13700k viileämmäksi. Alivoltitus, power limit?

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Noctua NH-D15 ja Asus PRIME Z690-A

Voiko puhtaasti power limitillä määrittää esim 200w Turbo boost short power max ilman että vaikuttaa koneen vakauteen? Kokeilin nimittäin tuota ja jostain syystä occt cpu testi kaatui kun laitoin tuon. Eikö tuo olisi nopein tapa tiputtaa lämpöjä? Mitä katselin niin ihan samoilla kelloilla tuo väitti pyörivän kun pistin max 200w. Aiemmin se oli huidellut n. 230-240w.

Olen lisäksi kokeillut Intel Extreme Tuning Utilityllä säätää Voltage offsetillä matalempia voltageja. Pitäisikö voltagen tippumisen näkyä jollain ohjelmalla? Meinaan olen pistänyt E-coret -100mhz ja -0.15v ja kaikki ohjelmat näyttävät edelleen niille täsmälleen samoja core voltageja mitä P-coreille.
Vai eikö mikään ohjelma osaa näyttää per core voltageja? Pcoret ja Ecoret kaikki näkyy hwinfo, hwmonitor ja Intel extreme tuning utilityssä 1.4v

Kokeilin myös säätää voltage offsetin biosista ja kyllä se tuon kellon ainakin tiputtaa tuon 100mhz mutta voltaget näyttävät edelleen kaikissa coreissa samoilta.

EDIT: Vakautta/voltageja olen testannut IETUn omalla stress testillä, OCCTllä ja pääasiassa CinebenchR20lla. Voltit vaikuttavat vakauteen kyllä eli ilmeisesti ne arvot oikeasti muuttuvat, mutta eivät näy missään ohjelmassa oikein?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2019
Viestejä
33
Itse miettinyt näitä samoja, kun tuon chipin ostamista pohdin ja tarkoitus myös pyörittää NH-D15:lla. Youtubessa tuntui olevan jonkun verran videoita joissa vastaavia settejä on rajoitettu nimenomaan TDP:llä ja tuntuneet toimivan, mutta minä vain huutelen sivusta :)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 002
Itse olen mennyt kiinteällä kertoimella (56x P-coreille) ja fixed voltagella (1.25v LLC:llä, joka pitää sen tuossa rasituksessakin). Lämmöt pysyy alle 90c raskaissakin kuormissa, pelatessa lämmöt siellä n. 60c:ssa. Toki vedellä jäähtyy, mutta heittää vaikka 1.20v ja siltikin kertoimen saanee vähintään 54x, joka on vakiona se max boost.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Voiko puhtaasti power limitillä määrittää esim 200w Turbo boost short power max ilman että vaikuttaa koneen vakauteen?
Pitäisi toimia näin. Mutta laita vähän pienemmäksi ja Longterm myös. Laittaisin molemmat 100W, ajaisin stressitestin ja sitten jos kaatuu, jossain on vikaa..

Tosin oma kokemus on yhden prosessorin powerlimittien säädöstä viime vuonna ja se taisi olla gen 10.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Longtermin ajat äärettömiin, samoin tehorajat äärettömiin

Wattien säätö yksinomaan alivoltittamalla ja jättää nuo pirkkaratkaisut sikseen, eräänlaiset keinotekoiset rajat. :) Sitten prossu haukkaa ylikellotettunakin <100W jytkyimmissä peleissä, pääosin ollen 70-80W tienoolla. Lopulliset numerot vuotovirroista kiinni, ynnä mille jännitteelle ikinä päädyttykään, mikäli kuorma on verrokkien kesken identtinen.

Watit karkea arvio, pelejä on niin useita, mulkkaillut vain niiden pohjalta mitä itellä. Tapauskohtaisesti saa tuollaista liki <100W pois Cinestäkin.
Toi on kyllä pirun vaikeaa kun nuo coret tarvii ihan erillaisia voltageja ja tuossahan on 16 corea... Toki nuo E-coret nyt voi tiputtaa vaikka -200mhz kerralla ja laittaa -0.2v tjsp. Sitten keskittyä P-coreihin. Silti vaikeaa tuo on. Sen verran selvitin että pari corea vaatii paljon enemmän voltagea ku loput.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 773
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom