista, varsinaisesta jalostuksesta en tiedä sen kummemmin. Ja se että suihkumoottori toimii muullakin aineella kuin kerosiinilla... no pirustako sen muistaa mistä mä sen tiedän.

Mä olen itse miettinyt että miksi 2T öljy olisi sen parempaa kuin esim ihan normaali moottoriöljy. Kaksitahtimoottorissahan vaaditaan öljyltä aika erilaisia ominaisuuksia kuin tuossa naftapumpun ja suuttimien voitelussa.

Vanhemmassa dieselissä nuo jäteöljyt kyllä palaa, kunhan ei nyt pahimpia sattumia sinne sekaan sotke. Eikä sen pitäisi mielestäni olla voitelevyydeltaankaan ainakaan naftaa heikompaa, ellei siellä nyt ole ihan metallia seassa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mä olen itse miettinyt että miksi 2T öljy olisi sen parempaa kuin esim ihan normaali moottoriöljy. Kaksitahtimoottorissahan vaaditaan öljyltä aika erilaisia ominaisuuksia kuin tuossa naftapumpun ja suuttimien voitelussa.
Oletan että tässä on vain kyse siitä että 2t-öljy on ns. ainoa öljy jota "kuuluu" sotkea polttoaineeseen, (tosin bensaan) mutta kun siihen on jotenkin totuttu niin se koetaan turvallisemmaksi kuin muut vastaavat kun ei tajuta bensiinin ja dieselöljyn tai polttoöljyn olevan erilaisia kuin bensa :D

Vanhemmassa dieselissä nuo jäteöljyt kyllä palaa, kunhan ei nyt pahimpia sattumia sinne sekaan sotke. Eikä sen pitäisi mielestäni olla voitelevyydeltaankaan ainakaan naftaa heikompaa, ellei siellä nyt ole ihan metallia seassa.
Palaahan ne mutta jos sekotussuhde on noin pieni niin en todellakaan jaksa alkaa sihtailemaan jäteöljyjä erikseen :)

Teboililta, Shelliltä ja Kendallilta olisi ainakin sinkittömiä hydrauliikkaöljyjä, sinkittömät moottoriöljyt ovat aika paljon harvemmassa.

Kuinkahan sitten nuo hydrauliöljyn ominaisuudet pumpun / suuttimien voitelevuuden kannalta, juoksevuudeltaanhan se on enemmän löpön tyylistä kuin 2t- tai moottoriöljyt :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Eikös sinkki ole varsinkin meriluonnolle haitallista? Tällaisena byrokratian aikana luulisi, että ainakin perämoottoriöljyn valmistuksessa sen määrään pitäisi kiinnittää jotain huomiota...
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Eikös sinkki ole varsinkin meriluonnolle haitallista? Tällaisena byrokratian aikana luulisi, että ainakin perämoottoriöljyn valmistuksessa sen määrään pitäisi kiinnittää jotain huomiota...
En tiedä onko, mutta totta että luulisi siinä tapauksessa kiinnitettävän huomiota jos näin on. :tup:

Itse tiedän sinkistä sen että se on ihmisille haitallista, jopa tappavaa hengitettynä, joten kun lähdette hitsaamaan sinkittyä niin hiokaa sinkit pois jotta se ei kaasuunnu (josta huonossa tapauksessa sinkkikuume, ja vielä huonommassa sitten :dead:).

Tietysti ihmiskeho tarvitsee jossain määrin myös sinkkiä (kai?) mutta sen pitäisi tulla eri lähteistä (eli ruoasta) :) :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
206
Red Line RL-2 on 2T öljyä halvempi, riittoisampi ja parempi tuohon vanhojen jakaja / rivipumppuisten voiteluun ja uudemmissa suuttimien ja pumpun puhtaanapitoon.

Etenkin talvisin kun dieselissä ei ole juurikaan parafiinia niin voitelu on vanhoille pumpuille liian vähäistä ja sen tilanteen paranemisen kuulee äänestä harrastumattomampikin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
En mä kyllä ole koskaan kuullut äänessä mitään eroa, mutta 2T öljyllä on korjattu pumpun takerteluja, eli kaasu joko jää päälle tai vastaa usean sekunnin viiveellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
206
En mä kyllä ole koskaan kuullut äänessä mitään eroa, mutta 2T öljyllä on korjattu pumpun takerteluja, eli kaasu joko jää päälle tai vastaa usean sekunnin viiveellä.
Toki varmaan riippuu joo autostakin, mutta ainakin volkkarin jakajapumppu vaimenee kahden auton kokemuksella ihan korvalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
145
500tkm rullattu jakajapumpullinen tdi skeida ja +600tkm cr-volvo pihassa, eikä nyt äkkiseltään mietittynä ylimääräinen öljyllä lotraaminen lyö leiville. Tuskin on ikinä noihin kukaan öljyjä kaadellu, tai mistä sitä tietää..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
206
500tkm rullattu jakajapumpullinen tdi skeida ja +600tkm cr-volvo pihassa, eikä nyt äkkiseltään mietittynä ylimääräinen öljyllä lotraaminen lyö leiville. Tuskin on ikinä noihin kukaan öljyjä kaadellu, tai mistä sitä tietää..
Cr- vehkeessä tuskin huomaat kummempaa eroa jos muuten on puhtaat suuttimet jne, mutta mielenkiinnosta testaas senverran että otat ääninäytteen jakajapumpullisesta ennen ja sitten laitat rl-2 pullosta muutaman viivavälin tankilliseen dieseliä ja ajat pikkulenkin että sekottuu ja nauhotat samalta etäisyydeltä ääninäytteen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
145
En sitä kiellä etteikö saattaisi vaikuttaa, pointti oli vaan tuo ettei lyö leiville ylimääräisen öljypurkilon hankinta ja lorautus sillointällöin tankkiin. Laiskuus ja teoreettinen hyöty on omalla kohalla se juttu.
Enemmän noissa paljon rullatuissa tahtoo olla ongelmana holoväljät pytyt ja väsyneet männänrenkulit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Commonrail -autojen osalta sanon vain, että älkää tunkeko sinne mitään sekaan. Polttoaine hoitaa tarvittavan voitelun! Uskokaa tai älkää, pahimmassa tapauksessa aiheuttaa korroosiota pa-puolen osissa(pumppu on kallis sitten) tai jopa lähtee metallihilettä liikkeelle pa-järjestelmään. Korjaamon tiskillä ollut aikanaan mukava selitellä näitä ja kertoa tuosta aiheutuneita seurauksia, laskuista puhumattakaan..
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Uskokaa tai älkää, pahimmassa tapauksessa aiheuttaa korroosiota pa-puolen osissa(pumppu on kallis sitten) tai jopa lähtee metallihilettä liikkeelle pa-järjestelmään.
Miten öljy aiheuttaa ruostetta enemmän polttoainelinjassa kuin dieseli?

Metallihile joka lähtee öljyllä liikkeelle, meinaat ilmeisesti että sitä on ensin kertynyt tankkiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Miten öljy aiheuttaa ruostetta enemmän polttoainelinjassa kuin dieseli?

Metallihile joka lähtee öljyllä liikkeelle, meinaat ilmeisesti että sitä on ensin kertynyt tankkiin?
Okei, ehkä käytin vääriä/tuntemattomia termejä(korroosio voi tarkottaa muuta kuin ruostetta). Siis saattaapi käydä niin, että kuluttaa polttoainepuolen osia(lähinnä korkeapainepumppua). Syö pikkuhiljaa, kun oikean voitelun CR -järjestelmä saa dieselöljystä. Toleranssit ovat hyvin olemattomia, varmuuskertoimet laitetaan niin alas kuin saadaan suunnitteluvaiheessakin. Epäpuhtauksia ei Commonrail myöskään juuri tahdo kestää.
Metallihileellä nyt lähinnä tarkoitin, että saattaapi pahimmassa tapauksessa jo kerta rysäyksellä syödä pumpusta tavaraa joka sitten kiertää pa-järjestelmässä.
Huomioikaa myös se, että josa epäpuhtauksia tai metallihilettä on kulkeutunut jo ympäri pa-järjestelmää, täytyy tällöin koko pa-järjestelmä uusia(suuttimet myös). Takuuta ei esim. uudelle pumpulle saa, jos vaihtaa vain pumpun. Se kun todennäköisesti tuhoutuu myös ja selittää korkeat korjauskustannukset.

En nyt enempiä lähde aiheesta luennoimaan, itse olen useamman tunnin ja kurssin istunut luennoilla kuuntelemassa, oppimassa, laskeskelemassa ja keskustelemassa. Joo kyllä, olen autotekniikan insinööri(mikälie kiinnostaa), lisäksi korjaamon tiskillä tullut sillointällöin tapauksia vastaan joissa on tuhottu pa-järjestelmä lisäämällä tankkiin sinne kuulumattomia aineita. Älkää tietämättömät menkö tunkemaan sinne muuta kuin polttoainetta!

En suosittele missään tapauksessa lisäämään Commonrail -tekniikalla varustetun ajoneuvon tankkiin 2t-öljyjä tai mitään muuta kuin dieselöljyä(polttoaine). Cr -järjestelmä on tosiasiassa nirso järjestelmä, vaurioita saattaa tulla jo alle prosentin muutoksesta polttoaineen puhtaudessa. Sisäisiä vaurioita ei kuitenkaan aina välttämättä huomaa ulospäin, sikäli kun aina ei välittömästi ala oireilemaan. Cr -järjestelmä saa tarvitsemansa voitelun nimenomaan dieselöljystä! Siinä missä vanha jakajapumppu tai rivipumppu saattoi kestää 5% tai jopa huomattavasti suuremman öljy/diesel -seoksen tai bensiini/diesel -seoksen, ei Commonrail varmasti sitä kestä vaurioitta.
Välittömän vaurion tapahtuminen on erittäin todennäköistä jo 3%-5% polttoaineseoksissa/epäpuhtauksissa Cr-järjestelmässä.

Aiheesta kiinnostuneet voivat perehtyä asiaan omatoimisesti enemmän.
Eri asia on sitten nämä mm. Forte:n lisäaineet, mutta niitäkään ei ihan tuosta vain pidä tankkiin kaadella. Ammattilaisen tai korjaamon suosituksesta vain.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 422
Viestejä
4 160 823
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom