2.5, 5 ja 10Gb ethernet kotona

Eikös tuo mainitsemasi 8 porttinen SFP-kytkin ole se aggregation versio? Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin eikö noita yleensä käytetä parittamaan räkissä tai vastaavassa runkoverkon laitteita toisiinsa, mutta ei niinkään päätelaitteita?
Jep, USW-aggregate taiai olla nimenä. Itsellä on neljä kytkintä talossa, niin tuolla saa ne kaikki näppärästi tähtenä yhteen. Kaikissa kytkimissä kun on vain 2 SFP+ paikkaa

Mulla on seuraava Wiitek (less than 2.0W(@30m) eli mulla on Zyxelin fanless xmg1915-10ep PoE kytkin niin muistaakseni Zyxel suosittelee tuota SFP-10G-T.
Mulla on yksi HiFiber, joka sitten kuluttaa 2.5W(@30m) eli kuumana käy vs. Wiitek.

FS on seuraava 1.5W, mutta hintaa sitten reilusti enemmän

Tuo Ubiquiti on varmaan ihan ok.
Pistin alista tilaukseen 35€ hintaan jonkun no-name merkkisen jossa väitettiin käyttäjäarvosteluissa, että on broadcomin vähävirtainen piiri.

Saa nähdä, että pääseekö sitten ostamaan seuravaaksi hyvän kun ensin on koitettu ostaa halpaa…

No, eipä tuossa nyt kovin paljon riskeeraa, raportoin kunhan joskus saan testattua.

Jossain vaiheessa tarkoitus pistää tuommoinen puolikaslevyinen räkki, niin ehkä sitten sen kanssa voi kikkailla jonkun laitetuuletuksen tuonne miniserverin takareunaan jos muuten meinaa kuumeta liikaa.

Jep, USW-aggregate taiai olla nimenä. Itsellä on neljä kytkintä talossa, niin tuolla saa ne kaikki näppärästi tähtenä yhteen. Kaikissa kytkimissä kun on vain 2 SFP+ paikkaa

Mites tuo nyt on, että missä vaiheessa tuo aggregation kytkin tulee ajankohtaiseksi? Mulla on nyt UDM SE tuottamassa reitittimen, palomuurin ja NVR:n virkaa ja se on yhdistetty DAC-kaapelilla toisesta SFP-portista 16 porttiseen Pro Max Poe-kytkimeen. Olen ajatellut jollain aikavälillä lisääväni tuonne vielä sen 10 porttisen XG 10Gb kytkimen, niin voiko nuo kytkimet ketjuttaa toisiinsa dac-kaapeleilla ja sitten toisesta kytkimestä vielä dac-kaapelilla udm:lle, vai pitäisikö tuohon väliin laittaa tuo aggregation kytkin, jottei kaksi kytkintä olisi ketjutettuna, vaan tähtikytkennällä suhteessa udm:ään? SE:ssä se toinen SFP-portti on käsittääkseni tarkoitettu WAN-portiksi.

Mites tuo nyt on, että missä vaiheessa tuo aggregation kytkin tulee ajankohtaiseksi? Mulla on nyt UDM SE tuottamassa reitittimen, palomuurin ja NVR:n virkaa ja se on yhdistetty DAC-kaapelilla toisesta SFP-portista 16 porttiseen Pro Max Poe-kytkimeen. Olen ajatellut jollain aikavälillä lisääväni tuonne vielä sen 10 porttisen XG 10Gb kytkimen, niin voiko nuo kytkimet ketjuttaa toisiinsa dac-kaapeleilla ja sitten toisesta kytkimestä vielä dac-kaapelilla udm:lle, vai pitäisikö tuohon väliin laittaa tuo aggregation kytkin, jottei kaksi kytkintä olisi ketjutettuna, vaan tähtikytkennällä suhteessa udm:ään? SE:ssä se toinen SFP-portti on käsittääkseni tarkoitettu WAN-portiksi.
Kysymyshän on, että riittääkö 10G rungoksi vai tarvitsetko tarvitsetko kahdesta eri kytkimestä samaan aikaan 10G.

Eli ketjuttamalla olet sen yhden kytkimen perässä reitittimen suuntaan (1x10G) vs. voit kytkeä molemmat kytkimet 10G:llä tuohon aggregation kytkimeen. Jotta saa täyden hyödyn niin vaatii toki pelkkää L2 liikennettä tai L3 aktivoimista kytkimissä, koska UDM SE ei tue 2 x10G LAG SFP+ porteista, joten siihen suuntaan on aina 10G rajoitus. UDM SE taitaa muutenkin hyytyä siellä noin ~8Gbps tienoilla. UDM SE:n molempia SFP+ portteja voi käyttää LAN tai WAN miten haluaa.

Eniten tuosta on siis hyötyä jos on usempia 10G kytkimiä / laitteita jotka haluaa kytkeä toisiinsä vs. reitittimen/kytkimen vapaana olevat 10G portit ja/tai haluaa liikennöidä täydellä 10G nopeudella.

UDM SE
10G
Pro Max 16 PoE
10G
Pro XG 8 PoE

vs.

UDM SE
10G
Aggregation port 1 ja Aggregation port 2
10G port 1 ja 10G port 2
Pro Max 16 PoE ja Pro XG 8 PoE

(Lisäksi tiedoksi, että UDM SE:n ja "sisäisen kytkimen" sekä CPU:n välinen linkki on vain 1G eli niistä kahdeksasta kytkimen portista ei pääse ulos kuin max 1G yhteensä. Ei suoraan liity aiheeseen mutta tiedoksi.)

Kysymyshän on, että riittääkö 10G rungoksi vai tarvitsetko tarvitsetko kahdesta eri kytkimestä samaan aikaan 10G.

Eli ketjuttamalla olet sen yhden kytkimen perässä reitittimen suuntaan (1x10G) vs. voit kytkeä molemmat kytkimet 10G:llä tuohon aggregation kytkimeen. Jotta saa täyden hyödyn niin vaatii toki pelkkää L2 liikennettä tai L3 aktivoimista kytkimissä, koska UDM SE ei tue 2 x10G LAG SFP+ porteista, joten siihen suuntaan on aina 10G rajoitus. UDM SE taitaa muutenkin hyytyä siellä noin ~8Gbps tienoilla. UDM SE:n molempia SFP+ portteja voi käyttää LAN tai WAN miten haluaa.

Eniten tuosta on siis hyötyä jos on usempia 10G kytkimiä / laitteita jotka haluaa kytkeä toisiinsä vs. reitittimen/kytkimen vapaana olevat 10G portit ja/tai haluaa liikennöidä täydellä 10G nopeudella.

UDM SE
10G
Pro Max 16 PoE
10G
Pro XG 8 PoE

vs.

UDM SE
10G
Aggregation port 1 ja Aggregation port 2
10G port 1 ja 10G port 2
Pro Max 16 PoE ja Pro XG 8 PoE

(Lisäksi tiedoksi, että UDM SE:n ja "sisäisen kytkimen" sekä CPU:n välinen linkki on vain 1G eli niistä kahdeksasta kytkimen portista ei pääse ulos kuin max 1G yhteensä. Ei suoraan liity aiheeseen mutta tiedoksi.)
Kiitos arvokkaasta infosta! Eli käytännössä tässä kohtaa voisin sitten joko ketjuttaa kytkimet toistensa perään tai kytkeä molemmat UDM:ään SFP:tä käyttäen. Koska minulla ei toistaiseksi ole 10gb kykeneviä päätelaitteita, niin en ole pitänyt kiirettä tuon kytkimen hankinnan kanssa. Eli UDM myöskään tuskin tällä hetkellä on pullonkaulana mihinkään suuntaan. Tiesin tuon UDM:n kytkimen rajoitukset ja sen vuoksi siihen on kytkettynä ainoastaan kamerat, muilta osin kaikki muu liikenne menee erillisen kytkimen kautta, joka on kytketty 10gb linkillä UDM:ään.

Sitten jos aikanaan tulee saataville joku välimalli Pro Maxin ja Beastin väliin, niin vähän hinnasta riippuen voisin harkita päivittää siihen.

Itse tässä kovasti kuolannut tuommosta 8x sfp+ & 4x rj45 10gigakytkintä.
Mulla on ollu tässä jo vuoden päivät ajossa tämä Sodola 8x sfp+ & 4x rj45 merkin 10G kytkin ja multa löytyy myös sama kytkin MokerLink merkkisenä mustan värisenä myös kakkos kuidulla (joka on n. 100€ kalliimpi). Ja multa löytyy myös olohuoneesta tuommonen toinen pienempi Sodola hallittu 4x10G rj45 + 2xSFP+ 10G kytkin tuulettimella ( tietty vaihdettu noctua tuuletin alkuperäisen tilalle ja hiljennys adapterilla ), johon tulee autotallista OS1/OS2 LC-LC singlemode dublex valokuitu.

Tällä viikkoo päivitän autotallista valoon kuidulta lanin 25G kun UDM-Beast saapuu, osa verkosta jää 10G myös edelleen.

Viimeksi muokattu:
Näissä kummassakin merkissä, Sodola tai MokerLink se kytkimen alkuperäinen tuuletin vaeltaa ärsyttävästi kokoajan. Eli kiihdyttää ja sit vaimenee ja taas uudelleen. Et jos se kytkin tulee semmoseen tilaan missä joku oleilee niin suosittelen vaihtaan sen tuulettimen. Oon testannu kumpaakin Noctuan FLX 40x40mm tuuletinta, sitä ohuempaa ja paksumpaa mallia. Niissä tulee eri vaimennuspalikka mukana. En nyt muista kummassa oli se mikä laskee enemmän kierroksia. Mutta Noctua pyörii tasaisesti kokoajan.

Mulla on ollu tässä jo vuoden päivät ajossa tämä Sodola 8x sfp+ & 4x rj45 merkin 10G kytkin ja multa löytyy myös sama kytkin MokerLink merkkisenä mustan värisenä myös kakkos kuidulla (joka on n. 100€ kalliimpi). Ja multa löytyy myös olohuoneesta tuommonen toinen pienempi Sodola hallittu 4x10G rj45 + 2xSFP+ 10G kytkin tuulettimella ( tietty vaihdettu noctua tuuletin alkuperäisen tilalle ja hiljennys adapterilla ), johon tulee autotallista OS1/OS2 LC-LC singlemode dublex valokuitu.

Tällä viikkoo päivitän autotallista valoon kuidulta lanin 25G kun UDM-Beast saapuu, osa verkosta jää 10G myös edelleen.
Eikös Beast vähän edellytä, että myös kytkimet yms tukisivat tuota 25G verkkoa? Tai tällaista pohdintaa oli noissa UDM Beastin tuubiarvosteluissa, että täyden hyödyn ulosmittaaminen melkein vaatisi koko runkoverkon päivittämistä.

Tuo Sodola ei taida mahtua tuollaiseen puolileveään miniräkkiin?

Tuo Sodola ei taida mahtua tuollaiseen puolileveään miniräkkiin?
Se on 32cm levee ilman räkin kiinnitysrautoja.

Mulla olis nyt yks tommonen Sodola ilman käyttöä. Tähän oon itte vaihtanu firmispiirin jonka sain Sodolan aspasta tuossa muutamia kk sit. Onnistuin brickkaamaan tämän laitteen firmispäivitystä tehdessä ja otin aspaan yhteyttä ja sain sieltä uuden piirin. Joten takuu ei ole voimassa.

Ja itseasiassa tämän olkkarin pienemmän Sodola kytkimen 4x10G RJ45 + 2x10G SFP+, jossa on noctua 40x40mm tuuletin vaihdettu vois olla kans kaupan, kun ostin Unifin reittittimen... niin oon tässä vaihtamassa näitä unifin vehkeisiin luultavasti. Jos jotakuta kiinnostaa niin YV:tä voi pistää. Saa kuvia myös.

Se on 32cm levee ilman räkin kiinnitysrautoja.

Mulla olis nyt yks tommonen Sodola ilman käyttöä. Tähän oon itte vaihtanu firmispiirin jonka sain Sodolan aspasta tuossa muutamia kk sit. Onnistuin brickkaamaan tämän laitteen firmispäivitystä tehdessä ja otin aspaan yhteyttä ja sain sieltä uuden piirin. Joten takuu ei ole voimassa.

Ja itseasiassa tämän olkkarin pienemmän Sodola kytkimen 4x10G RJ45 + 2x10G SFP+, jossa on noctua 40x40mm tuuletin vaihdettu vois olla kans kaupan, kun ostin Unifin reittittimen... niin oon tässä vaihtamassa näitä unifin vehkeisiin luultavasti. Jos jotakuta kiinnostaa niin YV:tä voi pistää. Saa kuvia myös.
Joo, tuollaista 10” räkkiä meinasin, eihän se siihen mene.

Ei tässä kiirettä ole, kaikki 10GbE vehkeet on kiinni nopeissa porteissa - laajennusvaraa ei vaan ole.

alissa oli 10G ethernet kortit 16€ kappale niin laitoin läjän niitä tulemaan, katotaan mitä saapuu
Screenshot_20260624_101240.png

Screenshot_20260624_101309.png
Screenshot_20260624_101258.png
Screenshot_20260624_101249.png

Tuollaiset tuli nyt, testattu kaikki toimii laakista ja verkko lähti toimimaan joka laitteeseen 10G linkillä. Luku ja kirjoitusnopeus on noin 900-1000 MB/s ubuntu koneisiin, unraid NAS kirjoitus vain 500-600 MB/s johtuen jostain unraid jutuista mutta luku sieltä oli kuitenkin myös täys kaista.

Multa löytyy hyllystä kyseisiä vermeitä jos on tarvetta, ei tarvii kiinasta asti tilata. Jokaista pari kpl: X540-T2, X520-DA2 ja yks X520-DA1 kortteja ja mahdollisesti sit vielä yks pari kk vanha aito intel X550-T2 kortti. 10G dac kaapeleita, 10G singlemode dublex LC SFP+ moduuleita, 10G RJ45 SFP+ moduuleita. Löytyy uusi FS.com intel combatible 10G RJ45 moduuli myös. Voin luopua jostain kun tein 25G päivityksen osaan lähiverkkoa kotona ja 10G vermeitä on liikaa hyllyssä lojumassa. Pari 10G kytkintäkin olis vapaana, Sodola, Mikrotik, TrendNet, pari pientä 2.5G kytkintäkin olis... Pistä YV:tä jos kiinnostaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
311 173
Jäsenet
83 996
Uusin jäsen
jope2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom