1500€ Budjetilla PC pelaamiseen. Ideoita/parannettavaa?

Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
59
Olen tässä nyt suunnitellut tietokonetta lähinnä pelailemiseen 1500€ budjetilla. Tälläisen koneen nyt alustavasti olen saanut suunniteltua


ja olisi kiva kuulla palautetta. Muuttaisitko sinä jotakin tässä kokoonpanossa? Eikö joku osista olekaan niin hyvä mitä tuolla budjetilla saisi?

Vähän selvennystä ja perusteluja valintoihin

Prosessori: I5-8600k, Erittäin hyvä prosessori pelaamiseen ja voittaa AMD:n vastaavat dual/quad coressa. Olen tietoinen, että AMD:n Ryzen sarjan multicore on huomattavasti tehokkaampi, kuin Intelillä, mutta koska kone tulee pelaamis tarkoitukseen painoarvoina on dual/quadcore.

Emolevy: MSI Z370-A, Halvempi Z-sarjan emolevy ja sopii kannalle LGA1151, Kysymys kuitenkin on, koska suunnitelman mukaan olen ostamassa 2666Mhz nopeaa RAM muistia ja emolevy tukee yli 3000mhz , onko tälle emolevylle niin tarvetta vai voisiko emolevystä tinkiä vähän pois ja ostaa B-sarjalaisen.

Näytönohjain: Asus strix 1070ti 8gb, aika selkeä valinta tällä hetkellä omaan tarkoitukseen. HUOM! Gigantissa Asus ROG Strix 1070 Ti-Advanced olisi 549e
,jolla saisin budjetin pysymään kasassa. Harkitsen erittäin vahvasti tätä vaihtoehtoa.


Virtalähde: Evga SuperNOVA 550w G3, [Vaihdettu 650w --> 550w]
Kestääkö virtalähden tämän kokoonpanon, vaikka vähän kellottelisi?

Tallennustila: 500gb perus SSD riittää oikein hyvin, tarvittaessa ostan lisäksi 1tb kovalevyn.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Nuo hinnat on jonnekin USA:han. Siksi valinnat on, mitä on.. Naputtele noi jostain kaupasta Suomessa..

i5-8600K on 6-ydin.. Voit ostaa i5-8400:n ja säästää pari kymppiä. Ei AMD ole tehokkaampi peleissä, mutta AMD:ta saisi 8-ytimisenä..

Emolevy on mallia perus..

Muistit on kone arponut jenkkihinnan perusteella. Vaihda näihin:
G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16 - 182,00€

Virtalähde kestää, mutta kestääkö "hinnat alkaen" emolevy?
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
59
Joo käväsin tossa ny pikasee heittää jimmsin kärryyn tuotteet ja tuli 1500e + rapiat. Voisi saada edullisemmin muualta, mutta en nyt sitä varsinaisesti alkanut kattomaan. Kiitos vinkistä noiden muistien kanssa, G.skillin näyttäisi olevan nopeampaa ja vähän halvempaa.

Tarkoitin tolla prosessori kommentilla juuri sitä, että AMD ei ole tehokkaampi peleissä. Vähän ehkä epäselkeästi kirjoitin.
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
59
Etsiskelin vähän parempia hintoja ja muuttelin kokoonpanoa noilla ehdotuksilla.




Yhteensä hintaa tuli muutosten jälkeen:
786.90e + 681.80e = 1468.7e

Saatiin nyt paketti budjetin sisälle.

buildiu1.PNG buildi2.PNG
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
469
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Itse asiassa saman laatuset noi on, joten ei mitään väliä kumman valittee. Jonnyguru arvioi ton EVGAN 0.2 pistettä paremmaks, mikä ei kyllä käytännössä noilla pistemäärillä vaikuta mihkään.
Eli ostat vaan kumman saat halvemmalla esim. tarjouksesta.
Seasonicissa säästää kympin tai saa 650W. Vaikka 550W riittää kevyesti, 650W voi olla hiljaisempi :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Tuo Noctuan u12s on hintaisekseen vähän heikko jäähy. Esim. Scythe Mugen 5 rev b, Thermalright hr-02 Macho rev b, Scythe Fuma parempia.
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
59
Tuo Noctuan u12s on hintaisekseen vähän heikko jäähy. Esim. Scythe Mugen 5 rev b, Thermalright hr-02 Macho rev b, Scythe Fuma parempia.
Pitääpä laittaa nuo mieleen ja katsella vähän tarkemmin, ensivaikutelmalta näytti ihan jees. En kyllä ole kummemin noihin jäähyihin vielä ehtinyt tutustua. Noctuasta kyllä saanut kavereilta hyvää palautetta ja tuo kokoonpanon malli olisi kuulemma hiljainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Pitääpä laittaa nuo mieleen ja katsella vähän tarkemmin, ensivaikutelmalta näytti ihan jees. En kyllä ole kummemin noihin jäähyihin vielä ehtinyt tutustua. Noctuasta kyllä saanut kavereilta hyvää palautetta ja tuo kokoonpanon malli olisi kuulemma hiljainen.
Noctua on hiljainen ja kaikki Noctuan mallit "hoitavat homman". Samalla rahalla vaan saa tehokkaampia. Kunnon kellotteluihin ottaisin järeämmän mallin. Esim. Macho on samanhintainen ja tehokkaampi:
Thermalright HR-02 Macho rev.b. -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 52,90€

Tuossa valitussa Noctuassa nyt on ylihintaa vain parikymppiä, niin ei siinä mitään. Kyllä sillä peruskelloilla ajelee tuota i5-8600K:ta.

--

edit: älä osta ainakaan tuota minun profiilissani näkyvää jäähyä. Varmasti on tehokas, mutta olen joutunut rajoittamaan sen maksimikierroksia, kun se on myös todella äänekäs (täysillä).
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
@hsalonen
"
Vaihda vielä virtalähde tähän, niin säästät kympin ja on laadukkaampi:
Seasonic 550W FOCUS+ 550 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Gold - 85,90€
"
Osasta en valita yhtään mitään ja hyvä osa, mutta teho/hinta on hyvä, mutta ei nyt niin erinomainen.

Pieni vinkki en jaksa tarkistaa mutta Komplett möi ainakin viime viikolla jostain oudosta syystä 650 Watt Seasonic GOLD hieman edullisemmalla hinnalla kuin Seasonic 550 Watt GOLD.

Minä sain sen 13% alennuksella perjantai 13.7.2018 tilattua, mutta ilmankin sitä alennusta nyt vain noin 4 euroa (jos muistan oikein tarkistakaa kiitos) kalliimpi mitä Jimms myy tuon 550 WATT Seasonic powerin.

Komplett taisi toisin olla että minimi ostos 200 euroa ennen kun saa ilmaisen toimituksen sekin pitää huomioda jos sieltä tilaa.
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
Pitääpä laittaa nuo mieleen ja katsella vähän tarkemmin, ensivaikutelmalta näytti ihan jees. En kyllä ole kummemin noihin jäähyihin vielä ehtinyt tutustua. Noctuasta kyllä saanut kavereilta hyvää palautetta ja tuo kokoonpanon malli olisi kuulemma hiljainen.
Minulla on tuo NH-U12S Haswell koneessa ja en nykytilanteessa Noctuoihin enää koskisi.
Siinä missä edellisen koneen NH-U12P:n bundlattu NF-P12 tuuletin sentään oli pääosin ääniprofiililtaan hyvä, NH-U12S:n bundlattu NF-F12 on akustisesti keskinkertainen rauhattomalla ääniprofiilillaan.
Sen lisäksi Noctua varmasti käyttää miniaturisoituja täryjyriä moottoreina:
Kumpikin tuuletin on tärinältään surkeimpia mihin olen koskenut!
Ja oikeasti ääntä minimoitaessa sellainen ei tule kyseeseen.
Tilalla olen käyttänyt tärinöittä pyöriviä Scythen tuulettimia, joiden hinta on ollut reilusti alle puolet Noctuan hypekurista.


Macho 120 olisi jäähdytysteholtaan samassa luokassa NH-U12S:n kanssa ja tuuletin lienee akustisesti parempi.
Tuotehaku - Jimms.fi

Mugen 5 onkin sitten tehokkaampi haastaen monia 140+ mm jäähyjä tuuletusteho/melu-suhteessa.
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
Ja on vieläpä vapaa tilakonflikteista muistien/ylimmän korttipaikan suhteen.


Tarkoitin tolla prosessori kommentilla juuri sitä, että AMD ei ole tehokkaampi peleissä. Vähän ehkä epäselkeästi kirjoitin.
Coffee Lake on kyllä lyhyellä tähtäimellä pääosin hieman Ryzeneita nopeampi, mutta Intelin prossukantarahastuksesta johtuen umpikuja pitemmässä juoksussa.
AMD:llä nykyisiin emolevyihin tulee käymään BIOS-päivityksellä ensitalven/kevään Zen2 prossut ja siitä vuotta myöhemmin tulevat viilatut mallit.
Ja ne tulevat suurella varmuudella olemaan Coffee Lakea nopeampi kaikessa paitsi kaikkein Intel-optimoiduimmassa koodissa.

Sen takia olen itse miettimässä Ryzeniin siirtymistä.
Tiedä milloin ne Krzanichin natustelemat purukumit 4770K Haswellinkin heatspreadin alla vanhenevat.
AMD kun juottaa heatspreadin paikoilleen taaten hyvän lämmön johtumisen, siinä missä Intel alkoi maksimoida voittoja siinäkin Sandy Bridgen jälkeen.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Minulla on tuo NH-U12S Haswell koneessa ja en nykytilanteessa Noctuoihin enää koskisi.
Siinä missä edellisen koneen NH-U12P:n bundlattu NF-P12 tuuletin sentään oli pääosin ääniprofiililtaan hyvä, NH-U12S:n bundlattu NF-F12 on akustisesti keskinkertainen rauhattomalla ääniprofiilillaan.
Sen lisäksi Noctua varmasti käyttää miniaturisoituja täryjyriä moottoreina:
Kumpikin tuuletin on tärinältään surkeimpia mihin olen koskenut!
Ja oikeasti ääntä minimoitaessa sellainen ei tule kyseeseen.
Tilalla olen käyttänyt tärinöittä pyöriviä Scythen tuulettimia, joiden hinta on ollut reilusti alle puolet Noctuan hypekurista.


Macho 120 olisi jäähdytysteholtaan samassa luokassa NH-U12S:n kanssa ja tuuletin lienee akustisesti parempi.
Tuotehaku - Jimms.fi

Mugen 5 onkin sitten tehokkaampi haastaen monia 140+ mm jäähyjä tuuletusteho/melu-suhteessa.
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
Ja on vieläpä vapaa tilakonflikteista muistien/ylimmän korttipaikan suhteen.


Coffee Lake on kyllä lyhyellä tähtäimellä pääosin hieman Ryzeneita nopeampi, mutta Intelin prossukantarahastuksesta johtuen umpikuja pitemmässä juoksussa.
AMD:llä nykyisiin emolevyihin tulee käymään BIOS-päivityksellä ensitalven/kevään Zen2 prossut ja siitä vuotta myöhemmin tulevat viilatut mallit.
Ja ne tulevat suurella varmuudella olemaan Coffee Lakea nopeampi kaikessa paitsi kaikkein Intel-optimoiduimmassa koodissa.

Sen takia olen itse miettimässä Ryzeniin siirtymistä.
Tiedä milloin ne Krzanichin natustelemat purukumit 4770K Haswellinkin heatspreadin alla vanhenevat.
AMD kun juottaa heatspreadin paikoilleen taaten hyvän lämmön johtumisen, siinä missä Intel alkoi maksimoida voittoja siinäkin Sandy Bridgen jälkeen.
Isot kiitokset jäähdytys asioissa en ole super asiantuntija, mutta hyvä kun te GURUT kerrotte tietoa niistä.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
469
Seasonicissa säästää kympin tai saa 650W. Vaikka 550W riittää kevyesti, 650W voi olla hiljaisempi :)
Asiaa puhut. Siksi lisäsinkin, että ottaa kumman saa halvemmalla.
Lähinnä vain kommentoin kun sanoit tuon Seasonicin olevan parempi ja sen takia kääntyisit sen suuntaan. :)
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
No ei kaikkia haittaa vaikka tuulettimet olisivat kova-äänisempiä, et miten itsestä tuntuu on paras vaihtoehto prosujäähylle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 069
Viestejä
4 190 620
Jäsenet
70 857
Uusin jäsen
Henkka9001

Hinta.fi

Ylös Bottom