AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Vastasin että reship, ja myyjä postitti uuden tuotteen. Väärää tuotetta ei ilmeisesti tarvitsekaan postittaa takaisin?

Sitten saapui toisesta kaupasta invoice, mutta silti lukee että this item does not ship to Finland. No laskuahan ei tietenkään pysty maksamaan, joten lähetin myyjälle uuden request totalin. Ennen on aina onnistunut invoice maksu, voi olla että myyjä ei muistanut lisätä mahdollisuutta postittaa suomeen.

Sain selvitettyä asian, täytyi se sittenkin maksaa sillä sivustolla mistä on ostanut.
Siellä oli erilaiset vaihtoehdot (nouto ja maksu, siirto), kun taas Ebay.com sivulla oli vain teksti: this item not ship to Finland.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Osaako kukaan kokemuksesta sanoa jos ebaystä ostaa USA myyjältä ehkä ITAR alaisen tuotteen miten se käyttäytyy Postissa ja tullissa. Osa olisi Airsoft pistooliin mutta on ruutivehkeen lippaan lisäkilke joka ei Suomessa ole luvanvaraista matskua mutta jenkeistä kaikki matsku ITARia.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
102
^ Enpä usko että se postia taikka tullia kiinnostaa millään lailla, koska kyseistä osaa ei ilmeisesti Suomessa luetella aseen osiin kuuluvaksi niinkuin mainitsitkin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Jännä miten paketti on skannattu vaikka missä mutta nyt kun on Puolasta lähtenyt Suomea kohti, niin on kadonnut kohta kahdeksi viikoksi kokonaan.

  • January 1 14:14Imported to the country of destinationAliexpress Standard Shipping
  • Dec 30, 2019 17:08In transit - Departed waypointMala
  • Dec 29, 2019 12:00In transit - Arrived at the waypointMala
  • Dec 26, 2019 04:21In transit - Arrived at the waypointBrest
  • Dec 23, 2019 06:40In transit - Departed waypointOrenburg
  • Dec 20, 2019 05:51In transit - Departed waypointShankou
  • Dec 19, 2019 12:09In transit - Arrived at the waypointShankou
  • Dec 19, 2019 04:02In transit - Departed waypointWulumuqi
  • Dec 18, 2019 01:50In transit - Departed waypointWuwei
  • Dec 13, 2019 15:15In transit - Departed waypointAliexpress Standard Shipping
  • Dec 6, 2019 19:38Transfered to the local postal serviceAliexpress Standard Shipping
  • Dec 6, 2019 16:25Package information receivedAliexpress Standard Shipping
  • Dec 6, 2019 16:25In transit - Departed waypointAliexpress Standard Shipping
  • Dec 2, 2019 22:57In transit - Arrived at the waypointAliexpress Standard Shipping
  • Dec 2, 2019 22:27Package acceptedAliexpress Standard Shipping
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Jännä miten paketti on skannattu vaikka missä mutta nyt kun on Puolasta lähtenyt Suomea kohti, niin on kadonnut kohta kahdeksi viikoksi kokonaan.

  • January 1 14:14Imported to the country of destinationAliexpress Standard Shipping
  • Dec 30, 2019 17:08In transit - Departed waypointMala
  • Dec 29, 2019 12:00In transit - Arrived at the waypointMala
  • Dec 26, 2019 04:21In transit - Arrived at the waypointBrest
  • Dec 23, 2019 06:40In transit - Departed waypointOrenburg
  • Dec 20, 2019 05:51In transit - Departed waypointShankou
  • Dec 19, 2019 12:09In transit - Arrived at the waypointShankou
  • Dec 19, 2019 04:02In transit - Departed waypointWulumuqi
  • Dec 18, 2019 01:50In transit - Departed waypointWuwei
  • Dec 13, 2019 15:15In transit - Departed waypointAliexpress Standard Shipping
  • Dec 6, 2019 19:38Transfered to the local postal serviceAliexpress Standard Shipping
  • Dec 6, 2019 16:25Package information receivedAliexpress Standard Shipping
  • Dec 6, 2019 16:25In transit - Departed waypointAliexpress Standard Shipping
  • Dec 2, 2019 22:57In transit - Arrived at the waypointAliexpress Standard Shipping
  • Dec 2, 2019 22:27Package acceptedAliexpress Standard Shipping
Voi olla kohta noudettavissa, itsellä oli 2 vk paketti Istanbulissa ja ei ollut tullu mitään päivitystä, jos ei ala kuulumaan kun aikaraja paukkuu niin noottia myyjälle.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Suosittelen kyllä kaikille eBaytä Aliexpressin sijaan reklamaatioiden hoidon helppouden näkökulmasta. Olen eBaystä saanut joka kerta parissa tunnissa rahat takaisin, kun pakettia ei ole näkynyt ajoissa.

Nyt olen Alista odotellut yhtä halpaa, 4,5 euron tilausta marraskuun alusta eli yli 2 kk. Tein disputen ja myyjä ehdottaa lähettävänsä uuden (mikä on aika vakiotapa myyjillä vain ostaa lisää odotusaikaa lähettämättä mitään). Sanoin haluavani rahat takaisin ja kieltäydyin siis tarjouksesta. Aliexpress "tuli apuun" ja tulos oli, että minun pitää odottaa vielä myyjän pyytämät 10 päivää. Viestissä luki myös, että minun pitää hyväksyä tarjous tai ilmoittaa lopputulemasta ja jos minusta ei kuulu, niin rahat tiitetään myyjälle. Alin sivulla ei ole mitään keinoa reagoida tuohon enää. Tilauksen status on "finished".
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
338
Suosittelen kyllä kaikille eBaytä Aliexpressin sijaan reklamaatioiden hoidon helppouden näkökulmasta. Olen eBaystä saanut joka kerta parissa tunnissa rahat takaisin, kun pakettia ei ole näkynyt ajoissa.

Nyt olen Alista odotellut yhtä halpaa, 4,5 euron tilausta marraskuun alusta eli yli 2 kk. Tein disputen ja myyjä ehdottaa lähettävänsä uuden (mikä on aika vakiotapa myyjillä vain ostaa lisää odotusaikaa lähettämättä mitään). Sanoin haluavani rahat takaisin ja kieltäydyin siis tarjouksesta. Aliexpress "tuli apuun" ja tulos oli, että minun pitää odottaa vielä myyjän pyytämät 10 päivää. Viestissä luki myös, että minun pitää hyväksyä tarjous tai ilmoittaa lopputulemasta ja jos minusta ei kuulu, niin rahat tiitetään myyjälle. Alin sivulla ei ole mitään keinoa reagoida tuohon enää. Tilauksen status on "finished".
Vaikka tilaus on finished niin disputen voi tehdä 15 päivän sisällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
jahhas lähti paketti takas aliexpressiin ennen kuin pääsi ees perille. Kovat toiveet oli että saapuu vielä kotiosoitteeseen, kunnes tänään postitäti soitti mun viikon takaiseen selvityspyyntöön liittyen että ei voi mitään, paketti seilaa jo kohden singaporea... Fak teh posti. Harmillisesti annoin disputeajankin täyttyä, kun näytti että tulee kuitenkin, vaan eipä nyt onneks ollu mikään järisyttävän kallis paketti.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
1 983
Mulla sama homma, että aika oli lopussa ja tein ja käskettiin odottaa eikä hyväksytty sitä vaatimusta.
Kuulostaapa oudolta :confused: Viikko sitten pistin neljälle eri myyjälle full-refund disputen koska paketteja ei ole kuulunut ja oli jo se 15 päivän aika kulumassa. Tänään oli näköjään rahat jo takasin tilillä. Kai ootte muistanu käydä klikkaamassa "reject" niihin myyjien "dear friend..." vastaehdotuksiin?

Mitäs dispute history sanoo?
Screenshot_2020-01-13 My AliExpress Manage Orders.png
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Kuulostaapa oudolta :confused: Viikko sitten pistin neljälle eri myyjälle full-refund disputen koska paketteja ei ole kuulunut ja oli jo se 15 päivän aika kulumassa. Tänään oli näköjään rahat jo takasin tilillä. Kai ootte muistanu käydä klikkaamassa "reject" niihin myyjien "dear friend..." vastaehdotuksiin?

Mitäs dispute history sanoo?
Aiemmin onkin toiminut. Alin päätös asiaan oli, että pitäisi vielä odottaa 10 päivää ja oli muka vielä aika voimassa vaikka tehdessä se oli jo käytännössä lopussa. Kyseessä, kun ei ole kirjattu niin ei sitä mistään voi kysellä vaikka kiinalaiset käskee postista kysyä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Mites tuolla AE:ssa tehdään dispute kun tavaraa ei kuulu? Jos laitan, että item not received niin ilmoittaa vain, että on seurannan mukaan kuljetuksessa (ollut jo viimeiset 7 viikkoa).
Vai voiko sen tehdä vasta kun tuo "Your order will be closed in: 4 days 10 hours 55 minutes" on mennyt nolliin?
Ei tarvitse mennä nolliin vaan pitäisi onnistua, kun viimeistä päivää ollaan menossa tuossa ajassa viimeistään.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Suosittelen kyllä kaikille eBaytä Aliexpressin sijaan reklamaatioiden hoidon helppouden näkökulmasta. Olen eBaystä saanut joka kerta parissa tunnissa rahat takaisin, kun pakettia ei ole näkynyt ajoissa.

Nyt olen Alista odotellut yhtä halpaa, 4,5 euron tilausta marraskuun alusta eli yli 2 kk. Tein disputen ja myyjä ehdottaa lähettävänsä uuden (mikä on aika vakiotapa myyjillä vain ostaa lisää odotusaikaa lähettämättä mitään). Sanoin haluavani rahat takaisin ja kieltäydyin siis tarjouksesta. Aliexpress "tuli apuun" ja tulos oli, että minun pitää odottaa vielä myyjän pyytämät 10 päivää. Viestissä luki myös, että minun pitää hyväksyä tarjous tai ilmoittaa lopputulemasta ja jos minusta ei kuulu, niin rahat tiitetään myyjälle. Alin sivulla ei ole mitään keinoa reagoida tuohon enää. Tilauksen status on "finished".
Mulla taas päinvastaiset kokemukset. Alista on aina kadonneen tilalle lähettäneet ihan oikeasti uuden paketin, joka on usein tullut pikavauhtia. Olen myös saanut aina rahani takaisin halutessani.

Nyt ostin lokakuussa kännykän kuoren Ebaystä. Kävi jo hyvin nopeasti ilmi, että myyjä ei tule mitään lähettämään, eikä edes myy aitoja tuotteita, toisin kuin väitti.

Tässä vaiheessa tilausta ei voi perua, vaan odotettava arvioituun saapumispäivään, joka oli 6.1.2020. Eli yli 2kk tilauksesta. Vaikka mitään ei ollut lähetetty.

7.1.2020 yritin alkaa saamaan rahojani takaisin, mutta edelleenkään ei onnistunut vaan piti ensin ottaa myyjään yhteyttä. Myyjä ei ole siis vastannut tän 2kk aikana yhteenkään viestiin. Tuskin vastaa nyttenkään. Nyt pitää odottaa 17 päivään asti vastausta ja vasta sit eBay tulee kuvioihin.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
1 983
Itselläni oli sama tilanne ja täytyi mennä nolliin ennen kuin sai tehtyä disputen.
Tosiaankin. Mä muistin omat tilaukseni vasta kun alilta tuli email:

Order xxx has been finished

Dear xxx,
Just a quick email about your order xxx. We've closed it on your behalf because the On Time Delivery date has already passed.
We hope you're happy with your purchase. If you want to return the item(s) or apply for a refund, you still have 15 days to do so.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
En tiedä mikä logiikka noissa on, kun itsellä se on onnistunut ennen täydellistä ajan loppumista.
Samaa ihmettelin tuossa hetki sitten, että joitakin pystyi laittamaan disputeen ennen ajan loppumista ja toisia ei. Niitä mitä ei voinut tuli Alilta automaaginen default vastaus, että lähetystunnari seurattavissa. Olihan ne niissä muissakin. Ehkä Ali suojaa tiettyjä myyjiä.

Ai niin kokeilin kysyä Buyer Protection aikaa monelta myyjältä niin vain yksi muistaakseni suostui.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Mulla taas päinvastaiset kokemukset. Alista on aina kadonneen tilalle lähettäneet ihan oikeasti uuden paketin, joka on usein tullut pikavauhtia. Olen myös saanut aina rahani takaisin halutessani.

Nyt ostin lokakuussa kännykän kuoren Ebaystä. Kävi jo hyvin nopeasti ilmi, että myyjä ei tule mitään lähettämään, eikä edes myy aitoja tuotteita, toisin kuin väitti.

Tässä vaiheessa tilausta ei voi perua, vaan odotettava arvioituun saapumispäivään, joka oli 6.1.2020. Eli yli 2kk tilauksesta. Vaikka mitään ei ollut lähetetty.

7.1.2020 yritin alkaa saamaan rahojani takaisin, mutta edelleenkään ei onnistunut vaan piti ensin ottaa myyjään yhteyttä. Myyjä ei ole siis vastannut tän 2kk aikana yhteenkään viestiin. Tuskin vastaa nyttenkään. Nyt pitää odottaa 17 päivään asti vastausta ja vasta sit eBay tulee kuvioihin.
Jos teet ebayssä disputen, niin ei myyjällä ole 2kk aikaa vastata viesteihin.

Itsellä taitaa olla ebaystä vajaa 500 tilausta ja alistakin satoja. Aiemmin sain taistella alissa ilmanputsarista luottokorttiyhtiötä myöten, kun en meinannut saada rahoja takaisin lähettämättömästä tuotteesta. eBayssä ei yhtä ainut ongelmaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Joo ite ainakin tilaan kaiken mielummin ebaysta jos vaan on sama tuote saatavilla sieltä. Esim yksi paketti oli ollut viikon myöhässä ja seurannan viimeisin tieto jossain kiinassa ja paketin toimitusaikaikkuna tyyliin max 5 viikkoa, no 6 viikon jälkeen kun ei kuulunut niin laitoin myyjälle tiedustelun ja palautti vaan rahat. Noh seuraavana päivänä olikin paketti sitten tullut suomeen ja sain sen muutamassa päivässä, mutta ainakin homma rokkaa.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Joo ite ainakin tilaan kaiken mielummin ebaysta jos vaan on sama tuote saatavilla sieltä. Esim yksi paketti oli ollut viikon myöhässä ja seurannan viimeisin tieto jossain kiinassa ja paketin toimitusaikaikkuna tyyliin max 5 viikkoa, no 6 viikon jälkeen kun ei kuulunut niin laitoin myyjälle tiedustelun ja palautti vaan rahat. Noh seuraavana päivänä olikin paketti sitten tullut suomeen ja sain sen muutamassa päivässä, mutta ainakin homma rokkaa.
Kai palautit myyjälle rahat kun kerta tuotteen sait?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kai palautit myyjälle rahat kun kerta tuotteen sait?
En katso mun velvollisuudeksi enää tossa vaiheessa mitään palautella. Paljonko esim pitäisi palauttaa jos tuote on myöhässä. Yhdessä tapauksessa ostin myöhästyneen ja rahat palautetun tuotteen tilalle vastaavan kalliimmalla euroopasta jo siinä vaiheessa realisoituneen kiireen vuoksi.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
En katso mun velvollisuudeksi enää tossa vaiheessa mitään palautella. Paljonko esim pitäisi palauttaa jos tuote on myöhässä. Yhdessä tapauksessa ostin myöhästyneen ja rahat palautetun tuotteen tilalle vastaavan kalliimmalla euroopasta jo siinä vaiheessa realisoituneen kiireen vuoksi.
Mielestäni kiinasta tai muualta kaukaa tilaaminen on tietoinen valinta ja viiveet ja myöhästymiset ovat odotettavissa. Jos on oikeasti kiire ja kova tarve, en tiedä miksi kukaan tilaisi jostain kiinasta. Toimintasi takia joku todennäköisesti pienyrittäjä menettää elantoaan vaikka sinä sait mitä halusitkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kai palautit myyjälle rahat kun kerta tuotteen sait?
Se on erittäin hankala toiminpide Alissa ja pitäisi lähtä kikkakolmosella liikkeelle, että tilaisi samalta myyjältä saman tuotteen ja laittaa disputeen ja kun myyjältä tulee se vakio: "Dear, plaap plaap, no refund, no resend" niin hyväksyy sen diilin. Saman tuotteen hinta voi olla kuitenkin noussut huomattavasti, mitä se alunperin oli.
Sain tuossa yli 10 euron tuotteen ilmaiseksi. Myyjä oli laittanut kaksi huuhaa lähetystunnusta ja se millä se tuli oli joku ihan muu kolmas lähetystunnus. Muutenkin oli lähetysmaan kanssa kyllä melkoista arpomista, kun piti tulla Euroopasta. Veikkaan, että Ali oli laittanut myyjän koville.:D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Niin noh, jos tarvitsen läjän jotai sälää johonkin spesiaalihommaan niin ebaysta tilaamalla voin hyväksyä sen, että kaikki roju tulee sitten sen 5 viikon tjsp päästä mikä se pisin toimitusaika nyt onkaan. Jos joku tuote ei saavukaan en enää uudestaan ala odottelemaan vaan tilaan kalliimmalla nopeammin muualta. Jos sieltä disputen jälkeen tuleekin se tuote niin yleensä siinä vaiheessa on jo tilattu puuttuva muualta jolloin en näe mitään syytä palauttaa rahoja ekalle myyjälle. Sellastakin tietysti voisi kokeilla, että ottaa yhteyden myyjään, että tuote lopulta sapauikin, mutta tarve poistui, että haluaako hän omalla kustannuksellaan palautuksen. Jokainen voi veikkailla, että muutaman kympinkään tuotetta myyjä ei varmaan takaisin halua, kun kiinaan postittelu ei ihan ilmasta ole ja myyjän pitäisi kaiken lisäksi lähettää tuotteen haltijalle postikulut ennakkoon.

Ihan jo tosta syystä en palauta rahoja, koska 9/10 tuote on ylimääräinen ja palautettu raha on käytetty korvaavan tuotteen ostamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kaikenlaisia tekosyitä täällä keksitään omalle epärehellisyydelle.
Kerro ihmeessä miten se rahanpalautus tapahtuu Alissa ja Ebayssä?
Oliko peräti Alin oma artikkeli aiheesta, että ei helppoa. Jos myyjällä olisi pelisilmää niin antaisi ainakin lähetysaikaa enemmän.

Miten muuten sen kotelon kanssa kävi?

OT: Tosiaan ihan moraalitonta, mutta laillista. Siinä missä kaikki muukin laillinen riisto..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Niin noh, jos tarvitsen läjän jotai sälää johonkin spesiaalihommaan niin ebaysta tilaamalla voin hyväksyä sen, että kaikki roju tulee sitten sen 5 viikon tjsp päästä mikä se pisin toimitusaika nyt onkaan. Jos joku tuote ei saavukaan en enää uudestaan ala odottelemaan vaan tilaan kalliimmalla nopeammin muualta. Jos sieltä disputen jälkeen tuleekin se tuote niin yleensä siinä vaiheessa on jo tilattu puuttuva muualta jolloin en näe mitään syytä palauttaa rahoja ekalle myyjälle. Sellastakin tietysti voisi kokeilla, että ottaa yhteyden myyjään, että tuote lopulta sapauikin, mutta tarve poistui, että haluaako hän omalla kustannuksellaan palautuksen. Jokainen voi veikkailla, että muutaman kympinkään tuotetta myyjä ei varmaan takaisin halua, kun kiinaan postittelu ei ihan ilmasta ole ja myyjän pitäisi kaiken lisäksi lähettää tuotteen haltijalle postikulut ennakkoon.

Ihan jo tosta syystä en palauta rahoja, koska 9/10 tuote on ylimääräinen ja palautettu raha on käytetty korvaavan tuotteen ostamiseen.
2 kuukautta se pisin toimitusaika ja yleensä sen jälkeen ei ole tullutkaan mitään paitsi nyt tämän postilakon takia 2,5kk jälkeen yksittäistapaus. Tosiaan, jos myyjä on laittanut sen kohtuullisen "nopean" lähetysmuodon eli kuukauden niin 5 viikkoa on ihan hyvä ja riitautetussa disputessa mihin aina menee niin siitä tulee se 2 viikkoa. Jopa ne myyjät itsekin lupaa full refundit, jos menee toimitusajan ulkopuolelle.
Nyt ollut vaan tämä postilakko ja muut lomapäivät hidastamassa. On se ennenkin jouluna sama kuvio, mutta vieläpä postilakko. Kunhan ei Suomi pääty sellaiselle mustalle listalle kuin Nigeria ja Italia.:D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Toi postilakkohan kesti sen parisen viikkoa tms, eli jos sattui osumaan kiinapaketin toimitusajan puoliväliin, niin toi postilakko ei todennäköisesti estänyt paketin saapumista toimitusajan puitteissa, koska suomen päässä lajittelematon posti ei mitään viikkojen viiveitä kuitenkaan tuntunut kokevan. Esim mulla oli ennen postilakkoa tilattuna paketteja, joiden se toimitusajan takaraja oli lopulta viikon-pari lakon päättymisen jälkeen ja siinä ajassa kaikki kyllä ehti mulle lakon jälkeen alle viikossa. Olivat siis mitä todennäköisimmin saapuneet suomeen lakon aikana ja sitten lakon jälkeen suma purkautui eteenpäin.

Tollasessa poikkeustapauksessa antaisinkin armonaikaa, mutta muutoin en. Ei se oo mun tehtävä alkaa huolehtimaan että tästä ja tästä paketista on nyt kulunut 2 viikkoa takarajasta jne, koska ebay sälää saapuu mulle kuitenkin parhaimmillaan esim kymmeniä pieniä lähetyksiä samassa sumassa. Siinä tapauksessa mä lataan kaikki toimivalla seurantanumerolla olevat numerot esim 17track.net ja tsekkaan kerran päivässä statuksen ja kun toimitusaikojen takaraja alkaa lähestymään niin parin päivän välein käyn ebaysta varmistamassa, että onko takarajoja ylitetty ja jos on niin niistä disputet auki samantien että pysyy itse kärryillä tilausten tilasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kerro ihmeessä miten se rahanpalautus tapahtuu Alissa ja Ebayssä?
Oliko peräti Alin oma artikkeli aiheesta, että ei helppoa. Jos myyjällä olisi pelisilmää niin antaisi ainakin lähetysaikaa enemmän.

Miten muuten sen kotelon kanssa kävi?
Myyjän toivoimuksesta odotimme koteloa vielä 10 päivää. Ei tullut. Myyjä tarjoutui lähettämään uusiksi, mutta otin rahat. Myyjä palautti rahat.
Nippusiteetkin tuli, kun odotti vaan vuodenvaihteeseen. Nyt on jono alkanut purkautua omissa tilauksissa, mutta 1111-tilauksia puuttuu vielä yksi. Siihen(kin) pyysin lisäaikaa.

Saan taas varoituksen, jos sanon suoraan mielipiteeni noista disputeista, mutta käytännössä kannattaa myyjään ottaa yhteyttä - ja siihen on kaikilla noilla työkalut.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Itsellä tämä ilmanputsarikeissi meni niin, että odotin myyjän pyytämän X päivää (olisko ollut viikon tai 10 päivää) ja kappas, se olikin juuri se päivä, jota edeltävänä päivänä dispute-aika oli mennyt umpeen. Aliin sitten lukuisia viestejä ja kun se ei tuottanut tulosta, niin luottokorttiyhtiöön rekkulia ja sain loppujen lopuksi viikkojen päästä rahani takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Myyjän toivoimuksesta odotimme koteloa vielä 10 päivää. Ei tullut. Myyjä tarjoutui lähettämään uusiksi, mutta otin rahat. Myyjä palautti rahat.
Nippusiteetkin tuli, kun odotti vaan vuodenvaihteeseen. Nyt on jono alkanut purkautua omissa tilauksissa, mutta 1111-tilauksia puuttuu vielä yksi. Siihen(kin) pyysin lisäaikaa.

Saan taas varoituksen, jos sanon suoraan mielipiteeni noista disputeista, mutta käytännössä kannattaa myyjään ottaa yhteyttä - ja siihen on kaikilla noilla työkalut.
Ilman disputea et olisi saanut rahoja takaisin kotelosta? ;)

No nyt kokeilen noissa dollaritapauksissa, että jos ylimääräinen 15 päivää riittäisi. Kertaakaan en ole Alista ottanut takkiin, jos nyt sitten..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Ilman disputea et olisi saanut rahoja takaisin kotelosta? ;)
Tässä olet oikeassa. Ehkä myyjä olisi myös pitänyt rahat ja nauranut minulle. Ei se silti omaan toimintaan olisi vaikuttanut ja ennen disputeakin kyselin myyjältä tilannetta.

Paljon on kusettajia netissä ja helppoa vaan ottaa hyväuskoisten rahat kun heillä ei ole keinoa taistella takaisin. Ei se silti tarkoita, että on ok lähteä kusettamaan takaisin, koska "kusettajia ne kaikki kuitenkin ovat" ja ihan satunnaisesti iskeä myyjiin ja käsi pitää dispute-napilla. En nyt puhu sinusta, mutta joku täällä on tilannut tuotteita, joissa on aliarvioitu toimitusaika, pistänyt tahallaan heti disputen ja ottanut rahat sekä pitänyt tuotteen, kun ne saapuvat.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Jos teet ebayssä disputen, niin ei myyjällä ole 2kk aikaa vastata viesteihin.

Itsellä taitaa olla ebaystä vajaa 500 tilausta ja alistakin satoja. Aiemmin sain taistella alissa ilmanputsarista luottokorttiyhtiötä myöten, kun en meinannut saada rahoja takaisin lähettämättömästä tuotteesta. eBayssä ei yhtä ainut ongelmaa.
Siis Ebaystä vastattiin, että täytyy odottaa siihen saakka, että arvioitu saapumisaika on ummessa ja vasta sitten voi tehdä. Ja kun sen jälkeen sit tein, Ebaystä vastattiin, että nyt täytyy odottaa x ajan jotta myyjällä on mahdollisuus vastata vielä. Laitoin tuossa välissä ebaylle ihan erikseen viestiä asiasta ja vastaus oli sielläkin sama.

Tänään oli tullut Ebayn puolesta viestiä, että myyjä oli maksanut hinnan takaisin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Siis Ebaystä vastattiin, että täytyy odottaa siihen saakka, että arvioitu saapumisaika on ummessa ja vasta sitten voi tehdä. Ja kun sen jälkeen sit tein, Ebaystä vastattiin, että nyt täytyy odottaa x ajan jotta myyjällä on mahdollisuus vastata vielä. Laitoin tuossa välissä ebaylle ihan erikseen viestiä asiasta ja vastaus oli sielläkin sama.

Tänään oli tullut Ebayn puolesta viestiä, että myyjä oli maksanut hinnan takaisin.
Niin siis noinhan sen täytyykin toimia. Tuotteen pitää saapua tiettyyn päivään mennessä ja jos ei, niin teet dispute. Sitten myyjällä on X päivää aikaa vastata. Pitäisikö ostajan saada automaattisesti rahat takaisin ilman, että myyjällä on aikaa esittää näyttöä siitä, että esim. tuote on toimitettu toisin kuin ostaja väittää?

On eri asia tehdä dispute asiasta kuin muuten vain viestitellä myyjän kanssa.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Niin siis noinhan sen täytyykin toimia. Tuotteen pitää saapua tiettyyn päivään mennessä ja jos ei, niin teet dispute. Sitten myyjällä on X päivää aikaa vastata. Pitäisikö ostajan saada automaattisesti rahat takaisin ilman, että myyjällä on aikaa esittää näyttöä siitä, että esim. tuote on toimitettu toisin kuin ostaja väittää?

On eri asia tehdä dispute asiasta kuin muuten vain viestitellä myyjän kanssa.
Niin siis eBay kyllä näkee onko tuote lähetetty vai ei, samoin asiakas. Jouduin siis odottamaan 2,5kk, vaikka tuotetta ei edes ilmoitettu lähetetyksi, eikä myyjä vastaa.
Alissa voit perua tilauksen jos tuotetta ei ole edes lähetetty. Alissa myös Ali ottaa myyjään yhteyttä vaikka heti jos ilmenee jotain hämärää, kuten tässä kävi ilmi että on feikkejä mitä myi, jonka vuoksi halusin samantien perua tilauksen. Alissa tämä olisi onnistunut, ebayssä ei.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Niin siis eBay kyllä näkee onko tuote lähetetty vai ei, samoin asiakas. Jouduin siis odottamaan 2,5kk, vaikka tuotetta ei edes ilmoitettu lähetetyksi, eikä myyjä vastaa.
Alissa voit perua tilauksen jos tuotetta ei ole edes lähetetty. Alissa myös Ali ottaa myyjään yhteyttä vaikka heti jos ilmenee jotain hämärää, kuten tässä kävi ilmi että on feikkejä mitä myi, jonka vuoksi halusin samantien perua tilauksen. Alissa tämä olisi onnistunut, ebayssä ei.
Niin Alissa taitaa siis olla se processing time (tjsp), jonka aikana myyjän pitää lähettää tuote tai tilaus peruuntuu automaattisesti. Ebayssä ei taida olla tuollaista aikarajaa lähettämiselle, mutta tuotteen saapumiselle kyllä. Alissa myyjät voivat käsittääkseni yksipuolisesti siirtää tuota toimituksen takarajaa jatkamalla buyer's protectionia. Itsellekin tulee tilausten jälkeen usein sähköposteja "This is an e-mail notification to inform you that the seller has extended Purchase Protection for you for Order X." Tuohan on vähän persiistä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Niin Alissa taitaa siis olla se processing time (tjsp), jonka aikana myyjän pitää lähettää tuote tai tilaus peruuntuu automaattisesti. Ebayssä ei taida olla tuollaista aikarajaa lähettämiselle, mutta tuotteen saapumiselle kyllä. Alissa myyjät voivat käsittääkseni yksipuolisesti siirtää tuota toimituksen takarajaa jatkamalla buyer's protectionia. Itsellekin tulee tilausten jälkeen usein sähköposteja "This is an e-mail notification to inform you that the seller has extended Purchase Protection for you for Order X." Tuohan on vähän persiistä.
Itse olen tuota pitänyt hyvänä, jotta ei tarvitse itse siitä murehtia. Koska Alissa voit tuossakin vaiheessa ottaa Aliin yhteyttä ja ne hoitaa kesken odottelunkin asiaa. Lisäksi toistaiseksi kolmen vuoden aikana Alissa pisin aika myyjän vastaukselle on ollut vissiin 1,5 vuorokautta. Kun taas ebayssä tuntuu, että en saa juuri koskaan mitään vastauksia. On kyse sit yleisestä kyselystä, tai ongelmasta.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Itse olen tuota pitänyt hyvänä, jotta ei tarvitse itse siitä murehtia. Koska Alissa voit tuossakin vaiheessa ottaa Aliin yhteyttä ja ne hoitaa kesken odottelunkin asiaa. Lisäksi toistaiseksi kolmen vuoden aikana Alissa pisin aika myyjän vastaukselle on ollut vissiin 1,5 vuorokautta. Kun taas ebayssä tuntuu, että en saa juuri koskaan mitään vastauksia. On kyse sit yleisestä kyselystä, tai ongelmasta.
Niin ebayssä hyvänä puolena se, että jos ei päivään X mennessä ole tuote tullut, niin rahat käytännössä varmasti takaisin. Ebayssä ei myöskään odotella myyjän vastauksia pitkään. Tuon ajan kuluttua loppuun olen saanut yleensä parissa tunnissa ebayltä ratkaisun ja rahat takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Oma jännempi ja negatiivinen kokemus AliExpressistä että olen alkanut saamaan palveluun sidottuun spostiin venäjän kielistä roskapostia, pystyn kohtuu varmasti liittämään sen AliExpressiin kun monissa appeissä näkyy AliExpressiin mainoksia joissa pyörii kyrilistä tekstiä. Myös olen saanut Googlen Hangoutsiin spämmiä joka kyrillistä, samoin alkanut Googlen Kalenteriin tulemaan spämmiä (tapahtumia joissa jotain kyrillistä mainostetaan, floodaa kalenteria). Jossain vaiheessa sain AliExpressiin myyjältä/kaupalta spostinnjoka oli ns. promo ja yllätys, siinäkin mainostettiin kyrilliksi. En muistaakseni ole edes siltä kauppiaalta ostanut edes mitään. Luotto kiinalaisiin laskee aika kovaa. eBaystä ei ikinä mitään roskaa tullut.

Edit: menee roskapostikansioon monesti mutta joskus tulee läpi ja häiriköi, Hangouts ja Calender spämmi nostaa geneerisesti kuumotusleveleitä ja vitutuskäyrää.
 
Viimeksi muokattu:

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 177
Niin ebayssä hyvänä puolena se, että jos ei päivään X mennessä ole tuote tullut, niin rahat käytännössä varmasti takaisin. Ebayssä ei myöskään odotella myyjän vastauksia pitkään. Tuon ajan kuluttua loppuun olen saanut yleensä parissa tunnissa ebayltä ratkaisun ja rahat takaisin.
Tästä viimeksi eiliseltä itselleni kokemus.

Tilasin ajovalopolttimot Ebaysta joulukuun alussa. Paketti lähti liikkeelle seurannan mukaan Kiinasta OK, mutta Suomen sijasta päätyikin jonnekin Turkkiin. Olin myyjään yhteydessä, mutta koska asiat eivät tuntuneet etenevän, olin Ebayhin yhteydessä. Alle 1h viestin laitoista, sain ilmoituksen että Ebay palauttaa rahat takaisin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
161
Suhteellisen suuri osa omista kiinantilauksistani tullut turkin kautta ja koska ei ole pakettikohtaista seurantaa, niin viimeinen merkintä jää yleensä turkkiin. Kamat siitä huolimatta tullut perille asti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Joulukuun alussa kolmesta tilatusta tuotteesta yksi tullut perille, yksi näyttää olevan Turkissa seurannan mukaan (siitä eteenpäin missälie) ja yhdessä tuotteessa ei myyjä edes laittanut seurantakoodia (eli jos pakettia ei kuulu ja disputen laittaa, niin Ebay samantein palauttaa rahat sääntöjen mukaan). Arvioidut toimitusajat on tammikuun loppuun kahdessa ja yhdessä helmikuun ekalle viikon lopulle.

Eiköhän nuo tuolta hiljalleen tule, ainakin omalla kohdalla kaikki ennen lakkoakin tehdystä seitsemästä tilauksesta (ja jumissa olleet) tuotteet on tullut kyllä perille. Hidastahan tuo on, mutta kyllä siinä säästääkin ja on useampi sellaisia tuotteita mitä ei edes löydy kotimaasta.

Vielähän tässä tämä vuosi saadaan nauttia edullisista posteista, mutta 2021 eteenpäin Maailman postiliiton (Universal Postal Union, UPU) päätöksen mukaan alkaa nousta myöskin Kiina pakettien toimituskulut portaittain. Saa nähdä miten vaikuttaa tuo sitten tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Tästä viimeksi eiliseltä itselleni kokemus.

Tilasin ajovalopolttimot Ebaysta joulukuun alussa. Paketti lähti liikkeelle seurannan mukaan Kiinasta OK, mutta Suomen sijasta päätyikin jonnekin Turkkiin. Olin myyjään yhteydessä, mutta koska asiat eivät tuntuneet etenevän, olin Ebayhin yhteydessä. Alle 1h viestin laitoista, sain ilmoituksen että Ebay palauttaa rahat takaisin.
Turkkiin sen kuuluukin mennä. Turkki on väliasema tietyn firman paketeissa mitkä Suomeen tulee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Ebay ostoksista kyse eli tilasin sähköjohtoliittimiä. Eli niitä abikoja joissa sisällä tina ja sitä kuumennetaan ja tulee vesitiivis liitos. Onbko muilla kokemusta noista kiinalaisista liittimistä?
Nyt on paketti jäänyt johonkin.
Nyt olet vähän liian aikaseen liikenteessä, Kiinasta kestää vähintään sen kuukauden (yleensä lähemmäksi kaksi) että tulee paketit ja nyt vuoden alussa tykkäävät juhliakin erinäisiä juhlapäiviä, joten sekin monesti hidastaa asiaa. Voi olla että olet saanut seurantakoodin joka toimii vain rajalle asti, siitä eteenpäin sitten voi olla, ettei merkintöjä enää tule, varsinkin jos ilmaisilla posteilla tilasit.
 

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
698
Posti on nähtävästi parantanut heidän seurantaa, joten noiden Kiinan pakettien kanssa ei tule enää rekisteröintiä Espoossa seurantakoodin luomisesta.
2020-01-20_2-11-39.png
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Taas jäänyt 2 pakettia matkalle, toinen tilattu eBay:stä ja toinen Aliexpress. Ei enää paljoa nappaa tilata kun noin 50% kiinan paketeista jää matkalle, alkaa jo tuntumaan että joku pistää lajittelussa omaan taskuun noita paketteja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom