• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

240Hz pelinäytöt

Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
15
Kellään kokemuksia näistä (esim. BenQ XL2540, ASUS PB258Q, AOC AG251FZ) vrt. 120/144Hz näyttöihin?
 
Tuollainen XL2540 tuli hankittua pari viikkoa sitten korvaamaan viisi vuotta palvellut XL2420T (120Hz). Kyllä eron huomaa tuohon vanhaan verrattuna, liike on sulavampaa ja kuva pysyy "ehjempänä". Tällä tarkoitan ettei kuva repeile ja seurattava kohde pysyy selkeämpänä. Melko kattavasti on tullut tätä näyttöä muutenkin testailtua, tästä saisi melko hyvän vertailun tai lyhyen arvostelun tehtyä jos jaksaisi sellaisen kirjoitella. Laitetaan nyt lyhyesti plussat ja miinukset tästä näytöstä:

+ Erittäin sulava kuva
+ Värit saa hyvin kohdalleen, ei tarvitse näyttiksen ajureista gammaa säätää
+ Alempi input lag verrattuna vanhaan XL2420T-näyttöön (kameralla kuvattuna 0-13ms vanhaa näyttöä edellä, ei mikään kovin tarkka tulos mutta antaa suuntaa)
+ Blur Reduction mahdollista kytkeä päälle ja on täysin toimiva toiminto, vaikka onkin valikoista piilotettu
+ Freesync toimii, ei tosin yhdessä BR:n kanssa
+ Tukeva ja siisti jalka
+ Sivuläppiä ei ole pakko asentaa, näytössä olevat asennuskolot saa nätisti piilotettua mukana tulevilla osilla

- Alemmilla virkistystaajuuksilla kuvaan tulee mukaan scanlinet, 60 hertsin taajuudella kuvanlaatu on aivan karsea, aivan kuin jotain olisi rikki. 120Hz on parempi, mutta viivat näkyvät edelleen. Mutta kun laittaa Blur Reductionin päälle, viivat katoavat ja kaikki on melkein hyvin. Näyttö ei edes strobeta tuolla 60Hz taajuudella, joten tuo asetus muuttaa jotain muutakin näytön toiminnassa. Tämä kannattaa ottaa huomioon jos esim. konsolia tai jotain muuta 60Hz taajuutta käyttävää laitetta aikoo käyttää näytön kanssa. Se jäi testaamatta, mitä tapahtuu, jos Freesyncin kanssa taajuus putoaa alhaiseksi. Freesyncin toiminta kun tuli vain nopeasti testattua kaverin koneella.
- Korkea input lag 60Hz-taajuudella. Tämän näkee jo paljaalla silmällä esim. Super Meat Boyn alkuvalikossa, missä salamavalot räpsyy. Välähdys tulee selkeästi ensin vanhalla näytöllä ja vasta sitten tällä näytöllä, kameralla tarkastettuna lagia on 20ms enemmän vanhaan verrattuna. Koko 60Hz-tila on jotenkin outo, en suosittele.

Jäiköhän jotain olennaista puuttumaan? Omasta mielestä oli hyvä päivitys, tosin tuo hinta on vähä reipas jos vastaaviin 144Hz-näyttöihin vertaa. Itse haen näytöltä juurikin parasta sulavuutta ja sitähän tämä tarjoaa. Kysykää pois jos on jotain kysyttävää tähän näyttöön liittyen, vastailen mielelläni.
 
Tuollainen XL2540 tuli hankittua pari viikkoa sitten korvaamaan viisi vuotta palvellut XL2420T (120Hz). Kyllä eron huomaa tuohon vanhaan verrattuna, liike on sulavampaa ja kuva pysyy "ehjempänä". Tällä tarkoitan ettei kuva repeile ja seurattava kohde pysyy selkeämpänä. Melko kattavasti on tullut tätä näyttöä muutenkin testailtua, tästä saisi melko hyvän vertailun tai lyhyen arvostelun tehtyä jos jaksaisi sellaisen kirjoitella. Laitetaan nyt lyhyesti plussat ja miinukset tästä näytöstä:

+ Erittäin sulava kuva
+ Värit saa hyvin kohdalleen, ei tarvitse näyttiksen ajureista gammaa säätää
+ Alempi input lag verrattuna vanhaan XL2420T-näyttöön (kameralla kuvattuna 0-13ms vanhaa näyttöä edellä, ei mikään kovin tarkka tulos mutta antaa suuntaa)
+ Blur Reduction mahdollista kytkeä päälle ja on täysin toimiva toiminto, vaikka onkin valikoista piilotettu
+ Freesync toimii, ei tosin yhdessä BR:n kanssa
+ Tukeva ja siisti jalka
+ Sivuläppiä ei ole pakko asentaa, näytössä olevat asennuskolot saa nätisti piilotettua mukana tulevilla osilla

- Alemmilla virkistystaajuuksilla kuvaan tulee mukaan scanlinet, 60 hertsin taajuudella kuvanlaatu on aivan karsea, aivan kuin jotain olisi rikki. 120Hz on parempi, mutta viivat näkyvät edelleen. Mutta kun laittaa Blur Reductionin päälle, viivat katoavat ja kaikki on melkein hyvin. Näyttö ei edes strobeta tuolla 60Hz taajuudella, joten tuo asetus muuttaa jotain muutakin näytön toiminnassa. Tämä kannattaa ottaa huomioon jos esim. konsolia tai jotain muuta 60Hz taajuutta käyttävää laitetta aikoo käyttää näytön kanssa. Se jäi testaamatta, mitä tapahtuu, jos Freesyncin kanssa taajuus putoaa alhaiseksi. Freesyncin toiminta kun tuli vain nopeasti testattua kaverin koneella.
- Korkea input lag 60Hz-taajuudella. Tämän näkee jo paljaalla silmällä esim. Super Meat Boyn alkuvalikossa, missä salamavalot räpsyy. Välähdys tulee selkeästi ensin vanhalla näytöllä ja vasta sitten tällä näytöllä, kameralla tarkastettuna lagia on 20ms enemmän vanhaan verrattuna. Koko 60Hz-tila on jotenkin outo, en suosittele.

Jäiköhän jotain olennaista puuttumaan? Omasta mielestä oli hyvä päivitys, tosin tuo hinta on vähä reipas jos vastaaviin 144Hz-näyttöihin vertaa. Itse haen näytöltä juurikin parasta sulavuutta ja sitähän tämä tarjoaa. Kysykää pois jos on jotain kysyttävää tähän näyttöön liittyen, vastailen mielelläni.

Oletko koskaan käyttänyt yhtä/kahta 60Hz näyttöä tuon 240Hz kyljessä? Itsellä ollut tämän 144Hz kanssa ongelmana se, että jos pelaa mitä tahansa FPS-peliä borderless fullscreenissä ja toisella 60Hz näytöllä katselee mitä tahansa videota/streamia, tuntuu ihan siltä kuin Windows tai joku lukitsisi silloin myös pelin 60Hz-tilaan. Jotkut sanoo että asettamalla päänäytön 120Hz-tilaan tätä ongelmaa ei ole koska 120Hz/60 = jaollinen kahdella; mahtaisikohan tämä toimia myös 240Hz kanssa?
 
flashbackit 6v takaisiin 120hz ketjuihin
On nämä siinä mielessä turhia, että ensin pitäisi saada kunnolliset näytöt edes sille 144Hz:lle. Sulavuuden lisääntyminen menee marginaaliseksi jo 100Hz rajapyykin jälkeen, itse asiassa se suurin wow-efekti on saavutettu jo ennen 100Hz:ta.
 
Oletko koskaan käyttänyt yhtä/kahta 60Hz näyttöä tuon 240Hz kyljessä? Itsellä ollut tämän 144Hz kanssa ongelmana se, että jos pelaa mitä tahansa FPS-peliä borderless fullscreenissä ja toisella 60Hz näytöllä katselee mitä tahansa videota/streamia, tuntuu ihan siltä kuin Windows tai joku lukitsisi silloin myös pelin 60Hz-tilaan. Jotkut sanoo että asettamalla päänäytön 120Hz-tilaan tätä ongelmaa ei ole koska 120Hz/60 = jaollinen kahdella; mahtaisikohan tämä toimia myös 240Hz kanssa?

Laitoin testiksi 240Hz + 120Hz + 60Hz näytöt kiinni, päänäytölle peli pyörimään ja lopuille kahdelle YouTubesta, Twitchistä ja omalta koneelta videoita pyörimään. Fullscreen ja borderless fullscreen toimivat yhtä hyvin, en huomannut mitään ongelmia. Windowed kyllä puolestaan aiheutti tuon 60Hz-fiiliksen, vaikka fps oli sen 240 ja näyttökin ilmoitti ottavansa vastaan 240Hz-signaalia.

On nämä siinä mielessä turhia, että ensin pitäisi saada kunnolliset näytöt edes sille 144Hz:lle. Sulavuuden lisääntyminen menee marginaaliseksi jo 100Hz rajapyykin jälkeen, itse asiassa se suurin wow-efekti on saavutettu jo ennen 100Hz:ta.

Ovatko nämä omia kokemuksia?
 
flashbackit 6v takaisiin 120hz ketjuihin

nykyinen lcd on vain liian hidas.
videopelit eivät tuota 240 kuvaa sekunnissa.
minkä takia ostaa tuottetta mikä ei toimi?

korkeampi hz on parempi g-sync kanssa koska rajattu näytön hz alueelle 30-200hz vs 30-120hz.

VA paneeleissa pienempi motion blur 120hz + ULMB mode. verrattuna 240hz.

165hz + ulmb oli testattu TN malleilla. korkeampi hz ei auta nykyisen lcd tekniikan kanssa. liian hidas.

OLED 240hz :drool:
 
heh, perinteiset ei auta argumentitkin löytyy. todellisuudessa ero nähtävissä jo kursorista työpöydällä kun tuommosta testasin.
 
Tätä haluan. :drool: TN kuran kanssa saa olla vaikka 1000Hz, en hanki, koska aivan kauhea kuva. Toisaalta myös IPS ja VA varmaankin tulossa tiensä päähän, kunhan nuo OLEDit (tai vastaavat) yleistyy... tai siis halpenee?.
 
Jos ite oon ymmärtänyt oikeen, niin oledit ei vaan oo kalliita tehdä, vaan jotenkin vaikeita valmistaa (erittäin yksilöllisiä paneeleita). Tyyliin televisioiden paneeleissa tulee suuria väri vaihteluita, ja jopa 20% poikkeama defaultista vielä hyväksytään (lg)... Minkä vuoksi asiakas usein joutuu erikseen kalibroimaan sen ja maksaan siitä jos haluaa kuntoon. Käsin kalibrointi on kuulemma yllättävän vaikeaa, kun "perusvärit" vituillaan. Mutta en tiiä kyllä onko ne viime aikoina kehittynyt.
 
Illan tässä pelaillut ja hyvähän tää on. jos oikein nirsoja ollaan niin sais olla kevyesti tuolla yli 300-350Hz puolella nopeiden pelien takia. Värejä en ole edes jaksanut ruveta säätämään. Kun tossa vieressä on IPS sitävarten.
 
Illan tässä pelaillut ja hyvähän tää on. jos oikein nirsoja ollaan niin sais olla kevyesti tuolla yli 300-350Hz puolella nopeiden pelien takia. Värejä en ole edes jaksanut ruveta säätämään. Kun tossa vieressä on IPS sitävarten.
Tuommoiset hertsit olis jo ihan jännä nähdä, tosin en tiedä onko enää silmin haivaittavaa eroa 240Hz jälkeen. Epäilen.
Itselle riittää hyvin 144Hz, mutta siinäkin kuva selkeästi reipeilee nopeissa liikkeissä, kun kyntteri puskee sen 400fps ruutuun.
240 hertsillä tätä ei varmaan enää juurikaan huomaa?
 
Toimiiko millään näytöllä ULMB yli 120Hz:lla vai onko tälle rajoitukselle keksitty vielä kiertoa? Blur bustersin foorumeita lukemalla löysin että joku oli custom resoluutioilla kikkailemalla saanut toimimaan korkeammat taajuudet ULMB:llä. Tosin uusin BenQ Zowie 240Hz näyttö omaa ilmeisesti heidän oman blur reduction tekniikkansa joka toimii jopa 165Hz taajuudella ja persistence saadaan lähelle yhtä millisekuntia.

NVIDIA simply prevents users from going above 144Hz in ULMB to avoid exposing bad strobe crosstalk to users, while BenQ/Zowie simply gives the user the choice. Some users have found that they can go to about ~180Hz or thereabouts (approx) before the strobe crosstalk becomes unacceptable to them. Others totally don't strobe crosstalk at 240Hz.

motion_blur_from_persistence.png
 
Viimeksi muokattu:
Toimiiko millään näytöllä ULMB yli 120Hz:lla vai onko tälle rajoitukselle keksitty vielä kiertoa? Blur bustersin foorumeita lukemalla löysin että joku oli custom resoluutioilla kikkailemalla saanut toimimaan korkeammat taajuudet ULMB:llä. Tosin uusin BenQ Zowie 240Hz näyttö omaa ilmeisesti heidän oman blur reduction tekniikkansa joka toimii jopa 165Hz taajuudella ja persistence saadaan lähelle yhtä millisekuntia.



motion_blur_from_persistence.png
Esim. C27HG70 toimii 144Hz:lla, ja tuota Samsungin strobing tekniikkaa on kehuttu paremmaksi crosstalking osalta kuin ULMB ja muut.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom