~1000e osien yhteensopivuus

Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
12
Olen kasaamassa ensimmäistä pelikonettani ja noviisina pitkään foorumia luettuani sain luonnosteltua seuraavanlaisen kokoonpanon. Pyydän nyt viisaampiani tarkistamaan ovatko osat yhteensopivia, liitännöiltään riittäviä ja muutenkin hinta-laatusuhteeltaan kelvollisia. Tarkoitus ei ole kellottaa ja budjetti on maksimissaan pitkälti se mikä näistä nyt tulee. Hiljaisuudesta plussaa. Päivitettävyyttäkään ei varsinaisesti haeta, uraputki jne. katkaissevat kohta tämänkin harrastuksen. :D

MSI Z370-A PRO, ATX -emolevy - 119,90€
Asus Dual GeForce GTX 1060 OC näytönohjain (6 GB) - Näytönohjaimet (tilattu)
Intel Core i5-8400 prosessori (box) - Tietokonekomponentit (tilattu)
G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16 - 182,00€
Kingston A1000 240 Gt SSD M.2 SSD-kovalevy 49,90 € (varattu)
Seasonic 550W FOCUS+ 550 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Gold - 85,90€
TP-Link TL-WN881ND, N300 WLAN-sovitin, PCI-E - 20,90€
ID-Cooling SE-213v2 -prosessorijäähdytin - 19,90€
Fractal Design Focus G, ikkunallinen ATX -kotelo, musta - 54,00€

= 993,5€

Parisataa euroa olen varannut vaikkapa käytetyn näytön ostamiseen. Muutama lisäkysymys:

Tarkoitus on siis yhdistää kone nettiin wifillä. Pitääkö tässä tietää jotain, ettei astu johonkin miinaan? Em. komponentti on valittu arvalla.

Lisää tallennustilaa tulen hankkimaan myöhemmin. Mahtaako emoon mennä toinen M.2 SSD vaiko suosiolla SATA SSD tai HDD? Liitännät tosiaan vielä aika hepreaa.

Entä kannattaako hakea säästöjä vaihtamalla komponentteja seuraaviin:
ASRock B360 Pro4, ATX-emolevy - 99,00€
ID-Cooling SE-903-R -prosessorijäähdytin - 14,90€
Corsair 650W VS650, ATX-virtalähde, 80 Plus White, musta - 56,90€

Yritän itse kasata ja Windowsin ostanen foorumilta. Kaikkia ajatuksia saa heitellä. Iso kiitos!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
B360-emolevyllä ei saa muisteja toimimaan 3200MHz.
Verkkokortti on huono, mutta niin on Jimm'sin valikoimakin. Koeta vähintään AC-versiota, niin pääset moderniin lagiin ja siirtonopeuksiin. Jälleen huonolla B360:lla ei saa muisteja "täysille", mutta sitä saisi wifin kanssa:
Asus TUF B360-PRO GAMING (WI-FI), ATX-emolevy - 129,90€

Tuohon saisi wifi-moduulin itse laitettua, mutta pitäisi itse osata semmoinen ostaa ja asentaa:
ASRock Z370 Pro4, ATX -emolevy - 119,00€
Intel Wireless-AC 9260 -verkkoadapteri, M.2 2230 - 22,90€ on hyvä, mutta antennit joutunee vielä etsimään.

Prosessorijäähy on hyvä hankkia erikseen, molemmat on ihan riittäviä i5-8400:lle.

Corsair on kyllä niin lähellä hinnaltaan Seasoniccia, että ostaa vaan tämmöisen, jos budjetti on noin 60€:
Seasonic 620W S12II-620 ATX-virtalähde, 80 Plus Bronze - 66,30€

Kotelo on aina makukysymys, en ota kantaa. Tuo on ihan hyvä kotelo.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
MSI on minun tietämykseni mukaan hieman meh. Asrockeja saa ihan laadukkaitakin samaan hintaluokkaan. MSI ja Gigabyte ovat sellaisia, joita itse vältän viimeiseen asti. Näytönohjaimet kyllä kyseisiltä firmoilta on ihan hyviä. Virtalähteeksi jokin Seasonic tms. laadukkaampi. Tuo VS650 sarja on käytännössä paskaa hyvällä maineella ja tuurilla.


Jäähdytys on aika ok. Vakiotuuletin on sirkkelistä toinen, mutta melkein mikä vain aftermarket riittää kerroinlukitulle prosessorille, itse suosin Fera 3, mutta se on hieman hinnakas kun prosessoria ei voida ylikellottaa.

Sopivasti laitoit tuon näytönohjaimen tuohon, nyt alkoi itseäkin himottaa heittää 1050ti hell..sinkiin.

Kasauksessa jos olet aloittelija - suosittelisin, että hipaiset välillä koteloa. Jaytwocents teki aiheesta videon, ja kasaamalla maton päällä, raapimalla standoffeihin ja aiheuttamalla staattisen sähkön purkauksia osiin, tietokoneesta tuli ihan toimiva. Pahin asia mitä kasatessa voi tehdä, on panikointi tai stressaaminen, se aiheuttaa huonoja päätöksiä.
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
12
Tuohon saisi wifi-moduulin itse laitettua, mutta pitäisi itse osata semmoinen ostaa ja asentaa:
ASRock Z370 Pro4, ATX -emolevy - 119,00€
Intel Wireless-AC 9260 -verkkoadapteri, M.2 2230 - 22,90€ on hyvä, mutta antennit joutunee vielä etsimään.
Kiitos vinkistä. Jimssiltä kyselin antenneista ja vastaus oli, ettei "tuollaista sinne kannata laittaa kun normaali emolevy on kuitenkin kyseessä." Ohjasivat PCI-E väyläisiin, joten tällaista olen silmäillyt:

Asus PCE-AC56 WLAN-adapteri, AC1300, PCI-E x1 - 59,90€

Linkkaamasi ASRock vaikuttaa lupaavalta. MSI:llä tosin DisplayPort ja jos oikein ymmärsin niin mahdollisuus siirtää 144Hz kuva ja ääni yhdellä johdolla (kaiuttimelliseen) näyttöön. Noh ehkä ne erilliset kaiuttimet tai kuulokkeet on aika hankkia ja käyttää DVI-D:tä.

Kasauksessa jos olet aloittelija - suosittelisin, että hipaiset välillä koteloa. Jaytwocents teki aiheesta videon, ja kasaamalla maton päällä, raapimalla standoffeihin ja aiheuttamalla staattisen sähkön purkauksia osiin, tietokoneesta tuli ihan toimiva. Pahin asia mitä kasatessa voi tehdä, on panikointi tai stressaaminen, se aiheuttaa huonoja päätöksiä.
Hyvä video! Menin ja ostin kuitenkin maadoitusrannekkeen. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kiitos vinkistä. Jimssiltä kyselin antenneista ja vastaus oli, ettei "tuollaista sinne kannata laittaa kun normaali emolevy on kuitenkin kyseessä." Ohjasivat PCI-E väyläisiin, joten tällaista olen silmäillyt:

Asus PCE-AC56 WLAN-adapteri, AC1300, PCI-E x1 - 59,90€

Linkkaamasi ASRock vaikuttaa lupaavalta. MSI:llä tosin DisplayPort ja jos oikein ymmärsin niin mahdollisuus siirtää 144Hz kuva ja ääni yhdellä johdolla (kaiuttimelliseen) näyttöön. Noh ehkä ne erilliset kaiuttimet tai kuulokkeet on aika hankkia ja käyttää DVI-D:tä.



Hyvä video! Menin ja ostin kuitenkin maadoitusrannekkeen. :D
Tässä esim. on wifi sisäänrakennettuna, eikä tarvitse 60€ korttia:
Asus TUF B360-PRO GAMING (WI-FI), ATX-emolevy - 129,90€

Itse kasaamaani koneeseen olen ostanut kortin erikseen Kiinasta, tuolla Intelin piirillä. Maksoi 30€.

Ongelma on vaan se hinta, varmasti löytyy monta emolevyä, jossa wifi on valmiina ja kaikki oikeastaan sopivat i5-8400:lle. Pitää vaan katsoa ne liittimet.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
Kiitos vinkistä. Jimssiltä kyselin antenneista ja vastaus oli, ettei "tuollaista sinne kannata laittaa kun normaali emolevy on kuitenkin kyseessä." Ohjasivat PCI-E väyläisiin, joten tällaista olen silmäillyt:

Asus PCE-AC56 WLAN-adapteri, AC1300, PCI-E x1 - 59,90€

Linkkaamasi ASRock vaikuttaa lupaavalta. MSI:llä tosin DisplayPort ja jos oikein ymmärsin niin mahdollisuus siirtää 144Hz kuva ja ääni yhdellä johdolla (kaiuttimelliseen) näyttöön. Noh ehkä ne erilliset kaiuttimet tai kuulokkeet on aika hankkia ja käyttää DVI-D:tä.



Hyvä video! Menin ja ostin kuitenkin maadoitusrannekkeen. :D

Jepsjuu, itse en tiedä, enkä oikeastaan välitä maadoitusrannekkeiden toiminnasta. Kaverillakaan ei ole pistorasioissa maadoituspinnejä, joten koteloon maadoittanut ja ainakin tähän mennessä koneensa toiminut oikein hyvin. :comp:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 530
Viestejä
4 165 682
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom