Ratkaistu 1080 ti liian matala fps?

Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
33
Viime viikolla lisäilin kruunun jalokiveeni 1080ti:n ja tehoero vanhaan 700-sarjalaiseen osoittautui heti merkittäväksi. Nyt kun olen katsellut erinäisiä benchmarkeja, niin olen huomannut että en saa kortista samoja tehoja esiin. Esim suht vastaavalla kokoonpanolla on otettu Hitmanista irti 120fps average. Itse vetäisin masentavat 70-80fps.

Kone siis:
5820k, oli ennen inasen päälle 4ghz, tiputin testimielessä kellot stokkiin kun halusin nähdä miten vaikuttaa.
16gb rammia.
Pakasta vedetty samsung evo levy
x99 sabertooth.

Miten tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkomaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
22
Oletko kokeillut vaihtaa ajureita vanhempaan? Katsoppa myös miten lämmöt nousee pelatessa.
 
Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
33
Kello alkaa olemaan sen verran että jatkan tämän mysteerin selvittelyä huomenna. Todennäköisintä on kuitenkin se että olen itse jättänyt huomioimatta jonkun aivan ilmeisen asian.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 293
Esim suht vastaavalla kokoonpanolla on otettu Hitmanista irti 120fps average. Itse vetäisin masentavat 70-80fps.
Onko resoluutio ja kaikki asetukset varmasti samat? Paljonko esimerkiksi 3dmarkin testit näyttävät? Entä onko NVIDIAn asetukset tarkistettu?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Millä resoluutiolla pelaat, ja oletko kokeillut muita pelejä?
Mikä on GPU usage?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 541
Hitman ei välttämättä ole paras vertailupohja, koska peliin tuli juuri Game of the Year päivitys uusilla valaistuksilla yms.
Osalla fps on laskenut tuon vuoksi huomattavasti, vaikka ilmeisesti suurimmalla osalla tilanne onkin pysynyt aika samana.
Katsomasi käppyrät lienevät ajalta ennen GOTY päivitystä, joten laitapas tosiaan infoa mieluummin muiden pelien toimivuudesta. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Kuten sanottu olisi hyvä tietää seuraavat tiedot:

Pelin asetukset
Resoluutio

Lisäksi, onko näyttiksen molemmissa virtaplugeissa johdot?
+ tarkista millaista tasoa näyttiksen käyttö on pelissä.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
916
Onko resoluutio ja kaikki asetukset varmasti samat? Paljonko esimerkiksi 3dmarkin testit näyttävät? Entä onko NVIDIAn asetukset tarkistettu?
Itsekin veikkaan tätä. Jos kaveri ajaa 1080p tai 1200p näytöllä samalla kortilla ja itse saat 1440p näytöllä huonompia tuloksia, niin se selittäisi tuon erotuksen täysin. Vielä pahempi jos käytössä on joku ultra leveä näyttö.

Monissa peleissä suorituskyky on lähes suoraan verrannollinen pikseleiden määrään. 2560x1440 tarkkuudessa on 78% enemmän pikseleitä kuin esim. 1920x1080 tarkkuudessa, jolloin myös pelin fps laskee/nousee samassa suhteessa.

Montako wattia saa poweria?
Mitä mitä, onko nykyään näytönohjaimissa (tai uusissa virtalähteissä) jotain ufotekniikoita käytössä? Tälläisiä kommentteja näkee ulkomaalaisilla foorumeilla paljon, niin vähän kiinnostaa, että mistä ihmeestä tässä on oikein kyse? Siis osaako nykyään näytönohjaimet muka sopeutua tilanteeseen, jossa virtaa ei muka kulje, tai kulkee liian paljon? Miten ikinä tuollainen tilanne edes pääsisi tapahtumaankaan? xD

Jos virta loppuu kesken, niin eiköhän siellä tapahdu jotain katastrofaalista ja kyllä esimerkiksi 300 watin virtalähteestäkin varmasti irtoaa hetkellisesti useita kilowatteja tehoa ja kipinöitä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 783
Mitä mitä, onko nykyään näytönohjaimissa (tai uusissa virtalähteissä) jotain ufotekniikoita käytössä? Tälläisiä kommentteja näkee ulkomaalaisilla foorumeilla paljon, niin vähän kiinnostaa, että mistä ihmeestä tässä on oikein kyse? Siis osaako nykyään näytönohjaimet muka sopeutua tilanteeseen, jossa virtaa ei muka kulje, tai kulkee liian paljon? Miten ikinä tuollainen tilanne edes pääsisi tapahtumaankaan? xD

Jos virta loppuu kesken, niin eiköhän siellä tapahdu jotain katastrofaalista ja kyllä esimerkiksi 300 watin virtalähteestäkin varmasti irtoaa hetkellisesti useita kilowatteja tehoa ja kipinöitä.
Näyttis on monesti koneen tehokkain komponentti ja imee ampeereja eniten. Jos poweri on äärirajoilla niin huonoja kaapeleja pitkin jännite saattaa laskea niin alas että näyttis vain lopettaa toiminnan. Eli kyllä, näyttis voi jumiutua tehon loppumiseen ilman että PSU kyykkäisi. Toki laadukkaalla powerilla näin ei käy.

300W powerista et kyllä kilowatteja revi.

AP:lle, tarkista näyttikselle menevät johdot. Jollain oli johdot huonosti ja siksi ei kortti boostannut kunnolla. Ota koko kortti irti ja laita uudelleen kiinni. Kontakti pci-e slottiin voi olla huono.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
916
Näyttis on monesti koneen tehokkain komponentti ja imee ampeereja eniten. Jos poweri on äärirajoilla niin huonoja kaapeleja pitkin jännite saattaa laskea niin alas että näyttis vain lopettaa toiminnan. Eli kyllä, näyttis voi jumiutua tehon loppumiseen ilman että PSU kyykkäisi. Toki laadukkaalla powerilla näin ei käy.
Joidenkin ihmisten mielestä 10-20 fps:n erot voi selittyä huonolla virtalähteellä, mitä en kyllä niele ennen kuin joku tekee oikeasti järkevän testin asiasta. Samaa sarjaa hifi-hömpötysten kanssa...

300W powerista et kyllä kilowatteja revi.
Hetkellisesti. Sanoinkin että kipinöiden kanssa.

Varmasti näyttiksissä onkin tekniikkaa, joka suojaa sitä erilaisissa tilanteissa, mutta että virtalähde vaikuttaisi vakiotekijänä pelien fps:iin, sen kyllä itse kyseenalaistan täysin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 750
Olen vaihteeksi samaa mieltä kuin @mango . Jos näyttis ei saa tarpeeksi virtaa, se ei toimi vähän hitaammin - se kaatuu. Peli menee seis ja tämän kyllä huomaa.

--

Minulla on toisessa koneessa GTX 1080 (ei Ti) ja vieläkään ei riitä tehot esim. Witcher 3:n ajoon täydet herkut päällä. On myös mahdollista, että ei vaan puhti riitä täysin oikein toimivassa näytönohjaimessa tuoreille peleille ja korkealle resoluutiolle.
 
Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
33
Pikapäivitys.

3DMarkin Time Spystä irronnut rontti 9300 pongoa.

Iltapäivästä jatkuu tutkimukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Pikapäivitys.

3DMarkin Time Spystä irronnut rontti 9300 pongoa.

Iltapäivästä jatkuu tutkimukset.
Ihan normi pojot 1080Ti:lle.
Kertoo jo siitä että näyttiksessä ei ole vikaa, vaan pelissä itsessään asetukset/resoluutio on sen verran korkeammat.

Toki jollain ihmeen kantilla voi olla että pelissä ei boostaa niin ylös kuin pitäisi, mahdollisesti kertoen cpu pullonkaulasta.

5820K:lla ei välttämättä riitä stock nopeudet 1080Ti:lle tuossa Hitman:ssa.
Joten katsele millaista tuo gpu käyttö on silloin kun olet pelissä.


5820K on melko lailla samantehoinen kuin Ryzen 5 1600/1600X, joka jo tunnetusti voi pullonkaulattaa 1080Ti:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
916
Oisit maininnu resoluution, niin ei tarvia sen jälkeen kenenkään arvuutella, että onko se syypää koko hommaan.

Eli resoluutio millä saa 120 fps ja resoluutio millä saat 70 fps. Jos ovat samat, niin vika on jossain muualla. Jos ovat eri, niin se voi selittää kaiken.
 
Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
33
Ja moro taas.

Oon ajanut testit Time Spyssä sekä 1080p että 1440p. Tuo 1440p tulokset huiteli siinä 9300 kohdilla, 1080p taasen vähän korkeammilla.

Hitmanissa vaklasin videolta asetukset. Ja ajoin itse benchmarkin samalla resolla/asetuksilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
226
Ja moro taas.

Oon ajanut testit Time Spyssä sekä 1080p että 1440p. Tuo 1440p tulokset huiteli siinä 9300 kohdilla, 1080p taasen vähän korkeammilla.

Hitmanissa vaklasin videolta asetukset. Ja ajoin itse benchmarkin samalla resolla/asetuksilla.
9300 vaikuttaa täysin normaalilta.

Sain 10k rikki kun kelloakin oli reilusti, voit verrata vaikka siihen.
 
Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
33
Tuosta meikäläisen lukemat.
Varmasti moni huomaa jotain parannettavaa, niin on jopa suotavaa että tyhmää vähän neuvotaan ;)
 
Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
33
No hyvä. Kiitos kaikille osallistuneille hyvistä neuvoista.

Eiköhän tämä topic ole ratkaistu.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 188
Ja jos esim. sulla on referenssikortti, niin kellotaajuudet on nvidian vakiot. Monet tulokset voi olla kovempia koska on esim. tehdasylikellotettu kortti käytössä (jotka myös boostaa korkeammalle).
 
Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
33
Täytyy kyllä jälleen todeta että nämä foorumit on internetin parasta sisältöä. Kysymyksiin (vaikka selkeästi paistaisikin että on vähän kujalla) saa asiallisia ja selkeitä vastauksia ja hyvää opastusta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 222
Viestejä
4 331 230
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom