2001 Avensis t22 LB, 1AZ-FSE moottorilla ja automaatti-ilmastoinnilla.
Alotetaas siitä että moottoriin oon tehny jo vuos sitten jakoketjuremontin onnistuneesti, jolloin jouduin vaihtamaan myös kampiakselin asentotunnistimen.
Tässä syksyllä alkoi pientä sytytyshäiriöö olemaan satunnaisesti kylmänä. Asiaa mietin että pitäisi varmaan tulpat vaihtaa, mutta kummasti ei muistanut koskaan.
Kunnes sitten tässä talvella alkoi pätkimään ja käymään 3 sylinterillä, kävin ostamassa uudet denson iridium tulpat (Denso SK20BR11 Ultra Fine Iridium), vaihdoin paikalleen ja huomasin samalla että entiset tulpat olivat boschin 4 kärkiset peruskynttilät (Bosch Super 4 FR78X) jotka oli jo aika huonossa kunnossa. Arvelin että entinen omistaja ei vaan ole kehannut sijoittaa rahaa iridiumeihin joten on ottanut halvemmat tilalle. Käynti parani huomattavasti mutta edelleen pätki, joten tilasin uudet sytytyspuolat alkuperäisen varaosanumeron (Toyota Denso 90919-02247) perusteella (tarvikepuolat EPS 1.970.458).
Uudet puolat paikalleen ja motomaattiin vikakoodien luku ja nollaus. Kaikki toimii kuten pitääkin tässä vaiheessa.
Ajoin muutaman kilometrin, hidastin ja laskin tyhjäkäynnille, auto sammui. Ei enää suostunut käynnistymään kuin 1-2 sekunnin ajaksi jonka jälkeen sammuu mutta moottorin häiriövalo ja VSC merkkivalot jää palamaan.
Kun auto oli jäähtynyt jo ainakin puoli tuntia, auton sai käynnistettyä ja ajettua jonkun aikaa kunnes sama vika tuli uudelleen.
OK Autolla joensuussa autoa koittivat tutkia, ajoivat normaalisti halliin, testasivat ja totesivat että ei ole ainakaan ajon/käynnistyksen estoon liittyvä vika. Ainut vikakoodi tulee että sylinterillä 1 sytytyskatkoksia. Näitä katkoksia tosin ei kuule eikä huomaa ollenkaan mitenkään muuten.
Tässä vaiheessa on jo siis selvää että auto toimii kylmänä täysin oikein, 4 onnistuneen ajon jälkeen vikavalot sammuvat niinkuin kuuluu.
Mutta jos auton ajaa kuumaksi eli moottorin normaalilämpöön asti, ongelma tulee takaisin. Auto sammuu ja suostuu käynnistymään vain 1-2 sekunnin ajaksi.
Flektin ja ilmastoinnin puhaltimet jo testailtu ja tutkittu, todettu toimiviksi. Kaikki sulakkeet kävin yleismittarilla läpi nekin oli kaikki ehjiä.
Johtosarjoja ihmetellessä huomasin bensapumpulla olevan pienen bensavuodon, jota olen kyllä jo ihmetellyt pari vuotta mistä aina välillä tulee bensan haju. Tämän meinasin korjailla kunhan auton saan hallille asti. Veikkaisin että tämä ei aiheuta tuota sammahtelemis ongelmaa, sillä tämä on tainnut olla jo pidempään.
Asiaa jo kysellyt myös toyota club foorumin vierasalueella mutta siellä porukka ei taida hirveemmin vierasaluetta lueskella. Muutamia veikkauksia sieltä kyllä saanut jotka meinasin tarkistella.
Sitten taas toyota clubin facebook sivuille hankala saaha kysymystä sisään kun on vain 1 ylläpitäjä ja se ei taida pahemmin käydä siellä tarkistelemassa.
Arvelin siis kysellä täältäkin jos jollakin olisi jotain mahdollisia vinkkejä?
Alotetaas siitä että moottoriin oon tehny jo vuos sitten jakoketjuremontin onnistuneesti, jolloin jouduin vaihtamaan myös kampiakselin asentotunnistimen.
Tässä syksyllä alkoi pientä sytytyshäiriöö olemaan satunnaisesti kylmänä. Asiaa mietin että pitäisi varmaan tulpat vaihtaa, mutta kummasti ei muistanut koskaan.
Kunnes sitten tässä talvella alkoi pätkimään ja käymään 3 sylinterillä, kävin ostamassa uudet denson iridium tulpat (Denso SK20BR11 Ultra Fine Iridium), vaihdoin paikalleen ja huomasin samalla että entiset tulpat olivat boschin 4 kärkiset peruskynttilät (Bosch Super 4 FR78X) jotka oli jo aika huonossa kunnossa. Arvelin että entinen omistaja ei vaan ole kehannut sijoittaa rahaa iridiumeihin joten on ottanut halvemmat tilalle. Käynti parani huomattavasti mutta edelleen pätki, joten tilasin uudet sytytyspuolat alkuperäisen varaosanumeron (Toyota Denso 90919-02247) perusteella (tarvikepuolat EPS 1.970.458).
Uudet puolat paikalleen ja motomaattiin vikakoodien luku ja nollaus. Kaikki toimii kuten pitääkin tässä vaiheessa.
Ajoin muutaman kilometrin, hidastin ja laskin tyhjäkäynnille, auto sammui. Ei enää suostunut käynnistymään kuin 1-2 sekunnin ajaksi jonka jälkeen sammuu mutta moottorin häiriövalo ja VSC merkkivalot jää palamaan.
Kun auto oli jäähtynyt jo ainakin puoli tuntia, auton sai käynnistettyä ja ajettua jonkun aikaa kunnes sama vika tuli uudelleen.
OK Autolla joensuussa autoa koittivat tutkia, ajoivat normaalisti halliin, testasivat ja totesivat että ei ole ainakaan ajon/käynnistyksen estoon liittyvä vika. Ainut vikakoodi tulee että sylinterillä 1 sytytyskatkoksia. Näitä katkoksia tosin ei kuule eikä huomaa ollenkaan mitenkään muuten.
Tässä vaiheessa on jo siis selvää että auto toimii kylmänä täysin oikein, 4 onnistuneen ajon jälkeen vikavalot sammuvat niinkuin kuuluu.
Mutta jos auton ajaa kuumaksi eli moottorin normaalilämpöön asti, ongelma tulee takaisin. Auto sammuu ja suostuu käynnistymään vain 1-2 sekunnin ajaksi.
Flektin ja ilmastoinnin puhaltimet jo testailtu ja tutkittu, todettu toimiviksi. Kaikki sulakkeet kävin yleismittarilla läpi nekin oli kaikki ehjiä.
Johtosarjoja ihmetellessä huomasin bensapumpulla olevan pienen bensavuodon, jota olen kyllä jo ihmetellyt pari vuotta mistä aina välillä tulee bensan haju. Tämän meinasin korjailla kunhan auton saan hallille asti. Veikkaisin että tämä ei aiheuta tuota sammahtelemis ongelmaa, sillä tämä on tainnut olla jo pidempään.
Asiaa jo kysellyt myös toyota club foorumin vierasalueella mutta siellä porukka ei taida hirveemmin vierasaluetta lueskella. Muutamia veikkauksia sieltä kyllä saanut jotka meinasin tarkistella.
Sitten taas toyota clubin facebook sivuille hankala saaha kysymystä sisään kun on vain 1 ylläpitäjä ja se ei taida pahemmin käydä siellä tarkistelemassa.
Arvelin siis kysellä täältäkin jos jollakin olisi jotain mahdollisia vinkkejä?