Kotitekoinen kebab

Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
35
Totta. Meillä emäntä ei syö mitään missä on juustokuminaa. Itse lähinnä siedän sitä. Ääs marketin taco-soosi hyllyjä saa tonkia ihan huolella että löytää jonkun missä sitä ei ole.
Henk. koht. ehdottomia suosikkeja mausteissa enkä enkä kyllä ole ennen kuullutkaan, että joku yhdistäisi sen edellämainittuun. Mutta maistaahan jotkut korianterissakin saippuan...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Henk. koht. ehdottomia suosikkeja mausteissa enkä enkä kyllä ole ennen kuullutkaan, että joku yhdistäisi sen edellämainittuun. Mutta maistaahan jotkut korianterissakin saippuan...
Ensimmäisillä kerroilla kun korianteria jossakin maistoi, saattoi kyllä olla että tuli saippuan maku suuhun. Nykyään kyllä ihan ehdoton texmex ruuassa, kuten juustokuminakin.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Henk. koht. ehdottomia suosikkeja mausteissa enkä enkä kyllä ole ennen kuullutkaan, että joku yhdistäisi sen edellämainittuun. Mutta maistaahan jotkut korianterissakin saippuan...
Ei juustokumina tai korianteri haise hieltä, mutta hiki voi haista hyvin voimakkaasti noilta mausteilta. Siitä se assosiaatio varmasti tulee. Päivän tai kaksi kun syö curryllä maustettua ruokaa, niin johan ominaishaju vaihtuu samanlaiseksi kuin intialaisilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 024
Onko joku maistanut noita abu fuadin kastikkeita joita myydään K kaupoissa? Onko ne lähelläkään alkuperäisiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
Oli pakko googeltaa ja noiden sivuilla sanottiin että Pirkanmaalla toimivat tällä hetkellä ja Urjalanmakeistukun kauta saa tilattua kebukastiketta. Muita kastikkeita näillä ei taida ollakaan?
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 276
Döner Harjultahan on tullut kauppoihin valmiskebaasia. Onko tätä kukaan maistellut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Döner Harjultahan on tullut kauppoihin valmiskebaasia. Onko tätä kukaan maistellut?
Näin 2v myöhemmin…
Chili kanakebab oli kyllä ihan hyvä, kun semmoinen tarttui pakastealtaasta vihdoin mukaan. Noita muita en ole nähnyt. Hinnakastahan tuo on, kun kilohinta menee 20€ paremmalle puolelle, kun lähtöaineena on ’paistileike’.

Tuo paljon hehkutettu möttömestarin kotikebab on kyllä aina vain pettymys, syyksi voisin veikata valmistustapaa. Pitäisi vetää vartaassa tai toholla, kun uunissa tuntuu tulevan niin kovin kuivaa.

Parempia reseptejä kokeiluun?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 914
Mun ehdoton suosikki on murosta aikoinaan löytämäni ohje:

Ohje 800 grammalle, tulee tosi hyvää!

*400g=800g naudanlihaa
20ml pirkan aromisuolaa (suolapitoisuus tällä 1.6%)
15ml mustapippuria
1tl cayennepippuria
1tl juustokuminaa
1tl paprikaa
1tl oregano
1rkl sokeria
2rkl perunajauhoja

Vatkaa taikinasauvoilla jauhelihaa ainakin 10-15min, sekoita mausteet ja perunajauho tilkkaan vettä ja kaada sekaan ja jatka sekoitusta, muotoile massasta tiukka pötkö folion sisään. Töki folioon reikiä alle, että rasva valuu pois ja uuniin alimmaiseksi pelti jossa vettä niin rasva valuu siihen paistoritilältä. 3½h riittää 100-110C. Anna pökäleen jäähtyä huoneenlämmössä, ota foliot veke ja pistä puhtaaseen folioon ja töki reikiä ja laita yöksi jääkaappiin. Leikkaa terävällä veitsellä tai juustohöylällä siivuja ja lämmitä uunissa/mikrossa ennen tarjoilua 225C 5min yläpellillä.

On hyvää!



Olen tehny myös tuolla mättömestarin ohjeella kerran, mutta tuo muron ohje on mun mielestä parempi. Tuossahan on enemmän käytetty mausteita lihan määrään nähden. Ite en tee reikiä folioon ja käännän pötkön puolessa välissä.

E: Jos jaksat kahlata triidiä läpi niin muistaakseni siellä oli myös "pikaohje" :hmm: Tehtiin muistaakseni esim. hernekeitto tölkkiin ja kypsennettiin kattilassa kiehuvassa vedessä. Joku ex-murolainen ehkä muistaa paremmin :thumbsup:

E²: Tuossa triidissä joku jamppa vei kebun teon seuraavalle tasolle ja laitto sisäfileen myllystä läpi :rofl: Mikäli muistan oikein.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 814
Mä oon tykännyt allaolevasta reseptistä. Jauhismassan annetaan maustua jääkaapissa 1-2vrk. Tekeentymisajan jälkeen massa pakastetaan. Pakastetusta massasta siivuja ja siivut paistetaan pannulla.



edit. Se miten tässä voi feilata on paistaminen liian kylmällä pannulla. Jos massasta alkaa tulemaan nesteitä ulos ja lihat ui niin lopputulos on huono. Paistamisen aikana tarvii lihan pysyä melko kuivana, että pinta aateloituu. Tästä samasta syystä on paljon helpompi saada ohuet siivut onnistumaan kuin paksut. Jos haluaisin kreikkalaistyyppistä gyroa niin tekisin sen murekkeen ensin uunissa, siivuiksi ja paistaisin pannulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
@Tohelo Joo, mausteet näyttää aavistuksen eriltä, mutta se ei poista sitä kuivuutta.

@finWeazel no tuossahan se ratkaisu onkin. Liian helppo.Tuoreena pannulle. Uskon varmasti parempaan lopputulokseen, joka vastaa varrasta. Helppo upgrade:thumbsup:
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Itsenkin muistan että Tohelon mainitsemalla muroreseptillä kerran tein kebabia ja ihan hyvää tuli, en muista mikä siinä oli se mahdollinen kompastuskivi mikä piti välttää, ettei lopputuloksena ollut mureketta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 814
Pakastelin jauhista ja veistelin kebabia. Testailin erimuotoisia ja paksuisia siivuja. Paras maku tulee ohueen ja leveään siivuun. Paksummat siivut alkavat muistuttamaan enemmän jauhispihviä/gyroa maultansa. Salaattiin olisi toiminut ohuet siivut parhaiten. Paksuja siivuja voisin kuvitella käyttäväni leivänvälissä. Paksutkin siivut ovat maukkaita vaikka eivät olekaan optimaalisia.


1645494046039.png
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Mä oon tykännyt allaolevasta reseptistä. Jauhismassan annetaan maustua jääkaapissa 1-2vrk. Tekeentymisajan jälkeen massa pakastetaan. Pakastetusta massasta siivuja ja siivut paistetaan pannulla.



edit. Se miten tässä voi feilata on paistaminen liian kylmällä pannulla. Jos massasta alkaa tulemaan nesteitä ulos ja lihat ui niin lopputulos on huono. Paistamisen aikana tarvii lihan pysyä melko kuivana, että pinta aateloituu. Tästä samasta syystä on paljon helpompi saada ohuet siivut onnistumaan kuin paksut. Jos haluaisin kreikkalaistyyppistä gyroa niin tekisin sen murekkeen ensin uunissa, siivuiksi ja paistaisin pannulla.
Tämä näytti kyllä oikein hyvältä. Lähtee ensi kerralla testiin!
Itse olen tehnyt vähän mukautetulla mättömestarin ohjeella aiemmin, hyvää siitäkin tulee kunhan vaan käyttää yleiskonetta ja antaa vaivautua ainakin 20min. Ei tuota käsipelin saa kuin Bull Mentula tuohon kuntoon.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
edit. Se miten tässä voi feilata on paistaminen liian kylmällä pannulla. Jos massasta alkaa tulemaan nesteitä ulos ja lihat ui niin lopputulos on huono. Paistamisen aikana tarvii lihan pysyä melko kuivana, että pinta aateloituu. Tästä samasta syystä on paljon helpompi saada ohuet siivut onnistumaan kuin paksut. Jos haluaisin kreikkalaistyyppistä gyroa niin tekisin sen murekkeen ensin uunissa, siivuiksi ja paistaisin pannulla.
Airfryer kuulostais täydelliseltä tuon kypsentämiseen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 814
Airfryer kuulostais täydelliseltä tuon kypsentämiseen.
Sais sen varmaankin onnistumaan + terveellisempi. Mä paistoin voi+chilihiutaleet+mausteet seoksessa. Alimaustoin lihan ja korjasin virhettä pannulla. Maistui aika hyvältä idealta. Jatkan tuota jälkikäteen mausteiden tuunaamista tulevaisuudessakin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 465
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom