17-vuotiaat auton ratissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja James
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä ei oikeuta perseilyyn.

Tuo nyt oli jotain sarkasmin tapaista... Edellisellä sivulla taisin jotain mainita lähipiirin nuorison käyttäytymisessä liikenteessä, eroja on.
Enkä nyt itsekään mikään malliesimerkki ollut silloin joskus, mopot viritettyjä, ilman korttia piikillä, ja välillä autollakin....
 
Tässä 17-vuotias tyttö hurjasteli kaksi kaveriaan hautaan ja jopa kuuden kuukauden ehdollinen uhkaa.

ETELÄ-POHJANMAAN käräjäoikeudessa palattiin tänään tiistaina vuodentakaiseen kuolinonnettomuuteen.

Poikkeusluvalla ajokortin saanut 17-vuotias tyttö menetti ajoneuvonsa hallinnan Kolmostiellä, Kurikan Jalasjärvellä viime vuoden lokakuussa. Tieltä suistuminen tapahtui kaarteessa.

Tapahtuma-aikaan tien pinta oli märkä ja lämpötila oli noin 3 astetta. Tieto onnettomuudesta tuli pelastusviranomaisille kello 23.17 aikaan.

Suistumisen jälkeen auto törmäsi sähkötolppaan ja lopulta erään kiinteistön piha-aitaan. Syyttäjän mukaan tytöllä oli vauhtia vähintään 150 kilometriä tunnissa, kun alueella oli rajoitus 80 kilometriä tunnissa. Kuljettaja loukkaantui, mutta hänen kyydissään olleet kaksi 17-vuotiasta tyttöä kuolivat vammoihinsa.

POLIISIN mukaan autossa olleilla matkustajilla ja kuljettajalla olivat turvavyöt päällä.

Syyttäjä vaatii kuljettajalle törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta vähintään kuuden kuukauden ehdollista vankeutta.

Oikeus antaa asiassa tuomion 3. marraskuuta.


 
Tässä 17-vuotias tyttö hurjasteli kaksi kaveriaan hautaan ja jopa kuuden kuukauden ehdollinen uhkaa.

ETELÄ-POHJANMAAN käräjäoikeudessa palattiin tänään tiistaina vuodentakaiseen kuolinonnettomuuteen.

Poikkeusluvalla ajokortin saanut 17-vuotias tyttö menetti ajoneuvonsa hallinnan Kolmostiellä, Kurikan Jalasjärvellä viime vuoden lokakuussa. Tieltä suistuminen tapahtui kaarteessa.

Tapahtuma-aikaan tien pinta oli märkä ja lämpötila oli noin 3 astetta. Tieto onnettomuudesta tuli pelastusviranomaisille kello 23.17 aikaan.

Suistumisen jälkeen auto törmäsi sähkötolppaan ja lopulta erään kiinteistön piha-aitaan. Syyttäjän mukaan tytöllä oli vauhtia vähintään 150 kilometriä tunnissa, kun alueella oli rajoitus 80 kilometriä tunnissa. Kuljettaja loukkaantui, mutta hänen kyydissään olleet kaksi 17-vuotiasta tyttöä kuolivat vammoihinsa.

POLIISIN mukaan autossa olleilla matkustajilla ja kuljettajalla olivat turvavyöt päällä.

Syyttäjä vaatii kuljettajalle törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta vähintään kuuden kuukauden ehdollista vankeutta.

Oikeus antaa asiassa tuomion 3. marraskuuta.



Kyllä kannatti poikkeuslupa taas kerran. Varmaan töihin tai opiskeluun menossa 23 aikaan. On noi 17-vuotiaat kyllä elintärkeitä suomen taloudelle kun ei pärjätä ilman että niillä on kaikilla autot ja kortit.
 
Viikolla tuli telkusta joku uutinen tms, siinä kuitenkin että mopoautot ei mene oikein mitenkään kaupaksi, vaan trendi on jonkinmoinen traktori, vaikka mönkkäri tai kopilla varustettu vempele. Noitahan saa ajaa 15v, nopeusrajoitus tosin 60kmh. Tästä voin olla väärässä tosin. Mutta näkeehän noillakin melkoisia suorituksia välillä, ei onneksi motarilla sentään.

Tuli vaan mieleen että omilla vähillä ajoilla voisi pärjätä jollain koppitraktorilla, heittää kauppareissut ja muut taajama-ajot ihan hyvin, ja talvella tehdä vaikka lumitöitä, jos sitä lunta enää koskaan tulee. Ei käyttömaksuja, dieselveroja, katsastuksia, vakuutuksetkin kai edullisia. :kahvi:
 
Ei kai ne mene kaupaksi kun kahden sekunnin googlauksella halvin uusi mopoauto maksaa jotain 12 000€. Ihanan halpaa.

Jeps, normi mönkkäri noin puolet halvemmalla, riippuen on kiinalainen vai laadukkaampi.

Noita mitä mietin, niin lämpöhytillä varustetut, niin hinta sitten pomppaa. Varmaan halvempiakin löytyy jos kaivelee, mutta jotain tälläistä hain.

 
Jeps, normi mönkkäri noin puolet halvemmalla, riippuen on kiinalainen vai laadukkaampi.

Noita mitä mietin, niin lämpöhytillä varustetut, niin hinta sitten pomppaa. Varmaan halvempiakin löytyy jos kaivelee, mutta jotain tälläistä hain.

Miten nuo voi olla nuin kalliita :rofl2:
 
Joku suomilisä taas. En nyt jaksanut katella kaikkia markkinoita, mutta jenkeissä näköjään aika paljon halvempia.

No ei nyt hirveesti. Näppäilin parit varusteet mitä esim noissa Nordic Pro vehkeissä tulee, niin meni yli 20k jenkkihintakin.
 
No ei nyt hirveesti. Näppäilin parit varusteet mitä esim noissa Nordic Pro vehkeissä tulee, niin meni yli 20k jenkkihintakin.

No sitten, nopsaan vaan vilkaisin. Joku ajatus oli että Polaris olisi suomalainen, mutta nyt kun vilkaisin niin jenkkihän se. Kaipa ihan kelpo laite, hintaa tosiaan tulee uuden henkilöauton verran, jos lämpimällä kabiinilla haluaa.
Puhumattakaan nyt oikeasti isoista traktoreista. Mutta menee nyt jo OT puolelle.
 

Ei viikonloppua ilman 17-vuotiasta kaaharia.

Toisaalta ei sillä kortilla ajeta muutenkaan. Onhan meillä noita aikuisiakin jotka jää kortitta ajosta kiinni kymmeniä kertoja vuodessa. Kun ei seuraamuksia ole.
 
95% hakeneista 17-vuotiaista on saaneet B-kortin. Aika löysässä on luvat.

Vuonna 2018 voimaan astunut ajokorttilain muutos mahdollisti 17-vuotiaille aiempaa helpomman pääsyn poikkeusluvalla ajokortin syrjään kiinni, eli käytännössä normaalia varhaisemman oikotien ajoluvan hankkimiseen alle 3 500 kg:n henkilö- ja pakettiautojen rattiin.

Vaikka kyseessä on vain poikkeustapauksia varten luotu poikkeussääntö, on 17-vuotiaiden ajokorteista tullut jo maan tapa, sillä ikäpoikkeusluvallisen ajokortin on ehtinyt parissa vuodessa hankkia jo peräti 25 000 nuorta.

Hakulukuihin verrattuna poikkeuslupa on myönnetty kaikkiaan noin 95 prosentille hakijoista, eikä ilmoitettujen syiden perään ole juuri varmistuksia kyselty.

Myönnettyihin poikkeuslupiin olisi kyllä ollut mahdollista asettaa myös ehtoja – kuten esimerkiksi määritellä matkat tai vuorokaudenajat joiden puitteissa nuori voi poikkeuslupakortillaan ajaa – mutta näin ei ole ilmeisesti yhdessäkään tapauksessa vielä tehty.

Kaikkiaan teillä liikkuvien alle 18-vuotiaiden kuljettajien määrä on jo niin suuri, että ikäryhmän koko väestöä noin kolminkertaisesti suurempi onnettomuusalttius näkyy myös onnettomuus- ja liikennerikostilastoissa.

Ennakkotilastojen mukaan pelkästään tammi-lokakuun 2020 välisenä aikana on kuollut yhteensä neljä alle 18-vuotiasta henkilöauton kuljettajaa, minkä lisäksi joka toinen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamista epäilty kuljettaja on nykyään 17–25-vuotias.

Erityisen vaarallisia 17-vuotiaita kuljettajia ovat tilastojen perusteella nuoret miehet, joista osa on hyvinkin puutteellisista riskinhallintakyvyistään huolimatta teknisesti melko taitavia kuljettajia. Yhdistelmä on omiaan aiheuttamaan erityisesti ryhmäpaineen alla jopa hengenvaarallisia tilanteita. Osa kyseisistä tilanteista myös realisoituu ennemmin tai myöhemmin, onnettomuustutkintamateriaalien mukaan joskus hyvinkin ikäviksi tapauksiksi asti.

Vaikka suurin osa 17-vuotiaista kortillista ajaa pääsääntöisen turvallisesti, poikkeuslupiin pitäisi Liikenneturvan näkemyksen mukaan lisätä jatkossa herkemmin erilaisia ehtoja.

Käytännössä kyse olisi nykyistä ehdollisemmasta yksilöllisestä ajo-oikeudesta, eli rajoitteista, joiden myötä ajo-oikeuttaan saisi käyttää esimerkiksi pelkästään koulu- tai työmatkoihin tai vaikkapa vain tiettyinä vuorokaudenaikoina.


 
Jos nuoren liikkumistarve on todellinen eli oikeasti sitä tarvitsee kouluun tai harrastuksiin kulkemiseen niin uskon, että silloin sen myös 17 vuotias tiedostaa ja käyttäytyy liikenteessä sääntöjen mukaan, jotta ajo-oikeus säilyy. Joillekin se aikaistettu kortin saaminen on vain mahdollisuus kaahailuun vuotta aikaisemmin, ei todelliseen liikkumistarpeeseen. 1986 vuodesta lähtien on itsellä ollut ajo-oikeus ja sen on huomannut, että niitä vatipäitä on joka ikäryhmässä tuolla liikenteessä. Suurin osa nuorista on hyvinkin fiksuja, jopa fiksumpia kuin jotkut aikuiset. Asennevamma on pahin vamma.
 
Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt lainsäädäntöhankkeen ajokorttilain muuttamiseksi. Hankkeen taustalla on tarve parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksen mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet vuosina 2019 ja 2020.
Sen sijaan 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät vuonna 2020, ja 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat.
No hyvä kun on ryhdytty toimeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom