Asioita joita et ole huomannut

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Menneiden vuosien pop-ikoni Britney Spears on vasta 38-vuotias. Hän siis täytti 30 vuotta vasta vuonna 2011. :confused:

Olisin veikannut, että ikää on luokkaa 45. Tuntuu olevan ikuisuus, kun leidi oli pinnalla.
Minä taas olen hämmästynyt, että Britney on jo 38-vuotias. Erilainen kokemus varmaan riippuu siitä, kummalla puolella arvioijan oma ikä on suhteessa Britneyyn. Pinnalle tullessaan Britney oli hiukan ärsyttävän kuuloinen 17v teinipoppari, kun samaan aikaan itse "sivistyneesti" ryyppäsin kelloa vastaan teekkarina. Tarkemmin kun miettii, niin pakkohan hänen on nykyään olla lähempänä neljääkymppiä, mutta ensimmäinen ajatus oli 35:n kieppeillä. Mulla tulee ensi kuussa 41v mittariin, niin eihän "se pikkutyttö" mitenkään voisi olla 45v.

Sitten taas, jos arvioija onkin 25-35v, niin soittolistoille ilmestynyt Britney onkin näyttänyt hänen silmään aikuiselta naiselta, vaikka B onkin ollut vain hieman häntä vanhempi (4-14v vs. 17v).
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Minä taas olen hämmästynyt, että Britney on jo 38-vuotias. Erilainen kokemus varmaan riippuu siitä, kummalla puolella arvioijan oma ikä on suhteessa Britneyyn. Pinnalle tullessaan Britney oli hiukan ärsyttävän kuuloinen 17v teinipoppari, kun samaan aikaan itse "sivistyneesti" ryyppäsin kelloa vastaan teekkarina. Tarkemmin kun miettii, niin pakkohan hänen on nykyään olla lähempänä neljääkymppiä, mutta ensimmäinen ajatus oli 35:n kieppeillä. Mulla tulee ensi kuussa 41v mittariin, niin eihän "se pikkutyttö" mitenkään voisi olla 45v.

Sitten taas, jos arvioija onkin 25-35v, niin soittolistoille ilmestynyt Britney onkin näyttänyt hänen silmään aikuiselta naiselta, vaikka B onkin ollut vain hieman häntä vanhempi (4-14v vs. 17v).
Menen tuohon 25-35 ikähaarukkaan. Kokemani Britneyn yllättävän nuori ikä johtuu varmasti siitäkin, että hän näyttää ikäistään vanhemmalta.

upload_2019-12-13_22-54-14.png


EDIT: Vertailun vuoksi 50-vuotiaat Jenniferit. Tiedä sitten onko skalpelli viuhunut.

upload_2019-12-13_23-6-11.png


upload_2019-12-13_23-6-24.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Menen tuohon 25-35 ikähaarukkaan. Kokemani Britneyn yllättävän nuori ikä johtuu varmasti siitäkin, että hän näyttää ikäistään vanhemmalta.
Näyttää olleen tavallista kuluttavampi elämä. En ollut nähnyt noin uutta kuvaa.

Näköjään edes ikinuori Aniston ei ole immuuni telomeerien kulumiselle. :(
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Naiset ylipäätään "vanhenee" yleensä nopeammin kuin miehet, tietyistä biologisista realiteeteista johtuen. Ja huomatkaa noi lainausmerkit, eli en välttämättä tarkoittanut kirjaimellisesti. Tarkoitin enemmän sellaista "parasta ennen" -päiväystä.

Vaikka joku Britney Spears olisi edelleen ikäisekseen hyvännäköinen kuten em. Jenniferit, niin siitä huolimatta se ei voisi olla kuin murto-osaksi niin kuuma kissa kuin oli aikoinaan. Ei miehillä ikä ole samalla tavalla ongelma, Brad Pitt on aina Brad Pitt, vaikka olisi minkä ikäinen.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Naiset ylipäätään "vanhenee" yleensä nopeammin kuin miehet, tietyistä biologisista realiteeteista johtuen. Ja huomatkaa noi lainausmerkit, eli en välttämättä tarkoittanut kirjaimellisesti. Tarkoitin enemmän sellaista "parasta ennen" -päiväystä.

Vaikka joku Britney Spears olisi edelleen ikäisekseen hyvännäköinen kuten em. Jenniferit, niin siitä huolimatta se ei voisi olla kuin murto-osaksi niin kuuma kissa kuin oli aikoinaan. Ei miehillä ikä ole samalla tavalla ongelma, Brad Pitt on aina Brad Pitt, vaikka olisi minkä ikäinen.
Totta turiset.

Sanoisin, että naisille huippu asettuu noin 25 ikävuoden paikkeille. Tosin omaan makuun ehkä jossain 30-35 tienoilla. :)

Miehillä taas lapsenkasvoisuus saattaa vaivata vielä 30 ikävuoden jälkeenkin. Huippu on ehkä jossain 40-45 paikkeilla, mikäli muistaa pitää itsestään huolta. Mutta "parasta ennen" päiväystä ei varsinaisesti ole.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Steve Carell on ihan huippuesimerkki siitä miten miehillä tuo ulkonäkö voi muuttua viidenkympin paikkeilla. Konttorin vikalla kaudella oli jo hieman hiukset harmaantuneet mutta nythän tuo on aivan eri näköinen mies kuin aikanaan hittileffojensa aikakaudella. Tuo komistuminen hänen kohdallaan tapahtui jossain 48-53 ikävuoden paikkeilla.

Rowan Atkinson näytti myös omasta mielestäni pitkälti samanlaiselta nuorelta mieheltä 80-, 90- ja 2000-luvulla, vasta tällä vuosikymmenellä ulkonäöstä voisi päätellä ikää olevan yli 45.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Vasta n. eilen minulle selvisi, että "rescue dog"illa ei tarkoitetakaan koiraa, jota harjoitetaan etsimään esim. metsästä eksyneitä ihmisiä, vaan "adoptiokoiraa" (joka saattaa pikemminkin olla vesikauhuinen rakki, joka tuodaan ulkomailta väärennetyillä rokotustodistuksilla)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Vasta n. eilen minulle selvisi, että "rescue dog"illa ei tarkoitetakaan koiraa, jota harjoitetaan etsimään esim. metsästä eksyneitä ihmisiä, vaan "adoptiokoiraa" (joka saattaa pikemminkin olla vesikauhuinen rakki, joka tuodaan ulkomailta väärennetyillä rokotustodistuksilla)
Minä kyllä tiesin termin merkityksen, mutta vasta myöhemmin minulle selvisi, että kyseessä on ensinnäkin itsensä muita paremmaksi korottaminen, eläinten inhimillistäminen, aivonsa kusseiden tätien harrastus, muiden vaarantaminen ja joskus jopa koirabisnes ja pentutehtailu. Erehdyin alun perin pitämään jonkinlaisena hyväntekeväisyytenä, mutta skämmihän tuo. Armollisinta olisi lopettaa kaikki epäselvät tapaukset ja turvallisinta olisi pidättäytyä epämääräisestä koiratuonnista. Ihan uusia ja käyttämättömiä koiria kyllä riittää kaikkiin mukatarpeisiin, joita ihmiset keksivät.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Vasta n. eilen minulle selvisi, että "rescue dog"illa ei tarkoitetakaan koiraa, jota harjoitetaan etsimään esim. metsästä eksyneitä ihmisiä, vaan "adoptiokoiraa" (joka saattaa pikemminkin olla vesikauhuinen rakki, joka tuodaan ulkomailta väärennetyillä rokotustodistuksilla)
Varsinainen pelastuskoira onkin näemmä "SEARCH and rescue dog". Englanti on hölmö kieli.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Varsinainen pelastuskoira onkin näemmä "SEARCH and rescue dog". Englanti on hölmö kieli.
Kuvaa tehtävää paremmin ja kun toi SAR on käytössä muissakin saman tyyppisissä yhteyksissä, niin ei se nyt niin huono termi ole.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Kuvaa tehtävää paremmin ja kun toi SAR on käytössä muissakin saman tyyppisissä yhteyksissä, niin ei se nyt niin huono termi ole.
Hyvä termi itsessään, mutta kun on olemassa sekä "rescue dog" että "search and rescue dog", niin sekaantumisvaara on ilmeinen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Eipä ole tämmöistä kulmittaista paketointitapaa tullut ennen käytettyäkään. Näyttää ihan näppärältä.





Tuossa vielä yksi versio

Useful tip for when you don't have enough wrapping paper - Zodab

Muutaman vuoden olen tähän tyyliin pakannut sukulaisten ja puolison lahjukset. Kauniita paketteja näin saa tehtyä, mutta vaatii "normaalia tapaa" enemmän pähkäilyä paperin koon kanssa ettei lopuksi jää mahdotonta myttyä taiteltavaksi. Ja hankaloituu vielä enemmän jos paketoitava esine ei ole kulmikas, tai sen sivujen mitat ovat kaukana toisistaan.
Näissä 180 pakettia paperiin minuutissa - videoissahan näkyy aina lähes kuution muotoisia samankokoisia rasioita jotka ovat helppoja pakata valmiiksi oikeankokoiseen paperiin. Meikäläisille tyypillisemmin rullasta otettava paperi tuottaa oman työvaiheensa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Sandaali on yleensä koroton, avoin jalkine, jossa on vain pohja ja kiinnityshihnat jalan päällä. Sandaalit jättävät suurimman osan jalasta paljaaksi. Sandaaleita käytetään erityisesti lämpimissä maissa ja muuallakin kesäisin, jolloin sää on lämmin.

Näinniinkuina vapaasti lainaten. Kesän ykköshitti ja naistenkaataja on yhdistää tennissukat sandaaleihin.
via Latin from Greek sandalion, diminutive of sandalon ‘wooden shoe’, probably of Asiatic origin; compare with Persian sandal

Eli tarkoittaa puista jalkinetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Sitä sormenjälkilukijaa piti videon mukaan ensin painaa ja sen jälkeen vasta laittaa sormi siiihen.
Näinhän kai on esim. vanhemmissa S-sarjan versioissa tilanteesta riippuen ollut. Joko lukee heti tai vasta kun jotain fyysistä nappia on painettu. Erotuksena joihinkin muihin sormenjälkilukijoihin, jotka herättävät laitteen suoraan hipaisulla lepotilasta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Pikkulapsena en tiennyt, että liha on lihaskudosta. Luulin, että liha ja lihakset ovat eri asia, ja että lihakset ovat jotenkin lihan seassa.

Asiaa hämmensi edelleen, että suomen kielen sana "lihava" viittaa runsaaseen rasvakudoksen eikä lihaskudoksen määrään.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
286
Selvisi 28 ja puolen vuoden jälkeen Suomen karttaa tutkiessani, että Rauma ja Raahe ei olekkaan sama paikkakunta. Aina olen luullut että Pattijoen Urheilijat on jostain Rauman läheltä ja sen takia sotkenut aina Rauman ja Raahen samaksi paikkakunnaksi.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Huomasin juuri että redditin android apissa kun vetää vasemmalta tulee sama valikko kuin siitä pikkukuvasta painamalla. Yhellä kädelä helpompi päästä tallennettuihin kuin vasemman ylänurkan nappin kurottamalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Huomasin juuri että redditin android apissa kun vetää vasemmalta tulee sama valikko kuin siitä pikkukuvasta painamalla. Yhellä kädelä helpompi päästä tallennettuihin kuin vasemman ylänurkan nappin kurottamalla.
Sama pätee muuten kaikkiin sovelluksiin mitkä sisältää tuon hampurilaisvalikon (virallisemmalta nimeltä Navigation Drawer).
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
115
Totta turiset.

Sanoisin, että naisille huippu asettuu noin 25 ikävuoden paikkeille. Tosin omaan makuun ehkä jossain 30-35 tienoilla. :)

Miehillä taas lapsenkasvoisuus saattaa vaivata vielä 30 ikävuoden jälkeenkin. Huippu on ehkä jossain 40-45 paikkeilla, mikäli muistaa pitää itsestään huolta. Mutta "parasta ennen" päiväystä ei varsinaisesti ole.
Tästä on tehty joku tutkimuskin jossain. Naiselle ihannemiehen ikä oli aina pari vuotta omaa ikää enemmän mutta miehille se naisen ihanneikä oli 20 riippumatta siitä kysyttiinkö 20, 50 vai 80-vuotiaalta. Suurinpiirtein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Tästä on tehty joku tutkimuskin jossain. Naiselle ihannemiehen ikä oli aina pari vuotta omaa ikää enemmän mutta miehille se naisen ihanneikä oli 20 riippumatta siitä kysyttiinkö 20, 50 vai 80-vuotiaalta. Suurinpiirtein.
No en mä kyllä mitään parikymppistä vipeltäjää ottaisi:eek: Omalla kohdalla nuoremmat on kyllä aina olleet enemmän sääntö kuin poikkeus jostain syystä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Ironian käsite on hieman erilainen suomen ja englannin kielissä. Englanninkielinen ei välttämättä ymmärrä, jos toteat, että jokin kieli poskessa tehty teksti on sävyltään ironinen.

Monesti englannin kielessä käytetään käsitettä "sarkasmi" kun suomen kielessä käytettäisiin käsitettä "ironia" vastaavassa tapauksessa. Esimerkiksi "olin ironinen" ja "I was being sarcastic".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Johtuisiko siitä että ironia ja sarkasmi on eri asioita... Ovat toki vähellä toisiaan mutta varsinkin muissa kuin suomen kielessä ero on suurempi.
Piti oikein googlata selityksiä ja silti en aivan päässyt tarkkaan selvyyteen. Eräässä Suomenkielisessä selityksessä väitettiin että ironia on aina pahantahtoista ja sarkasmi ei. Englanniksi taas että sarkasmi on pahantahtoisesti käytettyä ironiaa. Mikä on hyvä kulttuurisesti yhtenevä selitys? Olen itse pitänyt sarkasmia lähes aina pahaantahtoisena ja ironia on tapahtuma.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Googlaamatta mitään sen kummempaa, mielestäni sarkasmin ja ironian ero on siinä että ironia on jälkeenpäin huomattua ja tahatonta, sarkasmi sen sijaan aktiivisesti tuotettua juuri kyseisellä hetkellä. Sarkasmin negatiivisuus kumpuaa tuosta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Googlaamatta mitään sen kummempaa, mielestäni sarkasmin ja ironian ero on siinä että ironia on jälkeenpäin huomattua ja tahatonta, sarkasmi sen sijaan aktiivisesti tuotettua juuri kyseisellä hetkellä. Sarkasmin negatiivisuus kumpuaa tuosta.
Sarkasmi on ironian alalaji. Sarkasmia on se, kun solvataan jotakuta ironiaa hyödyntäen (eli solvataan rivien välistä). Tai näin se mielestäni suomessa määritellään.

Esimerkiksi: "Sinähän olet varsinainen järjen jättiläinen."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Oman lusikkansa soppaan tuo kohtalon iva (irony of fate), jonka moni on ymmärtänyt ainoaksi ironiaksi Alanis Morissetten jälkeen. Kai se sitten on ironista jos hääpäivänä sataa :confused: Mutta tämä keskustelu käytiin jo 90-luvulla, kiitos ja anteeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
Nykyään pitäisi laittaa auton turvaistuimeen (turvavyöistuimeen) vielä alle 135 cm pitkä esiteini, jos haluaisi noudattaa lakia.
Kesällä 2020 tämä vielä muuttuu ehdottomaksi, kun nykyään siitä voi luistaa tietyin edellytyksin (esim. lyhyt matka).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Sarkasmi on ironian alalaji. Sarkasmia on se, kun solvataan jotakuta ironiaa hyödyntäen (eli solvataan rivien välistä). Tai näin se mielestäni suomessa määritellään.

Esimerkiksi: "Sinähän olet varsinainen järjen jättiläinen."
Tämä on se oikea määritelmä tai hyvin lähellä sitä. Sarkasmi ei välttämättä varsinaisesti solvaa ketään saati sisällä pahaa tarkoitusta, mutta sarkasmilla on aina kohde. Hyväntahtoisen vittuilun keinona voi olla sarkasmi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
223
Tässä vuoden vaihtuessa tuli mieleen yksi sana sekoelma. Itse olen seuraavaa tuotetta kyllä aina pitänyt nimenomaan tähtisädetikkuna, joskus junnuna jopa naureskelin pakettiin että tämähän on kirjoitettu väärin, ään pisteet puuttuu. Mutta aikuisella iällä ymmärtänyt, että sehän voi oikeastaan olla kummalla nimellä tahansa.

upload_2020-1-3_0-35-10.png
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Hoosianna ei olekaan Daavidin pojan nimi.
/offtopic-kevennys: edesmennyt kummisetäni oli kova poika ottamaan viinaa ja kerrotaan totena että allekirjoittaneen kastajaisissa oli mies vahvassa laitamyötäisessä ja kertoi seuraavaa juttua: Halle oli Jeesuksen aasin nimi ja kun Jeesus sillä ratsasti Jerusalemiin niin katsojajoukko huusi "Halle, lujaa! Halle, lujaa!".
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Klo 23 on iltaa, mutta klo 24 on keskiyö. Yö siis alkaa keskiyöstä.

Lisäksi jos joku sanoo heränneensä "keskellä yötä", hän ei yleensä tarkoita heränneensä keskiyöllä vaan pikemmenkin aamuyöllä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
65
Ei näköjään :eek: tänäänkin oppi jotain uutta :)
Mukava tietää, etten ollut yksin tämän asian kanssa. :tup:
Melko perseestä, että lapsille opetetaan tällaisia veisuja, eikä kerrota mitä ne merkitsee. Joskus ala-asteella näitä muistan koulussa hoilanneeni. Koomista, että vasta yli neljäkymppisenä tämä puolivahingossa minulle selvisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Mukava tietää, etten ollut yksin tämän asian kanssa. :tup:
Melko perseestä, että lapsille opetetaan tällaisia veisuja, eikä kerrota mitä ne merkitsee. Joskus ala-asteella näitä muistan koulussa hoilanneeni. Koomista, että vasta yli neljäkymppisenä tämä puolivahingossa minulle selvisi.

Käsittääkseni tämä on jo ala-asteen uskonnon tunnilla kerrottu että hoosianna tarkoittaa auta, pelasta, tjms.

Mutta jos tämä oli epäselvää niin ehkä hyvä tässä samassa yhteydessä paljastaa että ”Daavidin poika” tarkoittaa Jeesusta joka oli siis Josefin ja Marian poika. Paitsi Josefin koska Maria tuli tarinan mukaan neitseellisesti raskaaksi, eli kuka siis on David. Postimies? :kahvi:
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Mutta jos tämä oli epäselvää niin ehkä hyvä tässä samassa yhteydessä paljastaa että ”Daavidin poika” tarkoittaa Jeesusta joka oli siis Josefin ja Marian poika. Paitsi Josefin koska Maria tuli tarinan mukaan neitseellisesti raskaaksi, eli kuka siis on David. Postimies?
Nyt tuli taas yöksi mietittävää, empä tuotakaan tajunnut
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Käsittääkseni tämä on jo ala-asteen uskonnon tunnilla kerrottu että hoosianna tarkoittaa auta, pelasta, tjms.

Mutta jos tämä oli epäselvää niin ehkä hyvä tässä samassa yhteydessä paljastaa että ”Daavidin poika” tarkoittaa Jeesusta joka oli siis Josefin ja Marian poika. Paitsi Josefin koska Maria tuli tarinan mukaan neitseellisesti raskaaksi, eli kuka siis on David. Postimies? :kahvi:
Daavid – Wikipedia
Haluttiin siis korostaa, että Jeesus olisi Davidin seuraaja, Israelin seuraava kuningas.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Viikottain tätä hyräillyt mutta aina luullut että tämä kirjoittaisiin erikseen, Hoosi Anna.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 336
Viestejä
4 157 587
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom