Ei toki, mutta kyllä siitä jo voi hyvin suuntaa katsoa.Palveluhan on otettu käyttöön vasta kesällä ja dataa on vasta heinäkuusta, eli tuo ei kerro koko vuoden tietoja vielä
Ei toki, mutta kyllä siitä jo voi hyvin suuntaa katsoa.Palveluhan on otettu käyttöön vasta kesällä ja dataa on vasta heinäkuusta, eli tuo ei kerro koko vuoden tietoja vielä
Ei kyllä oikeastaan voi; jos katsot kulutuksia niin näet kyllä itsekin, että tammi-maaliskuu ovat ne kuukaudet jolloin "likaista" tuontisähköä joudutaan tuomaan eniten...Ei toki, mutta kyllä siitä jo voi hyvin suuntaa katsoa.
On tämä MIT:n tekemä laskuri ollut internetissä jo monta vuotta. Tuosta puuttuvat biopolttoaineet- ja kaasu, mutta on näköjään vety lisätty sitten viimeaukaisun.Helvetin hyvä tuo autolaskuri kyllä varsinkin kun huomioi kuinka poliittisesti värittynyttä aiheesta käyty keskustelu (eli juupaseipäs) on tähän saakka ollut. Kaikki tärkeimmät parametrit löytyy ja niitä voi vieläpä itse muokata. Ei tällaista ole ennen nähty.
Mitä tuossa on failattu, kun noissa esimerkkikäppyröissä ladattavan hybridin kulutus lähtee alempaa kuin bensa-auton? Nehän on käytännössä bensa-autoja joihin vielä lykätty "puolet" sähköauton tekniikasta kyytiin, että ei se valmistuksen kuormitus ainakaan pienempi ole kuin bensiksellä?Tämän ei pitäisi olla enää kenellekään yllätys, mutta ehkä se kuitenkin on suurimmalle osalle suomalaisista
Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen
Samaa ihmettelin, vai olisikohan niin että ensimmäinen X:n akselin piste on vasta vuoden kohdalla, jolloin hybridi on ehtinyt kurota laskennallisen eron umpeen.Mitä tuossa on failattu, kun noissa esimerkkikäppyröissä ladattavan hybridin kulutus lähtee alempaa kuin bensa-auton? Nehän on käytännössä bensa-autoja joihin vielä lykätty "puolet" sähköauton tekniikasta kyytiin, että ei se valmistuksen kuormitus ainakaan pienempi ole kuin bensiksellä?
Samaa mieltä, paitsi että IMO pahimmillaan se on kuitenkin hybridi. Eikai se pahimmillaankaan sen alle mene?Pluggareissa kaikilla yleispäteväksi esitetyillä kulutus laskelmilla voi aikalailla muutenkin pyyhkiä takamuksensa, kun riippuu niin totaalisesti käytöstä onko tuosta merkittävä hyöty, olematon hyöty vai lievä haitta. Pahimmillaan se on bensa-auto, jossa on ylimääräistä painolastia (pelkkää maantieajoa ilman latausta), parhaimmillaan käytännössä täyssähkö ja kaikkea tältä väliltä.
- TaloustaitoTäyssähköautojen ja hybridien korkeajänniteakkujen kestävyydestä on toistaiseksi melko vähän kokemusta Toyotaa lukuun ottamatta.
Moni autovalmistaja antaa sähköistettyjen malliensa akuille vain 100 000 kilometrin takuun.
tottahan tämä. terveisin bmw-plugarikuski... 6v/100tkm
Tältä kuulostaa tulevaisuus – pidit siitä tai et: Volkkari paljasti, millainen ääni sen uusista sähköautoista lähtee
Tuoltakohan se mun uusi auto sitten ensi vuonna kuulostaa..
Kellään mitään hajua onko tuo sama ääni käytössä kaikissa vag konsernin autoissa? Vai onko vielä joka mallissakin omansa?
Kuulostaa hiukan Helsingin metrolta, paitsi että on vähän ufompi soundi.Tältä kuulostaa tulevaisuus – pidit siitä tai et: Volkkari paljasti, millainen ääni sen uusista sähköautoista lähtee
Tuoltakohan se mun uusi auto sitten ensi vuonna kuulostaa..
Käsittääksein kaikki suomeen viime aikoina rakennettu uusi sähkövoima on ollut vähäpäästöistä: tuuli,aurinko,ydinvoima ja kaasu. Joten aika paksua valhetta sysätä vanhojen huippukuorma-voimaloiden päästöjä sähköautojen synniksi.Kun siis tuota hieman pahoinpitelin, niin jos en ihan väärässä ole, laskurissa sähköntuotannon päästöt ovat 159 kg-CO2/MWh... (mikä on siis keskimääräinen sähköntuotannon päästö, valitettavasti tuo sähköauton tuottama lisäkulutus ei noita päästöttämiä lisää, joten tuossa pitäisi käyttää lukuarvoa 600 kg-CO2/MWh).
Maailman typerin argumentti sähköautoja vastaan on tuo että akut ladataan hiilivoimalla. Energiantuotanto ei ole ainoastaan sähköautojen vastuulla, vaan KAIKKIEN vastuulla, ihan kaikkien jotka sähkö mihin tahansa tahtovat käyttää. Tää ongelma on olemassa ilman sähköautojakin. Tuo argumentti ei ole mikään synninpäästö polttomoottoriautoille. Tää nyt vaan tällänen yleinen rantti aiheesta. Ei varsinaisesti liity tuohon keskusteluun.Käsittääksein kaikki suomeen viime aikoina rakennettu uusi sähkövoima on ollut vähäpäästöistä: tuuli,aurinko,ydinvoima ja kaasu. Joten aika paksua valhetta sysätä vanhojen huippukuorma-voimaloiden päästöjä sähköautojen synniksi.
Ei tuo 600 kg-CO2/MWh ole (a) huippukuorma tai (b) hiilivoimaa. Tuo 600 kg-CO2/MWh on keskimääräinen marginaalituotannon päästötaso. Tuota lukuarvoa käytetään kun lasketaan minkä tahansa (muun paitsi ilmeisesti sähköautojen) sähkönkäyttöä lisäävän tai vähentävän investoinnin päästövaikutusta.Käsittääksein kaikki suomeen viime aikoina rakennettu uusi sähkövoima on ollut vähäpäästöistä: tuuli,aurinko,ydinvoima ja kaasu. Joten aika paksua valhetta sysätä vanhojen huippukuorma-voimaloiden päästöjä sähköautojen synniksi.
Sähkön kulutus on (muissa investoinneissa kuin sähköautoissa) jostain syystä enemmän kuin keskiarvon verran kunkin lisätyn käyttökohteen vastuulla. Esim. asunnon suoran sähkölämmityksen vertailuluku laissa ei ole se 1, vaan jotain ihan muuta. Saa vaikka googlata jos ei usko.Maailman typerin argumentti sähköautoja vastaan on tuo että akut ladataan hiilivoimalla. Energiantuotanto ei ole ainoastaan sähköautojen vastuulla, vaan KAIKKIEN vastuulla, ihan kaikkien jotka sähkö mihin tahansa tahtovat käyttää. Tää ongelma on olemassa ilman sähköautojakin. Tuo argumentti ei ole mikään synninpäästö polttomoottoriautoille. Tää nyt vaan tällänen yleinen rantti aiheesta. Ei varsinaisesti liity tuohon keskusteluun.
Ihanko totta? Ei herrajumala sentään. Eikös tuo nyt ole itsestäänselvyys? Väännän rautalangasta pointin askel askeleelta:Sähkön kulutus on (muissa investoinneissa kuin sähköautoissa) jostain syystä enemmän kuin keskiarvon verran kunkin lisätyn käyttökohteen vastuulla. Esim. asunnon suoran sähkölämmityksen vertailuluku laissa ei ole se 1, vaan jotain ihan muuta. Saa vaikka googlata jos ei usko.
Onhan siinä, siis polttomoottoriOnko Volvon T8ssa joku typerä ääni?
Pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta silti jostain syystä noista neljästä luvusta (nollapäästö = aurinko-tuuli-vesi-ydin-..., keskipäästö, keskimääräinen marginaalipäästö, maksimipäästö = Viron palavakivi joka on vielä kivihiiltäkin pahempi hirviö) ei osata valita tuota oikeaa. Siis marginaalipäästö jos tarkastellaan kulutuksen muutoksia.Ihanko totta? Ei herrajumala sentään. Eikös tuo nyt ole itsestäänselvyys? Väännän rautalangasta pointin askel askeleelta:
1. Meillä on globaali ongelma energiantuotossa. Fossilisista pitäs päästä eroon.
2. Ongelmaa pyritään korjaamaan jatkuvasti askel askeleelta.
3. Jossain vaiheessa kaikki (tai hyvinkin merkittävä osa) energiantuotannosta tehdään uusiutuvilla.
Kaksi kysymystä:
1. Muuttuuko tuo ongelma, ratkaisut ja lopputulos jos lisäät yhtälöön sähköautot?
2. Onko kohdassa 3. argumentti "sähköautot ladataan fossiilisilla" enää millään tavalla pätevä?
Eli lyhyesti: meillä on ongelma sähköautoista riippumatta, toki sähköautot lisää tuota kuormaa ja hetkellisesti kasvattaa ongelmaa. Mutta jos me mennään kohti maalia (kohta 3) niin sähköautot on osa ratkaisua, ei osa ongelmaa (kuten polttikset).
Kaikki mitä sanot on totta. Siltikin ohi mun pointin, joka oli yleinen rantti argumenttia "sähköautot saastuttaa enemmän/yhtäpaljon kuin polttomoottoriautot koska ne ladataan kivihiilellä", jota käytetään polttiksien synninpäästönä. Mä EN ottanut kantaa keskusteluun ja sen mainitsinkin. Kyse oli yleinen huomautus keskustelun väliin. Sinä halusit silti tarttua siihen ja vasta-argumentoida, ikään kuin invalidoida mun pointin. Me puhutaan hiukan eri asioista. Voitko olla samaa mieltä että se lopputulema mihin tulis tähdätä päästöttömässä tulevaisuudessa sähköautot on osa ratkaisua? Koska se koko pointtini oli, ei ottaa kantaa tuohon laskuriin tai siihen miten asiat just nyt on.Pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta silti jostain syystä noista neljästä luvusta (nollapäästö = aurinko-tuuli-vesi-ydin-..., keskipäästö, keskimääräinen marginaalipäästö, maksimipäästö = Viron palavakivi joka on vielä kivihiiltäkin pahempi hirviö) ei osata valita tuota oikeaa. Siis marginaalipäästö jos tarkastellaan kulutuksen muutoksia.
Kysymysten vastaukset:
1. Ongelma itsessään ei muutu, mutta silti kullakin yksittäisellä ajanhetkellä se sähköauto käyttää sitä senhetkistä marginaalituotantoa. (Eli jos minun tässä pitää valita ajanko Helsingistä Hämeenlinnaan kaasulla vai sähköllä, niin se sähkö mitä autooni tuon takia lataan edustaa tuota marginaalituotantoa: joka on edelleen ilmeisesti sen 600 kg-CO2/MWh.
2. Kyllä, joo, siksi tuo marginaalipäästönkin luku muuttuu (hitaasti pienemmäksi). Ihan samoin se keskimääräisen tuotannon luku pienenee. Mutta jokaisena vuonna se lisäkulutuksen vaikutus pitää laskea sillä sen hetken marginaalituotannolla. (Koska ne sillä hetkellä jo olemassaolevat päästöttämät voimalat eivät lisää tuotantoaan sen kulutuksen mukaan! Ei ole rakettitiedettä.)
PS. Kohtaan 3. Jo nyt tehdään valtaosa päästöittä. Siksi se keskimääräinen päästö on se noin kahdeksasosa kivihiilen päästöistä. Mutta tämä ei yhtään muuta sitä, että edelleen se nykyinen lisäkulutus on nykyistä marginaalituotantoa (joka on vielä sekoitus vähäpäästöistä ja ei-niin-vähäpäästöistä)... tämä toki muuttuu siinä kohtaa kun myös se marginaalituotanto on päästötöntä (ts. esim. kulutustasaus tehdään ajamalla sitä tuulivoiman ylituotantoa vaikkapa vedyksi – tai rakennetaan riittävästi niitä vettä edestakaisin siirtäviä pumppuvoimaloita joita Suomessa ei vielä suuremmin ole). Tämä on ajankohtaista kunhan tuota päästötöntä ylituotantoa ensin olisi edes hetkellisesti, puhumattakaan huomattavasta osasta aikaa.
Pitää muistaa, että CO2-päästöt ovat päästökaupan piirissä EU:ssa, eli ei sitä voi tupruttaa määräänsä enempää taivaalle. Tosin ongelma on, että päästöoikeuksia on liikaa päästötavoitteisiin nähden. Joka tapauksessa päästöoikeuksien hinnoittelu nostaa energian hintaa, ja jos hinta on korkea, kannattaa rakentaa lisää tuulivoimaa, koska sen käyttökustannukset ovat matalat.Pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta silti jostain syystä noista neljästä luvusta (nollapäästö = aurinko-tuuli-vesi-ydin-..., keskipäästö, keskimääräinen marginaalipäästö, maksimipäästö = Viron palavakivi joka on vielä kivihiiltäkin pahempi hirviö) ei osata valita tuota oikeaa. Siis marginaalipäästö jos tarkastellaan kulutuksen muutoksia.
Ongelma on tosiaan fossiiliset... vaikka olenkin samaa mieltä että sähköautot ovat tulevaisuutta ja todennäköisesti seuraava autonikin tulee olemaan sellainen, en kyllä tällä hetkellä näe, että se olisi paras vaihtoehto, kuten laskurikin osoittaa; lisäksi tuon laskurin akkukapasiteetit ovat vielä suhteellisen pienet, joilla kaunistellaan sähköautojen lukuja, joten toivottavasti seuraavan auton vaihtohetkeen mennessä tilanne on parantunut.1. Meillä on globaali ongelma energiantuotossa. Fossilisista pitäs päästä eroon...
Aika pitkälti samaa mieltä. Minkä vuoksi olis syytä ennakoida ja reagoida ajoissa. Mutta koneisto on raskas ja raha ratkaisee niin tie "maaliin" on auttamatta surkea. Ei voi kun katsoa vierestä tätä sirkusta.Ongelma on tosiaan fossiiliset... vaikka olenkin samaa mieltä että sähköautot ovat tulevaisuutta ja todennäköisesti seuraava autonikin tulee olemaan sellainen, en kyllä tällä hetkellä näe, että se olisi paras vaihtoehto, kuten laskurikin osoittaa; lisäksi tuon laskurin akkukapasiteetit ovat vielä suhteellisen pienet, joilla kaunistellaan sähköautojen lukuja, joten toivottavasti seuraavan auton vaihtohetkeen mennessä tilanne on parantunut.
Ja vaikka biokaasu voitaisiin käyttää raskaassa liikenteessä tai sähkön tuotantoon, on raskaan liikenteen kaluston keski-ikä vielä henkilöautokantaakin korkeampi, joten siirtymä sillä puolella tulee olemaan hidas ja tällä hetkellä suurin osa biokaasusta menee lämmöntuotantoon ja osa jopa poltetaan taivaan tuuliin, joten korkean hyötysuhteen yhdistelmävoimaloita ei vielä ole tarpeeksi tai se tuotetaan pientuotantona, jonka tuotannon siirtäminen sopiviin voimalaitoksiin ei ole mahdollista, logistisesti järkevää tai kannattavaa, mutta tankkaus-aseman pystyttäminen voisi olla...
Tulevaisuuden kannalta tässäkin ketjussa mainittu metaanin tuottaminen uusiutuvilla mahdollista näiden autojen polttoaineen tuottamisen ympäristöystävällisesti myös siinä vaiheessa kun tuo n. 10TWh nykyisin arvioidusta biokaasun tuotantokapasiteetista on hyödynnetty (josta arvioidaan olevan käytössä 4%). Vaikka hyötysuhde tässä olisikin kehno; mutta tämä tullee nostamaan polttoaineen hintaa, joka luontaisesti ajaa kuluttajia sitten kohti edullisempia vaihtoehtoja.
Mutta epäilen kyllä että kaikki tämä tulee tapahtumaan auttamatta liian hitaasti.
Itseäni kiinnostaisi nimenomaan kaasu-plugin-hybridi... se olisi omaan käyttöön täydellisin ratkaisu.Itseäni kiinnostaa tasan ja ainoastaan sähköautot, ei mitkään kaasuvehkeet ja tämän ketjun pitäisi olla töpselistä ladattaville autoille.
Miltä vaikutti ohjaamon yleinen laatuvaikutelma ja oliko muovisen tuntuinen esimerkiksi golffiin verrattuna? Jossain esiversioiden koeajoissa oli vähän muovisen oloinen fiilis.Sumaus VW ID3 tapahtumasta ja mitä täällä kysyttiin. Tuulilasi ei ole lämmitettävä ratti on. Ajaa toimitettaessa itsekseen "hieman" paremmin kuin e-Golf. 4Q/20 tulee itseajoon lisäominaisuuksia. 3 "keskuskonetta" Continentalilta ja LG:ltä. AR-hud tulee LG:ltä (ei Continentalilta niinkuin luulin). Kartat päivittyvät itsekseen kerran kuussa. AndroidAuto ja CarPlay ovat langattomat ja autossa on puhelimen langaton laturi. V2V ja V2X on vakiona alusta asti. Auto on muuten vegaaninen paitsi ratti. Ei ole löytynyt nahan korvaavaa materiaalia, johon voisi liittää kosketuksen tunnistamisen. Tulossa jossain vaiheessa. (Missä vaiheessa tämä autojen vegaanisuus tuli tärkeäksi?) Akut tulee LG chemiltä Puolasta. Koko auton valmistus on CO2 neutraali, myös akkujen. Oli huomattavan haastavaa LG chemille, johtuen Puolan sähkötuotannon hiilisidonnaisuudesta. Itse ajossa hämmentävintä oli kääntösäde. Tuntuu, että kääntyy ympäri oikeastaan paikallaan. Autoissa oli tuo uusi ID:n jalankulkijoiden varoitusääni. Livenä juuri niin StarTrek kuin oli odottanutkin. Jos jotain on muuta kysyttävää, yritän mielelläni vastata.
Vähän samaa asiaa pyörittelin aikasemmassa viestissäni. Nämä biopolttoaineet ovat lähinnä poliittisesti vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, koska raaka-aineelle ei ainakaan toistaiseksi lasketa C02 -arvoa. Varsinkin tuo valtion armaassa varjeluksessa oleva Nesteen palmuöljydiesel.Tässä hieman aiemmin oli keskustelua tutkimuksesta jonka mukaan sähköauto on pienipäästöisin. Tässä, ja myös iltalehdessä oli keskustelua kuinka biokaasulla tankatessa kaasuauto olisikin paras.
Tämä on asia jota en ymmärrä, miten tätä kritiikittä hyväksytään totuutena ?
Ymmärrän siis sen että jätteet tuottavat jokatapauksessa maatuessaan päästöjä, jolloin ikäänkuin on parempi käyttää niitä päästöjä johonkin hyödylliseen, kuin läjittää ne kasaan maatumaan. Mutta eihän tämä mitenkään voi olla ratkaisu kohti kestävämpää kulutusta, että luotetaan siihen että tuotetaan yhä enemmän jätettä jotta saadaan ottomoottoriin polttoainetta ? Eikö sen sijaan pitäisi keskittyä jätteen määrän vähentämiseen, ja käyttää sitä niin kutsuttua biopolttoainetta ainoastaan sellaisiin kuljetuksiin joita ei nopealla aikataululla ole mahdollista saada järkevämmän energian piiriin, eli raskas liikenne.
Samaan vuodatukseen lisättäkööt vielä tämä Nesteen mukavihreä-diesel. Joka siis on palmuöljytislettä, jolle ei lasketa päästöarvoa koska on muka jämätuote, vaikka tosiasiassa palmu-puupeltoa varten on raivattu tilaa sademetsää kaatamalla. Kuinkahan paljon saastuttavampi polttoaine tämä on oikeassa elämässä, kuin tavallinen fossiilinen diesel ?
Kyllä tuo Mii/e-Up/Citigo on pistänyt pakkaa sekaisin, kun tuo 39 kWh Kona näyttää nyt aika kalliilta jopa sähköautojen hinnoilla. Kona on toki isompi, mutta ei mikään iso, auto about samalla rangella ja pätäkkää pitäisi laittaa melkein 20k€ enemmän kiinni
Eikös se ole ollut aina ihan normaalia, että pienimmän luokan kaupunkipyöritin irtoaa 30%:lla siitä rahasta minkä saa maksaa jo perus-golffista/vastaavasta?Kyllä tuo Mii/e-Up/Citigo on pistänyt pakkaa sekaisin, kun tuo 39 kWh Kona näyttää nyt aika kalliilta jopa sähköautojen hinnoilla. Kona on toki isompi, mutta ei mikään iso, auto about samalla rangella ja pätäkkää pitäisi laittaa melkein 20k€ enemmän kiinni
Molemmat kumminkin pääsäntöisesti kaupunkipyörittelyyn ja työmatkojen rullaamiseen soveltuvia pirssejä, vaikka kaippa se Kona menee maantiella mukavemmin.
Maybe, possibly. Näissä sähköautoissa tuppaa vaan tuo akun koko ja kantama olemaan ainakin lähellä sitä hankinnan ykköskriteeriä, niin sitä kautta ajattelin lähinnä.Eikös se ole ollut aina ihan normaalia, että pienimmän luokan kaupunkipyöritin irtoaa 30%:lla siitä rahasta minkä saa maksaa jo perus-golffista/vastaavasta?
Halvimmat autot ovat polttiksina lähteneet jostain kymppitonnista ja vähän varusteltu golffi/vastaava on ollut ainakin 25?
Nyt tilanne on vain se, että sillä alkaen mallin sähkiksellä saa rahoilleen todella paljon enemmän vastinetta kuin noissa alkaen mallin polttiksissa. Varustelu on osittain jopa parempaa kuin tuplasti kalliimmissa polttiksissa. Lisäksi tulee vuosittaiset säästöt päälle + moninkerroin parempi voimalinja.Eikös se ole ollut aina ihan normaalia, että pienimmän luokan kaupunkipyöritin irtoaa 30%:lla siitä rahasta minkä saa maksaa jo perus-golffista/vastaavasta?
Halvimmat autot ovat polttiksina lähteneet jostain kymppitonnista ja vähän varusteltu golffi/vastaava on ollut ainakin 25?
Katumaasturilisä.Hieman kallis tuo Kona, kun suunnilleen saman kokoluokan 50kWh uusi Opel e-Corsa on 33te. 4-5te liikaa hintaa tuolle akkukoolle.
Saako?Nyt tilanne on vain se, että sillä alkaen mallin sähkiksellä saa rahoilleen todella paljon enemmän vastinetta kuin noissa alkaen mallin polttiksissa. Varustelu on osittain jopa parempaa kuin tuplasti kalliimmissa polttiksissa. Lisäksi tulee vuosittaiset säästöt päälle + moninkerroin parempi voimalinja.
Niinhän se on pitkään ollut, kun tarjolla oli efektiivisesti vain liian pienellä akulla varustettuja Leaf 24:sis ja 30:siä.Maybe, possibly. Näissä sähköautoissa tuppaa vaan tuo akun koko ja kantama olemaan ainakin lähellä sitä hankinnan ykköskriteeriä, niin sitä kautta ajattelin lähinnä.
Nimenomaan se automaatti, jota ei pikkuautoihin välttämättä saa ollenkaan ja isompiinkin autoihin yleensä se maksaa sen pari tonnia. Lisäksi sähkö"webasto" ja auton etähallinta. Lisäksi kuten sanoin niin tuota sähkön voimansiirron ylivertaisuutta ei korvaa oikein millään lisävarusteella.Saako?
Kun vertaan Mii electricin perusmallin varustelistaa, niin siinä on pari asiaa lisää ja yksi puuttuu vs. edellinen tasan halvin polttisautoon mitä itse onnistuin leasinginä löytämään (Citroen C1). Lisänä on automaatti-ilmastointi, sadetunnistin ja lämmitettävä tuulilasi. Poistuneena peruutuskamera. Toki sähkis on vakiona automaatti, joka olisi maksanut paljon polttikseen.
En kuitenkaan koe, että rahalle saisi jotenkin fundamentaalilla tavalla enemmän vastinetta ja ainoa syy miksi maksaisin Mii:stä enemmän on sen sähköisyys - ei mikään paremmuus muuten.