Trafi ja takavalo(ttomuus)idiotismi

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Kyllä ainakin suomesta ostettu 2014 mallinen golf on lähtenyt ajovaloautomatiikalla liikkeestä. Uitetussa voi tietysti olla jokin toinenkin toteutus, tai sitten sieltä on vaan hajonnut jotain.
Merkkiliikkeestä ulosajettu. Xenon paketti vielä erikseen, mutta ei automatiikkaa. Nyt vaihtu uuteen niin löytyy "auto" asento kytkimessä ja sensori peruutuspeilin jalasta.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Volvo S40 -03 ja valot aina päällä.
Jos laittaa parkit(?) niin ne jää päälle, vaikka ottaa avaimet pois. :lol:
Pitkät ei taas mene päälle jos ei ole katkaisin yläasennossa(joku "ajotila"). :rofl:

Kuskin puolella jalkatilassa valo, mutta sitten ei mitään saattovaloja ulos.
Penkin lämmittimet osaa kyllä ottaa pois päältä jos virrat käy pois, mutta takalasin lämmitin jää päälle.
Rekisterikilven polttimon jos haluaa vaihtaa niin pitää irroittaa paneelia takaluukusta.
Kakkoskoppaisessa XC70:ssä (ja oletettavasti myös S60/V70/S80) parkkiasennossa valot jäävät myös päälle, vaikka ottaisi avaimet pois ja lukitsisi auton. Suomesta uutena ostetussa nolla-asennossa lähivalot menivät päälle, kun käynnisti auton, muistaakseni pitkät sen sijaan toimivat ainoastaan valot päällä -asennossa. Nykyisessä ulkomailta tuodussa nolla-asennossa ei pala mikään valo, eivät edes parkit. Valot päällä -asennossa sen sijaan valot sammuvat, kun katkaisee virrat, joten valokatkaisijan voi huoletta pitää siinä asennossa koko ajan.


Paljon suuremmat säästöt saataisiin aikaan, jos joku toisi markkinoille viranomaishyväksytyt LED-takavalopolttimot, jotka sopivat suoraan hehkutakavalojen tilalle. Nämä pitäisi lisäksi määrätä välittömästi ainoiksi hyväksytyiksi polttimomalleiksi. Tulisivat polttoaineen säästön lisäksi käytössä muutenkin halvemmiksikin kun ei tarvite niin usein vaihtaa.

En ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi tällaista ei ole tehty jo kaikille muillekin auton valopolttimoille.
No, ajovalojen kohdalla voi olla haasteita, mutta himmeämpien polttimoiden kohdalla ymmärtänette ajatuksen.
Tämä, ja sama parkkipolttimoihin. Ainakaan noista Volvon parkkipolttimoina käytetyistä W2,1x9,5D -polttimoista ei kaiketi ole olemassa e-hyväksyttyjä LED-versioita, parkkipolttimoiden vaihtaminen eteen on jokseenkin ikävä homma ja polttimoiden toiminta-aika on lyhyempi kuin huoltoväli. Samalla kannalla varustettuja LED-polttimoita löytyy, mutta katsastusmies haluaa hehkulamput katsastuksen ajaksi. Tuossa ei ole yhtään mitään järkeä ainakaan liikenneturvallisuuden kannalta, koska hehkulamppuparkit ovat todella himmeät. LED-versiot ovat huomattavasti toimivammat, kun ne ovat sen verran kirkkaammat, että ahtaaseen taskuparkkiin pysäköidessäkin on pimeällä heijastuksesta helppo arvioida, missä etukulma menee.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Merkkiliikkeestä ulosajettu. Xenon paketti vielä erikseen, mutta ei automatiikkaa. Nyt vaihtu uuteen niin löytyy "auto" asento kytkimessä ja sensori peruutuspeilin jalasta.
Onko noin? Mutsilla oli -10 Comfortline Golffi halogeeneilla ja siinäkin oli automatiikka.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Emännä -02 S80 traktorissa kyllä sammuu joka tuikku kun valot kääntää 0-asentoon mutta kuten yllä mainittu niin katkaisijan voi pitää aina päällä kun noi sammuu avaimesta. Jo vanhassa Saabissa (9000 vm 94) toiminta oli sama jos alennetulla jännitteellä toimivat päiväajovalot oli kytketty toimimattomiksi poistamalla niiden sulake.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Merkkiliikkeestä ulosajettu. Xenon paketti vielä erikseen, mutta ei automatiikkaa. Nyt vaihtu uuteen niin löytyy "auto" asento kytkimessä ja sensori peruutuspeilin jalasta.
No eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun on luovutushuollossa unohdettu jokin työvaihe.

Ellei tuo xenon valo malli ole ollut tehdashuomiovaloilla varustettu (kuten ei tietääkseni '14 ollut) niin siellä pitäisi palaa lähivalojen aina kun kone on tulilla.

Tämä, ja sama parkkipolttimoihin. Ainakaan noista Volvon parkkipolttimoina käytetyistä W2,1x9,5D -polttimoista ei kaiketi ole olemassa e-hyväksyttyjä LED-versioita,.
Mä olen laittanut surutta 3W polttimot noihin tilalle. Kestää n. 4 kertaa pidempään kuin 5W lamput, eikä noiden etuparkkien kirkkaus yleensä ole kovin kriittinen. Bonuksena lamppu on sen verran viileämpi ettei se sula kantaansa kiinni kuten nuo 5W lasikantalamput usein tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Siin on bemarissa erilaista idiotismia tummennusten muodossa. Viereen ajaessa näin juuri ja juuri takavalojen olevan päällä, mutta kuva ei sitä paljasta eikä silmäkään enää tolta etäisyydeltä
Vaikea uskoa että on takavalot päällä, tuohan on jo todella vaarallista jos näin on. Mitä noita vastaavia näkee, niin ne takavalot onneksi sieltä päivälläkin kuitenkin erottaa, ainakin jos on vain räpelletty kalvon kanssa. Koko umpioiden vaihto johonkin tuikkuversioihin on sitten vielä asteen tyhmempää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Kyllähän noita mustaksi tuunattuja takavaloja joskus näkee. Ei niistä paljoa 5W hehkut läpi näy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Vaikea uskoa että on takavalot päällä, tuohan on jo todella vaarallista jos näin on. Mitä noita vastaavia näkee, niin ne takavalot onneksi sieltä päivälläkin kuitenkin erottaa, ainakin jos on vain räpelletty kalvon kanssa. Koko umpioiden vaihto johonkin tuikkuversioihin on sitten vielä asteen tyhmempää.
Ajoin siis valoissa takaviistoon viereen josta just näki että valot on päällä, mutta päivänvalossa ei enää tolta etäisyydeltä nähnytkään. Tossa ku vesipöllyssä vetelee ilman sumaria motarilla ni huhhuh. Joku lähi idän maista kotoisin oleva tota bemmiä komensi.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
301
Onpa uskomattoman huonon kuuloisia viritelmiä monissa autoissa:confused::confused:

Siis miksi pitää niinkin yksinkertainen asia kuin auton valot tehdä noin omituisesti, kun halvoissa autoissakin se on toteutettu järkevästi?

Esim itsellä:
Auto käyntiin : lähivalot/parkit edessä + muut normaalit valot takaa lähtee automaattisesti päälle. Pitkät sitten vivusta erikseen, samoin sumuvalo.

Auto sammuksiin: kaikki valot sammuu kuten pitääkin.

Mikäli haluaa valot pois, kiertää vivun päätä joko pelkät parkit tai ei mitään.

Aika uskomattoman huonoja taitaa sitten olla nuo "kalliimmat" autot, jos ei ole edes toimivia automaattivaloja, vaan niitä pitää roplata käsin päälle ja pois :rofl:

Kyllä noita näkyy vastaan tulevan, joilla palaa jotkut ihme lisävalot etupuskurin alareunassa, lisäpitkät? samalla kun lähivalot, vai jotkut ihme "sumuvalot" edessä?

Saati noita joilla ei pala perässä valot ollenkaan, jos laissa ei vielä asiaa niin tulkita, niin pitäisi tehdä muutos että vika on aina peräänajettavassa autossa, jos siinä ei pala takana valoja. Ehkä se opettaisi kuskeja pitämään niitä päällä, tai ostamaan auton jossa ei ole viallisia valoja.

Viallisethan ne on jos ne ei toimi.

Pitänee hommata dash cam jos sattuu joku ilman valoja uunoilemaan edellä, onpahan todisteet omasta syyttömyydestään ja voipahan sitten koitella oikeuden käsitystä asiasta jos on tarve, tai keskustella auton omistajan kanssa hartaasti että miksikäs niitä valoja ei pidetä päällä tarvittaessa:facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Saati noita joilla ei pala perässä valot ollenkaan, jos laissa ei vielä asiaa niin tulkita, niin pitäisi tehdä muutos että vika on aina peräänajettavassa autossa, jos siinä ei pala takana valoja. Ehkä se opettaisi kuskeja pitämään niitä päällä, tai ostamaan auton jossa ei ole viallisia valoja.

Viallisethan ne on jos ne ei toimi.
Tuollaista lakia saat tovin odottaa. Nythän ne nimenomaan on EU:n myötä pakotettu pois päältä. Ja toimii oikein kun ei pala :D.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Aika uskomattoman huonoja taitaa sitten olla nuo "kalliimmat" autot, jos ei ole edes toimivia automaattivaloja, vaan niitä pitää roplata käsin päälle ja pois
Perinteinen "toppahousu" kun menee autoliikkeeseen ostamaan uutta autoa niin sieltä ruksitaan VAKIOvarusteitakin pois, kun on tutun tutulta kuultu juttua että esim xenon polttimot on kalliita. Parasta näissäkin, että niitä ei edes tarvitsisi vaihtaa kertaakaan omistuksen aikana kun vaihdetaan jo tuoreempaan.. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Perinteinen "toppahousu" kun menee autoliikkeeseen ostamaan uutta autoa niin sieltä ruksitaan VAKIOvarusteitakin pois, kun on tutun tutulta kuultu juttua että esim xenon polttimot on kalliita. Parasta näissäkin, että niitä ei edes tarvitsisi vaihtaa kertaakaan omistuksen aikana kun vaihdetaan jo tuoreempaan.. :)
Olin tankkaamassa kun vieressä uusi mersu konepelti auki ja keski-ikäinen mies luki manuaalia. Kyselin että mikäs noin uudelle autolle tuli niin lampunpesimien sulake piti saada irti ettei kulu kesällä pesuainetta turhaan.
100k autoon mutta pitää säästää lasinpesunesteestä..
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Olin tankkaamassa kun vieressä uusi mersu konepelti auki ja keski-ikäinen mies luki manuaalia. Kyselin että mikäs noin uudelle autolle tuli niin lampunpesimien sulake piti saada irti ettei kulu kesällä pesuainetta turhaan.
100k autoon mutta pitää säästää lasinpesunesteestä..
Jotkut osaa olla ihmeellisissä asioissa pihejä. Kakkos Mondeossa ajovalopesimet ei toimi jos ajovalokytkin ei ole päällä. Valot kyllä palaa.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
No eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun on luovutushuollossa unohdettu jokin työvaihe.
Ellei tuo xenon valo malli ole ollut tehdashuomiovaloilla varustettu (kuten ei tietääkseni '14 ollut) niin siellä pitäisi palaa lähivalojen aina kun kone on tulilla.
Siis 0-asennossa paloi edessä huomiovalot vai mitkä ne siinä etulampun alareunassa olevat onkaan, jos halusi ajovalot päälle piti kääntää päälle.

Perinteinen "toppahousu" kun menee autoliikkeeseen ostamaan uutta autoa niin sieltä ruksitaan VAKIOvarusteitakin pois, kun on tutun tutulta kuultu juttua että esim xenon polttimot on kalliita. Parasta näissäkin, että niitä ei edes tarvitsisi vaihtaa kertaakaan omistuksen aikana kun vaihdetaan jo tuoreempaan.. :)
Ja sitten iänikuista rutinaa, että pitäisi olla KANSANAUTOJA missä ei ole mitään ylimääräistä ja hajoavaa ja tekniikka sellaista että saa aina kaiken korjattua vasaralla ja rautalangalla.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Olin tankkaamassa kun vieressä uusi mersu konepelti auki ja keski-ikäinen mies luki manuaalia. Kyselin että mikäs noin uudelle autolle tuli niin lampunpesimien sulake piti saada irti ettei kulu kesällä pesuainetta turhaan.
100k autoon mutta pitää säästää lasinpesunesteestä..
Niin sehän on kesällä kiva kun on ötököitä täynnä koko keula lamppuja myöten :facepalm:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Olin tankkaamassa kun vieressä uusi mersu konepelti auki ja keski-ikäinen mies luki manuaalia. Kyselin että mikäs noin uudelle autolle tuli niin lampunpesimien sulake piti saada irti ettei kulu kesällä pesuainetta turhaan.
100k autoon mutta pitää säästää lasinpesunesteestä..
Omassa käyttörenaultissa 2012 meganessa ainakin ärsyttää tuo ajovalopesuritoiminto nimenomaan talvella paskakeleissä. Normi halogeenit polttimoina, niin ei olisi pakollinen varuste. Vähän ku suihkasee lasille säästäväisesti vettä niin holvaa tuhottomasti kumpaankin valoon. Kesäaikana varsin hyödyllinen juuri ötököiden kanssa kun käyttökin on satunnaista, mutta talvella toi vetäsee pissapojan tyhjäksi paskakeleillä jo muutaman sadan kilometrin pätkällä.. Ei niinkään rahallista ongelmaa ole, mutta ilman noita pesureita tarttis pissapoikaa täyttää n. 4 kertaa harvemmin..
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 398
Olin tankkaamassa kun vieressä uusi mersu konepelti auki ja keski-ikäinen mies luki manuaalia. Kyselin että mikäs noin uudelle autolle tuli niin lampunpesimien sulake piti saada irti ettei kulu kesällä pesuainetta turhaan.
100k autoon mutta pitää säästää lasinpesunesteestä..
Olisit sanonut että laittaa pissapoikaan kesäajaksi huoltoasemalta saatavaa ilmaista vettä. Ja sitten voisi lauantaiaamuna pissata vähän joukkoon niin ehkä olisi hitunen liuotintakin mukana...
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Ne autot missä mulla on ajovalopesurit olleet, on toimineet niin että jos nopeasti ruikkaisee pari kertaa nestettä lasille niin ajovaloja ei pestä. Jos viikseä pitää pohjassa niin pesee ajovalotkin.

Vaikka tuo talvella syö pesunestettä niin parantaa kyllä näkyvyyttä huimasti, etenkin jos välillä muistaa pestä ne lamput myös ihan huoltoasemalla.
Mondeossa tulee vettä valoille tasan aina kun ajovalot on päällä ja nykäiseekään pesuria päälle. Tosiaan jos tätä ei halua niin kytkee valot "pois". Ittee tää logiikka miellyttää ja varsinkin suolapaskassa uitetut valot kirkastuu rajusti kun ne pesee.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Kun noi lasit nyt sais olla siinä kunnossa että läpikin näkee niin itsellä monissa autoissa on pyyhkijät toimineet niin että kun on nykässy nopeesti pyyhkäsyä niin saa sulat nousemaan pikkuisen jolloin pysyvät paremmin sulina kun sataa jotain jäätävää. Volvo S80:ssä (mk1) tää vastaavasti ei onnistu vaan pienikin nykäisy saa koko pyyhkäisyn aikaiseksi eikä sulkia saa nostettua lasilla alareunasta siihen lämpimämpään kohtaan mihin lämppäri puhaltaa lasilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Omassa autossa lampun pesureille on ihan oma nappinsa, samoin takalasin pesurille. Tälle takalasin pesurille en hachtarissa ole kyllä keksinyt mitään käyttöä, mutta säästyyhän pesuainetta.
Entisestä volvoista revin etuvalojen pyyhkijä vittuun ja tulppasin letkut, siinä vaiheessa kun sulat alkoi sojottamaan ties mihin milloinkin...

Tää ei nyt kyllä liity takavaloihin paljoakaan:cigar2:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Tänään taas puoli valtakuntaa ajeli perät pimeinä aamun räntäsateessa. EU:facepalm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Siis 0-asennossa paloi edessä huomiovalot vai mitkä ne siinä etulampun alareunassa olevat onkaan, jos halusi ajovalot päälle piti kääntää päälle.
jaajoo.. luulin että se menee 80-luvun japsityyliin manuaalisesti aina. No, tuollainen toimintatapa taitaa olla se yleisin nykyään.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Osui tänään silmiin autofirman mainos uudesta Rellun Meganesta. Auton varustelistaan oli laitettu navigaattorin perään "LED-takavalot aina päällä", joten ainakin joku koodaa autonsa sopimaan myös pohjoismaisen paskakeleihin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Talismanin myöskin omistavana voin vahvistaa, automatiikka päällä palaa aina, edessä ja takana. Ei sytytä ajovaloja vaikka sataisi, mutta eipä sillä väliä, kyllä nuo DRL valot näkyvät.

Sanoinkin tässä langassa aiemmin jo, että ranskalaiset tuo nuo aina palavat DRL valot kaikkiin kokoluokkiin ja se käytännössä pakottaa muut seuraamaan trendiä. :tup:
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Bemarissa palaa kans, mutta en tiedä ovatko huhujen mukaan niin pääkköjä nykyään, etteivät anna huollon ohjelmoida takavaloja mukaan.

Toivottavasti "valaistu tyylisuunta" ledien myötä kääntää kaikkien kelkan.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
835
Itse ihmetellyt miten jotkut voivat "unohtaa" kääntää katkaisinta pimeän tultua, kun kaikissa omissa ja kavereidenkin autoissa mittaristovalot ei pala, jos ajovalot eivät ole päällä. No huomasinpa tuossa liikennevaloissa rinnalle ajaneessa Kiassa (vai olikohan joku muu?), jolla oli perä pimeä ja edessä vaan siis DRL:t päällä, että näköjään mittaristo hohkaa näissä täysillä. Eipä siis ihme, jos kuskit ei tajua kääntää katkaisjaa, kun näkeehän sitä katuvalojen valossa ilman ajovalojakin.

Pitäisi kyllä tuollainen kytkentä kieltää, ei kovin kiva kun porukka ajelee motareilla perät pimeänä.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Veikkaan, että niillä on käytössä 0-asento, ei DRL. Japsien ja kahden yleisimmän korealaisen tyyli. (pl. Ssangyong)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Ainakin TM:n jossain kestotestissä totesivat että huomiovaloautomatiikalla varustetussa xenon valoisessa autossa polttimot olivat himmenneet enemmän kuin vastaava ainapäällä. Tai jotain tuon suuntaista, jokatapauksessa äimistelivät sitä että valot oli niin paljon heikommat kuin uudessa huomiovaloista huolimatta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Lähinnä sitä että ex-auton xenonit oli tehdasasenteiset ja yksi alkuperäinen tuikku pimeni mulla 6 vuoden iässä. Ei kuulosta siis kauhean fataalilta tuo räpsyttely.
Paljonko sillä ex autollasi niitä xenoneita sitten tuli räpsyteltyä?
Lämpötilavaihtelun kannaltahan tuollainen muutaman minuutin välein edestakaisin suhaava automattikka on se pahin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
En tiedä, mutta 170 tkm sillä oli ajettu eikä siinä mitään päivävaloja ollut.

Kuulostaa melkoiselta urbaanilegendalta että tuo räpsyttely jotain haittaisi. Enemmän se xenonin luonnollinen hiipuminen on ongelma.

Tuo TM:n juttu olisi ihan kiva lukea. Kyseessä lienee joku yksittäinen automalli joten automatiikan osuuden arvionti on yhtä tyhjän kanssa. Mitä jos siinä oli vaan paskat xenonit? Ei se automatiikka räpsyttele niitä yhtään enempää kuin normaali "aina päällä"-asentokaan. Korkeintaan joku paska automatiikka joka sytyttää tuikut jokaisessa varjoisessa paikassa.
Joo, ei se mikään xenonvaloihin sen kummemmin keskittynyt juttu ollut, vaan jonkun auton 60tkm käyttötestin ohessa esiin tullut juttu. Tällainen muistikuva mulle on jäänyt siitä että syyksi epäiltiin suurempaa sytytysmäärää, automatiikka napsuttelee valoja päälle-pois useammin. En kyllä muista mikä auto oli.

Mutta kyllähän se xenon lamppu säästyy kun sitä ei käytetä. Eli siis jos ajetaan huomiovaloilla normaalisti ja varsinaisia ajovaloja käytetään vain pimeään aikaan. Tietysti jos takavalot eivät pala kuin ajovalojen kanssa, niin ajovaloillekin tulee paljon ylimääräisä polttotunteja, niinhä semihämärinä aikoina kun takavalojen käyttö on perusteltua mutta varsinaisille ajovaloille ei olisi vielä tarvetta.

Tossa talvella vaihdettiin serkun autoon uudet xenon polttimot, puhtaalla mututuntumalla valoa tuli lähes tuplat lisää tielle, vaikka kumpikin lamppu oli vielä ehjiä, eikä ne ajovaloja katsellessa yhtään sen kummemilta vaikuttaneet.

Osavaikutus saattoi olla myös sillä että olivat keskenään erivärisiä. Ei se nyt ajatuksena mahdottomalta kuulosta, että silmä näkee muka paremmin kun kumpikin lamppu tuottaa samanväristä valoa, verrattuna siihen että kaksi hieman eriväristä valoa tuottavat puhtaasti lukseina saman määrän valoa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Siin on bemarissa erilaista idiotismia tummennusten muodossa. Viereen ajaessa näin juuri ja juuri takavalojen olevan päällä, mutta kuva ei sitä paljasta eikä silmäkään enää tolta etäisyydeltä
Onneksi on kuitenkin vaihdettu laittomat ledit rekisterikilvelle niin näkyy :D
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 398
Onneksi on kuitenkin vaihdettu laittomat ledit rekisterikilvelle niin näkyy :D
Jälleen hyvä esimerkki pykäläbyrokratoan kukkasista:
Voiko joku esittää jonkin järkevän syyn (vetoamatta joihinkin standardeihin), miksi rekisterikilpeä ei saisi valaista ledillä, hehkupolttimolla, elektroluminenssivalolla tai grillivastuksella, kunhan se rekisterikilpi tulee kunnolla valaistuksi?
(Grillivastuksen kieltämisen hyväksyn esim. tulipalovaaran vuoksi, mutta hehkupolttimo on oikeastaan pienikokoinen grillivastus)...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Jälleen hyvä esimerkki pykäläbyrokratoan kukkasista:
Voiko joku esittää jonkin järkevän syyn (vetoamatta joihinkin standardeihin), miksi rekisterikilpeä ei saisi valaista ledillä, hehkupolttimolla, elektroluminenssivalolla tai grillivastuksella, kunhan se rekisterikilpi tulee kunnolla valaistuksi?
(Grillivastuksen kieltämisen hyväksyn esim. tulipalovaaran vuoksi, mutta hehkupolttimo on oikeastaan pienikokoinen grillivastus)...
Eipä tossa oikein järkeä olekkaan. Pitkäänhän ei esimerkiksi katsastaessa japsituonteja kelvannut muut kuin E-hyväksytyt valot, mutta sittemmin hommaa on lievennetty. Käytännössähän katsuri ei nykyään valoista valita, mikäli hommat on muutoin ok. Noi täysin pimeäksi värjätyt valot on kyllä sellasia mistä ehdottomasti pitäisi sanoa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Jälleen hyvä esimerkki pykäläbyrokratoan kukkasista:
Voiko joku esittää jonkin järkevän syyn (vetoamatta joihinkin standardeihin), miksi rekisterikilpeä ei saisi valaista ledillä, hehkupolttimolla, elektroluminenssivalolla tai grillivastuksella, kunhan se rekisterikilpi tulee kunnolla valaistuksi?
(Grillivastuksen kieltämisen hyväksyn esim. tulipalovaaran vuoksi, mutta hehkupolttimo on oikeastaan pienikokoinen grillivastus)...
Samaa ihmettelin itsekin, mutta eipä sanonut katsastusmies Mondeossakaan mitään, vaikka toinen normipolttimo oli vaihdettu peruutuskameraksi jossa oli ledivalo. Näki siis helposti, että ei ollut alkuperäinen setuppi.

Sen verran tosin on järkeä tuossa, että jotkut ledit ovat niin kirkkaat, että ne heijastaa kilvestä sen verran pahasti, ettei rekkaria meinaa nähdä pimeällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Yksi perusteltu syy voi olla että ledit ei tuota IR-säteilyä kuten hehkulamppu. Kamerat puolestaan helposti näkevät IR-säteilyä, joten tunnistus ei välttämättä joka tilanteessa toimisi yhtä hyvin. Mutta kaukaa toikin haettu.
Ainakin liikennekameroiden kannalta epäolennaista, koska niissä rekkarin näkyminen perustuu muutenkin salaman käyttöön.

Suomessa yleisesti viranomaiset lähtevät periaatteesta että kaikki mikä ei ole sallittua on kiellettyä.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Siis suomessahan kaikki mikä ei ole erikseen sallittua on joko laitonta, moraalitonta tai lihottaa ;)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Yksi perusteltu syy voi olla että ledit ei tuota IR-säteilyä kuten hehkulamppu. Kamerat puolestaan helposti näkevät IR-säteilyä, joten tunnistus ei välttämättä joka tilanteessa toimisi yhtä hyvin.
Tuskin on mitään merkitystä tällä. Varsin monessa autossa on kuitenkin ledit kilpivaloina ihan tehtaalta ja se on ok.

Jälkeenpäin itse tuunatut on varmaan kielletty siksi, että vaikka osa tuunaajista osaisi toki tehdä asiallistakin jälkeä, niin osa on sitten näitä kuvan mukaisia... Helpointa on siis kieltää kaikki jälkiasennukset.

upload_2017-4-25_8-0-45.png
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Tuskin on mitään merkitystä tällä. Varsin monessa autossa on kuitenkin ledit kilpivaloina ihan tehtaalta ja se on ok.

Jälkeenpäin itse tuunatut on varmaan kielletty siksi, että vaikka osa tuunaajista osaisi toki tehdä asiallistakin jälkeä, niin osa on sitten näitä kuvan mukaisia... Helpointa on siis kieltää kaikki jälkiasennukset.

Itsekkin tullu nähtyä liikenteessä noita pistemäisesti valaisevia ledejä rekisterikilvellä, ei tasan nää pimeessä lukea sitä. Jännää vaan että noita näkee kohtuu usein, kuten poliisejakin, puuttumiskynnys lienee aika korkeella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Tuskin on mitään merkitystä tällä. Varsin monessa autossa on kuitenkin ledit kilpivaloina ihan tehtaalta ja se on ok.

Jälkeenpäin itse tuunatut on varmaan kielletty siksi, että vaikka osa tuunaajista osaisi toki tehdä asiallistakin jälkeä, niin osa on sitten näitä kuvan mukaisia... Helpointa on siis kieltää kaikki jälkiasennukset.

Kaukaa haettu lisäskenaario, mutta tuosta kuvan skenaariosta kun ottaa jarruvalot pois päältä (päiväajovalot päälle) ja lisätään pimeä keli/yö niin sitähä saattaa luulla äkkiseltään, että se ajaakin vastaan. ;)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kysyin saako Niroon koodattua takavalot palamaan aina myös päiväajovalojen kanssa. Vastaus oli, että teoriassa kyllä, mutta eivät tee sitä koska tuon käyttäytymisen muuttaminen purkaa auton takuun valojärjestelmän osalta.

VMP.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kysyin saako Niroon koodattua takavalot palamaan aina myös päiväajovalojen kanssa. Vastaus oli, että teoriassa kyllä, mutta eivät tee sitä koska tuon käyttäytymisen muuttaminen purkaa auton takuun valojärjestelmän osalta.

VMP.
Juu se purkaa, eivät sitten yhtään parempaa selitystä keksineet, mikä merkki?
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
835
Kysyin saako Niroon koodattua takavalot palamaan aina myös päiväajovalojen kanssa. Vastaus oli, että teoriassa kyllä, mutta eivät tee sitä koska tuon käyttäytymisen muuttaminen purkaa auton takuun valojärjestelmän osalta.

VMP.
Eli jos itse ajaa aina valot päällä, jolloin takavalotkin siis palaa, niin takuu on voimassa, mutta jos palavat päiväajovaloina niin takuu raukeaa. Eihän tuossa ole tolkkua. Ettei ollut taas marmorin koottuja selityksiä, kun ei viitsitä tehdä jotain.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Juu se purkaa, eivät sitten yhtään parempaa selitystä keksineet, mikä merkki?
Eli jos itse ajaa aina valot päällä, jolloin takavalotkin siis palaa, niin takuu on voimassa, mutta jos palavat päiväajovaloina niin takuu raukeaa. Eihän tuossa ole tolkkua. Ettei ollut taas marmorin koottuja selityksiä, kun ei viitsitä tehdä jotain.
Kia on merkki ja aika selittelyltähän tuo kuulostaa. Jos joku osaa noita "iltapuhteina" koodailla niin hommia riittää siis :D

Muttajoo täytyy siis muistaa pahimmilla keleillä napsauttaa ajovalot (ja takasumari) päälle käsin.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 422
Suurin virhe noissa päivävaloissa on että sallittiin myydä autoihin missä ei ole valoautomatiikkaa vakiona eli syttyvät kun hämärtyy.
Tietysti se ei tunnista sadetta tai sumua mutta kuitenkin on se parempi kun kokonaan ilman.
Myös itse kuljettaja voisi hieman ryhdistäytyä ja vääntää ne valot päälle mutta katkaisin näyttää olevan monessa autossa yhtä hukassa kun sumuvalojen off kytkin.
Omassa autossa noi päivävalot(ei auton omat ne poistettu käytöstä)palaavat aina mutta himmenevät kun lyö ajovalot päälle.
Onhan niitä muitakin typeriä valoja kuten xenon muutosarjat mitä ei näköjään kiinnosta virkavaltaa yhtään ainostaan katsastusmiestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Paljon suuremmat säästöt saataisiin aikaan, jos joku toisi markkinoille viranomaishyväksytyt LED-takavalopolttimot, jotka sopivat suoraan hehkutakavalojen tilalle. Nämä pitäisi lisäksi määrätä välittömästi ainoiksi hyväksytyiksi polttimomalleiksi. Tulisivat polttoaineen säästön lisäksi käytössä muutenkin halvemmiksikin kun ei tarvite niin usein vaihtaa.

En ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi tällaista ei ole tehty jo kaikille muillekin auton valopolttimoille.
No, ajovalojen kohdalla voi olla haasteita, mutta himmeämpien polttimoiden kohdalla ymmärtänette ajatuksen.
Takavalojen kohdalla ledit tosiaankin voisivat toimia hyvin, mutta ajovaloissa täytyisi umpiot myös vaihtaa, koska valokuviot menevät helposti pilalle (kokemusta on).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Takavalojen kohdalla ledit tosiaankin voisivat toimia hyvin, mutta ajovaloissa täytyisi umpiot myös vaihtaa, koska valokuviot menevät helposti pilalle (kokemusta on).
Ledit voivat myös tuottaa huomattavasti enemmän lämpöä kuin halogeenit ja aiheuttaa umpion heijastuspintojen tummumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Ledit voivat myös tuottaa huomattavasti enemmän lämpöä kuin halogeenit ja aiheuttaa umpion heijastuspintojen tummumista.
Asia on kyllä juuri päinvastoin. Ledien ongelmana on kyllä lämpö, mutta lähinnä ledin oman eliniän kannalta. Standardikantoihin on vaikea toteuttaa suuritehoista lediä riittävällä jäähdytyksellä, jolloin ledin elinikä jää harmittavan lyhyeksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Asia on kyllä juuri päinvastoin. Ledien ongelmana on kyllä lämpö, mutta lähinnä ledin oman eliniän kannalta. Standardikantoihin on vaikea toteuttaa suuritehoista lediä riittävällä jäähdytyksellä, jolloin ledin elinikä jää harmittavan lyhyeksi.
Siinä uskossa olin, että ledit ei tuota säteilynä valon eteen lämpöä (ei sulata lunta umpion päältä tai poista huurua), mutta tuottaa kyllä lämpöä reilusti joka voi johtumalla siirtyä kannan kautta esimerkiksi umpion rakenteisiin ja vahingoittaa heijastinpintoja. Mutta! ei päivääkään etteikö uutta oppisi, googlailun perusteella ledi tuottaa vähemmän lämpöä kuin halogeeni umpiossa, eli ledin aiheuttamaa tummumista voi pitää myyttinä. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Siinä uskossa olin, että ledit ei tuota säteilynä valon eteen lämpöä (ei sulata lunta umpion päältä tai poista huurua), mutta tuottaa kyllä lämpöä reilusti joka voi johtumalla siirtyä kannan kautta esimerkiksi umpion rakenteisiin ja vahingoittaa heijastinpintoja. Mutta! ei päivääkään etteikö uutta oppisi, googlailun perusteella ledi tuottaa vähemmän lämpöä kuin halogeeni umpiossa, eli ledin aiheuttamaa tummumista voi pitää myyttinä. :)
Suurin osa noihin valonlähteisiin pistetystä sähkötehosta muuttuu lämmöksi, ja pienempi sähkötehohan noissa ledeissä tuppaa olemaan, reilustikin. En ole auton yksiköiden tehoja tutkinut, mutta jossain sisävaloissa voi olla esim 4.3W ledi korvaamassa 50W halogeenia (esim. LED STAR PAR16 | LED-heijastinlamput... | OSRAM). Tuossa on yli kymmenkertainen ero lämmöntuotossa ledin eduksi. Voisi kuvitella että vaikka ledi johtaisi tuon lämmön mitä kautta, ei se voi pistemäisestikään olla juuri kuumempi kuin tuolla halogeenilla?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 649
Viestejä
4 197 325
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom