Kaverilla toimi ainakin mainospuheiden mukaisesti kun osui puuhun ja tippui siitä maahan ja halkes monesta kohtaa. Sparkista oli kyllä kyse, mutta luulis pelaavan yhtä hyvin tuollakin.Mavic minille care refresh DJI:n sivuilla 39€. Onko tästä care palvelusta kokemuksia? En nyt pidä
tätä minille ihan törky kalliina?
Mitä noita lukenut niin ihan hyvältä kuulostaa. Ymmärtänyt että pari tuhoutumista dronella, mutta ilmaista se ei ole.Mavic minille care refresh DJI:n sivuilla 39€. Onko tästä care palvelusta kokemuksia? En nyt pidä
tätä minille ihan törky kalliina?
Ministä en tiedä, mut ensi lennot Airista oli sellaset et "tätä saa edes ilmaan" tyyliin beginner asetuksilla.joo minissä 1. törmäyksen jälkeen jälkeen 40€ ja toisen 49€
Saitko 144001 autosi ja akutkin jo? Kuinkas kävi sopivuuden kanssa?itselle tulossa linkin lipoja toiseen autoon, täytyy testata sopiiko myös 144001 kun auton tilasin. EU varastolta kannattaa tilata.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-2200mah-2s-25c-lipo-pack-w-xt60.html
laturiksi vaikka
US $57.56 47% OFF|HTRC T240 DUO RC Charger AC 150W DC 240W Touch Screen Dual Channel Balance Discharger For RC Models Toys Lipo Battery-in Parts & Accessories from Toys & Hobbies on AliExpress
tai vastaava...
Hyvin sopii paikoilleen, pidempi tarranauha kiinnitykseen tarvitaan, Hobbyking toimitusaika oli noin viikko.Saitko 144001 autosi ja akutkin jo? Kuinkas kävi sopivuuden kanssa?
Mikä oli hobbykingin toimitusaika?
Lataus on ihan oikein, sillä lipot ovat täysiä tuossa 4,2-4,25 V kohdilla. Akkuja ei pureta kuin se noin 80 %, ettei jännite kävisi ajossa alle 3,3 voltin, koska tämä tuhoaa akut varsin nopeasti. Siispä "tehollinen" kapasiteetti on aina vähemmän kuin akun todellinen kapasiteetti.Vääntäkääs nyt rautalangasta noitten lipoakkujen latauksesta, eli kun lataan 2s lipoakkua jonka kapasiteetti on 4000mah, niin laturi näyttää latauksen määräksi, jonkun ~ 3300mah ja kennojen voltit on silloin 4,21. Eikös se ole jo liikaa ja miksi akut ei ole tuossa vaiheessa jo 4000mah?
Tässä täytyy kysyä että mitä latausmoodia käytät? Jos käytät normilatausta (ei balance) niin sitten pikkuhiljaa kennojen jännitteet alkaa karkaamaan toisistaan ja osa jää vajaaksi ja osa menee yli.Vääntäkääs nyt rautalangasta noitten lipoakkujen latauksesta, eli kun lataan 2s lipoakkua jonka kapasiteetti on 4000mah, niin laturi näyttää latauksen määräksi, jonkun ~ 3300mah ja kennojen voltit on silloin 4,21. Eikös se ole jo liikaa ja miksi akut ei ole tuossa vaiheessa jo 4000mah?
Asetuksia vaihtaessani olen aina käyttänyt c:tä. Eipä ole tullut mieleenkään tehdä muulla tavoin, hehKysymys Mavic 2 Zoomista: jos haluaa vaihtaa asetuksia (kaikennäköistä lentoon liittyvää), niin a) voiko muutoksia vain tehdä DJI:n appista vai b) pitääkö kännykän olla yhteydessä ohjaimeen vai c) pitääkö kännykän olla yhteydessä ohjaimeen ja ohjaimen droneen?
Sama. Miksi edes tarttisi muulla tapaa tehdä?Asetuksia vaihtaessani olen aina käyttänyt c:tä. Eipä ole tullut mieleenkään tehdä muulla tavoin, heh
No varmasti toimii kyllä, mutta olisihan tuo helpompi muutella asetuksia suoraan kännykästä ilman, että pitää aina ohjain ja kopteri ottaa esille.Asetuksia vaihtaessani olen
aina käyttänyt c:tä. Eipä ole tullut mieleenkään tehdä muulla tavoin, hehSama. Miksi edes tarttisi muulla tapaa tehdä?
Miksi niitä asetuksia pitää päästä muuttamaan jos et ole juuri lennättämässä sitä dronea?No varmasti toimii kyllä, mutta olisihan tuo helpompi muutella asetuksia suoraan kännykästä ilman, että pitää aina ohjain ja kopteri ottaa esille.
Mennään kyllä taas alkuperäisestä kysymyksestä perinteiseen tapaan sivuun, mutta: onko ne muutokset helpompi tehdä ennakkoon kotona lämpimässä vai 20 asteen pakkasessa keskellä metsää.Miksi niitä asetuksia pitää päästä muuttamaan jos et ole juuri lennättämässä sitä dronea?
Helpointa on säätää ne asetukset sen lentokerran vaatimalla tavalla siellä paikan päällä. Muuten säädät ne kahteen kertaan. Ja joka tapauksessa joudut kameran asetuksia säätämään jatkuvasti, niin ei se muutaman lentoasetuksen muuttaminen siihen päälle oikein tunnu missään, jos niitä nyt ylipäätään tarvii vekslailla.Mennään kyllä taas alkuperäisestä kysymyksestä perinteiseen tapaan sivuun, mutta: onko ne muutokset helpompi tehdä ennakkoon kotona lämpimässä vai 20 asteen pakkasessa keskellä metsää.
Tarkoitan siis ihan perussäätöjä, joita tehdään, kun ostat kopterin ja katselet youtubesta ohjeita. Tulee itsellä aina välillä asetuksia optimoitua, niin se olisi helpointa tehdä ilman, että pitää koko paketti ottaa esiin ja laittaa päälle.Helpointa on säätää ne asetukset sen lentokerran vaatimalla tavalla siellä paikan päällä. Muuten säädät ne kahteen kertaan. Ja joka tapauksessa joudut kameran asetuksia säätämään jatkuvasti, niin ei se muutaman lentoasetuksen muuttaminen siihen päälle oikein tunnu missään, jos niitä nyt ylipäätään tarvii vekslailla.
Ei tosiaan siis ole itsellekään tullut mieleenkään että niitä tarttisi kotona säädellä. Siksi kysyin että miksi ihmeessä niitä pitäisi noilla muilla tavoin edes päästä säätämään.
Samaa eilen ihmettelin S10+ kanssa.. Jouluna toimi vielä kun appia käynnisteli useamman kerran uudestaan, mutta nyt ei enää ollenkaan. Löytyi tuolta dji:n foorumilta samoja kokemuksia. Ilmeisesti appin yhteensopivuus hajonnut Exynos prossulla varustettujen s10 kanssa. Lupailevat tammikuun aikana päivitystä. Toivottavasti tulee..aika lyhkäseks jäi ilo minin kanssa. About viikko sitten tuli Samsung s10iin päivitys eikä
sen jälkeen ole DJI app käynnistynyt
edit:s7:lla toimii
Tähän muuten tuli vastaan taas yksi keissi: Mavic 2:lla waypoint taskin tekeminen ennakkoon. Kopteriin pitää olla yhteys, jos haluaa tehdä ennakkoon taskin eikä esim. leijuttaa kopteria 5-10 ilmassa, kun tuota väsää.Sama. Miksi edes tarttisi muulla tapaa tehdä?
Hankit ensin ohjaimelle tämän, niin ei tarvitse laskea ohjainta aina maahankaan molempia käsiä tarvitessa:Suosituksia passeleiksi hanskoiksi käytettäväksi Mavicia ohjatessa pakkasella? Kännykän kosketusnäyttöä ja ohjainta (Mavic 2 Zoom) pitäisi siis pystyä käyttämään.
Tuon hieman häilyvän ohjeistuksen vuoksi olin juuri pitkässä sähköpostikirjeenvaihdossa Tragicomiikan miehittämättömän ilmailun tarkastajan kanssa ja tilanne on nyt tämä:Kun aiemmin oli puhetta tuosta Mavic ministä ja 250g rajoituksesta niin eikös tuo nyt kuitenkin tälläkin hetkellä ole niin että Miniä ei koske nuo nykyiset määräykset. Kyseessähän on lennokki ja paino alle 250g niin sehän jää määräysten ulkopuolelle. Toki järki tottakai mukana kyseisenkin kapistuksen kanssa.
”Tätä määräystä sovelletaan kauko-ohjattujen ilma-alusten ja yli 250 g painavien lennokkien lennättämiseen Suomessa. Määräystä ei sovelleta sisätiloissa tapahtuvaan lennättämiseen eikä sotilasilmailuun.”
Jos jollain muullakin kiinnostaa niin:Tuon hieman häilyvän ohjeistuksen vuoksi olin juuri pitkässä sähköpostikirjeenvaihdossa Tragicomiikan miehittämättömän ilmailun tarkastajan kanssa ja tilanne on nyt tämä:
Trafin ilmailumääräys OPS M1-32 ei koske alle 250 gramman painoisia lennokkeja. Eli tämän määräyksen rajoituksia ei sovelleta alle 250 gramman painoisiin lennokkeihin tai miehittämättömiin ilma-aluksiin. Sen sijaan kaikessa ilmailussa on noudatettava Ilmailulakia ja huolehdittava aina turvallisuudesta, joten täysin säännöistä vapaata ei lentäminen alle 250 gramman laitteillakaan ole. Lentäjä vastaa toimintansa turvallisuudesta, vaikka sitä ei ole tarkoin säädeltykään.
...lentokentän lähialueen tai tiettyyn etäisyyteen liittyvä korkeusrajoitus ei koske suoraan tällaista pientä laitetta, mutta saa niitä silti käyttää ohjenuorana omassa toiminnassaan, kun arvioi turvallista toimintatapaa kyseiselle lennolle.
Eli Mavic Minillä saa lentää suhteellisen vapaasti lähes missä tahansa, kunhan VLOS säilyy, ja myös paikoissa joihin muilla droneilla ei ole asiaa. Kieltoalueilla lento on luonnollisesti kielletty + Jyväskylän, Utin ja PK seudun erityissäännöt ja kieltoalueet koskevat.
Sanoin nyt, koska vielä tarkentavaa vastausta odotellessani sanoi kyseinen tarkastaja myös mm. seuraavaa, 1.7. muuttuvista säädöksistä:
[Uuden] Asetuksen mukaan alle 250 grammaa painavia ja alle 19m/s nopeuteen kykeneviä laitteita saa lentää kohtuullisen keveillä vaatimuksilla jatkossakin, mutta seuraavassa lueteltuna joitakin perusasioita, joita tulee noudattaa 1.7.2020 jälkeen toimittaessa ”Avoin” –kategoriassa alakategoriassa A1.
...Käyttäjän rekisteröintivaatimus riippuu kyseisen laitteen kameravarustelusta ja siitä onko se EU:n leludirektiivin mukainen lelu...
...Tulemme päivittämään www.droneinfo.fi –sivustoa tulevan EU sääntelyn osalta lähiaikoina ja tiedotamme siellä myös sääntelyn muutosten tarkemmasta sisällöstä, sitä mukaa kun asioita selviää. Touko-kesäkuun aikana olisi tarkoitus julkaista järjestelmä, missä käyttäjät voivat rekisteröityä ja lentäjät voivat suorittaa verkkotentin, mikä tulee pakolliseksi pääosalle lentäjiä...
Kahlasin huvikseni tuon uuden drone säädöspaketin ja leludirektiivin läpi, joiden pohjalta Mavic Mini ei ole lelu vaan tippuu "avoin" C0-kategoriaan, jolloin käyttö jatkuisikin suhteellisen vapaana. Ilmeisesti eivät vielä tragicentterilläkään tiedä tarkkaan ketä kaikkia tuo tuleva "ajokorttipakko" koskee ja jää nähtäväksi, tähän tosin ainakin mulle pitäisi tulla tarkennusta ensi viikolla...
Jos ilma-aluksessa ei ole kameraa JA se on leludirektiivin mukainen lelu, eli pääsääntöisesti alle 14-vuotiaiden käyttöön tarkoitettu jamitänäitänytoli, niin ei tarvitse rekisteröityä. Käytännössä siis kaikki RC-harrastajat joutuu jatkossa rekisteröitymään mikäli valittu harrastus tapahtuu ilmassa...Eli jos lentolaitteessa ei ole kameraa, niin mitään rekisteröintejä ei tarvita?
Eipä noilla muutoksilla sitten ole vaikutusta omalle kohdalleni.
No tuo lelu ei taida toteutua helikoptereiden kohdalla, eli iloitsin liian aikaisin. Kiitos kuitenkin selvennyksestä.Jos ilma-aluksessa ei ole kameraa JA se on leludirektiivin mukainen lelu, eli pääsääntöisesti alle 14-vuotiaiden käyttöön tarkoitettu jamitänäitänytoli, niin ei tarvitse rekisteröityä. Käytännössä siis kaikki RC-harrastajat joutuu jatkossa rekisteröitymään mikäli valittu harrastus tapahtuu ilmassa...
Heikosti kotimaasta, https://www.rcjkl.fi/rc-autot/ on ainakin kataloogissaan Minizetoja. Ne muuten toimii AAA-kokoisilla paristoilla/akuilla. RC10 sivuilla joskus käytettyjä myynnissä. PK seudulla Fullspeedin tiloissa on rata, Z Racers.Mistä nykyisin saa/kannattaa ostaa Kyosho Mini-Z? Haluaisin RC auton ajoon sisälle ja ehdottomasti AA-akuilla/paristoilla toimivan. Ehdotuksia?
Kuten ko. tarkastaja sanoi ja mitä itsellekin jäi kuva, niin kuviot ei ole traficomin päässäkään vielä aivan selvät ja tarkentuvat kevään mittaan. Mutta käytännössä kaikki paitsi marketti Nikko yms. taitavat jäädä leludirektiivin ulkopuolelle...No tuo lelu ei taida toteutua helikoptereiden kohdalla, eli iloitsin liian aikaisin. Kiitos kuitenkin selvennyksestä.
Ihan samalla lailla kuin muitakin vempeleitä, nyt käytössä olevia laitteita saa käyttää edelleen uuden säädöksen voimaan tulon jälkeen. Sitä en tiedä miten säädöksen voimaantulon jälkeen itserakennettujen laitteiden kanssa tilanne. Muistaakseni löytyi jotain juttua tuosta ko. säädöksestä ja jos en ihan väärin muista niin ihme kyllä itserakennettuja koski hieman lievemmät säännöt. En vaan tullut sitä lukeneeksi sitten sen tarkemmin.Miten tuo tulee kohtelemaan puolitoistakiloista itsetehtyä rakennelmaa jossa toki on kamera?
Jossain vaiheessa oli puhetta jostain tyyppihyväksynnästä niin riittääköhän siihen että sisuskalut on yleista rc varaosaa?
Onko muuten mitään tietoa/kokemusperää miten nuo tulostetut rattaat kestää ja toimii ylipäätään?Mallailin uudet vaihdelaatikon rattaat ja diffikotelon tuohon omaan prokkikseen.
Rattaat on vakioita leveämmät. Tai itseasiassa niin leveet kun mitä vaihdelaatikon kuoret antaa myöten. Diffikotelon hampaistakin tais tulla 3 vai 4 milliä leveämmät kuin mitä alkuperäsessä.