~1300€ kokoonpano, mielipiteitä ennen tilausta?

Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
16
Tuleeko mieleen jotain muutoksia millä saisi enemmän vastinetta rahalle vai onko tämä hyvä? Kiitos mielipiteistä!

1309€.png
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
94
Paljon riippuu käyttötarkoituksesta mutta olettamaan kun joutuu niin pelipainotteiselta vaikuttaa ja heti pitäisi hankkia.

F12 tuulettimet kannattaa vaihtaa P12 pwm tai P14 pwm versioihin. Define c:hen menee muutamaankin kohtaan 140mm tuulettimia, joten niitä kannattaa suosia siellä missä mahdollista. Jos ei kaipaa pwm ohjausta tuulettimiin niin sitten tavallinen P12/14.

Jos ei ole tiettyä käyttötarkoitusta, joka vaatii ssd:ltä 3500/3000 nopeudet niin pelaamiseen toimii esimerkiksi kingstonin a2000 tarjoama 2200/2000 nopeus, joka on useamman kympin edullisempi.

Säästetyt kympit voi sijoittaa sitten merkittävästi tehokkaampaan näytönohjaimeen, joka olisi rx 5700 xt. Esimerkiksi tämä tarjouksessa oleva: PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Dragon OC -näytönohjain, 8GB GDDR6 (Tarjous! norm. 449€!) - 409,00€

B550-sarjan emolevyyn en osaa ottaa kantaa.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
963
Tai jos haluat pysyä Nvidiassa esimerkiksi paremman striimauksen takia niin tässä on enemmän vastinetta rahalle 2070
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
200€ luokan B550 emolevyssä ei ole mitään mieltä perustason prossulle, joka on itse asiassa ennen joulua tulevien next-gen konsoleiden prossua alempi.
Jos olisi tarkoitus saada pitkän käyttöiän runko johon vaihtaisit itse korkeintaan näytönohjainta, niin silloin prossun on oltava kunnollinen.

Ja jos on tarkoitus että et itse rupea konetta päivittämään ollenkaan (kun otat kasauksella) vaan ostat kokonaan uuden, ei silloin kannata ottaa peruskoteloa kalliimpaa koppaa.
Löysä raha kannattaa silloin laittaa suorituskykyyn vaikuttamattomien osien sijaan niihin, joissa sillä saa lisätehoja/käyttöikää.
PCIe v3 sekään tuskin tulee mainstream näytönohjaimilla minkäänlaiseksi hidasteeksi vuosiin.
Eli MSI:n ~120€ B450 lauta säästäisi budjettia parempaan pitempään hyvänä kestävään prossuun tai suoraan näytönohjaimeen.
Ja halvemmistakin B550 laudoista löytyy 12/16 ytimisiin päivitykset naurettavan helposti kestävät overkill tason prossuvirransyötöt.

Samoin tuo SSD on peruspelikoneelle tarpeettoman kallis, varsinkin Jimmsin hinnat huomioiden.
Täyden PCIe v3 nopeuden teraista NVMe:tä kun lähtee 145€:llä.
ADATA XPG SX8200 Pro, 1TB, 3D TLC, PCIe 3.0 x4, NVMe M.2 SSD-levy
Jimmsin Kingston A2000 sekin 15€ kalliimpi kuin Tietokonekauppa.fillä.
Pakettia ottaessa on aina hyvä tarkistaa saman/vastaavien osien kokoonpanon hinta useammasta liikkeestä.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
16
Kiitos paljon hyvistä kommenteista ja tosiaankin pelikäyttöön olen konetta kasaamassa. Täytyy vielä miettiä ennen tilaamista, koska tässä nostettiin hyviä pointteja esiin. SSD nyt ainakin menee vaihtoon ja taitaa tuulettimetkin mennä vaikka en PWM toimintoa kaipaakaan. Ilmeisesti nuo P12 tuulettimet ovat fiksumpi valinta kuin F12. Emolevyn valinnassa olisi kyllä potentiaalia säästää paljonkin rahaa, sitä täytyy miettiä myös. Fractalin Define C vaikutti omaan silmään tosi hyvältä kotelolta, mutta tosiaan siinä olisi myös mahdollisuus nipistää vähän ja sijoittaa vaikkapa näytönohjaimeen. Näytönohjain tuntuu olevan se haastavin valinta, koska vaihtoehtoja on niin monia. Prosessorissa ryzen 3600 tuntuu olevan melkolailla paras vaihtoehto budjettikoneeseen. Joskus olen lukenut, että ryzen hyötyisi paljon nopeasta muistista. Olisiko tässä tapauksessa järkevää mennä 3600mhz muisteilla vai näkeeköhän siinä juurikaan eroa verrattuna 3200mhz muisteihin? Mietintämyssy menee päähän!
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Prosessorissa ryzen 3600 tuntuu olevan melkolailla paras vaihtoehto budjettikoneeseen.
Ei 1300€ ole budjettikoneen hintalappu.
Silloin puhuttaisiin puoli tonnia alemmasta hintalapusta.

Vertailuksi myös ennen joulua tulevissa next-gen konsoleissa on suunnilleen 3700X:n ei-boostaava variantti.
Eli kuusiytiminen ei ole mikään tulevaisuudenkestävä valinta, ellet rupea prossua itse päivittämään.
3700X:n kanssa taas kone kelpaa pitkälle tulevaisuuteen pelkällä näytönohjaimen vaihdolla.
Eli mikä on koneen aiottu päivityssuunnitelma/käyttöikä?
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
16
Ei 1300€ ole budjettikoneen hintalappu.
Silloin puhuttaisiin puoli tonnia alemmasta hintalapusta.

Vertailuksi myös ennen joulua tulevissa next-gen konsoleissa on suunnilleen 3700X:n ei-boostaava variantti.
Eli kuusiytiminen ei ole mikään tulevaisuudenkestävä valinta, ellet rupea prossua itse päivittämään.
3700X:n kanssa taas kone kelpaa pitkälle tulevaisuuteen pelkällä näytönohjaimen vaihdolla.
Eli mikä on koneen aiottu päivityssuunnitelma/käyttöikä?
Ei ole suuria suunnitelmia päivittämisen kannalta. Lähinnä jos jotain ongelmia tulee niin sitten osia vaihtoon, mutta ei muuten vain päivittelyä. Käyttöikä 3-5 vuotta mielellään. Pelejä en ole tottunut pelailemaan max asetuksilla eli se ei tule olemaan ongelma. Olisiko syytä lähteä korvaamaan 3600 tehokkaammalla 3700X:llä?
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Mites ryzen 2700x? Olisi tietokonekaupassa 216€. 8 ydintä ja 16 säiettä. Luulisi pärjäävän tulevaisuudessa paremmin kuin 3600. Aika kallis kyllä nyt, itse ostin 2700 eli saman mutta alemmilla kelloilla keväällä 130€.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Ei ole suuria suunnitelmia päivittämisen kannalta. Lähinnä jos jotain ongelmia tulee niin sitten osia vaihtoon, mutta ei muuten vain päivittelyä. Käyttöikä 3-5 vuotta mielellään. Pelejä en ole tottunut pelailemaan max asetuksilla eli se ei tule olemaan ongelma. Olisiko syytä lähteä korvaamaan 3600 tehokkaammalla 3700X:llä?
3700X kestää ainakin kohtuu hyvänä sinne viiden vuoden päähän.
Kuusiytiminen kyllä rupeaa varmasti raskaimmissa peleissä rajoittamaan lähivuosina, jos haluat korkeita framerateja.
Sitä löytyy jo 12 ytimelle/24 säikeelle skaalautuvia pelejä.
Eli keinot/käyttötavat lisäytimille kyllä löytyvät ja kyse on vain siitä kuinka raskaasti pelinkehittäjän lähtevät niitä käyttämään/vaatimaan pelin parhaalle pyörimiselle.
Next-gen konsolit alkavat sitä tasoa varmasti nostamaan kun niitä on saatu kuluttajille myytyä vuosi tai kaksi.

Kingstonin A2000:lla, MSI:n B450 laudalla ja Tietokonekauppa.fihin vaihtamalla varmaan menisi 3700X 3600:n tilalle samaan budjettiin.
SSD:n hinta esim. tippuisi 115€:hen ja 3700X on sekin 30€ halvempi.


Mites ryzen 2700x? Olisi tietokonekaupassa 216€. 8 ydintä ja 16 säiettä. Luulisi pärjäävän tulevaisuudessa paremmin kuin 3600. Aika kallis kyllä nyt, itse ostin 2700 eli saman mutta alemmilla kelloilla keväällä 130€.
Tuo 2018 vuoden Zen+ on sen verran heikompi arkkitehtuuri, että pelit tulevat kärsimään niistä heikommista ytimistä.
(loppuvuoden Zen3 prossut varmaan vetänevät jo tyyliin 30% kaulan)
Itse asiassa edes rajoittamattomasti monisäikeisellä kuormalla kokonaisteho ei ole niin kovin paljoa 3600:sta parempi.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Jos tuossa nyt halutaan nimenomaan kovempaa FPS peleihin ilman kompromisseja niin Inteliä koneeseen.
Kyseinen 2060 ylihintainen ja huonohko jäähy(eikä kylkiäisinä pelejä)
Kohta uusia ohjaimia ilmestymässä niin hinnoissakin tulee jotain tapahtumaan.

Mutta 5700XT jos halvalla haluaa +pari peliä.

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 267
Viestejä
4 231 365
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom