M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Tästä voi olla moni eri mieltä mutta en oikeasti keksi montaa syytä miksi emolla olisi suurta merkitystä. Bios tuen määrä lienee yksi olennainen eli kuinka hyvin valmistaja pukkaa päivityksiä. Kellotus ja itx ei oikein istu yhteen ja merkityskin on aika nolla.
Kellotus on Intelillä olennaisempi emossa kun voi alivoltittaa. Siksi ostin itsekin Z sarjan emon vaikka en ylikellota.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Menihän se 5700 XT Red Dragon paikalleen! Ei vaatinut kuin uuden vesisäiliön ja vähän letkujen muuttamista. Kolme senttiä pidempi on tämä kuin vanha Zotac GTX 1070 Mini.
E: Melkoisen kuumana tuntuu käyvä. Hyöytyisi varmaan vesille laitosta kivasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Menihän se 5700 XT Red Dragon paikalleen! Ei vaatinut kuin uuden vesisäiliön ja vähän letkujen muuttamista. Kolme senttiä pidempi on tämä kuin vanha Zotac GTX 1070 Mini.
E: Melkoisen kuumana tuntuu käyvä. Hyöytyisi varmaan vesille laitosta kivasti.
Kuumana? kai huomasit, että tuulettimet ei pyöri ennenkuin lämpö nousee tarpeeksi, olikohan 50C asti.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Kuumana? kai huomasit, että tuulettimet ei pyöri ennenkuin lämpö nousee tarpeeksi, olikohan 50C asti.
Huomasin, heti kun buuttasin :D Voltit 1,1 ja Power Limit -3, Borderlands kolmosta pelatessa GPU 75 astetta ja hot spot 99 astetta. Tuuletinkäppyrä oletuksella ja tuulettimet todellakin kuulee.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 234
Kannattaako ITX-koppiin tunkea noita suht kuumana käyviä energiasyöppöjä ylipäätänsä? Vai saako alikellotuksella watit reilusti alas?
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Kannattaako ITX-koppiin tunkea noita suht kuumana käyviä energiasyöppöjä ylipäätänsä? Vai saako alikellotuksella watit reilusti alas?
Kannattaa! Alivoltitus kannattaa myös! Luonnollisesti itx-kopassa lämmöt ovat yleensäkin korkeammat, mutta se kuuluu harrastukseen. Alivoltittamalla kyllä saa pudotettua kulutusta ihan mukavasti kymmeniä Watteja, riippuen toki yksilöstä. Oma 1080ti näytti viimeksi kuluttavan FurMarkissa ~260 W, kun corella on 0,9 V. Vakiona taitaa imeä +300 W (en ole kokeillut, mutta pikaisella googletuksella).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Huomasin, heti kun buuttasin :D Voltit 1,1 ja Power Limit -3, Borderlands kolmosta pelatessa GPU 75 astetta ja hot spot 99 astetta. Tuuletinkäppyrä oletuksella ja tuulettimet todellakin kuulee.
Olikos tuo XT.

Mulla normi red Dragon 5700 on kivan hiljainen ja viileä (painoin auto undervolt ajureista 1040mV tuki). tosin sulla tulee valmiiksi lämmintä ilmaa ilmeisesti koteloon sisään kun tuo radin kautta ilma sinne tulee.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
Minkä verran tuollainen alivoltitus tiputtaa suorituskykyä?
Riippuu kai ihan kortista, omassa tapauksessa ei yhtään. Oma RTX 2060 alivoltitettu ja aavistuksen kelloja nostettu samalla. Käy nyt viileämpänä ja buustaa korkeammalle mitä vakiona, kun vakiona alkoi throttlaamaan lämpöjen takia. Kulutus tuskin omalla tyylillä merkittävästi putosi, kun ei 2060 niin älytön virtasyöppö vakionakaan ole.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Olikos tuo XT.

Mulla normi red Dragon 5700 on kivan hiljainen ja viileä (painoin auto undervolt ajureista 1040mV tuki). tosin sulla tulee valmiiksi lämmintä ilmaa ilmeisesti koteloon sisään kun tuo radin kautta ilma sinne tulee.
Joo XT tämä on. Voisi kokeilla vielä hitusen tiputtaa kelloja.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Taitaa imeä pölyt aika tehokkaasti koteloon?
E: Erittäin komeahan tuo on!
Oon nyt pari päivää eri kokoluokan itx-koppia katsellut ja olen tätä asiaa ihmetellyt. Eikö mystisesti pienissä koteloissa pöly ole enään ongelma? Itse ainakin ehdottomasti haluan kunnolliset pölyfiltterit.

Tästä syystä tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on Fractal Design Nano S. Lisäplussana atx kokoinen virtalähde. Mutta voisihan se koppa nyt melkolailla pienempikin olla kun edes erillistä näyttistä ei ole tarkoitus laittaa..
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Oon nyt pari päivää eri kokoluokan itx-koppia katsellut ja olen tätä asiaa ihmetellyt. Eikö mystisesti pienissä koteloissa pöly ole enään ongelma? Itse ainakin ehdottomasti haluan kunnolliset pölyfiltterit.

Tästä syystä tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on Fractal Design Nano S. Lisäplussana atx kokoinen virtalähde. Mutta voisihan se koppa nyt melkolailla pienempikin olla kun edes erillistä näyttistä ei ole tarkoitus laittaa..
Tuossakin kannattaa huomioida että kattoon ei tule suodatinta vakiona vaan se pitää tilata lisäosana. Omaan koteloon tein itse magneettiteipistä ja eBayn halpis suodatinverkosta.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Oon nyt pari päivää eri kokoluokan itx-koppia katsellut ja olen tätä asiaa ihmetellyt. Eikö mystisesti pienissä koteloissa pöly ole enään ongelma? Itse ainakin ehdottomasti haluan kunnolliset pölyfiltterit.

Tästä syystä tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on Fractal Design Nano S. Lisäplussana atx kokoinen virtalähde. Mutta voisihan se koppa nyt melkolailla pienempikin olla kun edes erillistä näyttistä ei ole tarkoitus laittaa..
Kun kotelo on pöydällä ja siivoaa säännöllisesti, niin pölyn määrä on kyllä melko pieni. Lisäksi puhdistus on helppoa ja nopeaa, koska koko. Itse puhaltelen pölyt omasta filtterittömästä Dan A4:stä ehkä 2-3 kk välein? Pölyä kertyy pieniä määriä lähinnä tuulettimien lapoihin. Enemmän pölyä keräsi ATX koppa, joka lepäsi lattialla, vaikka siinä oli filtteri ilmanoton edessä.

Älä nyt Nanoa jos ei kerta tule erillistä näytönohjainta!?!?
 
Viimeksi muokattu:

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 845
Yllättävän vähän omakin aina pöydällä ollut Dan A4 kerää pölyä. Näyttiksen tuulettimet on niin lähellä sivupaneelia, että Demciflexin filtteri ei mahdu väliin.
En ole tainnut nyt Black Ridgen kanssa käyttää prossun filtteriä lainkaan ja jossain kohtaa se oli mulla virtalähteen imuilmoja suodattelemassa.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
Laitetaas nyt tämä omakin tekele näytille, kun kesällä tuli kasattua kone, Ncase M1 v5, Asrock B450I, R5 3600, 16GB, RTX 2060, 3x2.5" SSD, SF750 Platinum. Kotelo odotti yli vuoden osia, mutta kannatti kyllä, tyytyväinen olen.

Näyttiksen jäähy perinteinen rautalankaviritys, kun alkuperäinen tuuletin oli turhan äänekäs :rofl: Kaapeleita ei tuon enempään jaksanut asetella, kun tilaa on 'reilusti'.

Ja sitten vielä kokovertailu vanhaan Fractal R5 koppaan.

itx_01.jpg itx_06.jpg itx_07.jpg itx_10.jpg cases.jpg
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 085
SM550 pöydän reunalla ja n. 4kk käytön jälkeen en vielä näe kertynyttä pölyä missään. Imee ilman sivuista sisään ja puhaltaa pohjan kautta ulos. Siinä on varmaan eroa onko kone pöydällä vai lattialla nurkassa mihin sitä pölyä kertyy enemmän. Täytyy katsoa tuon tilannetta sitten taas keväämmällä kun aurinko paistaa ja näkee taas kaiken.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Älä nyt Nanoa jos ei kerta tule erillistä näytönohjainta!?!?
Samaa mietiin mutta pölyfiltteri pakollisuus vähän pakottaa Nanoon. :D

Mutta kommenttien perusteella pölyn kertyminen ei ehkä olekaan niin suurta mitä ajattelin, joten pitääpä vielä harkita...

Mitä koteloa suosittelisitte jos vaatimuksena ei olisikaan enää kuin SFX-poweri? Ja erillistä näyttistä ei tosiaan tule. Ei kellottelua ja yksi sata tai m2 SSD-levy riittää?

SFX-poweri sen takia kun nuo pienemmät ratkaisut on aivan vieraita itelle. Jotenkin ei vaikuta kovin pitkäikäisiltä ratkaisuilta, varsinkin kun kone on käytännössä 24/7 päällä. Voi olla toki, että olen väärässäkin.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Samaa mietiin mutta pölyfiltteri pakollisuus vähän pakottaa Nanoon. :D

Mutta kommenttien perusteella pölyn kertyminen ei ehkä olekaan niin suurta mitä ajattelin, joten pitääpä vielä harkita...

Mitä koteloa suosittelisitte jos vaatimuksena ei olisikaan enää kuin SFX-poweri? Ja erillistä näyttistä ei tosiaan tule. Ei kellottelua ja yksi sata tai m2 SSD-levy riittää?

SFX-poweri sen takia kun nuo pienemmät ratkaisut on aivan vieraita itelle. Jotenkin ei vaikuta kovin pitkäikäisiltä ratkaisuilta, varsinkin kun kone on käytännössä 24/7 päällä. Voi olla toki, että olen väärässäkin.
Esim. Corsairin SF:t on kyllä laatua + niissä on 10 v takuuta. Kannattaa vaikka joku revikka luke niistä. Ovat laatuvehkeitä.

Sinulla on tässä loistava tilaisuus rakentaa jotain pientä ja kaunista. Ei kannata pilata sitä liian isolla kotelolla ja normaalikokoisella powerilla. :D
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Esim. Corsairin SF:t on kyllä laatua + niissä on 10 v takuuta. Kannattaa vaikka joku revikka luke niistä. Ovat laatuvehkeitä.

Sinulla on tässä loistava tilaisuus rakentaa jotain pientä ja kaunista. Ei kannata pilata sitä liian isolla kotelolla ja normaalikokoisella powerilla. :D
@santei taisi tarkoittaa SFX virtalähteitä pienempiä virtalähteitä, esim. PicoPSU jne?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Sinulla on tässä loistava tilaisuus rakentaa jotain pientä ja kaunista. Ei kannata pilata sitä liian isolla kotelolla ja normaalikokoisella powerilla. :D
Haha. :D

@santei taisi tarkoittaa SFX virtalähteitä pienempiä virtalähteitä, esim. PicoPSU jne?
Joo juurikin näitä tarkoitin. Eli Picoa, hdplexiä yms ties mitä näitä nyt on. Jotenkin ei vaikuta kovin pitkäikäisiltä ratkaisuilta, varsinkaan 24/7 käyttöön. Pitänee näistäkin revikoita kahlata. Tämä nyt oli lähinnä ensivaikutelma.

Onhan noita toki Nanoa paljon pienempiäkin koteloita mutta SFX-virtalähteellä.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 101
Haha. :D



Joo juurikin näitä tarkoitin. Eli Picoa, hdplexiä yms ties mitä näitä nyt on. Jotenkin ei vaikuta kovin pitkäikäisiltä ratkaisuilta, varsinkaan 24/7 käyttöön. Pitänee näistäkin revikoita kahlata. Tämä nyt oli lähinnä ensivaikutelma.

Onhan noita toki Nanoa paljon pienempiäkin koteloita mutta SFX-virtalähteellä.
No ei se virtalähteen koko välttämättä rajoita koteloa.. Tässä itse värkkäämässä koneessa on normaali ATX virtalähde.

Tässä kotelossa taas on SFX virtalähde ja mahtuu normaalin mittainen näyttiskin.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 845
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
83
Tuli tollanen sgpc k55 kotelo pistettyä tilaukseen kun sattu aliexpressissä tuleen vastaan. Törkeän rumat noi pleksit kyljissä mutta onneks löyty myös alumiiniset vaihtoehdot lisähinnalla.
Saas nähä tuleeko perille ja jos tulee nii mihin paskaan tuli taas sekaannuttua:rofl::facepalm:
Ja sitten otetaan myös ideoita vastaan 55mm jäähystä ryzenin päälleo_O
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
Louqe Ghost S1 -buildi mielessä (Jimm'ssiin lyöty tilaus sisään, katsotaan milloinka tulee varastoon) ja samaten eka mini-ITX-buildi.

Nykyisestä myllystä irtoaa Asus GeForce GTX 1080 STRIX 8G (pitäisi mahtua koteloon Louqen PDF:n mukaan), mutta kaikki muu pitäisi hommata kylkeen. Käytännössä koneella tullaan vain pelaamaan CS:GO:ta ja tekemään satunnaista videoeditointia, eli ei mitään superraskasta. Ketjua on koitettu selailla mutta pari asiaa mietityttää:

1. Isona dilemmana on prossujäähy. Louqen omassa heatsink-vertailussa olevia jäähyjä saa nykyisellään todella huonosti, lukuunottamatta Noctuan NH-L9x65. Zalmanin CNPS8900 Quietin saisin hommattua seuraavalla Jenkki-reissulla, mutta siinä ei ilmeisesti ole AM4- tai LGA1151-kiinnikkeitä (ilmeisesti ainoat järkevät kantavaihtoehdot AMD:ltä/Inteliltä jos uutta on ostamassa?) Pitääkö tässä alkaa metsästää käytettyä NH-L12:a vai tyytyä tuohon NH-L9x65?

2. Mikä olisi sopiva CPU tuon GTX 1080:n kaveriksi AMD:ltä ja Inteliltä? Mielellään tietysti järkihintainen ja minikoneessa olettaisin että mitä vähemmän kiuas, sen parempi.

3. Onko 2 kpl M.2-liitännöillä olevassa emolevyssä jotain haittapuolia? Jostain luin, että molemmat slotit käyttämällä monet/jotkin emot hidastavat näyttiksen PCI-E-väylän 16x -> 8x -nopeuteen. Mielelläni käyttäisin pelkkiä M.2-levyjä kaapelisotkua helpottamaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 234
Itx kokoonpanoissa minkään muun ratkaisun kuin m.2 käyttäminen on typeryyttä imho. Vaikka pcie väylä tippuisi puoleen niin gtx1080lla sillä ei ole mitään merkitystä.

Tämä siis @hmb :lle.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
834
Louqe Ghost S1 -buildi mielessä (Jimm'ssiin lyöty tilaus sisään, katsotaan milloinka tulee varastoon) ja samaten eka mini-ITX-buildi.

1. Isona dilemmana on prossujäähy. Louqen omassa heatsink-vertailussa olevia jäähyjä saa nykyisellään todella huonosti, lukuunottamatta Noctuan NH-L9x65. Zalmanin CNPS8900 Quietin saisin hommattua seuraavalla Jenkki-reissulla, mutta siinä ei ilmeisesti ole AM4- tai LGA1151-kiinnikkeitä (ilmeisesti ainoat järkevät kantavaihtoehdot AMD:ltä/Inteliltä jos uutta on ostamassa?) Pitääkö tässä alkaa metsästää käytettyä NH-L12:a vai tyytyä tuohon NH-L9x65?

2. Mikä olisi sopiva CPU tuon GTX 1080:n kaveriksi AMD:ltä ja Inteliltä? Mielellään tietysti järkihintainen ja minikoneessa olettaisin että mitä vähemmän kiuas, sen parempi.

3. Onko 2 kpl M.2-liitännöillä olevassa emolevyssä jotain haittapuolia? Jostain luin, että molemmat slotit käyttämällä monet/jotkin emot hidastavat näyttiksen PCI-E-väylän 16x -> 8x -nopeuteen. Mielelläni käyttäisin pelkkiä M.2-levyjä kaapelisotkua helpottamaan.
1. Prossujäähytilanne on tosiaan vähän ongelmallinen. Paras ratkaisu on NH-L12, mutta niiden saatavuus on täysin tuurin varassa, jos joku sattuu semmoisen myymään. Seuraava vaihtoehto on NH-L12S. Kyseinen jäähy on 4 mm liian korkea, mutta netissä on lukuisia ohjeita ja videoita, miten tuon saa taitettua 4 mm matalammaksi. En ole tätä tehnyt, mutta ainakaan videoiden perusteella se ei ole vaikea tehtävä. Jos ja kun hommaat matalampikulutuksisen prosessorin, niin tuo mainitsemasi NH-L9x65 kelvannee myös erinomaisesti. Se on toki vähän äänekkäämpi, kun tuuletin on lähes sivupellissä kiinni.

Mulla on vanhana Zalman-fanina aina heikko kohta noihin Zalmanin viuhkoihin, joten jos jenkeissä käyt, niin senkin voi olla vaihtoehto. Itse tuulettimiahan saa tilattua ainakin britti-eBaysta tänne Suomeenkin, mutta kiinnikkeet ovat haastavampi ongelma. Jenkeissä ollessa Zalmanilta pystyy tilaamaan AM4-kiinnikkeet ja muistaakseni vielä veloituksetta, mutta he eivät toimita niitä Eurooppaan. Eli jos sulla on joku kontakti rapakon toisella puolen, niin moisesta järjestelystäkin voinee sopia.

2. Hinta-laatusuhteeltaan erinomainen vaihtoehto voisi olla AMD Ryzen 5 3600, 205€ | Hinta.fi. Siihen kaveriksi joku hyvä B450-sarjan emolevy, esimerkiksi MSI B450I GAMING PLUS AC, 126€ | Hinta.fi. Sun tilanteessa ei kannata X570:stä välttämättä ostaa. Muista vaan, että B450-sarjan emot tarvitsevat BIOS-päivityksen ennen kuin toimivat Ryzen 3000 -sarjalaisten kanssa, joten suosittelen tilausta esim. Jimm'siltä ja otat 20 €:llä BIOS-päivityksen, ellei sulta sitten löydy entuudestaan Ryzen 2000 -sarjalaista, jolla sen voit itsekin tehdä.

E: Lisäyksenä vielä, että jos otat Noctuan NH-L12(S) -mallin, niin muistin korkeuden kanssa pitää olla tarkkana. Corsair Vengeance LPX -sarjalaiset ainakin ovat tarpeeksi matalia.

3. M.2-levy vaan ehdottomasti. Tässä pari hyvää vaihtoehtoa: Intel Consumer 660p, 116€ | Hinta.fi tai ADATA XPG SX8200 Pro, 142€ | Hinta.fi. Mielestäni sun tapauksessa varsikaan ei ole syytä maksaa tuplahintaa Samsungista. Sen nopeudesta et tule hyötymään pelikäytössä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
Kiitos paljon vastauksista.

Vaikka pcie väylä tippuisi puoleen niin gtx1080lla sillä ei ole mitään merkitystä.
Onko oikeasti näin? Millaisella kortilla muka 8x vs 16x ero sitten oikeasti näkyisi?

tuo mainitsemasi NH-L9x65 kelvannee myös erinomaisesti. Se on toki vähän äänekkäämpi, kun tuuletin on lähes sivupellissä kiinni.

Mulla on vanhana Zalman-fanina aina heikko kohta noihin Zalmanin viuhkoihin, joten jos jenkeissä käyt, niin senkin voi olla vaihtoehto. Itse tuulettimiahan saa tilattua ainakin britti-eBaysta tänne Suomeenkin, mutta kiinnikkeet ovat haastavampi ongelma. Jenkeissä ollessa Zalmanilta pystyy tilaamaan AM4-kiinnikkeet ja muistaakseni vielä veloituksetta
Ostanen siis tuon Zalmanin varastoon reissullani (vaikka äänentasoero ei lienekään hirveän suuri tuohon NH-L9x65 verrattuna). Myyn vaikka sitten eteenpäin täällä jollekin onnekkaalle mikäli itse olen vielä onnekkaampi ja NH-L12 kävelee eteen. :D Noita 12S:n putkia en ala taivuttelemaan kun kuitenkin menee säätämiseksi/perseelleen.
 
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
83
Oon nyt hiukan selaillut erilaisia jäähyjä tuohon alle 55mm tilaan ja jonku verran on id cooling is-60 jäähyä käytetty noctuan slim tuulettimella.
Ghostiin mahtuisi varmaan ihan 25mm paksulla tuulettimella?
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 845
Ja sitten otetaan myös ideoita vastaan 55mm jäähystä ryzenin päälleo_O
ID-Cooling IS60 olis 55mm, mutta vaihtaisin ohuen Noctuan tuulettimen vakion tilalle ja voi olla, että pitäisi siltikin mekkalaa kun on luultavasti sivupaneelissa kiinni. Jimmsillä ollut ID-Coolingia myynnissä, mutta voi olla että nopeammin saisi esim. Aliexpressistä.

58mm koossa löytyisi muutamia vaihtoehtoja, mutta jos pysytään alle 55 millissä, niin vaihtoehdot vaikuttaa olevan käytännössä samat kuin Dan A4:ssä: Cryorig C7 (eri versioita), Noctua L9a ja Alpenföhn Black Ridge, joka ei sovi ihan kaikkiin AM4-emoihin.

E: olin hidas :D
 
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
83
ID-Cooling IS60 olis 55mm, mutta vaihtaisin ohuen Noctuan tuulettimen vakion tilalle ja voi olla, että pitäisi siltikin mekkalaa kun on luultavasti sivupaneelissa kiinni. Jimmsillä ollut ID-Coolingia myynnissä, mutta voi olla että nopeammin saisi esim. Aliexpressistä.

58mm koossa löytyisi muutamia vaihtoehtoja, mutta jos pysytään alle 55 millissä, niin vaihtoehdot vaikuttaa olevan käytännössä samat kuin Dan A4:ssä: Cryorig C7 (eri versioita), Noctua L9a ja Alpenföhn Black Ridge, joka ei sovi ihan kaikkiin AM4-emoihin.

E: olin hidas :D
Mitäs vaihtoehtoja ehdottaisit 58mm luokassa?:D
Jos tuohon tekisi standoffeilla hiukan lisää tilaa
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 845
Mitäs vaihtoehtoja ehdottaisit 58mm luokassa?:D
Jos tuohon tekisi standoffeilla hiukan lisää tilaa
Näistä ei varmaan sittenkään hirveesti apua:
Scytheltä tulossa Shuriken 2 (Scythe Unveils Shuriken 2 SCSK-2000 Low-profile CPU Cooler) tai Big Shuriken 2 jos jostain löytyy, käytettynä?

Näköjään AR06 ei ollutkaan AM4-kiinnikkeitä (SilverStone Argon SST-AR06 Low-Profile CPU-jäähdytin 92mm tuulettimella (LGA115X/AM2/AM3/FMx) - 37,90€) ja Cryorig C7 25mm tuulettimella voisi miettiä , mutta siinä ei taida kuin äänentuotto pienentyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
83
Toi tuleva shuriken 2 olikin jäänyt huomaamatta. Ihan hyvä että tulee lisää matalia jäähyjä, kun ei nyt ainakaan liikaa tunnu olevan valinnanvaraa.
 

W32

Liittynyt
25.03.2019
Viestejä
218
ID-Cooling IS60 olis 55mm, mutta vaihtaisin ohuen Noctuan tuulettimen vakion tilalle ja voi olla, että pitäisi siltikin mekkalaa kun on luultavasti sivupaneelissa kiinni. Jimmsillä ollut ID-Coolingia myynnissä, mutta voi olla että nopeammin saisi esim. Aliexpressistä.

58mm koossa löytyisi muutamia vaihtoehtoja, mutta jos pysytään alle 55 millissä, niin vaihtoehdot vaikuttaa olevan käytännössä samat kuin Dan A4:ssä: Cryorig C7 (eri versioita), Noctua L9a ja Alpenföhn Black Ridge, joka ei sovi ihan kaikkiin AM4-emoihin.

E: olin hidas :D
Tuo Alpenföhn black ridge V2 on pärjänny ihan hyvin testeissäki, mikä nuissa joissaki AM4-emoissa on kanittanu vastaan?
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 845
Tuo Alpenföhn black ridge V2 on pärjänny ihan hyvin testeissäki, mikä nuissa joissaki AM4-emoissa on kanittanu vastaan?
Itellä Asus B350-i:ssä piti ainakin ottaa M.2-paikan heatsink irti, jotta tuon sai mahtumaan ja kiinnitys oli muutenkin vähän outo ja hieman emolevyä vääntävä ilman minkäänlaista backplatea. Vaikuttaa hieman siltä, että kiinnitysraudat voisi olla pari milliä liian lyhyet? (Pitänee itsekin ehkä tilailla testiksi noi uudet alla myöhemmin mainittavat kiinnikkeet edit: ei liene apua.)

Lisäksi jouduin asentamaan tuon lämpöputket PCIe-väylää kohti ja jäähy peitti sen(!!)(kuva esimerkki), joten tuohon ei niin vaan näyttistä laiteta kiinni, mutta minun tapauksessa Dan A4 ja riser pelasti. Intel-kiinnitys monipuolisempi, kun pystyy kääntämään eri asentoihin 90 asteen välein, kun AMD:llä vain 2 asentoa. Tosin en tiedä, voiko Intelilläkään varsinaisesti asentaa IO:ta tai RAM:eja kohti...

Gigabyten emoilla ainakin ollut joku emolevyn komponentti lähellä kiinnitystä, jonka vuoksi normikiinnikkeitä ei ole voinut käyttää (alimman lainauksen liitteessä kuva).
Jimmsin sivuilla lukee näin, mutta huomasin, että uudet, ilmeisesti vian korjaavat kiinnikkeet ovat nyt tilattavissa sieltä:
HUOM! Ei sovi suoraan AsRock tai Gigabyte AM4 Mini-ITX emolevyihin! Niitä varten tarvitaan kiinnikkeet 84000000170
Alpenföhn sanoi:
Note for AMD-based systems: Mini ITX motherboards from ASrock, Gigabyte and MSI may experience assembly problems due to the arrangement of the components.
Jonkun verran lukenut epäsopivuuksista myös r/sffpc:ssä, ja täällä foorumilla myös yksi viestiketju, jossa ei sopinut Gigabyten emoon (minkä luultavasti ym. olisi korjannut):
Onko tuo Black Ridge jollain sopinut vielä yhteenkään AM4-emolevyyn? Kolmannen kerran asensin nyt kun lämmöt ei ole vakuuttaneet. Kiinnitys on ollut joka kerta hankalaa ja on vääntänyt emolevyä oudosti. Nyt sammui ja jätti vaan power-valon päälle. Lievä sähkön tuoksu ei tiedä hyvää.. Uudestaan homma auki ja selvisi ettei tahna ole edes puristunut toiselta reunalta kunnolla. Ja jokin komponentti on kiinnitys raudan alle puristunut rikki.. ei hyvä.

Edit 8.1.: Alpenföhnin mukaan uusista kiinnitysraudoista on poistettu AM3-tuki, jolloin ne on saatu sopivasti lyhyemmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Ei huono, otin tuon ikkunan pois tuosta FE-jäähystä ja nyt lämmöt kävivät pelissä max 78 C, kun aiemmin lämmöt kävivät max 83 C. Nyt jäähy pääsee puhaltamaan kuumaa ilmaa ulos myös kyljen kautta. Ei huono parannus 5 min työhön nähden. :tup:

Pitänee vielä hankkia sopivat mutterit, jotta saan nuo tyhjät reiät täytettyä ruuveilla, jotka pitivät ikkunan paikoillaan.

*EDIT* Jaa, ylhäältä vasemmalta puuttui ruuvi?? No siihen onneksi löytyi korvaava tuote omista varastoista.

*EDIT 2* Tuntuu myös jäähtyvän nopeammin, koska nyt Fire Strike ajossa max lämmöt 73 C, kun taas aiemmin aina 79 C.

IMG_20200108_153758.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
52
Onko kenelläkään dan a4:sta jossa 5700xt red dragon sisässä? Tekisi mieli yrittää saada gpu:n lämpöjä alemmas. Tuleeko suurta vaikutusta lämpöihin jos laitan noctuan puhaltamaan ilmaa ulos emolevyn alta?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 380
Onko kellään tietoa meneekö ghost S1:seen rtx 2070 strix vesiblokin(bykski) kanssa? stokki jäähyn kanssa mahtuu kyllä mutta mietityttää miten noi letkuliittimet mahtuu. Tophatilla toki saisi lisää tilaa korkeus suunnassa
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 845
Onko kellään tietoa meneekö ghost S1:seen rtx 2070 strix vesiblokin(bykski) kanssa? stokki jäähyn kanssa mahtuu kyllä mutta mietityttää miten noi letkuliittimet mahtuu. Tophatilla toki saisi lisää tilaa korkeus suunnassa
Korkeussuunnasta en tiedä, mutta eikö tophat ole muutenkin tarpeellinen hommata radia varten vai oletko ulkoisella radilla jäähdyttämässä? Kerro hiukan lisää millainen setti tulossa, kun itelläkin outo perversio vesijäähdyttää pieniä koneita :D
Optimum Techin Ghost-buildissa GPU:ssa 90 asteen adapterien päässä karaliittimet, ilman minkäänlaisia kiristimiä.


Toinen mikä toimisi: Fitting Single, *Black* Swiveling Elbow (Low Profile), G 1/4 BSPP mutta saatavuus Suomeen hankalaa. Olen itse kysynyt Jimmsiltä ja sitä kautta ei ainakaan saa. Hieman vastaava, mutta korkeampi "Barrowch FBFTWT90" löytyy esim. Aliexpressistä. Barrowchin korkeus 25mm ja liittimen kaulus pitäisi mahtua myös tuon mitan sisäpuolelle, kun normi 90-asteen adapteri luokkaa 30mm + mitä liittimen kaulus menee siitä yli.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
324
Onko kellään tietoa meneekö ghost S1:seen rtx 2070 strix vesiblokin(bykski) kanssa? stokki jäähyn kanssa mahtuu kyllä mutta mietityttää miten noi letkuliittimet mahtuu. Tophatilla toki saisi lisää tilaa korkeus suunnassa
Korkeussuunnasta en tiedä, mutta eikö tophat ole muutenkin tarpeellinen hommata radia varten vai oletko ulkoisella radilla jäähdyttämässä? Kerro hiukan lisää millainen setti tulossa, kun itelläkin outo perversio vesijäähdyttää pieniä koneita :D
Optimum Techin Ghost-buildissa GPU:ssa 90 asteen adapterien päässä karaliittimet, ilman minkäänlaisia kiristimiä.


Toinen mikä toimisi: Fitting Single, *Black* Swiveling Elbow (Low Profile), G 1/4 BSPP mutta saatavuus Suomeen hankalaa. Olen itse kysynyt Jimmsiltä ja sitä kautta ei ainakaan saa. Hieman vastaava, mutta korkeampi "Barrowch FBFTWT90" löytyy esim. Aliexpressistä. Barrowchin korkeus 25mm ja liittimen kaulus pitäisi mahtua myös tuon mitan sisäpuolelle, kun normi 90-asteen adapteri luokkaa 30mm + mitä liittimen kaulus menee siitä yli.
Tämähän se tuonkin ongelman varmaan ratkaisisi: EK-FC Terminal Rotary 90° - Black
Mutta ei tosiaan tietoa käykö muihin kuin EK:n blokkeihin (terminaalin kiinnitysruuvien etäisyyksistähän tuo on kiinni). Itse en jaksanut selvittää eikä internetkään tuntunut tietävän, joten päädyin EK:n blokkiin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 380
Korkeussuunnasta en tiedä, mutta eikö tophat ole muutenkin tarpeellinen hommata radia varten vai oletko ulkoisella radilla jäähdyttämässä? Kerro hiukan lisää millainen setti tulossa, kun itelläkin outo perversio vesijäähdyttää pieniä koneita :D
Tällä hetkellä siis tälläinen setti käytössä:

lataus2.jpg

lataus (1).jpg

eli 8700K ja RTX 2070 vesillä phanteks evolv shift kotelossa. Käytössä tosiaan 2x120 radit ja jäähdytys teho sinällään on riittävä mutta voisi olla parempikin +neste käy hieman lämpimämpänä mitä haluaisin. Ja tämä siis ilman etupaneelia. Toki tuulettimien käyrää voisi nostaa mutta menisi liian äänekkääksi.

Ihan näppärä kotelo sinänsä muuten ja aloin miettimään tuohon sitten ulkoista radia (MO-RA 3) noiden ongelmien takia ja kävi mielessä jos laittaisi saman tein ihan oikeasti pienen kotelon jos ulkoiselle menee. Eli tunkisi nuo kamat Ghostiin ja ulkoinen radi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 994
Viestejä
4 191 452
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom