2500e budjetilla kone 4k pelaamiseen?

Liittynyt
09.02.2023
Viestejä
6
Sain hiljattain kaverilta 4k144HZ näytön vaihtokaupassa ja nyt pitäisi saada sille konetta kaveriksi. Budjetti on siis melko tiukka 2500e. Tarkoitus pelata yksinpelejä kuten Red Dead Redemption 2 ja Cyberpunk 2077 vähintään 60fps.

Ilmeisesti pitäisi olla vähintään 4080 tai 7900xtx tason korttia tälle resoluutiolle? 4080 kortit halvimmillaan taitaa olla siinä 1500 paikkeilla ja 7900xtx saisi 1300. Saako näiden ympärille rakennettua tällä budjetilla järkevää kokoonpanoa?

En tosiaan ole perillä enää näistä nyky komponenteista. Tällä hetkellä koneesta löytyy Nvidian 1060 ja Intelin i5-6600, sekä ddr3 muistit. Eli ei taida olla mitään pitämisen arvoista. Kasaisin koneen itse. Osaisiko joku sysätä alkuun tässä hommassa? Kiitos.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Kyllähän porukka on pelaillut 4K resoilla jo vuosia muillakin korteilla, mutta aina se on ollut kompromisseja (ja on edelleen) visuaalisuuden ja fps:n välillä.

Kumpi vaan noista korteista käy. Nvidia on ehkä näissä korkeimmissa resoissa silleen kivempi, että DLSS toimii hyvin ja fps:ää saa sitä kautta hyvin. Mä en halua suositella kuitenkaan nyt tuota 4080:aa, koska hinta on kakka, mutta korttihan on hyvä, että itse päättää hän :-D

Noista muista heitin tosi nopsaan kasaan jonkin setin

1675964225785.png


ja se voisi mielestäni olla jotain tuollaista. Hiomalla saa paremman ja kopasta pitäisi katsoa toleranssit GPU:n pituudelle jne. Tuulettimia pitää varmaan lisätä kanssa.
 
Liittynyt
09.02.2023
Viestejä
6
Kyllähän porukka on pelaillut 4K resoilla jo vuosia muillakin korteilla, mutta aina se on ollut kompromisseja (ja on edelleen) visuaalisuuden ja fps:n välillä.

Kumpi vaan noista korteista käy. Nvidia on ehkä näissä korkeimmissa resoissa silleen kivempi, että DLSS toimii hyvin ja fps:ää saa sitä kautta hyvin. Mä en halua suositella kuitenkaan nyt tuota 4080:aa, koska hinta on kakka, mutta korttihan on hyvä, että itse päättää hän :-D

Noista muista heitin tosi nopsaan kasaan jonkin setin



ja se voisi mielestäni olla jotain tuollaista. Hiomalla saa paremman ja kopasta pitäisi katsoa toleranssit GPU:n pituudelle jne. Tuulettimia pitää varmaan lisätä kanssa.
Kiitos vastauksesta. On tosiaan aika järjettömät hinnat, pelkkä näytönohjain maksaa 2x mitä maksoin nykyisestä koneesta :O, mutta jos sitä sitten pärjäisi taas 3-4 vuotta. Asetuksia tietysti viilaamalla alaspäin tulevissa peleissä jos tehot loppuu.

Näillä osilla oltaisiin budjetissa suurinpiirtein. Amd:n osista ei ole kokemusta itsellä ollenkaan. Tuo 7900xtx olisi 200 e halvempi ja se kyllä houkuttelisi. Siinä on kai huonompi Ray tracing mahdollisuus, mutta ei ole siitäkään ominaisuudesta kokemusta, niin tiedä onko se sitten extra hinnan arvoista. Onkos muita oleellisia eroja näiden korttien välillä?
 
Liittynyt
09.02.2023
Viestejä
6
Tuossa kone ilmaisella kasauksella. Itse asennat käyttiksen


2 tb ssd
Kiitos vastauksesta. Näyttää ihan hyvältä paketilta ja budjetissa ollaan. Tämä Manli valmistaja on kyllä aivan tuntematon. Nopealla googlauksella Hong Kongista, ei löydy arvosteluja valmistajan korteista. Osaatko sanoa onko ihan laadukasta tavaraa, selvästi halvin olisi kyllä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 210
Kiitos vastauksesta. Näyttää ihan hyvältä paketilta ja budjetissa ollaan. Tämä Manli valmistaja on kyllä aivan tuntematon. Nopealla googlauksella Hong Kongista, ei löydy arvosteluja valmistajan korteista. Osaatko sanoa onko ihan laadukasta tavaraa, selvästi halvin olisi kyllä.
Itse suhtaudun noihin pitkälti että halvin mahdollinen malli. Nvidia pitää laatutsosta huolen. Oikeasti nvidia aika pitkälle määrittelee millainen sen kortin pitää olla.

Mutta samaan hintaan saa gainwardin kortin. Gainward on jo vissiin 20 vuotta tehnyt näytönohjaimia.

Ja tuossa zotac jos sitä arvoastaa enemmän. Makukysymyksiä, kun hintaeroa ei ole tai se on vain 10 €
 
Liittynyt
09.02.2023
Viestejä
6
Itse suhtaudun noihin pitkälti että halvin mahdollinen malli. Nvidia pitää laatutsosta huolen. Oikeasti nvidia aika pitkälle määrittelee millainen sen kortin pitää olla.

Mutta samaan hintaan saa gainwardin kortin. Gainward on jo vissiin 20 vuotta tehnyt näytönohjaimia.

Ja tuossa zotac jos sitä arvoastaa enemmän. Makukysymyksiä, kun hintaeroa ei ole tai se on vain 10 €
No joo, näinhän se varmasti on. Pitää vielä miettiä kumman valmistajan korttia otan.

Tarkoituksena on mennä ilman suurempia päivityksiä tulevaisuudessa, mutta minkälaiset prosessorin päivitys mahdollisuudet tässä linkkaamassasi emolevyssä on? Am5 oli se uusi alusta? Ja tuossa prosessorissa tulee ilmajäähy mukana, olisiko se riittävä?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 210
No joo, näinhän se varmasti on. Pitää vielä miettiä kumman valmistajan korttia otan
Itse varmaan ottaisin gainwardin heidän pitkän historian takia. Mutta jos toinen noista kahdesta muusta hivelee silmää enemmän niin ei sekään ole huono ratkaisu.

Tarkoituksena on mennä ilman suurempia päivityksiä tulevaisuudessa, mutta minkälaiset prosessorin päivitys mahdollisuudet tässä linkkaamassasi emolevyssä on? Am5 oli se uusi alusta?
Eli nyt 28.2. tulee myyntiin 7950x3d 790 € hinnalla ja 7900x3d 675 €. Huhtikuussa 6. päivä tulee 7800x3d myyntiin 510 € hinnalla. Nämä tulee tarjoamaan ehkä 20 - 30 % parannuksen peleissä.

Tuolle am5 kannalle tulee ainakin ensi vuonna seuraavan sukupolven (zen 5) prossut + x3d mallit heti tai myöhemmin.

Mutta mun kristallipallo sanoo 2025 loppuvuodesta tai 2026 alkuvuodesta tulevan vielä zen 6 prossut ja x3d mallit. En ota mitään vastuuta kristallipallon tiedoista.
 
Liittynyt
09.02.2023
Viestejä
6
Itse varmaan ottaisin gainwardin heidän pitkän historian takia. Mutta jos toinen noista kahdesta muusta hivelee silmää enemmän niin ei sekään ole huono ratkaisu.
Niin sitä tarkoitin, että valitsenko ylipäätään 4080 vai 7900xtx.

Tuo uuden kannan am5 emolevy ja 7600 prosessori vaikuttaa hyvältä valinnalta pelikäyttöön. Päivitysmahdollisuus kun olisi olemassa vs intelin vastaavat.

Nyt vielä pitää pähkäillä tämä gpu valinta, ja eiköhän sitten olisi paketti kasassa.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
752
Niin sitä tarkoitin, että valitsenko ylipäätään 4080 vai 7900xtx.
Jos tarvitset RayTracing-suorituskykyä, ota nVidia, jos et, ota AMD.

https://www.io-tech.fi/artikkelit/testissa-amd-radeon-rx-7900-xtx-ja-7900-xt-rdna-3/

suorituskykytesteissä 4k-resoluutiolla ilman säteenseurantaa Radeon RX 7900 XTX oli keskimäärin noin 10 % suorituskykyisempi kuin GeForce RTX 4080.
Kun säteenseuranta kytkettiin päälle, asetelema kääntyi päälaelleen ja RTX 4080 oli keskimäärin 19 % suorituskykyisempi kuin 7900 XTX.
 
Liittynyt
09.02.2023
Viestejä
6
Niin tätä olen miettinyt. Videoita olen katsonut peleissä rt/rt pois, enkä mitään valtavaa eroa kyllä ole huomannut. Alan kyllä vähän kallistua 4080 kannalle. 7900xtx mietityttää lämpötilat, jotka joissain aib malleissakin nousseet 100c ja virrankulutus. 4080 vaikuttaa kokonaisuudessaan valmiimmalta tuotteelta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 262
Viestejä
4 212 870
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom