Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Edullisempia vaihtoehtoja Philipsin omille lampuille etsivien kannattaa tutustua Gledopton valikoimiin. Toimivat hue-sillan kanssa ihan yhtälailla kun viralliset hue-lamput. Itelläni on käytössä noita e14-kantaisia ja oon ollu tyytyväinen. Huen omia lamppuja mulla ei ole ollenkaan, eli ei sinänsä ole vertailukohtaa. Ilmeisesti noissa kirkkaus häviää Philipsin omille ja värisävyt ei ole täysin samoja jos hue-valojen rinnalla käyttää. Mutta hinnaltaan ovat aikas paljon huokeampia.
E27-kantaan saisi 12W lamppuja, jotka ilmeisesti olisi selkeästi kirkkaampia kuin Huen lamput. Mitähän eroa näillä kahdella lampulla on?

https://www.aliexpress.com/item/32929637739.html?spm=2114.12010612.8148356.5.3f2e51adUZGoZT
https://www.aliexpress.com/item/32967902742.html?spm=2114.12010612.8148356.7.3f2e51adUZGoZT
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 252
Tietojen mukaan näyttäisivät olevan täysin sama malli ja hintakin on ihan sama. Ei mitenkään poikkeuksellista, että Aliexpressin myyjällä on useampi ilmoitus samasta tuotteesta.

Näin muuten ääni noille Gledopton lampuille. Varsinkin nuo ledicontrollerit ja GU10 -lamput ovat rahansa arvoiset. :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Edullisempia vaihtoehtoja Philipsin omille lampuille etsivien kannattaa tutustua Gledopton valikoimiin. Toimivat hue-sillan kanssa ihan yhtälailla kun viralliset hue-lamput. Itelläni on käytössä noita e14-kantaisia ja oon ollu tyytyväinen. Huen omia lamppuja mulla ei ole ollenkaan, eli ei sinänsä ole vertailukohtaa. Ilmeisesti noissa kirkkaus häviää Philipsin omille ja värisävyt ei ole täysin samoja jos hue-valojen rinnalla käyttää. Mutta hinnaltaan ovat aikas paljon huokeampia.
Valkoset GU10 kantaset ei ainakaan kovin paljon halvempia oo...ja Ikean Trådfrit on noita halvempia...
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
8
Löysin googlaamalla tämän foorumin, hieno juttu kun aika vähän älyvalaistuksia käsitellään missään.

Reilun vuoden olen käyttänyt HUE-järjestelmää, jossa siis aitoja Philips HUE E27 monivärilappuja. Lisänä olen käytänyt IKEAn Trådfri-lamppuja, toimivat n. 8kk ihan loistavasti. Sitten IKEAn kaikki lamput hävisivät näkyvistä, eikä saa yhteyttä HUEn bridgeen.
En omista Trådfrin bridgeä, auttaisiko jos lamput saa kytkettyä moiseen ja päivittymään, niin tulisiko näkyviin taas HUEn bridgen piiriin?
Typerää kun laatikossa on Trådfri-lamppuja, eikä niitä saa edes käyttöön...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Löysin googlaamalla tämän foorumin, hieno juttu kun aika vähän älyvalaistuksia käsitellään missään.

Reilun vuoden olen käyttänyt HUE-järjestelmää, jossa siis aitoja Philips HUE E27 monivärilappuja. Lisänä olen käytänyt IKEAn Trådfri-lamppuja, toimivat n. 8kk ihan loistavasti. Sitten IKEAn kaikki lamput hävisivät näkyvistä, eikä saa yhteyttä HUEn bridgeen.
En omista Trådfrin bridgeä, auttaisiko jos lamput saa kytkettyä moiseen ja päivittymään, niin tulisiko näkyviin taas HUEn bridgen piiriin?
Typerää kun laatikossa on Trådfri-lamppuja, eikä niitä saa edes käyttöön...
Kaikki Ikean lamput hävisivät samaan aikaan? Enpä ole tuollaiseen törmännyt.

Tuo Trådfri-sillan avulla päivittely auttoi niissä tapauksissa, kun lamppua ei saanut alkuunkaan yhdistettyä Hue-siltaan.

Itse juuri siirsin loputkin lamput Trådfrista Hue-siltaan. Niin saa taas yhden hubin laitettua komeroon.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
8
Kaikki Ikean lamput hävisivät samaan aikaan? Enpä ole tuollaiseen törmännyt.

Tuo Trådfri-sillan avulla päivittely auttoi niissä tapauksissa, kun lamppua ei saanut alkuunkaan yhdistettyä Hue-siltaan.

Itse juuri siirsin loputkin lamput Trådfrista Hue-siltaan. Niin saa taas yhden hubin laitettua komeroon.
Jep, kaikki Trådfrit hävisi samalla kerralla, ovat siis ulkona, kantavuus on hyvä, toin sisälle ja yritin liittää uudestaaan onnistumatta siinä. Manuaalisesti katkaisijasta toimivat kyllä.

Ärsyttävä vaan, kun sain niin näppärästi laitettua auringonnousun ja laskun mukaan syttyilemään ja sammumaan ne, ja sitten tietokatko. :(

Niin, onhan mulla lisääkin vastaavia lappuja laatikossa jemmassa, niitäkään ei saa HUEn bridgeen tunnistumaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
143
Jep, kaikki Trådfrit hävisi samalla kerralla, ovat siis ulkona, kantavuus on hyvä, toin sisälle ja yritin liittää uudestaaan onnistumatta siinä. Manuaalisesti katkaisijasta toimivat kyllä.

Ärsyttävä vaan, kun sain niin näppärästi laitettua auringonnousun ja laskun mukaan syttyilemään ja sammumaan ne, ja sitten tietokatko. :(

Niin, onhan mulla lisääkin vastaavia lappuja laatikossa jemmassa, niitäkään ei saa HUEn bridgeen tunnistumaan.
En nyt tiedä onko mitään apua, mutta minun on pitänyt Ikean lamput ”nollata” ennen kuin saan liitettyä Hue bridgeen. Se taisi olla 5x päälle/pois katkaisimesta, onnistuneen suorituksen jälkeen lamppu välähtää kerran. En toki tiedä miksi lamput ylipäätään katosivat.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
8
Tein lisätestejä, ostin Premium osuuden sovellukseen (Ios), näin sain Touchlinkin toimimaan ja näin sain kaksi Trådfri-lamppua löytymään ja toimintaan.
Kahta ei löydä millään, tein resetoinnin molemmille useampaan kertaan, ei apuja.
Yrittäessä etsiä HUE-sovelluksella, lamppu kyllä alkaa vilkahtelemaan, mutta ei vaan nappaa sovellukseen. Höh.

Airamin ja Osramin lamput toimii kuten pitää, samoin Osramin älypistorasia, kaikki siis ohjattavissa kännykällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tein lisätestejä, ostin Premium osuuden sovellukseen (Ios), näin sain Touchlinkin toimimaan ja näin sain kaksi Trådfri-lamppua löytymään ja toimintaan.
Kahta ei löydä millään, tein resetoinnin molemmille useampaan kertaan, ei apuja.
Yrittäessä etsiä HUE-sovelluksella, lamppu kyllä alkaa vilkahtelemaan, mutta ei vaan nappaa sovellukseen. Höh.

Airamin ja Osramin lamput toimii kuten pitää, samoin Osramin älypistorasia, kaikki siis ohjattavissa kännykällä.
Koita tuoda ne lamput aivan hubin lähelle. Olen lukenut välillä valituksia, että lampun pitää olla metrin päässä hue-hubista, jotta paritus onnistuu.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
8
Koita tuoda ne lamput aivan hubin lähelle. Olen lukenut välillä valituksia, että lampun pitää olla metrin päässä hue-hubista, jotta paritus onnistuu.
Kyllä, mulla on käytössä snadi pöytälamppu E27-kannalla, joten sain kyllä lampun aivan kiinni hubiin, ei auttanut.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
71
Mullakin on Ikean Trådfriit muutaman kerran hävinneet. Ainoastaan Lampfinder Java-kikkareella sain ne takaisin. Ko. softa toiminut hyvin ja yhteensopivuustaistelut ovat helpottuneet. Linkki Lamp Finder / Touchlink
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Saattaisi joku parempi ketjukin olla olemassa, mutta minkälaisia listoja/profiileita olette käyttäneet LED-nauhojen kanssa?
Jos haluaisi parantaa yleisvalaistusta huoneessa, niin siihen kaipaisin ainakin vinkkejä.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
8
Saattaisi joku parempi ketjukin olla olemassa, mutta minkälaisia listoja/profiileita olette käyttäneet LED-nauhojen kanssa?
Jos haluaisi parantaa yleisvalaistusta huoneessa, niin siihen kaipaisin ainakin vinkkejä.
Mä olen käyttänyt L-profiilista puulistaa käännettynä seinään, että valonauha laskee valon seinää myöten alas.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
8
Mullakin on Ikean Trådfriit muutaman kerran hävinneet. Ainoastaan Lampfinder Java-kikkareella sain ne takaisin. Ko. softa toiminut hyvin ja yhteensopivuustaistelut ovat helpottuneet. Linkki Lamp Finder / Touchlink
No nyt on tätäkin kokeiltu, tunnistaa lamput, valo himmenee ja kirkastuu prosessin edetessä, mutta ei vaan saa niitä kiinni, tulee lopuksi vain teksti: "Touchlink finished". On se hankittava Trådfrin oma hubi ja sillä päivitettävä lamput ja sitten taas jumpataan. Huoh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
596
Kokemuksia bluetooth Hue lamppujen surinasta sammutettuna (virrat tietenkin päällä)?
Etenkin gu10 bluetooth version osalta löytyi valituksia. Mikä on tilanne E27 bluetooth mallien osalta?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Onko muilla ollut tällaista ongelmaa Hue:n liittämisessä Smartthingsiin? Tulee vikailmoitus "Laitteen lisääminen epäonnistui. Tarvitset tämän laitteen yhdistämiseen keskittimen". Aikaisemmin asentui hyvin, mutta ongelma alkoi kun vaihdoin modeemin, jolloin Hue-sekosi ja jouduin asentamaan sen uusiksi resetin kera. Juoduin siis poistamaan valot Smartthingsistä myös, nyt ei enää suostu lisäämään Hue:ta.

Ratkaistu: Pitikin poistaa Hue-tili Smartthingsin asetuksista.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
8
Taas kyselen, varmaan siinä iässä :)
Ikean Trådfri-keittiökaapistojen valot, niiden käyttöön on olemassa sellanen snadi magneettinen "neppari" jota kääntelemällä vaikkapa jääkaapin ovessa, voi himmentää ja jopa sammuttaa/sytyttää valot. Noh, jos liität sen Huen piiriin, se saamarin magneettineppari lakkaa toimimasta. Jollakin vastaavaa, oletko jollain konstilla saanut molemmat toimimaan kimpassa? Nythän voi vaan sytytellä valoja vain käyttäen kännykkää, ei käytännöllinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Onko kukaan katkonut ja jatkanut Philipsin nauhoja? Pitäisi jakaa 2m HUE-nauha kahdeksi metrin pätkäksi, joiden välissä olisi muutaman kymmenen sentin johto. Led-nauhassa on juotosliitoksen näköinen kohta, jonka kohdalta ajattelin katkaista nauhan ja juottaa väliin kaapelin. Onnistuuko, tuo nyt ainakin näyttäisi kohtuu triviaalilta tempulta?
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
783
Tuli tänään ostettua ensimmäiset älyvalot meidän asuntoon. Mukaan lähti Powerin alesta 2 pakettia näitä Philips Hue GU10 white ambiance polttimoita, eli yhteensä neljä kpl. Pikaisen kokeilun jälkeen totesin että hienosti toimivat puhelimen Bluetooth ohjauksen kautta. Sen verran hauskoilta vaikuttavat että ehkäpä näitä tai vastaavia älyvaloja tulee ostettua enemmänkin jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Paljonko tuossa Hue valonauhassa on lumeneita... Lukee jotain epämääräisesti vain 1600lm, mutta ei että paljon metrille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
800lm per metri, mutta ei yhteensä yli 1600lm. Eli 1m on 800lm ja 5m on yhteensä 1600lm.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Itellä olis 130cm tiskipöydän päällä, sitten liesituuletin ja tason yläreunaa vielä se 70cm. Itsellä ei vain ole taitoa ja välineitä katkoa ja jatkaa noin tarkkuus hommaa. Menis kätevästi 200cm piuhalla koko tason yläreuna.

800lm per metri, mutta ei yhteensä yli 1600lm. Eli 1m on 800lm ja 5m on yhteensä 1600lm.
Aivan, eli ihan ok tehoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse olen ollut aika tyytyväinen Paulmann-merkkiseen led-nauhaan. Asensin 3 metriä maxled 500 tunable white nauhaa epäsuoraksi valaistukseksi valmistajan omalla zigbee-sillalla ja se toimii todella hyvin Huen järjestelmän kyljessä, joskaan Apple Homekit integraatio ei onnistu (ainakaan vielä).

Epäsuorana valaistuksena 3m ei riitä 15m2 huoneeseen kuin tunnelmavaloksi ja tarjoamaan kirjoituspöydälle mukavaa tasaista lisävaloa, mutta 6-7 metriä (2 katon rajaa) antaisi jo ihan kohtuudella valoa ja koko huoneen ympäröimällä tulisi varmasti aika hyvä.

MaxLED tunable white basic set, coated, 3 m 20 W with white-light control
SmartHome Zigbee MaxLED dimming and switching controller max. 144W

Itse yhdistin nämä, mutta tuolla 144W powerilla pyörähtäisi tietysti pidempikin led-nauha.

Myynnissä on myös valtava määrä kaikenlaista tilpehööriä jolla saa rakennettua valmiista palikoista monimutkaisia muotoja, jakautuvia valolistoja jne. MaxLED accessories

Itse tilasin noita Amazonista.

Halvin tuo ei ole varmasti, mutta ainakin featureja on ja nälkää voi tyydyttää vaikka kuinka monimutkaisilla systeemeillä.

Mietin jo sitä, että ostaisin pari 10 metrin rullaa vetäisin koko olkkarin katon rajan noilla.

Pistin valon katon rajaan seinään kiinni osoittamaan ylös tälläisellä:
DECOSA Lichtleiste Karoline bei BAUHAUS kaufen

-
Parempi tulee varmasti jos pistää kulmaraudoilla jotain L-profiilia vastaavalla tavalla ja maalaa sen ensin oman maun mukaan. Itse tein ekan asennuksen lähinnä koemielessä testatakseni, että miten kiva tuollainen epäsuora valo on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.09.2019
Viestejä
24
Valkoset GU10 kantaset ei ainakaan kovin paljon halvempia oo...ja Ikean Trådfrit on noita halvempia...
Trådfrin toimivuudesta hue-sillan kanssa oon lukenut täältä niin paljon huonoa, etten niitä edes harkinnut. Gledoptojen kanssa ei ole ollut mitään yhteysongelmia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Toimii suoraan paketista. Ja kaukosäätimeen voi liittää 10 hue lamppua ilman siltaa.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
364
Kiitokset tiedosta. Tämähän saattaisi siis olla ratkaisu järjettömästi sijoitetun valaisinkytkimen tilalle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
48
Onko tosiaan niin, että nuo Trådfri-värilamput tukevat vain muutamia sävyjä ja värilämpötiloja vai onko kyseessä jokin Ikean omien sovellusten rajoitus? Osaako joku sanoa, mitä tapahtuu jos käytän niitä Huen kanssa ja pistän esimerkiksi jostain Hue-sovelluksesta käyntiin efektin, joka häivyttäen vaihtaa väriä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Onko tosiaan niin, että nuo Trådfri-värilamput tukevat vain muutamia sävyjä ja värilämpötiloja vai onko kyseessä jokin Ikean omien sovellusten rajoitus? Osaako joku sanoa, mitä tapahtuu jos käytän niitä Huen kanssa ja pistän esimerkiksi jostain Hue-sovelluksesta käyntiin efektin, joka häivyttäen vaihtaa väriä?
Ikean sovelluksen rajoitus. Lamput kyllä muuttaa sävyään portaattomalla asteikolla jos niin pyytää. En tiedä Huesta, mutta ainakin Home Assistantilla onnistuu.
Voi olla että esim. CRI ei noiden esiasetettujen sävyjen välissä ole luvattua ja siksi Ikea ei tuota mahdollisuutta omassa softassaan tarjoa.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Onko tosiaan niin, että nuo Trådfri-värilamput tukevat vain muutamia sävyjä ja värilämpötiloja vai onko kyseessä jokin Ikean omien sovellusten rajoitus? Osaako joku sanoa, mitä tapahtuu jos käytän niitä Huen kanssa ja pistän esimerkiksi jostain Hue-sovelluksesta käyntiin efektin, joka häivyttäen vaihtaa väriä?
Vähän ristiriitasia kokemuksia tuosta Trådfri + Hue-combosta. Meillä on makuuhuoneessa yhteensä 3 kpl Hue-lamppuja sekä yksi Trådfri, jonka ostin testimielessä. Ikea-lampun paritus Hue-systeemiin onnistui aika kivuttomasti, mutta toimivuus ei ole ihan huippuluokkaa. Hue-sovelluksella kun yrittää vaihtaa värejä, niin tuo Ikean lamppu reagoi käskyihin pienellä viiveellä, värisävyjä tuntuu olevan vähemmän ja ne ovat haaleampia kuin Philipsin lampuissa. Lisäksi jos käyttää valmiiksi luotuja teemoja, niin Ikean lamppu saattaa yhtäkkiä välähtää ja muutaa värisävyn takaisin vaaleaksi, osa noista Hue Lab-efekteistä ei myöskään toimi lainkaan. Välillä Trådfri ei myöskään reagoi kaukosäätimeen ensimmäisellä painalluksella, vaikka muut lamput syttyvät kiltisti.

Hommasin myöhemmin eteiseen tuollaisen Floalt-valopaneelin, mutta en em. syistä liittänyt sitä muuhun systeemiin, vaan sitä ohjaillaan Ikean omalla kaukosäätimellä. Muuten ollut aivan hyvä tuote, kerrankin saa eteiseen tarpeeksi valoa tarvittaessa. Ainoa miinus on Trådfri-kaukosäädin, joka ei ole niin hyvä kuin Philipsin vastaavat. Usein nappia painaessa säädin vilkauttaa punaista valoa ja lamppu ei reagoi kuin vasta useamman painalluksen jälkeen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
En jaksanut nyt koko ketjua kahlata läpi, mutta onko viimeaikaisia kokemuksia noiden älylamppujen oikeasta käyttöiästä? Talon vanhimmat Huet täyttivät 2 vuotta, nopeasti laskettunahan noiden pitäisi normikäytöllä kestää luokkaa 10+ vuotta, joten välitöntä vaihtotarvetta ei pitäisi olla hetkeen. Ensimmäisen sukupolven lamputhan taisi tulla markkinoille 2012 ja niissä elinikä oli speksattu pienemmäksi, onko porukoilla näitä vielä käytössä?
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Ikean lamppu reagoi käskyihin pienellä viiveellä, värisävyjä tuntuu olevan vähemmän ja ne ovat haaleampia kuin Philipsin lampuissa.
Värieron takia meillä on samassa tilassa vaan saman merkkisiä lamppuja. Keittiö/olohuoneessa Huet, työhuoneessa 3xe27 Ikea ja Floalt-paneli, makuuhuoneessa Ikea, eteisessä Ikea.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
26
Hommasin myöhemmin eteiseen tuollaisen Floalt-valopaneelin, mutta en em. syistä liittänyt sitä muuhun systeemiin, vaan sitä ohjaillaan Ikean omalla kaukosäätimellä. Muuten ollut aivan hyvä tuote, kerrankin saa eteiseen tarpeeksi valoa tarvittaessa. Ainoa miinus on Trådfri-kaukosäädin, joka ei ole niin hyvä kuin Philipsin vastaavat. Usein nappia painaessa säädin vilkauttaa punaista valoa ja lamppu ei reagoi kuin vasta useamman painalluksen jälkeen.
Kokeilitko edes liittää tota Floaltia Hueen? Itse harkinnut kyseistä tuotetta, mutta ei ole oikein löytynyt tietoa kuinka kivuttomasti olisi mahdollista liittää Hueen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Vähän ristiriitasia kokemuksia tuosta Trådfri + Hue-combosta. Meillä on makuuhuoneessa yhteensä 3 kpl Hue-lamppuja sekä yksi Trådfri, jonka ostin testimielessä. Ikea-lampun paritus Hue-systeemiin onnistui aika kivuttomasti, mutta toimivuus ei ole ihan huippuluokkaa. Hue-sovelluksella kun yrittää vaihtaa värejä, niin tuo Ikean lamppu reagoi käskyihin pienellä viiveellä, värisävyjä tuntuu olevan vähemmän ja ne ovat haaleampia kuin Philipsin lampuissa. Lisäksi jos käyttää valmiiksi luotuja teemoja, niin Ikean lamppu saattaa yhtäkkiä välähtää ja muutaa värisävyn takaisin vaaleaksi, osa noista Hue Lab-efekteistä ei myöskään toimi lainkaan. Välillä Trådfri ei myöskään reagoi kaukosäätimeen ensimmäisellä painalluksella, vaikka muut lamput syttyvät kiltisti.

Hommasin myöhemmin eteiseen tuollaisen Floalt-valopaneelin, mutta en em. syistä liittänyt sitä muuhun systeemiin, vaan sitä ohjaillaan Ikean omalla kaukosäätimellä. Muuten ollut aivan hyvä tuote, kerrankin saa eteiseen tarpeeksi valoa tarvittaessa. Ainoa miinus on Trådfri-kaukosäädin, joka ei ole niin hyvä kuin Philipsin vastaavat. Usein nappia painaessa säädin vilkauttaa punaista valoa ja lamppu ei reagoi kuin vasta useamman painalluksen jälkeen.
Samantyyppisiä kokemuksia Ikeoista Huen kaverina. Ikean lamppu tuntuu etenkin lagittavan pahasti jos sen on mennyt epähuomiossa sammuttamaan virroista kokonaan.

Kestää helposti 10-15 sekuntia että se alkaa reagoida hue:n kautta mihinkään kun siihen pistää virrat takaisin.

Ainoa harmi noissa aidoissa hueissa on se, että ne ovat vähän himmeän puoleisia joissain tapauksissa. Esim. olkkarin keskellä isossa kattolampussa jokainen luxi on tarpeen ja Ikealla niitä saa enemmän.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Kokeilitko edes liittää tota Floaltia Hueen? Itse harkinnut kyseistä tuotetta, mutta ei ole oikein löytynyt tietoa kuinka kivuttomasti olisi mahdollista liittää Hueen.
En kokeillut tuon ensimmäisen Trådfri-kokeilun jälkeen, pitää katsoa tuonnempana jos homma toimii jossain kohti paremmin. Makkarissa tuon yksittäisen lampun sekoilun kestää, mutta eteiseen halusin varmemmin toimivan valonlähteen :) Itse paritus meni muistaakseni niin, että ensin resetoitiin tuo Ikean lamppu tehdasasetuksille valokytkintä räpsyttämällä ja sen jälkeen lamppu löytyi muutaman yrityksen jälkeen Hue-sovelluksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
En jaksanut nyt koko ketjua kahlata läpi, mutta onko viimeaikaisia kokemuksia noiden älylamppujen oikeasta käyttöiästä? Talon vanhimmat Huet täyttivät 2 vuotta, nopeasti laskettunahan noiden pitäisi normikäytöllä kestää luokkaa 10+ vuotta, joten välitöntä vaihtotarvetta ei pitäisi olla hetkeen. Ensimmäisen sukupolven lamputhan taisi tulla markkinoille 2012 ja niissä elinikä oli speksattu pienemmäksi, onko porukoilla näitä vielä käytössä?
Ainakin IKEAn Trådfri-lamput on meillä kestäneet ihan hyvin, yhtään ei ole vielä hajonnut ja käytössä ovat olleet likipitäen siitä asti kun IKEA nuo suomen liikkeisiin toi myyntiin. Osa lampuista on ihan päivittäisessä käytössä, jotkut koristevalona ja osa sitten vain esim siivouksen aikana tai kun muuten tarvitsee hetkellisesti lisää valoa.

Itse käytän ohjaukseen sekä noiden omia kytkin/himmenninkilkkeitä, kännykkäappia Trådfri-hubin kautta että omaa skriptiä joka juttelee tuon sillan kanssa ja kaikki toimivat nykyään ihan ok. Aluksi oli kaikenlaista ongelmaa ja jumittelua mutta muutaman firmiksen jälkeen on rauhoittunut. Ainoa ongelma oikeastaan on kun Android-appi kadottelee välillä tuon sillan ja pitää parittaa uusiksi.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Olen tuossa pistämässä pystyyn Home assistantia raspilla ja suurin osa tuotteista on vielä kaupassa. Ajattelin ensi viikolla hakea testiin muutaman Ikean Trådfri lampun.

Tuossa selatessani Ikean sivuja, epäselväksi jäi tarvitsenko tuota siltaa ollenkaan? Tarvittiinko se firmis päivityksiin? Zigbee tikku on postin poljettavana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Mikä olisi hyvä älylamppu E27 kantaan ja alunperin R63 halogeeni spotteja syövään valaisimeen?
Ei tarvii olla mitään RGB valoja vaan riittää ihan himmenettävät ja värilämpötilan säädöllä olevat.
Vai toimisko tossa ihan pallokupu lamppu? Ei sen valon välttämättä tarvii niin pistemäinen tuossa olla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
596
Olen tuossa pistämässä pystyyn Home assistantia raspilla ja suurin osa tuotteista on vielä kaupassa. Ajattelin ensi viikolla hakea testiin muutaman Ikean Trådfri lampun.

Tuossa selatessani Ikean sivuja, epäselväksi jäi tarvitsenko tuota siltaa ollenkaan? Tarvittiinko se firmis päivityksiin? Zigbee tikku on postin poljettavana.
Eihän sitä siltaa Zigbee tikun kanssa välttämättä tarvitse.
Firmis päivitykseen tarvitsee, jos jostain syystä haluaa uudemman firmiksen. Itsellä juuri tämä tilanne, kun haluttua ominaisuuttaa ei ole vanhan firmiksen Hue polttimoissa.
PS. Minulle saa laittaa yv:llä tarjouksia v2 Hue sillasta.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Itsellä juuri tämä tilanne, kun haluttua ominaisuuttaa ei ole vanhan firmiksen Hue polttimoissa.
PS. Minulle saa laittaa yv:llä tarjouksia v2 Hue sillasta.
Noita siltojahan saa ostettua vaikka Torista tai täältä myyntipalstalta 20€ hinnalla, eli käy jommasta kummasta hakemassa.
 
Liittynyt
16.09.2019
Viestejä
3
Olisi tarve laittaa kahden erillisen 50 cm leveän kaapin alle valolistaa. Huen Lightstrip myydään pienimmillään 2 metrin pätkissä. Pitääkö ostaa kaksi tuollaista, jolloin nauhaa jäisi aika paljon käyttämättä? Vai onko mahdollista pätkäistä lista kahtia ja ostaa erikseen ylimääräinen virtalähde?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
1
Ikea-lampun paritus Hue-systeemiin onnistui aika kivuttomasti, mutta toimivuus ei ole ihan huippuluokkaa. Hue-sovelluksella kun yrittää vaihtaa värejä, niin tuo Ikean lamppu reagoi käskyihin pienellä viiveellä, värisävyjä tuntuu olevan vähemmän ja ne ovat haaleampia kuin Philipsin lampuissa. Lisäksi jos käyttää valmiiksi luotuja teemoja, niin Ikean lamppu saattaa yhtäkkiä välähtää ja muutaa värisävyn takaisin vaaleaksi, osa noista Hue Lab-efekteistä ei myöskään toimi lainkaan.
Juuri tätä valon välähtämistä takaisin vaaleksi olen itsekin ihmetellyt. Joskus valo saattaa olla päiviäkin jonkin värisenä mutta joskun se ei pysy puolta tuntia oikeassa värissä ennekuin välähtää takaisin vaaleaksi. Meinasin jo että pitääkö hakea ikean gateway että saisi sen päivitettyä mutta en myöskään ole oikein varma onko siihen päivitystä. Löysin pari ikean sivua missä noita firmiksiä luetellaan mutta en saanut niistä oikein tolkkua..

Tämä release note on ehkä hippasen turhan korkealla tasolla (lähin mikä mätsää lamppuun on E14, GU10 v1.2.214, mutta minulla on jo 1.3.002): RELEASE NOTES

Mahtaako se gateway tarkistaa tämmöiseltä sivulta mikä on uusin paketti, mutta pitäisi vain tietää mikä tuo lamppu on, liekö se TRADFRI-bulb-cws-1.3.009 https://fw.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json

Eihän tästä ota hullukaan selvää. Kovasti noilla ikean lampuilla säästäisi verrattuna philipsiin, mutta onkohan tässä nyt sitten se tilanne että eurolla saa mitä eurolla saa..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 505
Viestejä
4 164 517
Jäsenet
70 417
Uusin jäsen
teboxi

Hinta.fi

Ylös Bottom