17-vuotiaat auton ratissa

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Henkilökortin ajokortin saaneissa on nyt viimeisen parin vuoden aikana ollut runsaasti jo 17-vuotiaana ajoluvan saaneita. Tänä aikana on tuntunut siltä että uutisissa on näkynyt suhteettoman paljon onnettomuuksia ja laittomuuksia liikenteessä jossa näitä alaikäisiä kuljettajia on ollut mukana. Pitääkö tämä paikkansa vai onko kyseessä vain väärä tunne?

Pitäisikö palata vanhaan ikärajaan / käytäntöön vai onko hyvä näin?

17-vuotiaiden kuljettajien ajokäyttäytyminen pöyristyttää – asiantuntija maalaa synkkää kuvaa talven liukkaista: ”Liikenteen seassa on paljon sellaisia...”

17-vuotiaiden kuljettajien ajokäyttäytyminen pöyristyttää – asiantuntija maalaa synkkää kuvaa talven liukkaista: ”Liikenteen seassa on paljon sellaisia...”
Ajokortin ikäpoikkeuslupiin vaaditaan tiukennuksia ja rajoitteita ja myös ajo-opetukseen muutoksia.

JAA
KOMMENTOI
Viikonloppuna monissa onnettomuuksissa osallisena oli 17-vuotiaan kuljettajan ajoneuvo, kuten Porin Laviassa.

Viikonloppuna monissa onnettomuuksissa osallisena oli 17-vuotiaan kuljettajan ajoneuvo, kuten Porin Laviassa.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA, VESA LAITINEN, ALEKSI TUOMOLA / LEHTIKUVA
Petri Seppä

6:39
LIIKENNETURVALLISUUDEN parissa työskentelevät ovat erittäin huolissaan ikäpoikkeusluvalla ajaville nuorille kuljettajille sattuneista onnettomuuksista.

Useissa viime aikojen liikenneonnettomuuksissa ja vakavissa liikenteen vaarantamisissa osapuolena on ollut 17-vuotias nuori kuljettaja, joka on saanut ajokorttinsa niin sanotun ikäpoikkeusluvan avulla.

Muun muassa Suomen autokoululiitto ilmaisee vakavan huolensa virkamiesten ja päättäjien välinpitämättömyydestä, kun nuorille kuljettajille on tapahtunut vakavia liikenneonnettomuuksia ”lähes päivittäin”.

Viikonloppuna Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin sorapintaisella tiellä mäenharjanteen kohdalla. Toisen auton 17-vuotiasta kuskia epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta.

Viikonloppuna Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin sorapintaisella tiellä mäenharjanteen kohdalla. Toisen auton 17-vuotiasta kuskia epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA
– Tehtyjen lakimuutosten myötä uusien kuljettajien kyky toimia liikenteessä turvallisesti ja vastuullisesti on alentunut merkittävästi. Suhtautuminen nopeusrajoituksiin ja muihin liikennesääntöihin on ollut useissa yhteyksissä täysin välinpitämätöntä, puheenjohtaja Jukka Kiviniemi toteaa Autokoululiiton tiedotteessa.

LIIKENNEONNETTOMUUDET ja rajut ylinopeudet eivät ole tulleet liikenneturvallisuusasiantuntijoille kuitenkaan yllätyksenä.

– Eivät ne tulleet. Liikenneturva suhtautui varauksellisesti jo lain valmisteluvaiheessa. Poikkeusluvan tarkoitus ei ole aivan toteutunut suunnitellusti, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen mietti.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mielestä åoikkeusluvan tarkoitus ei ole aivan toteutunut suunnitellusti.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mielestä åoikkeusluvan tarkoitus ei ole aivan toteutunut suunnitellusti.KUVA: ALEKSI TUOMOLA / LEHTIKUVA
– Tietyllä tavalla tämä oli liikenneturvallisuuden näkökulmasta ennakoitavissa. Muissa maissa on tehty ajokortin ennenaikaiseen saamiseen rajoitteita: ei saa esimerkiksi ajaa myöhään illalla tai yöllä tai kuljettaa muita ihmisiä kyydissä. Suomessa ei tällaisia rajoitteita tehty, Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry:n toiminnanjohtaja Sampsa Lindberg sanoo.

Liikenneturvallisuusjärjestöt olivat jo lainmuutosta edeltävällä lausuntokierroksella hyvin skeptisiä seurauksista.

– Harmi, että asiantuntijalausunnot eivät kovin paljon painaneet siinä poliittisessa tilanteessa. Järjestelmä vuotaa, kun poliisikin on esittänyt huolensa törkeiden rikkomusten osalta, Lindberg lisäsi.

LIIKENNETURVALLISUUDEN erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa, että ennen lakimuutosta nuorten tilanne liikenteessä oli monta vuotta todella hyvä.

– Nuorten kuolemat oli saatu puolitettua, ja Suomessa oli erittäin hyviä tutkimuksia, joita arvostettiin muualla Euroopassa. Sitten entinen liikenneministeri (Anne Berner) pyyhki kaikilla tutkimuksilla pöytää, Jokilampi harmitteli.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tekemässä ajokorttilakimuutoksen seurantatutkimusta, mutta se valmistuu vasta keväällä 2022, kun dataa ja tilastoja on riittävästi.

Liikenneturvallisuuden erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa, että ennen lakimuutosta nuorten tilanne liikenteessä oli ollut hyvä monta vuotta.

Liikenneturvallisuuden erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa, että ennen lakimuutosta nuorten tilanne liikenteessä oli ollut hyvä monta vuotta.KUVA: VESA LAITINEN
– Jos tämä olisi minun päätettävissäni, en odottaisi hetkeäkään! Tarvitaan nopeita korjausliikkeitä eikä odottelua, että lisää nuoria menehtyy. Jokainen nuoren kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus on täysin tarpeeton, Jokilampi sanoo.

JOKILAMPI muuttaisi heti ainakin opetuslupaopettajan vaatimuksia.

– Nyt opetuslupaopettajalle ei ole mitään koetta. Kyllä opettajan tiedot pitäisi testata teoriakokeella ensin. Ja samoin taustat, ettei huonoa ajoasennetta siirretä opetettavalle, Jokilampi vaatii.

Toisekseen Jokilampi vaatii, että ajo-opetettavalle pitäisi olla vähintään yksi tunti opetusta vaikeissa oloissa ja liukkaalla ajamista ajoharjoitteluradalla. Tällä hetkellä kaikki harjoitukset on mahdollista ajaa ajosimulaattorissa.

– Kaikki kunnia simulaattoreille, mutta äärikelien opettamiseen se ei ole kaikista paras. Simulaattorissa voi ajaa järkyttävällä vauhdilla, ja kun ”auto” lähtee käsistä, painetaan vain deleteä. Sellainen ei toimi elävässä elämässä, Jokilampi kuvaa.

Jokilampi pelkää pian koittavien liukkaiden kelien olevan vaarallisia harjoitteluvaiheessa vain simulaattoreissa ajaneille kuskeille. 17-vuotias kuski oli osallisena liikenneonnettomuudessa Keravalla helmikuussa.

Jokilampi pelkää pian koittavien liukkaiden kelien olevan vaarallisia harjoitteluvaiheessa vain simulaattoreissa ajaneille kuskeille. 17-vuotias kuski oli osallisena liikenneonnettomuudessa Keravalla helmikuussa.KUVA: LASSI RINNE
– Kuukauden päästä ovat tulossa ensimmäiset liukkaat. Liikenteen seassa on paljon sellaisia, jotka eivät ole koskaan ajaneet livenä liukkaalla. Ja sitten kun pitäisi pysähtyä suojatien eteen... Kamala tilanne! Jokilampi pelkää.

TRAFICOMIN TILASTOJEN mukaan 17-vuotiaille myönnettäviä ikäpoikkeuslupia on myönnetty lain voimaantulon – heinäkuun alun 2018 – jälkeen noin 23 000. Pelkästään tämän vuoden puolella noin 9 500 nuorta 17-vuotiasta on saanut ajokortin ikäpoikkeusluvan perusteella, ja hakemuksia on jonossa odottamassa käsittelyä 3 385.

Hakemuksista vain viisi prosenttia on hylätty, eli ikäpoikkeusluvan on saanut käytännössä jokainen, joka on osannut hakemuksen täyttää oikein.

– Jokainen hakemus käsitellään yksilöllisesti nuoren ja hänen huoltajansa kanssa ja selvitetään kulkemistarpeen syy, onko se opiskeluun, työharjoitteluun tai tavoitteelliseen harrastamiseen liittyvä, tiiminvetäjä Henna Antila Traficomista sanoo.

Nuori voi saada ajokortin ikäpoikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, jos koulu-, työharjoittelu-, työ- tai tavoitteelliseen säännölliseen harrastukseen kuljettava matka on riittävän pitkä tai aikaa vievä.

AJAMISTA ei kuitenkaan rajoiteta vain näihin matkoihin, vaan ikäpoikkeusluvan saatuaan autoa voi ajaa missä ja milloin vain. Onnettomuuksiin johtaneet tapaukset ovat sattuneet kaikki vapaa-ajan ajeluissa.

– Ajokortti on ihan tavallinen. Korttiin ei ole määritelty ehtoa tai rajoitusta, mihin ajoihin lupa oikeuttaa. On ainoastaan velvollisuus pitää mukana ikälupapäätöstä 18-vuotiaaksi saakka, Antila kertoo.

Traficomin tilastojen mukaan 17-vuotiaille myönnettäviä ikäpoikkeuslupia on myönnetty lain voimaantulon jälkeen noin 23000.

Traficomin tilastojen mukaan 17-vuotiaille myönnettäviä ikäpoikkeuslupia on myönnetty lain voimaantulon jälkeen noin 23000.KUVA: MESUT TURAN / LEHTIKUVA
Antila korostaa, että Traficom harkitsee vain kulkemistarvetta, ei hakijan soveltuvuutta ratin taakse.

– He käyvät samanlaisen kuljettajaopetuksen läpi kuin muutkin. Pelkällä ikäpoikkeusluvalla ei saa ajaa, vaan samanlainen opetus ja ajoharjoittelu sekä kuljettajantutkinto vaaditaan, Antila painottaa.

Autokoululiitto vaatii, että ikäpoikkeuslupien myöntämiseen tulee ottaa nykyistä huomattavasti tiukempi linja.

– Ratkaisujen tulee perustua perusteelliseen tarveharkintaan. Mikäli ikäpoikkeusluvan saanut nuori syyllistyy myöhemmin törkeään liikenteen vaarantamiseen, ajo-oikeus tulee ottaa häneltä välittömästi pois. Nuori voi tuolloin saada ajokortin takaisin vasta 18-vuotiaana suoritettuaan ajotutkinnon uudelleen, puheenjohtaja Kiviniemi vaati.

Ulosajo Vehmaalla, nokkakolari Laviassa, auto puuhun Turussa, moottoritiellä 218 km/h Torniossa – 17-vuotiailla kuskeilla synkkä viikonloppu

Ulosajo Vehmaalla, nokkakolari Laviassa, auto puuhun Turussa, moottoritiellä 218 km/h Torniossa – 17-vuotiailla kuskeilla synkkä viikonloppu
Poliisi arvioi, että 17-vuotiaiden kuljettajien osuus törkeissä ylinopeuksissa on lisääntynyt.

JAA
Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin soratiellä mäenharjanteen kohdalla.

Porin Laviassa kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin soratiellä mäenharjanteen kohdalla.KUVA: ELINA VALKONEN / SATAKUNNAN KANSA
Petri Turunen

13.9. 15:06 | Päivitetty 13.9. 16:18
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tapahtui viikonloppuna kolme vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa osallisina olivat 17-vuotiaat kuljettajat. Meri-Lapissa puolestaan mitattiin nuorten kuljettajien kovia ylinopeuksia.

Vehmaan onnettomuus ulosajo
Yksi onnettomuuksista tapahtui varhain lauantaiaamuna Vehmaalla. Yksin liikkeellä ollut 17-vuotias loukkaantui vakavasti rajussa ulosajossa.

Onnettomuudesta tuli hälytys aamuseitsemän jälkeen. Kahdeksan tienoilla pelastuslaitokselta kerrottiin, että loukkaantunut oli saatu irrotettua autosta. Hän oli tajuissaan pelastuslaitoksen ollessa paikalla.

Nopeusrajoitus oli onnettomuuspaikalla 80 kilometriä tunnissa. Auto törmäsi suistumisen jälkeen puihin. Kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.


Lavian onnettomuus nokkakolari
Toinen onnettomuuksista tapahtui varhain aamuyöstä Mannisentiellä Porin Laviassa, kun kaksi henkilöautoa joutui nokkakolariin sorapintaisella tiellä mäenharjanteen kohdalla. Poliisin mukaan kaikkiaan yhdeksän 16–18-vuotiasta toimitettiin sairaalaan, kaksi vakavasti loukkaantuneina.

Toisen auton 17-vuotiasta kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. Komisarion mukaan perusteena on epäilty ylinopeus.

Kuljettaja itse ei loukkaantunut vakavasti.

Ruissalossa kolmas onnettomuus
Kolmas viikonlopun 17-vuotiaan kuljettajan henkilövahinkoihin johtanut onnettomuus sattui Turun Ruissalossa. Auto ajautui ulos tieltä ja osui puuhun. Kaksi henkilöä joutui sairaalaan. He saivat lievät vammat. Kuljettajaa epäillään huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta.

Lounais-Suomen poliisi kertoi tapauksista myös Twitter-tilillään


Tapauksiin epäillään liittyneen lisäksi kova ylinopeus.

Torniossa rajuja ylinopeuksia
Torniossa mitattiin puolestaan viikonloppuna rajuja ylinopeuksia.

Neljä kuljettajaa määrättiin ylinopeuden takia väliaikaiseen ajokieltoon. Heistä kolme syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja yksi vakavaan piittaamattomuuteen liikenteessä.

Lapin poliisilaitoksen mukaan osa ajokieltoon määrätyistä oli nuoria kuljettajia, joilla on ollut ajokortti vasta vähän aikaa – yhdellä heistä vasta kuukauden.

Nuorin ajokieltoon määrätty oli poikkeusluvalla ajo-oikeuden saanut 17-vuotias. Rajuin mitattu nopeus oli 218 kilometriä tunnissa moottoritiellä, jossa nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa.

Ilmiö Lapissa
Kaksi vuotta sitten toteutettu ajokorttiuudistus lievensi 17-vuotiaille poikkeusluvalla myönnettävien ajokorttien perusteita. IS kysyi poliisilta ja asiantuntijoilta, miten poikkeuksellinen tilanne on ja sitä myönnetäänkö 17-vuotiaille ajokortti liian helposti.

– Lapissa on koettu ilmiönä se, että poikkeusluvan saaneita 17-vuotiaita kuljettajia on ollut ylinopeutta ajaneiden joukossa ja myös ulosajoon johtaneissa onnettomuuksissa. Tuo mitattu 218 kilometriä tunnissa on erittäin kova nopeus kokemattomalle kuljettajalle. Autoa ajoi 17-vuotias nuori Lapista ja hänen kyydissään oli kaksi henkilöä. Se on ylipäätään harvinainen mittaustulos, rikoskomisario Kirsi Huhtamäki Lapin poliisilaitokselta kertoo.

Vakavilta 17-vuotiaiden kuljettajien onnettomuuksilta on hänen mukaansa vältytty.

Lounais-Suomen poliisilaitos on samoilla linjoilla.

– Meidän havaintomme kesän ajalta on se, että 17-vuotiaiden osuus törkeissä ylinopeuksissa on lisääntynyt, komisario Marko Luotonen Lounais-Suomen poliisilaitokselta kertoo.

Viikonlopun tilastoja kommentoi myös Twitterissä myös apulaispoliisipäällikkö Maria Hoikkala.

– Synkkääkin synkempi viikonloppu onnettomuuksien osalta, Hoikkala twiittasi.


Liikenneturvan Juha Valtonen: Eivät yllätä
– Suhtauduimme uudistukseen varauksin jo sen valmisteluvaiheessa. Siinä mielessä viikonlopun onnettomuusuutiset eivät tulleet yllätyksenä, tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta kertoo Ilta-Sanomille.

Valtosen mukaan korona-aika tuo ylimääräisen tekijän nuorten käyttäytymiseen liikenteessä.

– Kun tapaamisten mahdollisuudet vähenevät, kokoonnutaan liikenteessä. Suurin osa 17-vuotiaista toimii aikuismaisesti liikenteessä, mutta 17-vuotiaat ovat kokemattomia ja heihin kohdistuu sosiaalisia paineita liikenteessä, mikä näkyy impulsiivisena käyttäytymisenä liikenteessä, hän arvioi.

Hän arvelee, että uudistuksessa painoi paljon se, että haluttiin luoda nuorille itsenäisen liikkumisen mahdollisuuksia.

– 17-vuotiaiden ajokortin saamisen helpottamista tuskin vedetään takaisin, mutta täytyy keksiä keinoja ongelmien korjaamiseksi, Valtonen arvioi.

Traficom selvitti: Ei vaikutusta nuorten pärjäämiseen
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin oman alustavan selvityksen mukaan muuttunut ajokorttilaki ei näytä vaikuttaneen merkittävästi nuorten kuljettajien pärjäämiseen liikenteessä

Uudistuksen voimaantulon jälkeen 17-vuotiaana ajokortin saaneista 2,3 prosenttia oli saanut ajokieltoa viime talveen mennessä. Vuotta vanhempana kortin hankkineilla luku oli 7,1 prosenttia ja 19-vuotiaiden joukossakin 5,3.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tämän vuoden touko–elokuussa 17-vuotiaiden osuus kaikista epäillyistä oli noin 8 prosenttia, vaikka heitä on ajo-oikeuden haltijoista oletettavasti vain noin 0,3 prosenttia.
(Lainaus: Denis Palsternakka, puhe törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista.)

Toisaalta, jos otamme verrokiksi muut rikokset joissa jättimäisen prosentin tekee murto-osa kansanryhmästä, niin päättäjien mielestä ei varmasti ole aihetta toimenpiteisiin... :facepalm:

Itse asun paikassa jossa liikkuu huomattavan paljon 15-16 vuotiaita (vieressä on yksi, ja kilometrin päässä toinen, koulu), ja noita kevarillakin liikkuvia 16-vuotiaita kun katsoo, niin ei ikäpäivänäkään tulisi mieleen että he ovat valmiita auton ratin taakse 17-vuotiaina. Kaksinkertainen ylinopeus 40-alueella on sääntö, ei poikkeus. Sokkona mutkaan välittämättä tuleeko sieltä joku vastaan on ihan perus-ajotyyli. Keula pystyssä ~60km/h 30-alueella - no tottakai!
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
499
Itselläni ei ole muksuja eikä lähipiirissä ole 17-18v mutta väittääkö joku ihan tosissaan että 12kk ero jotenkin muuttaa noiden toheloiden käytöstä?
Tuntuu että media on ottanut nuo hampaisiinsa...

Eipä tuohon 17v tai 18v rajojen kokeiluun ole mahdollista vaikuttaa mitenkään. Samanlailla ne 18v kokeilevat auton ja omia rajoja, valitettavasti.
Voihan sitä ikärajaa nostaa vaikka 20v mutta siinä kärsivät ne 97% muut samanikäiset jotka ajaa kunnolla.

Autokoulua vaan takaisin sinne mitä se oli, ei se noin kymmenen tuntia ajo-opetusta riitä kaikille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
Itselläni ei ole muksuja eikä lähipiirissä ole 17-18v mutta väittääkö joku ihan tosissaan että 12kk ero jotenkin muuttaa noiden toheloiden käytöstä?
Muuttaa huomattavan paljon. Asiasta on tutkimustietoa vaikka kuinka. Mutulla voisi olettaa jotain muuta tietenkin mutta jos perehdyt aiheeseen niin saatat yllättyä.
Autokoulua vaan takaisin sinne mitä se oli, ei se noin kymmenen tuntia ajo-opetusta riitä kaikille.
Ei riitä suurimmalle osalle. Ja ne joille sattuu riittämään niin nekin jää paljon huonommiksi kuskeiksi kuin olisivat olleet järkevällä opetusmäärällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Itselläni ei ole muksuja eikä lähipiirissä ole 17-18v mutta väittääkö joku ihan tosissaan että 12kk ero jotenkin muuttaa noiden toheloiden käytöstä?
Tuntuu että media on ottanut nuo hampaisiinsa...
Nuorten aivot kehittyvät sinne 25 ikävuoteen saakka. Jotkut aivotutkija pitävät tuota 18-vuotta rajana. Mitä alemmas sitä rajaa lasketaan, sitä todennäköisempää on että ne vielä "toheloiässä" olevat pääsevät auton rattiin. Tuossa alle 17-18 vuoden iässä päätöksenteko, seuraamusten miettiminen, ym. jäävät helposti taka-alalle ja "mustavalkoajattelu" on vielä se päälimmäinen päättelymenetelmä. Eli joko ajetaan täysillä tai ei ollenkaan, ihan sama ollaanko esim. humalassa vai ei.

18 vuottahan on ollut suomessa täysi-ikäisen raja vasta sieltä 70-luvulta. Vasta 50-luvulla vai oliko jopa 60-luvulla laskettiin täysi-ikäisyyden rajaa 20 vuoteen (julmasti ajatellen se sukupolvi joka suomen aikoinaan pelasti oli lain silmissä "lapsisotilaita" :D ).
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Suurin osa ajaa ihan nätisti.

Yhtä lailla niitä 50v Penttejä on jotka kokeilee paljonko mersu kulkee ja papparaiset ajaa moottoritietä väärään suuntaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Jos nyt ei käsitellä ihan pelkästään kuolemia ja tilastoihin päätyneitä numeroita niin tuon ikäluokan ajokulttuuri on muutenkin niin tajuttoman perseestä, että harva osaa olla olematta häiriöksi. On lähinnä muiden tienkäyttäjien ansiota, etteivät tilastot ole vielä rumempia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Onko nyt pientä liioittelua matkassa jos kourallinen on aiheuttanut onnettomuuksia/törttöillyt viime päivinä ja ajokortin alaikäisenä on saanut tänä vuonna liki 10000 henkilöä?
Tuolla ylempänä oli joku todennut että:

"Tämän vuoden touko–elokuussa 17-vuotiaiden osuus kaikista epäillyistä oli noin 8 prosenttia, vaikka heitä on ajo-oikeuden haltijoista oletettavasti vain noin 0,3 prosenttia."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Omasta lähipiiristä muutama esimerkki:

Kaverin pojat ajoivat kortin 18v, eri-ikäisiä toki siis... kumpikaan ei ole saanut kertaakaan sakkoja tai kolaroineet, autot ovat vakioita eikä kumpikaan kaahaa tai hölmöile.

Toisen kaverin pojat taas, no sai kortin 18v. Toistaiseksi kortti on ihme ja kyllä pysynyt eikä vielä joutunut kolariin. Auto on viritelty ja takarenkaat kulustavaraa. Tyyli oli ja on ihan sama kun mopolla tai piikillä eli täysillä vaan.
Toinen veljes on hakemassa korttia nyt kun täyttää 17v, asiaankuuluva teiniautokin on hankittu jo. Tyyli liikenteessä sama kun yllämainitulla. Mopolla siis kurvailee vielä.

Kolmas kaveri, tyttö ja poika, jälkimmäinen täytti just 18. Kummallakaan ei edes mielenkiintoa ajaa korttia, tytöllä sentää mopokortti.

Joten ei voi yleistää.

Sitten tapaus 80 lätkä joka haudattiin milloin nyt olikaan. Eipä estä kaahailua. Autokoulujen opettajat ja muut kokeilivat pitää lätkää ikkunalla ja joutuivat itse opetetuksi muiden toimesta tiellä, eli suoraa kiusaamista, ohittelua, torven soittoa you name it.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Tuolla ylempänä oli joku todennut että:

"Tämän vuoden touko–elokuussa 17-vuotiaiden osuus kaikista epäillyistä oli noin 8 prosenttia, vaikka heitä on ajo-oikeuden haltijoista oletettavasti vain noin 0,3 prosenttia."
Mikäs oli osuus 18v kortin saaneilla? Jotenkin epäilen, että tässä on tuo ongelma siirtynyt vain vuodella aikaisemmaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Kattoo tota penskojen mopoilua tuolla niin eihän niille autoa voi antaa. Omassa autossa on kuitenkin suht turvassa kun se jonne läsähtää siihen konepeltiin tai sivuoveen/peräluukkuun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Mikäs oli osuus 18v kortin saaneilla? Jotenkin epäilen, että tässä on tuo ongelma siirtynyt vain vuodella aikaisemmaksi.
1600183509926.png

Kun trendi on tuota luokkaa niin ei tarvitse olla kummoinen ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että nuorempaan suuntaan EI kannata siirtää ekstrapolaatiota käytäntöön. Tämäkin data oli olemassa ennen lakimuutosta, mut ei ku huhheijaa perseet silmille ja nimiä paperiin ilman mitään vastuunkantokykyä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
Autokouluissa järjestetään nykyään myös ajokieltokoulutusta. Eli poliisi määrää pahiten tötöilleet kuskit, joilla on tuore kortti takaisin autokouluun. Kurssit on täynnä 17v porukkaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Meillä kotona harkinnassa mopo-junnulle kevari ensi keväänä, opetuslupa itselle ja autokortti sitä seuraavana. Urheiluharrastuksen myötä saisi anottua. Tarvitsee kyllä tarkkaan fundeerata ja katsoa miten kevarilla ajot sujuu.
Ekaksi autoksi suunnitteilla olisi kardaani-volvo :cool:.

Itse en uskalla autoon hypätä viereen opettamaan ellei ole kokemusta liikenteestä kevarilla hankittuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046

Kun trendi on tuota luokkaa niin ei tarvitse olla kummoinen ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että nuorempaan suuntaan EI kannata siirtää ekstrapolaatiota käytäntöön. Tämäkin data oli olemassa ennen lakimuutosta, mut ei ku huhheijaa perseet silmille ja nimiä paperiin ilman mitään vastuunkantokykyä.
Löytyyköhän tilastoa missä olisi ensimmäistä vuottaan ajavien osuus onnettomuuksiin? Onko esimerkiksi myöhemmin ajokorttinsa ajaneilla isompi riski joutua onnettomuuksiin verrattuna saman ikäiseen henkilöön joka on jo ajanut vuosia.

Varmaan oman mausteensa joskin vähäisen aiheuttaa kalusto. 17-18 v rahaa yleensä minimit ja yli 20 v voi olla jo varaa tuoreempaan laitteeseen. Vaikkakin nykyään taitaa noissa tonnin pommeissakin olla jo ABS, luistonesto ja ajonvakautus.

itse olen edelleen hämmästynyt miten selvisin hengissä nuo 15-20 ikävuodet.

Edit: katoin vielä tuosta Minnesotan (saman tyyppinen ilmasto ja saman verran väkeä kuin Suomessa) tilastoja:

Ei siellä näy piikkiä alle 18 v kuskien kohdalla mikäli oikein tulkitsen. Tietty heillä ihan fiksuja sääntöjä aloitteleville kuskeille mm. kyyditettävien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Ei siellä näy piikkiä alle 18 v kuskien kohdalla mikäli oikein tulkitsen. Tietty heillä ihan fiksuja sääntöjä aloitteleville kuskeille mm. kyyditettävien suhteen.
Aina kun tulee mieleen tämä "muttakun jenkeissäkin on ajettu aina 16 vuotiaasta lähtien ilman ongelmia", niin unohtuu sellaiset pikkujutskat kuten:
- "reckless driving" saattaa johtaa ihan oikeaan vankilatuomioon - esim. New Yorkissa saattaa pahimmillaan saada 180 päivää kakkua
- alkoholin alaisena ajaminen saattaa johtaa ihan oikeaan linnatuomioon, ekasta kerrasta saattaa tulla 5 päivää, jälkimmäisistä enemmän, esim. 30 päivää toistuvista
- monessa osavaltiossa alle 21v alkoholiraja veressa on nolla (toki myös alkoholi on kielletty alle 21v)
- vakuutus laittaa lain rikkojan helposti maksumieheksi ja esim. toisen loukkaantuessa korvaussummat saattavat nousta melko korkeiksi - jo pelkästään älyttömien sairaalakulujen takia. Lisäksi "jenkkityyliset" korvausoikeudenkäynnit voivat taata että se kämppä lähtee alta kun maksat alaraajahalvaantuneelle millin

Verrokkina, suomessa jos 17v ajaa kännissä, törkeästi vaarantaa liikennettä ja tappaa tai teloon jonkun pyörätuoliin loppuiäksi niin tuomio on mitä?

Ei. Yhtään. Mitään. Puolen vuoden päästä (tai viim 18v) kortti takaisin ja "kovaa ajoa, olkaa hyvä - yrittäkää olla tappamatta lisää ihmisiä jos viitsitte, jookos?".

Kortti lähtee, päiväsakoille mennään (koulua käyvällä nuorella ihmisellä muutamia satasia, kuten allekirjoittaneen yli ajaneella tyttösellä pari vuotta sitten) ja se oli suunnilleen siinä. Jos oikein tahallasi teet, niin saatat saada jotain yhteiskuntapalvelua.

Eli ei kannata verrata "jenkit vs suomi" koska siellä on Aikuisten Oikeasti kunnon rangaistukset liikenteessä törttöilemiselle ja ihmiset tietävät tämän (siksi myös "hit & run" on yleistä).
Suomessa tyypillisen "kännikuski tappoi kolme kaveria autossaan" -tapauksen johdosta joku siviilioikeus takaa että kaveri maksaa loppuikänsä korvauksia perheille kun on päässyt linnasta. Suomessa voi lähteä nauraen kotiin käräjäoikeudesta ja mennä juomaan kaljaa.

Täällähän on joskus puoli-leikillisesti sanottu "jos haluat tappaa jonkun niin juo pullo kossua ja aja autolla yli" - tuo ei oikeasti ole vitsi (jos sen tekee ns. randomisti eikä murhana tiettyä kohdetta suunnitellen)...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Aina kun tulee mieleen tämä "muttakun jenkeissäkin on ajettu aina 16 vuotiaasta lähtien ilman ongelmia", niin unohtuu sellaiset pikkujutskat kuten:
- "reckless driving" saattaa johtaa ihan oikeaan vankilatuomioon - esim. New Yorkissa saattaa pahimmillaan saada 180 päivää kakkua
- alkoholin alaisena ajaminen saattaa johtaa ihan oikeaan linnatuomioon, ekasta kerrasta saattaa tulla 5 päivää, jälkimmäisistä enemmän, esim. 30 päivää toistuvista
- monessa osavaltiossa alle 21v alkoholiraja veressa on nolla (toki myös alkoholi on kielletty alle 21v)
- vakuutus laittaa lain rikkojan helposti maksumieheksi ja esim. toisen loukkaantuessa korvaussummat saattavat nousta melko korkeiksi - jo pelkästään älyttömien sairaalakulujen takia. Lisäksi "jenkkityyliset" korvausoikeudenkäynnit voivat taata että se kämppä lähtee alta kun maksat alaraajahalvaantuneelle millin

Verrokkina, suomessa jos 17v ajaa kännissä, törkeästi vaarantaa liikennettä ja tappaa tai teloon jonkun pyörätuoliin loppuiäksi niin tuomio on mitä?

Ei. Yhtään. Mitään. Puolen vuoden päästä (tai viim 18v) kortti takaisin ja "kovaa ajoa, olkaa hyvä - yrittäkää olla tappamatta lisää ihmisiä jos viitsitte, jookos?".

Kortti lähtee, päiväsakoille mennään (koulua käyvällä nuorella ihmisellä muutamia satasia, kuten allekirjoittaneen yli ajaneella tyttösellä pari vuotta sitten) ja se oli suunnilleen siinä. Jos oikein tahallasi teet, niin saatat saada jotain yhteiskuntapalvelua.

Eli ei kannata verrata "jenkit vs suomi" koska siellä on Aikuisten Oikeasti kunnon rangaistukset liikenteessä törttöilemiselle ja ihmiset tietävät tämän (siksi myös "hit & run" on yleistä).
Suomessa tyypillisen "kännikuski tappoi kolme kaveria autossaan" -tapauksen johdosta joku siviilioikeus takaa että kaveri maksaa loppuikänsä korvauksia perheille kun on päässyt linnasta. Suomessa voi lähteä nauraen kotiin käräjäoikeudesta ja mennä juomaan kaljaa.

Täällähän on joskus puoli-leikillisesti sanottu "jos haluat tappaa jonkun niin juo pullo kossua ja aja autolla yli" - tuo ei oikeasti ole vitsi (jos sen tekee ns. randomisti eikä murhana tiettyä kohdetta suunnitellen)...
Tuo varmasti vaikuttaa asiaan mutta eikös se sitten ole about sama kaiken ikäisille ja madaltaa kaiken tötöilyn määrää liikenteessä? Tai vaikuttaako juuri tuo merkittävästi siihen että 16-17 v ei aiheuta enempää onnettomuuksia kuin 18 v.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Tällä hetkellä pitäisi kai jo olla helppo vertailla tilastoja sen suhteen miten paljon ongelmia on ollut 17-vuotiaana kortin saaneilla verrattuna vanhempina sen saaneisiin? Sattuuko kellään olemaan etsittynä tai muuten saatavana tällaisia tilastoja?
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
On se jännä, miten paljon kehittyneempää porukkaa mm. jenkkilässä asuu, kun kykenevät autoilemaan sivistyneesti jo 16 vuotiaana.

Aivan hyvin voisi se raja täälläkin olla 16v. Lisänä voisi olla vaatimus nopeusrajoittimesta tai kielto, että autossa ei saa olla muita alle 18v kyyditettäviä, ellei huoltaja ole autossa. Kaverithan ne pahimpia kiihottajia perseilyyn on ja on pakko näyttää, vaikkei taidot riittäisikään.
 
Liittynyt
26.07.2018
Viestejä
124
- alkoholin alaisena ajaminen saattaa johtaa ihan oikeaan linnatuomioon, ekasta kerrasta saattaa tulla 5 päivää, jälkimmäisistä enemmän, esim. 30 päivää toistuvista
Siitä on aikaa kun olen viimeksi USA:ssa pidempään autoillut, mutta oma käsitys on aika paljon erilainen. Ymmärtääkseni yleisin promilleraja on 0,8. Lisäksi useissa osavaltioissa poliisi ei saa järjestää puhallusratsioita, eikä ilman syytä pysäyttää autoilijoita. Mistä seuraa se, että ainakin omien kokemuksieni perusteella siellä ajetaan kännissä huomattavasti enemmän kuin täällä.

Jos jättää isoimmat kaupungit kuten NYC etc pois, niin USA:n liikenneinfra perustuu henkilöautoihin. Baareihin ja kotibileisiin mennään autolla, ja autolla lähdetään myös pois.


Varsinaisesta otsikon aiheesta olen toistaiseksi sitä mieltä, että suurin osa niistä jotka 17 vuotiaana autolla törttöilevät, laskevat 18-vuotiaina mokailevien tilastoa. Eli maksavat oppirahat vähän aikaisemmin kun ennen. Tarvitaan piedempi aikajakso ja enemmän tutkimusta ennenkuin voi vetää varmempia johtopäätöksiä.

Hurjat otsikot ja yksittäiset onnettomuussumat voivat luoda mielikuvia, mutta eivät ne aina todellisuutta vastaa. Ainahan kaikissa kyselyissä ihmiset vastaavat, että piittamattomuus yms. liikenteessä ovat lisääntyneet, mutta silti kokonaisuutena tilastoissa nähdään, että liikenne muuttuu koko ajan turvalisemmaksi.
 

Janttura

Tukijäsen
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
88
Eiköhän nuo jouda odotella siihen 18 ikävuoteen asti niinkuin ennenkin ja tiukennuksia kanssa
-1+1 joukossa tyhmyys tiivistyy
-ajot vain 06-22
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Siitä on aikaa kun olen viimeksi USA:ssa pidempään autoillut, mutta oma käsitys on aika paljon erilainen. Ymmärtääkseni yleisin promilleraja on 0,8. Lisäksi useissa osavaltioissa poliisi ei saa järjestää puhallusratsioita, eikä ilman syytä pysäyttää autoilijoita. Mistä seuraa se, että ainakin omien kokemuksieni perusteella siellä ajetaan kännissä huomattavasti enemmän kuin täällä.
Tässä tulee varmaan tuo jenkkien osavaltio -rakenne vastaan; käsittääkseni pelkästään esim. puhalluksesta kieltäytyminen riittää 12kk kortin hyllyttämiseen. Se miten tuota kieltäytymistä poliisi käsittelee, vaihtelee. Samoin kuin esim. miten pitkäksi aikaa kortti lähtee - jossain osavaltiossa taisi 3. kerrasta lähteä 3kk ajaksi, toisessa otetaan ajolupa pois.

Mutta, varsinkin osavaltiosta riippuen, siellä on tosiaan esim. tuota "töistä 'parille' ja autolla kotiin" -perinnettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Liikenne ei ole peli. Lisäelämiä ei ole, kuolema on lopullinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647

Oikein 420 eur hulppeat sako (jotka vanhemmat varmaan maksaa niin kuin autonkin), kyllä nyt varmasti oppii ajamaan ihmisiksi... :facepalm:
Tuosta puuttuu se koska ja miten saa kortin takaisin, voi olla pitkäkin aika. Ehtiihän siinä miettiä että kannattiko.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
645
Tartteis tehdä leikkipuistoja nuorille autoilijoille, joissa voivat revitellä koslillaan. Itsekin leikin tuoreella kortilla aika paljon enemmän, kuin nykyään, kun on kokemusta karttunut. Mielummin siis näkisin julkisia alueita, joissa voi rässiä menemään ns. omalla vastuulla kaverien kiljuessa takapenkillä, kuin todistaa päätöntä kohellusta tieliikenteessä.
Mopoiässä mentiin ajamaan paskarinkiä hiekkakuopille, autoille ei oikein ole vastaavia paikkoja olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Tartteis tehdä leikkipuistoja nuorille autoilijoille, joissa voivat revitellä koslillaan. Itsekin leikin tuoreella kortilla aika paljon enemmän, kuin nykyään, kun on kokemusta karttunut. Mielummin siis näkisin julkisia alueita, joissa voi rässiä menemään ns. omalla vastuulla kaverien kiljuessa takapenkillä, kuin todistaa päätöntä kohellusta tieliikenteessä.
Mopoiässä mentiin ajamaan paskarinkiä hiekkakuopille, autoille ei oikein ole vastaavia paikkoja olemassa.
Täälläpäin noita moottoriurheilukeskuksia löytyy markettien/liikkeiden parkkipaikoilta iltaisin.
 

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
213
Pitäisi mielestäni saada tilastoja noiden 17-vuotiaiden osuudesta liikennerikkomuksiin, suhteutettuna liikennerikkomusten kokonaismäärään muiden ikäluokkien osalta. Eli siis ihan faktapohjaista tietoa asiasta, ennen hutkimista. Uskoisin tietoa löytyvän tässä ajan saatossa ja päätösten tulevan muodostumaan sen tiedon, sekä toimittajien luodun "poliittisen" paineen kompromissina.

Mun mielestä on ihan hyvä juttu, että 17-vuotiaat saa jo helposti ajokortin, kuin myös on hyvä juttu ettei 15-vuotiaat enää vain hyppää mopon selkään ja aja, ilman korttia. Toivottavasti kummastakaan noista ei tule muodostumaan jonkun yksittäisen henkilön mielipideasioita, vaan pysytään tuossa ylemmässä käytännössä näiden asioiden pohtimiseen :comp:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Sanktioiden pitäisi olla kovempia. Esim oikeasti tuntuva sakko ja kortti vähintään 5 vuodeksi hyllylle ja auto valtiolle. Ei ainakaan sama jantteri tötöilisi uudestaan (tai no eihän sitä kortilla ajeta, monet ajaa tietysti ilman korttia aina vaan, mutta kortitta ajosta voisi sitten pistää pari vuotta linnaa.) Voisi olla pelote vaikutus ihan kohtuullinen kun saisi töryyöilemällä pilattua aika hyvin elämänsä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 923
Sanktioiden pitäisi olla kovempia. Esim oikeasti tuntuva sakko ja kortti vähintään 5 vuodeksi hyllylle ja auto valtiolle. Ei ainakaan sama jantteri tötöilisi uudestaan (tai no eihän sitä kortilla ajeta, monet ajaa tietysti ilman korttia aina vaan, mutta kortitta ajosta voisi sitten pistää pari vuotta linnaa.) Voisi olla pelote vaikutus ihan kohtuullinen kun saisi töryyöilemällä pilattua aika hyvin elämänsä.
Oikea epäkohta on valvonnan vähyys, ei rangaistusten pienuus.
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Sanktioiden pitäisi olla kovempia. Esim oikeasti tuntuva sakko ja kortti vähintään 5 vuodeksi hyllylle ja auto valtiolle. Ei ainakaan sama jantteri tötöilisi uudestaan (tai no eihän sitä kortilla ajeta, monet ajaa tietysti ilman korttia aina vaan, mutta kortitta ajosta voisi sitten pistää pari vuotta linnaa.) Voisi olla pelote vaikutus ihan kohtuullinen kun saisi töryyöilemällä pilattua aika hyvin elämänsä.
Ja moisen teon seurauksena nuori syrjäytyy ja on yhteiskunnan elätettävänä lopun ikäänsä.

Nuorten liikenneperseilyn vähentämiseen on keinot olemassa, mutta jostain syystä ei haluta ottaa käyttöön.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Onhan toi hauskaa kun saadaan poikkeusluvalla kortti "opiskeluun tai töihin", niin kiitoksena perseillään oikein kunnolla sitten. Pitäis olla sääntö että sillä poikkeusluvalla ei sitten ajella pillurallia kaupungilla yhdeltä yöllä vaan oikeesti ajellaan sinne "opiskeluun tai töihin".

Toki Suomessahan ei millään voida pistää perseilijöitä kuriin, niin sitten kaikki kärsii.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 923
On nuo syyt aivan asiallisia, auttavat pitämään koko maan asuttuna.
Ajokortin voi Traficomin myöntämällä poikkeusluvalla saada jo 17-vuotiaana, jos siihen on erityisiä syitä. Luvan myöntäminen perustuu Traficomin kokonaisharkintaan alla olevien edellytysten mukaisesti.

Erityisiä syitä ovat esimerkiksi työhön, työharjoitteluun, kouluun tai säännölliseen ja tavoitteelliseen harrastukseen pääsemistä hankaloittavat pitkät etäisyydet tai puuttuvat joukkoliikenneyhteydet, jotka ylittävät kohtuulliseksi määritellyn matkan tai matka-ajan rajat:

  • vähintään tunnin kestävät yhdensuuntaiset matkat joukkoliikenteellä; tai
  • vähintään viiden kilometrin yhdensuuntaiset kävelymatkat, kun joukkoliikennettä ei ole käytettävissä; tai
  • harvoin kulkevista joukkoliikenneyhteyksistä johtuvat vähintään 1h 30min kestävät yhdensuuntaiset matkat
Matkan kesto/pituus on reittioppaan, karttapalvelun tai muun vastaavan yleisesti käytössä olevan palvelun oletusasetusten mukainen yhdensuuntainen reitti ovelta ovelle. Jos matka-aikasi joukkoliikenteellä kestää alle 1 h, mutta joukkoliikenneyhteydet kulkevat vain harvoin, matkaan voidaan laskea mukaan joukkoliikenteen vuorojen odotusaika (esim. koulun päättymisen ja ensimmäisen mahdollisen vuoron lähtöajan välinen aika). Kohtuullisena matka-aikana pidetään tällöin alle 1h 30 min kestävää matkaa per suunta. Lupa myönnetään arvioiden ensisijaisesti nuoren omaa kulkemis- tai ajokorttitarvetta. Lisäksi arvioinnissa voidaan ottaa huomioon säännölliset kulkemistarpeet, jotka aiheutuvat:

  • ennalta arvaamattomasta muutoksesta perhetilanteessa viimeisen vuoden aikana (esim. vanhemman tai muun ajokortillisen perheenjäsenen sairastuminen tai kuolema); tai
  • samassa kotitaloudessa asuvan perheen toimentulon turvaamisesta ja välttämättömien asioiden hoitamisesta.

Perseilijöitä on paljon, mutta kuinka paljon prosentteina? Vaikuttaisi että suhteessa 18-vuotiaat kuskit syyllistyvät reilusti enemmän rikkeisiin, eli nuo kortin alaikäisenä saaneet ovatkin järkevämpiä ikäluokkaansa nähden.
Traficom selvitti viime syksynä, miten paljon 17-vuotiaat kuskit ovat joutuneet onnettomuuksiin esimerkiksi 18-vuotiaisiin verrattuna. Tuolloin 17-vuotiaista ajokortin saaneista 2,3 prosenttia oli syyllistynyt ajokieltorikokseen. Ajokieltorikoksia ovat esimerkiksi törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, rattijuopumus tai toistuva liikenneturvallisuuden vaarantaminen. 18-vuotiassa tuo osuus oli jopa kolme kertaa suurempi, 7,1 prosenttia.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Miksi koko maan pitää olla asuttu? Jos ei ole järkeä asua 100 henkilön paikkakunnalla, niin sitten ei vaan ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Miksi koko maan pitää olla asuttu? Jos ei ole järkeä asua 100 henkilön paikkakunnalla, niin sitten ei vaan ole.
Niin.. voisihan sitä tehdä sellaisen helvetin ison kuution missä kaikki asuvat? Ois varmaan tehokasta. Vois unohtaa autoilun kokonaan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 923
Miksi koko maan pitää olla asuttu? Jos ei ole järkeä asua 100 henkilön paikkakunnalla, niin sitten ei vaan ole.
Siihen en ota kantaa itse, mutta selvän kansanedustajien enemmistön mukaan tavoite on realistinen. Se voi olla ilmastotavoitteen kanssa tosin ristiriidassa.

Kaikkea ei kannata tehdä tavoitteen eteen, mutta kortin anto vuotta nuorempana on pieni toimenpide. Se saattaa vaikuttaa kunnan ikärakenteeseenkin, muuten hajaseudut jäävät vielä enemmän eläkeläisten paikoiksi. Olisi mielenkiintoista nähdä kartalta kuinka paljon ajolupia myönnetään missäkin kunnassa.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Niin.. voisihan sitä tehdä sellaisen helvetin ison kuution missä kaikki asuvat? Ois varmaan tehokasta. Vois unohtaa autoilun kokonaan.
Niin no, tässähän ollaan kovaa vauhtia päästöjä vähentämässä. Siitä vaan ostelemaan sähköautoja 17-vuotiaille, jotta saadaan koko lande asutuksi. Höhö. :lol:
 

koivunoksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.08.2020
Viestejä
225
Miksi koko maan pitää olla asuttu? Jos ei ole järkeä asua 100 henkilön paikkakunnalla, niin sitten ei vaan ole.
Koska se on järkevää pitää maa asuttuna. Aika karua olisi, jos suomessa vain muutama iso kaupunki olisi olemassa ja muu maa muuttuisi erämaaksi.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Koska se on järkevää pitää maa asuttuna. Aika karua olisi, jos suomessa vain muutama iso kaupunki olisi olemassa ja muu maa muuttuisi erämaaksi.
Suurimman osan toki voi pitää asuttuna, mutta että jokainen pieni kolokin. Noh, mikäs siinä jos on varaa, mutta hieman luulen että tämä Koronan jälkeinen aika tulee olemaan muutenkin vittumaista ilman että pidetään jokainen maapläntti asuttuna.

Tokihan omilla rahoillaan saa asua vaikka järven pohjalla, mutta karua sekin on jos muut joutuu sen maksamaan.

Tämä nyt on offtopiccia. Itse asiaan, niin yksikään 17-vuotias ei ole niin korvaamaton että välttämättä tarvitsee ajokortin. Hoitakoot vanhemmat kakaransa ja kuljetuksensa itse jos on pakko asua pellolla.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 218
Tuokin jonne ajoi melkoista ylinopeutta ja alkoholiakin oli nautittu.

"17-vuotias poika ajoi roimaa ylinopeutta henkilöautolla Kiteen keskustassa Kiteentiellä sunnuntaina kello 23:n aikoihin, poliisi tiedottaa.

Poliisipartio mittasi ajoneuvolle nopeuden 124 kilometriä tunnissa. Alueella nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa.

- Poikaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta. Pojalle tehty puhalluskoe osoitti 0,45 promillea, mikä jäi alle rangaistavuuden rajan, poliisi kertoo.

Autossa oli kuskin lisäksi kolme nuorta."
 
Liittynyt
26.07.2018
Viestejä
124
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Harvinainen artikkeli ja varsinkin otsikointi:


Yleensä näissä jutuissa kaivetaan tilastosta joku negatiivinen asia ja nostetaan se otsikkoon.
Hyvä että tällä kertaa mentiin positiivisuus edellä.
Eli se otsikko oli.
"
Alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttaneet tänä vuonna ennätyksellisen vähän liikenneonnettomuuksia
"

Alla 25 vuotiaat aihetti 155 kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta 20. joka on tutkintahistorian aikana pienin tammi-elokuu välillä (tämä ketju perustettu syyskuussa), oliko siis kyse 2016- vai mistä asti.

Ei yhtäkään kuolemaan johtanutta mopokoloria (2-pyöräiset?) nuorilla motoristeille viisi vähemmän kuin viimevuonna (samaan aikaan?)

25-44 vuotiaat oli tilaston tappajia, eli niitä jotka aiemmin olleet nuoria tappajia....

No kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä, eri kuin kuolleiden määrä. (jos ketjun ajatus on se että alaikäiset hyppää luvalla kaksipyöräisesti nelipyöräiseen jolloin voivat viedä mennessään useamman hautaan)

Poikkeusolto ei ilmeisesti näy merkittävästi, tosin luulisi rajoitusten vähentävän liikennemääriä ja jos liuta tapahtuami peruttu, niin onko se ajelu korvaantunut turvallisemmalla.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
483
Näin olen itsekin kuullut että käytännössä kaikki hyväksytään jos vähänkään on jaksettu syytä keksiä, ja jos se hakemuskin maksaa vaan satasen ni eipä tuo paljoa karsi yrittäjiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 566
Viestejä
4 166 596
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom