Teholäppäriin vielä tehokkaampaa prossua

Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
75
Morjesta kaikille tietsikkatietäjille!

Mulla on kannettavana käytössä tämmönen Asus GL553VE, ja nykyisestä prossusta (i7 7700hq) meinaa loppua paikka paikoin potku kesken mun tarpeisiin. Tuli tossa pientä riisörtsiä tehtyä, ja jos olis mahdollisuutta päivitellä prossua niin i7 7920hq vois olla paras vaihtoehto.

Kyllähän uudemman koneen osto vois olla fiksumpaa kun tälläkin jo ikää semmonen 2,5 vuotta, mutta jos vaan mahdollista niin päivitellään sitten vaikka harrastusmielessä.

Vertailussa nää prossut taitaa olla suurin piirtein samanlaiset. Itse en ainakaan muuta eroa huomannut kuin kellotaajuuden, mikä antaa Passmark vertailussa n. 1200 pistettä i7 7920hq:n eduksi. Tärkeimmät kattelin eli kanta ja tdp näyttäs olevan samat, eli yhteensopivuuden ja virransyötön tai lämpenemisen suhteen ei oletettavasti tulis ongelmia. Nykyiselläkin prossulla lämmöt prime95 rasituksessa 70 ja 80 asteen välillä.

Eli mitäpä sanotte? Onnistuisiko prossun päivitys edes teoriassa saatikka käytännössä? Työkalut pysyy kyllä kädessä ja niin pöytäkoneiden kuin läppärienkin ruuvaamisesta on kokemusta niin se ei ole ongelma. Mutta mitenkä esim. biossin kanssa yhteensopivuus tai jotain muuta mitä unohdin listata tähän.


Ps. Jatketaas vielä kun lähti ajatukset juoksemaan tätä kirjoittaessa, niin mitenkä jos tän mahdollisen prossuprojektin jälkeen jos joskus päivittäis vaikka näytönohjainta GTX 1050 Ti:stä vaikkapa 1060 6gb. Ensin ajattelin ottaa koneesta cd-aseman pois, ja jatkaa jäähdytysjärjestelmää sen tilalle parilla heatpipellä, ritilällä ja tuulettimella. Tän pitäs auttaa ainakin mahdollisen uuden prossun ja näyttiksen pitämisessä viileänä.

Mut mitenkä näyttiksen päivitys teoriassa? Ainakin mulle tulee ekana mieleen et 1060 6gb on 2gb enemmän muistia kuin 1050 Ti 4gb, niin onko se muisti jotenkin erikseen, vai onko se tän "kiven" mukana? Ja sitten kaikki yhteensopivuusjutut joista en itse ainakaan näin suorilta tiedä oikein sanoa.

Toivottavasti jaksoitte lukea ja kiva jos neuvoja löytyis :) Tää kaikki voi jollekkin kuulostaa vähän pähkähullulta idealta ja sitä se varmaan vähän onkin, mutta voihan sitä vaikka harrastuksen vuoksi yrittää :)

Kiitos jo ennakkoon!
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 199
Tuollaisen BGA-prosessorin irrotus ja uuden juottaminen kotikonstein lienee, jos ei suorastaan mahdotonta, niin ainakin niin vaikeaa, että onnistumisen todennäköisyys on pieni. Koska Asus ei toimita kyseistä läppäriä myös i7-7920HQ-prosessorilla varustettuna, ei ole varmaa, tunnistaisiko BIOS sen ja löytyisikö uudelle kokoonpanolle toimiva ajurituki. Hyvin lähellä toisiaanhan nuo prosessorit näyttävät olevan, mutta jos BIOS ei toista mallia hyväksy, ovat keinot vähissä.

Niin paljon epävarmuustekijöitä, että koko läppärin vaihto taitaa olla ainoa realistinen vaihtoehto.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 122
Viestejä
4 192 237
Jäsenet
70 867
Uusin jäsen
Darksider

Hinta.fi

Ylös Bottom