• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

1-wire -anturi DS18B20 lakkasi toimimasta

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 105
Olen asentanut pannuhuoneeseen DS18B20-antureita mittaamaan eri putkien lämpöjä. Anturit on kytketty väylätopologialla, jonka pitäisi olla 1-wirelle parhaiten sopiva. Väylän päässä on Orange Pi Zero Plus2 H5 loggaamassa lämpötiloja.
Asensin ensin viisi anturia, jotka kaikki toimivat. Sitten lisäsin ulkolämpöanturin. Koska sen pitää olla pohjoisen puolella, tuli kaapelin mitaksi 25 metriä.

Ulkolämpöanturin asentamisen jälkeen yksi pannuhuoneen antureista lakkasi toimimasta. Itse ulkolämpöanturi siis toimii, mutta pannuhuoneessa oleva järjestyksessä neljäs anturi ei enää toimi.

Toimimattomuus vaikuttaa olevan sidoksissa ulkolämpöanturin asennukseen. Kaikista antureista on tullut lämpötila-arvoja siihen asti, kun sammutin Orange Pi:n ulkolämpöanturin asennusta varten. Puolen tunnin päästä käynnistin sen taas, eikä lämpötiloja ole sen jälkeen enää tallentunut kuin neljästä anturista pannuhuoneessa + ulkolämpöanturista.

Missä voisi olla vika?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Nuo 1-wire -anturit tuntuvat välillä olevan vähän kranttuja. Ensimmäisenä varmaan kokeilisin vaihtaa sitä datapinnin vastuksen kokoa, en nyt muista kumpaan suuntaan sitä kannatti muuttaa mutta se saattaa auttaa. Tietty ainakin itselläni auttoi myös että anturit olivat kaapeloitu suojatulla kaapelilla, suojaamattomalla alkoi pitkillä vedoilla esiintymään satunnaisia antureiden katoamisia, ilmeisesti jostain indusoituneen häiriön takia. Tietty varmaan voit kytkeä nuo anturit useampaan eri väylään, ainakin RaspberryPi:ssä pystyi määrittelemään useamman 1-wire väylän käyttöön.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 105
Irrotin nyt viimeksi lisäämäni anturin, ja toimimaton anturi ei tullut takaisin. Se vaikuttaa siis olevan ihan oikeasti rikki, mutta mikäköhän se hajotti juuri samaan aikaan kuin asensin uuden anturin?
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
73
Itse olisin laittanut 4euron tasmotoidun sonoffin sinne 25metrin päähän, maksaakin murto-osan tuosta kaapelin hinnata.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 118
Mulla on noin 10 noita lämpöantureita kotona ja jos laitain yjen viell niin joku muu lopettaa lähetyksen. Se tulee kyl takas ku ottaa viimisimmän anturin piis
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 079
Irrotin nyt viimeksi lisäämäni anturin, ja toimimaton anturi ei tullut takaisin. Se vaikuttaa siis olevan ihan oikeasti rikki, mutta mikäköhän se hajotti juuri samaan aikaan kuin asensin uuden anturin?
Toimiiko jos sen laittaa väylään yksinään ?

Kyllä noita muutama on vuosien saatossa hajonnut (en muista mikä tarkka malli) mutta yleensä ensin tulee outoja arvoja ennen kuin katoaa kokonaan.

Kaapelilla on aika paljon merkitystä, jos kaapelin kapasitanssi kasvaa tarpeeksi niin silloin ei toimi pituuden kasvaessa ainakaan pelkällä datalinja + ylösvedolla. Silloin käy yleensä niin että kauempana olevat ei näy ja lähempänä olevat näkyy kuten ennenkin.
OrangePissä on varmaan myös 3.3V datalinja ?
Pitkällä matkalla kannattaisi käyttää 5V niin toimii paremmin.

Luotettavimpaan tulokseen pääsin vanhan raspin kanssa käyttämällä väyläohjaimena DS2480.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 105
Sain eilen vaihdettua toimimattoman anturin tilalle uuden. Kesti vähän, koska käytin kertakäyttöisiä Scotchlokkeja väylän kytkemiseen ja niitä ei enää riittänyt uusiin kytkentöihin vaan piti odottaa postia.

Uusi anturi kuitenkin toimii ja niin toimii myös ulkoanturi. Jostain syystä anturi siis vain hajosi samalla kun kytkin ulkoanturin.

Minulla on anturien käyttöjännitteenä 5 V Orange Pistä mutta data tosiaan lienee vain 3,3 V.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 574
Viestejä
4 184 812
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom