Museosanasto...

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Mistä tulee sana "ruotu"?
"Se on mukana Ruodussa jälleen".
"Ruotuväki"

kuulostaa aikas wanhalta :tdown:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Armeijassa oli 80-luvulla "pysytään siellä _ruodussa_" sitä vaan tässä ihmettelin...
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Poroksi :facepalm:
huokaus, tästä oli jo läheltä piti käsittely "Poroksi" eikä "peuraksi" mutta mistä tämä oikein tulee?

Skärmklipp.JPG


Verbi eli paloi, sitten poroksi :confused:
Tuo sopii kääntää toiselle kielelle, sitten ihmetellään miksi suomi on niin vaikea kieli :tdown:

Eli kaikki "palaneet" asiat ovat vanhemmiten "poroja" :vihellys:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
heh, myös aurinko porottaa taivaalta :lol:

Olen myös kuullut kahvin poroista, mutta se lienee jokin murresana puruille, ehkä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Moniko muistaa lausahduksen "Herrantuutelis sentään"
Herrantuutelis :o
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Hellantuutelis sanan olen kyllä kuullut.
Mulle tuli mielleyhtymä sentään_sanasta ja sitten mentiinkin Markku Aron "Jestas sentään" (mitkä rinnat)-biisiin. :rofl:
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Liesistä puheenollen, niin muisti palaa pohjaan pätkittäin.

Entäs sitten: "Voi hellanlettas sentään!"
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Mitenkäs tämä vanha runo:
Tuu tuu tupakkarulla,
mistäs tiesit tänne tulla,
jne.

Puhutaanko siinä oikeasti tupakkarullasta vai mitä tuo tarkoittaa?
Tuota on käytetty ainakin lasten tuutulauluna :confused:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
tupakkarulla :) määkin muistan tuon aikas veikeä hih. kuulostaa wanhalta tupakki-mainokselta
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 235
Mitenkäs tämä vanha runo:
Tuu tuu tupakkarulla,
mistäs tiesit tänne tulla,
jne.

Puhutaanko siinä oikeasti tupakkarullasta vai mitä tuo tarkoittaa?
Tuota on käytetty ainakin lasten tuutulauluna :confused:
Tupakkarulla viitannee kapaloituun lapseen joka muistuttaa käärittyä sätkää.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
65
Liesistä puheenollen, niin muisti palaa pohjaan pätkittäin.

Entäs sitten: "Voi hellanlettas sentään!"
Kuulostaa siltä, että pikkulapsi kuullut jonkun sanovan "herran jestas" ja yritänyt matkia, mutta on saanut ulos vain "hellan lettas".
Mitä lie sitten tuo jestas tarkoittaa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Juuh, muistan itse "r" vikaisena "hellan lettas" :)
hmmm. tupakkikäärö kuten lapsen kapalointi.

Mietin tuossa wanhaa sanontaa laulusta
"heinillä härkien kaukalon"
Eihän kukaan enää puhu noin.
Sanotaan mielummin jotain "härkien heinäkaukalossa/härkien heinäkaukalon päällä"

Ihme runosieppoja, melkein sanoisin että vierasperäinen alku on ollut,sillä esim. Englanti ja Ruotsin kielessä on monesti käänteinen sanajärjestys, kuka tietää..

Toikin sanonta : "kuka tietää" => ken tietää, evvk jne..
mutta sitten muuttuukin aivan toiseksi "Kuka tietää? [vastauksen tähän]"
Kyllä suomenkieli on sitten vaikeeta.. :(
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 283
Kuulostaa siltä, että pikkulapsi kuullut jonkun sanovan "herran jestas" ja yritänyt matkia, mutta on saanut ulos vain "hellan lettas".
Mitä lie sitten tuo jestas tarkoittaa.
Olen aina olettanut että se viittaisi Jeesukseen.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 002
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Tuo pelimanni on melko suurella varmuudella germaanisista kielistä kotoisin, siellä kun on Spielmann joka juurikin tarkoittaa "soittoniekkaa" tai soittajaa. :)
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
"Upporikas" ja "rutiköyhä" ovat hauskoja sanoja. Köyhä on kuiva (vrt. "rutikuiva") ja rikas upoksissa eli märkä. :lol:
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 002
"Kamppeet" käskin just tyttöä laittan kamppeet päälle niin se jäi vaan kattoon hölmönä että mitä. Ei vissiin oo tullu käytettyä sen kanssa tuota ennen. No se tosin on vasta neljä mutta olisin uskonu että oon puhunu kamppeista ennenki.

Onko kamppeet enää nykykieltä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 342
"Kamppeet" käskin just tyttöä laittan kamppeet päälle niin se jäi vaan kattoon hölmönä että mitä. Ei vissiin oo tullu käytettyä sen kanssa tuota ennen. No se tosin on vasta neljä mutta olisin uskonu että oon puhunu kamppeista ennenki.

Onko kamppeet enää nykykieltä?
Itselleni kamppeet = kamat. En käytä itse pelkästään perusvaatteista, mutta talvikamppeet päällä voi lähteä ajelemaan moottorikelkalla tai vaikka urheiluvarusteet menevät hyvin tuohon kategoriaan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
65
"Kamppeet" käskin just tyttöä laittan kamppeet päälle niin se jäi vaan kattoon hölmönä että mitä. Ei vissiin oo tullu käytettyä sen kanssa tuota ennen. No se tosin on vasta neljä mutta olisin uskonu että oon puhunu kamppeista ennenki.

Onko kamppeet enää nykykieltä?
Kamppeet on ainakin meillä joskus käytössä, mutta siitä tulikin mieleen sellainen sanonta kuin: laitetaan kimpsut ja kampsut kasaan. Olen itse kuullut tuon isältäni, mutta onko muille tuttu ilmaisu vai liekö ukkeli keksinyt omasta päästään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Kamppeet on ainakin meillä joskus käytössä, mutta siitä tulikin mieleen sellainen sanonta kuin: laitetaan kimpsut ja kampsut kasaan. Olen itse kuullut tuon isältäni, mutta onko muille tuttu ilmaisu vai liekö ukkeli keksinyt omasta päästään?
Tuttu on sanonta kyllä
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
kamppeet, kamat, soittokamat, sitten monesti sanon "mulla on hiton vanhat lumput päälläni" :)
Kumpparit myöskin...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
65
kamppeet, kamat, soittokamat, sitten monesti sanon "mulla on hiton vanhat lumput päälläni" :)
Kumpparit myöskin...
Kumppareista tulikin taas mieleeni muuta: joskus lapsuudessa oli sukulaisia ollut meillä kyläilemässä ja hetki sen jälkeen kun olivat lähteneet, tuli serkkutyttö takaisin ja totesi, että sontikka unohtui. Minä en ollut ikinä kuullutkaan moista sanaa ennen sitä, mutta myöhemmin kyllä väännös sontsa on tullut hyvinkin tutuksi.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
kamppeet, kamat, soittokamat, sitten monesti sanon "mulla on hiton vanhat lumput päälläni" :)
Kumpparit myöskin...
Muita mieleen tulevia vaatesanoja on ainakin perperi ja poplari. Perperi tulee kai Burberry-merkistä ja popliini on sitten vissiin joku kangas. Villakangastakista kyse molemmissa kai.

Sitten tuli mieleen oman lapsuuden talvikengät eli huopikkaat. Joka lapsella oli 80-luvulla jalassa nuo pakkasilla. Eipä ole enää näkynyt. Googlasin mielenkiinnosta, niin onhan noita Lahtisia yhä myynnissä - lasten huopikkaat 80€ ja miesten 144€. Mitä hittoa? Ei kai nuo nyt noin kalliita voinut olla ennen? Onko nämäkin joku muodikas hipsteriasuste nyt, josta revitään ylihintaa?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 002
Sitten tuli mieleen oman lapsuuden talvikengät eli huopikkaat. Joka lapsella oli 80-luvulla jalassa nuo pakkasilla. Eipä ole enää näkynyt. Googlasin mielenkiinnosta, niin onhan noita Lahtisia yhä myynnissä - lasten huopikkaat 80€ ja miesten 144€. Mitä hittoa? Ei kai nuo nyt noin kalliita voinut olla ennen? Onko nämäkin joku muodikas hipsteriasuste nyt, josta revitään ylihintaa?
Ne on kalliita kun joka ikinen kappale on käsityökampe ja niitä ei enää mene joka lapselle kymmentä paria kasvuiässä. Syy miksi niistä on pääasiassa luovuttu on se ettei ne kestä yhtään loskakeliä. Sisälle tullessaki ne piti kopistella ja harjata puhtaaksi ku ne imi kaiken veden sisäänsä. Kuivumisaika kunnolla kastuneille huopikkaille normi huoneenlämmössä oli vuorokausia.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 002
Patterin päällehän ne heitettiin kuivumaan ja aamulla laitettiin kuivat ja mukavan lämpimät tossut jalkaan.
Meillä oli må ikke tildekkes pattereita kotona joten ne oli siinä vieressä ja jos et muistanu käännellä pitkin iltaa ei ne kuivunu ku yheltä puolelta. :sori:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Kerni liina. Mik.. nooh sehän on jotain määrätynlaista kangasta "kerni", hassu sana vaan ;)
Samaa kuin sarka, mm. intissä sarkapuku.
Oli yksi parraimmista ja kestävimmistä kamppeista, ehkä puukolla vain sai reiän siihen....
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
"Selkäsaunan" alkuperä olisi mielenkiintoista tietää. Viittaa kenties vihtomiseen? Selkäsaunasta on myös variaatio "turpasauna".

Toinen saunomisen ja väkivallan yhdistävä sana on "verilöyly". Mutta tämä on kai perua englanninkielisestä sanasta "bloodbath" eikä siten viittaa erityisesti saunomiseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
358
Ne on kalliita kun joka ikinen kappale on käsityökampe ja niitä ei enää mene joka lapselle kymmentä paria kasvuiässä. Syy miksi niistä on pääasiassa luovuttu on se ettei ne kestä yhtään loskakeliä. Sisälle tullessaki ne piti kopistella ja harjata puhtaaksi ku ne imi kaiken veden sisäänsä. Kuivumisaika kunnolla kastuneille huopikkaille normi huoneenlämmössä oli vuorokausia.
Muutenkin paskat muutenkin kumipohjalla. Lipsuvat kuin mikäkin
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
115
Mistähän sellainen sana kuin jankkaaminen on alunperin peräisin? Kuulostaa vähän että olis englantilaisperäinen.
 
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
53
Mistähän sellainen sana kuin jankkaaminen on alunperin peräisin? Kuulostaa vähän että olis englantilaisperäinen.
Tuskin on englannista, on sen verta vanha sana. Englannista ylipäätään aika vähän on sanoja suomen kieleen tullut. Tämä helposti unohtuu nykymaailmassa, jossa englantia tuppaa joka tuutista tulemaan, ja sen vaikutus suomen kieleen on nykyisellään aika iso uudissanojen kohdalla. Ilmiö on kuitenkin verrattain uusi... Googlettelemalla selvisi, että viron kielestä löytyy vastaavanlainen samaa asiaa kuvaava sana. Tässä tosin kontakti on tainnut mennä niin päin, että sana on siirtynyt suomesta viroon. Tällaisten kuvailevien sanojen alkuperää on yleensä hyvin vaikea selvittää.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Miksi sanassa "kemiantekniikka" on genetiivi? Eli miksei se ole "kemiatekniikka"? Eihän sellaistakaan ole kuin "sähköntekniikka".

Kemia on tiede ja sähkö on ilmiö, lieneekö siinä selitys?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 342
Miksi sanassa "kemiantekniikka" on genetiivi? Eli miksei se ole "kemiatekniikka"? Eihän sellaistakaan ole kuin "sähköntekniikka".

Kemia on tiede ja sähkö on ilmiö, lieneekö siinä selitys?
Tämä onkin mielenkiintoinen, voit olla oikeilla jäljillä. Tosiaan kemiaa on ollut ikiajat eri muodoissa ja kemiantekniikka on oikeastaan vain kemikaalien teollista valmistusta/hyödyntämistä. Sähkö ilman tekniikkaa on ollut aikoinaan vain merkintä fyysikon vihkon marginaalissa.

Toki maailma on täynnä nimityksiä ja sanoja jotka ovat vain tulleet käyttöön puolivahingossa jonkun käytettyä niitä ekan kerran.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Liiteri, mistähän...nooh tietysti taas a) venäjältä b) ruotsista tulee suomeen...
Hauska, kuinkahan moni tietää kun asuu kerrostalossa "mennään liiteriin" :)
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Rakkaus, raskaus, raiskaus. Onko täysin sattumaa, että nämä 3 seksuaalisuuteen liittyvää sanaa ovat hyvin samankuuloisia?

Minua kyllä häiritsee, että tiineydestä tulee yhden kirjaimen lisäyksellä seksuaalista väkivaltaa. :confused2:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Rakkaus, raskaus, raiskaus. Onko täysin sattumaa, että nämä 3 seksuaalisuuteen liittyvää sanaa ovat hyvin samankuuloisia?

Minua kyllä häiritsee, että tiineydestä tulee yhden kirjaimen lisäyksellä seksuaalista väkivaltaa. :confused2:

Juuh ulkomaalaiset tulee suomeen, minä odotan "ra(i)skausta" ... höh...
tosin englanti on ihan eri "i love u, i will rape u" ..
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
On se sattumaa. Kun mietit niin samankaltaisia kanstasanoja on paljon ja niistä muodostetut verbit perusmuodossaa. on vielä samankaltaisempia kun niissä on myös sama pääte.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Poroksi :facepalm:
huokaus, tästä oli jo läheltä piti käsittely "Poroksi" eikä "peuraksi" mutta mistä tämä oikein tulee?



Verbi eli paloi, sitten poroksi :confused:
Tuo sopii kääntää toiselle kielelle, sitten ihmetellään miksi suomi on niin vaikea kieli :tdown:

Eli kaikki "palaneet" asiat ovat vanhemmiten "poroja" :vihellys:
Vaimon aika kansainvälisessä työpaikassa kuppilassa ohjeistetaan käsittelemään kahvinporot biojätteenä..sama englanniksi "coffee reindeers". Varmaan ihan läpällä..
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Rakkaus, raskaus, raiskaus. Onko täysin sattumaa, että nämä 3 seksuaalisuuteen liittyvää sanaa ovat hyvin samankuuloisia?
Jaa-a. Sattumaa tai ei. Sekä rakkaudesta että raiskauksesta voi raskaus seurata. Onneksi useammin tuosta ensimmäisestä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Vaimon aika kansainvälisessä työpaikassa kuppilassa ohjeistetaan käsittelemään kahvinporot biojätteenä..sama englanniksi "coffee reindeers". Varmaan ihan läpällä..

hauskaa, kuten mainittu jo "auto paloi aivan poroksi" siis poroksi?? hih...
ihme ettei tuhkaksi, sanotaanhan sitä että jäljellä jäi vain tuhka-kasa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 617
Viestejä
4 196 622
Jäsenet
70 755
Uusin jäsen
Leevi L

Hinta.fi

Ylös Bottom