Subwooferin hankinta?

Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Tuli tuossa black friday huumassa tilattua ensin POLK AUDIO HTS 10 200€:lla ja sitten Klipsch R-12SW, kun 50€ kalliimmalla tuli vielä paremman oloiseen tajoukseen. Kilpchi:ssä vahvarissa 100w enemmän, sekä 12" elementti tarjolla.

Ensin tuli Klipch ja hetken ollut testissä ja nyt pienoinen pettymys. Ilmeisesti jakosuodin aika loivan lainen. Kumisee jopa puhe läpi ihan jakosuotimen minimitaajuuksillakin, kohtuu volymeilla. Tällä hetkellä ei käytössä mitään LFE kanavaa, vaan Klipsch R-15PM aktiivi kajareiden sub-outissa kiinni, joten subin omasta suotimesta homma kiinni.

Tuli sitten tuo Polk Audio. Jotenkin vaan paljon tasapainoisemman oloinen ja ilmeisesti jyrkempi jakosuodin, kun ei kumise samalla tavalla mitään ylimääräistä läpi ja sovittuu paremmin noihin jalustakajareihin. Toimii pääpiirteittäin ihan normaalisti. Vetää jopa alemmas järkevästi säädettynä mitä nyt kerrostalokaksiossa voi käyttää. Voiko noissa olla noissa olla noin suuri ero? Klipchiä yleisesti aika paljon kehuttu, muttei kuulosta kyllä omaan korvaan vuotavan jakosuotimen vuoksi hyvältä yhtään, kumisee selkeästi läpi jotain sieltä puhetaajuuksilta.

Klipch toiminee kovemmilla volyymeillä paremmin vetäen alemmas ja suuremmalla volyymillä, mutta miten ton saa järkevästi säädettyä perus kerrostalokäyttöön? Nyt kuulostaa kauhelta järkivolyymeilläkin ilman, että mitäään hääviin bassoefektejäkin ja ne efektitkin aika kohtuulliset. Auttaako antimode yms?

Toistaalta Klipch ei oo kovin vakuuttanut noiden aktiivikajareidenkaa kohdalla, kun taipumusta suhista kovin nää aktiivikajarit

E: Näin kiteytettynä, kummatkin tarjoushintaan antaa rahalle vastinetta, mutta ehkä eri käyttötarjoituksissa. Polk Audio toimii tasapainoisesti oman jakosuotimen voimin, äänenlaatu ja tarkkuus ok. Vetää kohtuu alas, muttei millään kovalla voimalla. Klipch voimaa kohtuullisella äänenlaadulla, mutta jakosuodin liian loiva, jos ei liitetä esim. LFE kanavaan.

E2: Kuulisin mielellään käyttökokemuksia kys. subeista ja eri kokoonpanoista. Oon miettinyt jotain "AV"-vahvistimen hommaamista, pitäytyen edelleen 2.1 setissä. Sais sen LFE-kanavan Dolpy ym. materiaalissa. Oisko tästä käytännön hyötyä? Kajarit vaihtus omistamiini Magnat 603, jotka perus laadukkaalla vahvarilla omaan korvaan selkeesti paremmat mitä nykyiset aktiivi Klipch R-15PM:t.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
@mikkox9x, onkohan sulla kuules siellä huonekorostumaa miten kovasti? Antimode varmaankin voisi auttaa tuohon. Itsellä on 112SW Klipsch ja se ei kyllä antimodetettuna kumissut vaan ääni siistiytyi kummasti betonikuutiossa :D
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
@mikkox9x, onkohan sulla kuules siellä huonekorostumaa miten kovasti? Antimode varmaankin voisi auttaa tuohon. Itsellä on 112SW Klipsch ja se ei kyllä antimodetettuna kumissut vaan ääni siistiytyi kummasti betonikuutiossa :D
Juu, varmasti on kyllä huonekorostumaa tässä betonikuutiossa :D

Tuo puhetaajuuksilta korostuva basso kuulostaa vaan oudolta. Mun mielestä ei pitäs kuulua mitään 100hz korostuksia läpi, tai paskat suotimet. Jakosuodin päästää mun mielestä turhan paljon läpi.

E: Ja ei korostu yhtään noi 603 Magnatit vaikka vetää ihan ok. alas jalustakajareiksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
@mikkox9x, voikohan jakosuotimessa olla ihan jotain feelua sittenkin, kuulostaa nimittäin kummalle tuo. Onko se sulla mille taajuudelle vedetty se jako? Ja voiko sulla jotkin muut ääniasetukset sotkea tuota jotenkin?

Esin jos jakona on 80Hz niin ei kyllä juurikaan pitäis puhetaajuuksia korostella. Tosin jos jako on 120 Hz niin silloin varmasti tulee jo puhetaajuudetkin läpi, ja 100Hz varmaan jo tulee osa läpi. Esim @latexii ja muut osaavammat ehkä osaisivat suorilta sanoa mistä voi johtua moinen..
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
@mikkox9x, voikohan jakosuotimessa olla ihan jotain feelua sittenkin, kuulostaa nimittäin kummalle tuo. Onko se sulla mille taajuudelle vedetty se jako? Ja voiko sulla jotkin muut ääniasetukset sotkea tuota jotenkin?

Esin jos jakona on 80Hz niin ei kyllä juurikaan pitäis puhetaajuuksia korostella. Tosin jos jako on 120 Hz niin silloin varmasti tulee jo puhetaajuudetkin läpi, ja 100Hz varmaan jo tulee osa läpi. Esim @latexii ja muut osaavammat ehkä osaisivat suorilta sanoa mistä voi johtua moinen..
Jako siis kokeiltu subin omalla suotimella ihan 40 Hz mitä tuolle on nyt kerrottu se alin. Tietoa suotimen jyrkkyydestä en vielä löytänyt. Mulla oli joskus jokin Simexin subi vahvari missä hyvin loiva suodin 12 dB/oktaavi eikä se mun mielestä päästänyt puhetta tolleen sentään läpi matalammalle säädettynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Jako siis kokeiltu subin omalla suotimella ihan 40 Hz mitä tuolle on nyt kerrottu se alin. Tietoa suotimen jyrkkyydestä en vielä löytänyt. Mulla oli joskus jokin Simexin subi vahvari missä hyvin loiva suodin 12 dB/oktaavi eikä se mun mielestä päästänyt puhetta tolleen sentään läpi matalammalle säädettynä.
Onko mitään eroa Klipschin äänessä jos vetää jakotaajuuden ihan auki? Eli korostaako enemmän? Aattelin vaan että säätääkö se ylipäätään mitään
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Onko mitään eroa Klipschin äänessä jos vetää jakotaajuuden ihan auki? Eli korostaako enemmän? Aattelin vaan että säätääkö se ylipäätään mitään
Joo kyllä se säätää selkeesti

Tuli kyllä mieleen, että onko tuolla rakenteella jotain merkitystä. Polk Audiossa omanlaisensa refleksiputkiviritys alaspäin. Klipschin:ssä taakse. Simexistä tossa mainistin, niin oli Peerlesin XLS 12 elementti pöntässä alaspäin. En nyt faktoja muista, mutta ymmärtääkseni leikkaa tollanen asettelu ylempiä taajuuksia pois.

Liekö refleksiviritys alaspäin Polk Audiossa vaimentaa korostumaa? Klipchissä lähtee tietty hivenen seinää pitkin nurkkaan.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Joo kuulostais vähän siltä, että se subbarin jakosuodin ei nyt tee mitään.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Joo kuulostais vähän siltä, että se subbarin jakosuodin ei nyt tee mitään.
Sen verran oon sentään näiden kanssa pelannut, että suodin toimii, mutten oo oikeen tyytyväinen sen jyrkkyyteen. Puhe ei kuitenkaan kuulu suoraan läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
@mikkox9x, jos on mitään muuta paikkaa tuolle niin kokeilisin ihan sitäkin. Jos ei muuta niin kiskot sitä keskemmälle lattiaa tai mitä tahansa. :D

Mulla itseasiassa saattais toki olla Antimoden C-malli jouten mutta tarvin ehkä vielä tovin mikkiä jos jaksaisin REWin käynnistää joku päivä. Mutta testaile nyt ensin kaikki tuollaiset helposti testattavat hommat. En ala tyrkyttämään mitään. :D
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Sen verran oon sentään näiden kanssa pelannut, että suodin toimii, mutten oo oikeen tyytyväinen sen jyrkkyyteen. Puhe ei kuitenkaan kuulu suoraan läpi.
Voihan se yksinkertaisesti myös olla, että 'foorumin ykkösmerkki' ei olekaan niin laadukas, kuin annetaan ymmärtää... Kyllä niitä omia korvia kannatta myös uskoa.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Voihan se yksinkertaisesti myös olla, että 'foorumin ykkösmerkki' ei olekaan niin laadukas, kuin annetaan ymmärtää... Kyllä niitä omia korvia kannatta myös uskoa.
On se tietty mahdollista. Jalustakajareista tullut kuunneltua näitä muutamia hintalaatusuhteen vehkeitä, niin vaista sieltä Magnat 603:sta löyty se oikeasti korvaan miellyttävältä, eikä senkään hinta tainnut olla kuin 150-200€/kpl.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 414
Mulla toi sama klipch tarjous subi ja sen isommin ei vielä ole säädetty, mutta 120hz asetettu ja toimii ihan hyvin näillä "säädöillä" :)

Ammattilainen kaveri kävi ennen pikkujouluja piipahtamassa ja säädetään sit tarkemmin kun vahvistin ja etupää päivitetty :tup:
 
Viimeksi muokattu:

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Mitä tulee subwooferin jakosuotimeen, niin normaalin av-vahvistimen kanssa subwooferin jakosuodin pidetään tapissa/ohitettuna ja av-vahvistimen jakosuodin hoitaa homman.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Voihan se yksinkertaisesti myös olla, että 'foorumin ykkösmerkki' ei olekaan niin laadukas, kuin annetaan ymmärtää... Kyllä niitä omia korvia kannatta myös uskoa.
Paitsi että täällä ollaan suositeltu lähinnä R-112SW/115SW malleja. Tuo R-12SW on kuitenkin halpismalli.

Sama on Klipschin kaiutinpuolella. Porukka suosittelee RP (esim. RP-280f) mallistoa ja suurimmaksi osaksi oltu todella tyytyväisiä jos vaan torvidiskantista tykkää. Halvinta R (esim. R-28f) mallistoa taas ei suositella ja moni ollut pettynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Jako siis kokeiltu subin omalla suotimella ihan 40 Hz mitä tuolle on nyt kerrottu se alin. Tietoa suotimen jyrkkyydestä en vielä löytänyt. Mulla oli joskus jokin Simexin subi vahvari missä hyvin loiva suodin 12 dB/oktaavi eikä se mun mielestä päästänyt puhetta tolleen sentään läpi matalammalle säädettynä.
Siinä nyt voi olla yksinkertaisesti paska suodin, koska edustaa tuota edullista mallistoa. Tuossa vois toimia joku erillinen lisäsuodin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 152
@mikkox9x, onkohan sulla kuules siellä huonekorostumaa miten kovasti? Antimode varmaankin voisi auttaa tuohon. Itsellä on 112SW Klipsch ja se ei kyllä antimodetettuna kumissut vaan ääni siistiytyi kummasti betonikuutiossa :D
Huonemoodien pitäisi kyllä vaikuttaa kaikkiin subbareihin samalla tavalla, jos sijoituspaikka on sama. Tosiaan kerrostalossa huonemoodeja varmasti on.

Kalliimmissa Klipscheissä taajuusvastekäyrä on kyllä ollut välillä aika jännä. Tässä on R-115SW:n käyrä audiovideo.fi:n mittaamana:

Eli alimmassakaan jakotaajuusasennossa vaste ei pahemmin vaimene ennen kuin lähellä 100 hertsiä. Siihen sitten jokin +10-20 dB huonemoodi päälle, niin aika kivat kuminat varmaankin saa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Saman huomasin myös omalla r115sw:llä, sieltä tulee kyllä tavaraa läpi vaikka jakosuodinta laittaa pienemmälle. Tavallaan tosi vaikea sovittaa tuota pääkaiuttimiin ilman vahvistimen jakotaajuden säätöä.
 

Antipro

Tukijäsen
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Tuon kuvan perusteella siinä subbarissa on 12 dB:n alipäästösuodin. Ymmärtääkseni esim. AV-vahvareissa jyrkkyys on 24 dB. Oma arvaukseni ongelmaan on se, ettei pääkajareissa ole ylipäästösuodinta. Subbaria ei ole mitattu (?) säätöihin vaan laitettu korvakuulolta jakotaajuutta. Veikkaan että siinä 80 hz tienoilla pääkajarit sekä subbari ajaa kaistaa päällekäin aika kovasti noin loivalla alipäästöllä, miesten puheäänien alimmat taajuudet taitaa olla siinä 80 hz tienoilla.
Eli jyrkempää jakoa jotenkin subbarille ja ylipäästöä pääkajareille. Ehkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
@Sarjahukuttaja, toivotaan että saat tuon kun tukkuri näyttää myös nollaa. Tuolla hintaa todellinen no-brainer! :) Hommaisin heti toisen jos mihinkään mahtuisi. Toki jos hommaisi pienemmän tv-tason.. Huhhuh, yritän nyt unohtaa tän tarjouksen.
 
Liittynyt
10.09.2018
Viestejä
14
No täytyy sanoa ,että vähän jännittää :nb: mutta itselleni olen tätä selittänyt, että poistomyynnin jälkeen meni ostoskori harmaaksi kun tuote oli loppu, nyt sentään tuotteen sai koriin ja tilattua. Luultavasti huomenna tulee sposti, että tuotetta ei ole saatavilla :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Huutele ihmeessä kävikö säkä! Koska tää on jo aivan pe*keleen hyvä hinta. :)
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Klipsch R-112SW -subwoofer, musta 399,00

Näköjään pystyy taas tota klipschin R-112 subia tilaamaan. Näyttää keltaista ja arvioitu toimitusaika 9-18 päivää. Eikös tämä ollut hetki sitten poistotuotteena samaan 399€ hintaan? Silloin mietin liian kauan ja kaikki meni, mutta nyt sain lisättyä ostoskoriin ja tilattua lähimpään liikkeeseen.
Eikös tuo ollut 249e ennen Black fridaytä. Olin itse hankkimassa mutta olivat menneet

Edit. Sori se olikin Klipsch R-12SW joka tuossa pari sivua takaperin oli 249e

Laitoin itsekin tilaukseen. Katsotaan mitä sieltä tulee.

Osaako porukka sanoa miten hyvin tuo WA-2 toimii? Asunto sen verran hankala, että joutuu luultavasti tekemään uudet kynnyslistat eikä silloinkaan subi ole välttämättä parhaalla paikalla. Kannattaako tuo hankkia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Itsellä ei ole WA-2 mutta kuulisin kanssa mielelläni kokemuksia jos menee subin sijoittelut uusiksi
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
423
Yleismallin langattomasta lähetin/vastaanotincombosta on täällä kokemusta, eli Procaster WA-01. Alussa oli hankala saada linkitys palikoiden välille, mutta kerran kun se onnistui, ei ollut koskaan mitään ongelmia. Viivettähän tuo tuo lisää, mutta se korjaantuu kalibroinnilla. Häiriöitä tai muuta ylimääräistä ei noista tullut. Merkkivalot omaan makuun liian kirkkaat, musta sähköteippi onneksi pelastaa.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Sain hieman tasoiteltua tuota vastetta, ei enää tuollaista helvetinmoista korostumaa 80Hz kohdalla ja droppia 100Hz kohdalla. Edelleen tuossa 30Hz kohdalla tulee korostumaa, mutta saa nyt toistaiseksi olla. Kai tuo ihan ok nyt..



Tuossa vertailukäyrät, punainen on uusi..

Minkälaista rautaa tuo REW vaatii?
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Minkälaista rautaa tuo REW vaatii?
Mittamikrofonin jonka voi yhdistää tietokoneeseen. Lisäksi tarvitsee tietty tietokoneen joka yhdistetään vahvistimeen/aktiivikaiuttimiin riippuen setupista.

Minulla on Minidsp Umik-1 joka on yhdistetty USB-piuhalla Windows-PC:hen joka taas on yhdistetty av-vahvistimeen HDMI-piuhalla.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Minkälaista rautaa tuo REW vaatii?
Mittamikrofonin jonka voi yhdistää tietokoneeseen. Lisäksi tarvitsee tietty tietokoneen joka yhdistetään vahvistimeen/aktiivikaiuttimiin riippuen setupista.

Minulla on Minidsp Umik-1 joka on yhdistetty USB-piuhalla Windows-PC:hen joka taas on yhdistetty av-vahvistimeen HDMI-piuhalla.
Tuossahan tuo vastaus jo tulikin, itsellä sama setup, eli UMIK1 ja Windows-läppäri joka kytketty vahvariin HDMI:llä.
 
Liittynyt
10.09.2018
Viestejä
14
Huutele ihmeessä kävikö säkä! Koska tää on jo aivan pe*keleen hyvä hinta. :)
No nyt varastosaldo näyttää sivuilla, että 6 kpl ois heti lähetettävistä varastosta. Eli ehkä tuotetta sitten on oikeasti taas saatavilla, ja omakin saapuu myymälään lähipäivinä.
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
873
Tiedoksi, että päivitin oman 2050:n juuri ja sen jälkeen Sub Control 2.0 yhdisti kertalaakista subbariin ilman mitään ongelmia. Aika paljon firmiksen versionumerointi muuttui. Edeltävä versio oli 1.269.115 ja nyt sisällä on versio 2.9.12. Jos toimii nyt meikäläisen android 10:llä, niin veikkaan että toimii ios13 luurissakin. Ja saanpa laittaa s6:sen takaisin hautausmaalleen.
Millaisilla ohjeilla sinä onnistuit päivittämään firmwaren? Elacin omien ohjeiden mukaan ei subbari ainakaan vilkuta mitään valoja, vaikka muistitikku onkin adapterilla service-portissa kiinni. Kahta eri muistitikkua olen yrittänyt, ja adapteri on uusi.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
75
Kumpaa subbaria suosittelisitte vai ehkä jotain kolmatta; klipsch 115SW (699€) vai Svs sb-3000 (1499€)? Peleihin, elokuviin, musiikin tulossa, tuossa tärkeysjärjestyksessä. Muut kaiuttimet Helium kolmoset edessä 3kpl ja jotkut pienemmät amphionit takana. Huone 3,5m x 4m.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 678
Kumpaa subbaria suosittelisitte vai ehkä jotain kolmatta; klipsch 115SW (699€) vai Svs sb-3000 (1499€)? Peleihin, elokuviin, musiikin tulossa, tuossa tärkeysjärjestyksessä. Muut kaiuttimet Helium kolmoset edessä 3kpl ja jotkut pienemmät amphionit takana. Huone 3,5m x 4m.
Miksi vertailussa kaksi ihan eri hintaista? SVS yli 2x-hintainen. Eli budjetti on 1500e? Ei merkittäviä kokorajoituksia? Mihin virittimeen tulee kiinni?
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 173
Kumpaa subbaria suosittelisitte vai ehkä jotain kolmatta; klipsch 115SW (699€) vai Svs sb-3000 (1499€)? Peleihin, elokuviin, musiikin tulossa, tuossa tärkeysjärjestyksessä. Muut kaiuttimet Helium kolmoset edessä 3kpl ja jotkut pienemmät amphionit takana. Huone 3,5m x 4m.
Kaksi 115sw subia.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
75
Miksi vertailussa kaksi ihan eri hintaista? SVS yli 2x-hintainen. Eli budjetti on 1500e? Ei merkittäviä kokorajoituksia? Mihin virittimeen tulee kiinni?
Joo budjetti 1500€. Sony str dn1080 on vahvistin. Nuo kaksi on jotenkin sattunut review lukemisten jälkeen ehdokkaiksi. Toki edelleen auki jollekkin muullekkin ehdotukselle. Koolla ei väliä, Klipsch mahtuu kyllä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Joo budjetti 1500€. Sony str dn1080 on vahvistin. Nuo kaksi on jotenkin sattunut review lukemisten jälkeen ehdokkaiksi. Toki edelleen auki jollekkin muullekkin ehdotukselle. Koolla ei väliä, Klipsch mahtuu kyllä
2 x Elac S12EQ -subwooferia (tuolla arvostelu)

--edit--

Korjasin linkin. Elektrowelt toimittanee Suomeen. Itse en hommaisi Klipschiä koska siinä ei ole EQ , ja Sonyn oma on surkea mitä tulee subwoofer -taajuuksien korjaamiseen. Tai sitten kunnon huonekorjain (kuten Antimode) erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 023
Joo budjetti 1500€. Sony str dn1080 on vahvistin. Nuo kaksi on jotenkin sattunut review lukemisten jälkeen ehdokkaiksi. Toki edelleen auki jollekkin muullekkin ehdotukselle. Koolla ei väliä, Klipsch mahtuu kyllä
Pystytkö sijoittamaan kaksi subbaria huoneen vastakkaisiin nurkkiin? Jos kyllä niin sitten mielummin vaikka nuo 2x Klipsch R-115SW. Nuo @latexii linkkaamat Elacit hyvät, mutta tuosta ei ainakaan toimita suomeen. Jos kaksi subbaria ei mahdu, tai jos pystyy vielä vähän venyttämään budjettia niin SVS:n uudet SB-2000 Pro (1099€/kpl) ja PB-2000 Pro (1149€/kpl) voisi olla myös varteenotettavia vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
75
Kiitos vastauksista! Tulikin aivan uusi näkökulma, tuo kaksi subia. Ehkä tuo kaksi Klipschiä 15 tuumaisena voi viedä vähän liikaa tilaa, taidan harkita noita Elaceita tai jos kukkaron konjakilla venyttäisin uutenavuotena niin Svs sb-2000 pro:t olis kivat
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
En ole hirveästi tätä seurannut, mutta mitäs mieltä genelecin subeista, kun mennään päälle 1000€ hintaluokkaan? Itsellä meinaan sellainen ja itse ainakin olen tyytyväinen. Jos haluaa, niin tarvittaessa saa koko talon hyppiin subin tahdissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
Tänään matkahuolto toi mulle uuden Klipschin R115-SW:n. Hieman pelkäsin että kuinka ylitsevuotavan kumiseva noin iso refleksipömpeli on suljetussa pienessä 2,7m*3,9m huoneessa, jossa lattia sekä pari seinää betonia. Mutta ei ollenkaan, oikein passelilta kuulostaa ja riittää juuri sopivasti painestamaan huoneen. Verrattuna edelliseen SVS SB12-NSD:hen tuntuu Klipschin jyrinät sohvan kautta persauksissa selvästi enemmän.

Saattaisi kuulua ennemmin AV-vahvistin ketjuun, mutta onko kellään muulla kokemuksia että Audyssey Multeq XT 32 pilaa subbarin bassotoiston?
SVS:n subbarin kanssa näin ei ollut, mutta tämän uuden kanssa kyllä. Subbari level matsattu @75DB kalibroinnin alussa. Kaiuttimet olen kalibroinnin jälkeen asettanut smalliksi ja jakotaajuuden 80hz, lfe kanavan 120hz. RCA-piuha menee subbarin vahvistimen LFE-rööriin ja subbarilta jakotaajuus maksimissa, eli ns. off. Myöskin subbarin gainin olen säätänyt +6DB kalibroinnin jälkeen.

Jos pidän audysseyta päällä, reference tai flat, niin subbari on todella ponnettoman kuuloinen. Heti kun audysseyn kytkee offille, niin subbari kuulostaa ja tuntuu siltä kuin pitääkin. Hyvänä esimerkkinä Aquamanista kohtaus jossa hai paukuttaa aquariumin lasiseinää. Audyssey päällä kohtaus on täysin mitäänsanomaton, puhti ja voima puuttuu. Audyssey off ja tuntuu kuin huone tulee kohta niskaan. Ja tosiaan, SVS:n subilla ei audysseyn kanssa vastaavaa ollut. Kellään muulla vastaavaa kokemusta?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 152
En ole hirveästi tätä seurannut, mutta mitäs mieltä genelecin subeista, kun mennään päälle 1000€ hintaluokkaan? Itsellä meinaan sellainen ja itse ainakin olen tyytyväinen. Jos haluaa, niin tarvittaessa saa koko talon hyppiin subin tahdissa.
Teknisesti laadukkaita kapistuksia, mutta hinta on suorituskykyyn nähden aika korkea. Paras puoli lienee helppo yhteensovitus muiden Genelec-kaiuttimien kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
@Partsi

Aydyssey lanaa sen basson kuivakan neutraaliksi. Yleensä 20-30hz alueella on reilua korostusta huonemoodina, sieltä voi kalibroituna kadota jopa 10-15 DB.

Teet tuolle subbarille aydysseyn apin kautta editorilla vähän lisää lämpöä tuonne alimmille taajuuksille?
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
^^ ja myös REWillä mittauksia. Ajattelin itsekin, että on vain ilmeisesti tullut totuttua korostuneeseen vasteeseen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
^ Mikkiä ei REWiä varten ole. Eikä audysseyn apin kanssa yhteensopivaa laitetta. :(

Voihan se olla, että SVS:n vahvistimen DSP on tehnyt taikojaan minkä takia se ei kuulostanut audysseyn kalibroinnin jälkeen niin ponnettomalta. Klipschin vahvistimessa ei käsittääkseni ole minkäänsortin signaaliprosessointia, vaan kaikki on jätetty AV-vahvistimen harteille sen osalta. Ehkä sitten vain pitää opetella tähän kuivempaan soundiin basson osalta. :D
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Niin mutta eikai se väärin ole buustailla bassoja jos siltä tuntuu ja varsinkin leffoja varten :D
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
^ Mikkiä ei REWiä varten ole. Eikä audysseyn apin kanssa yhteensopivaa laitetta. :(

Voihan se olla, että SVS:n vahvistimen DSP on tehnyt taikojaan minkä takia se ei kuulostanut audysseyn kalibroinnin jälkeen niin ponnettomalta. Klipschin vahvistimessa ei käsittääk9seni ole minkäänsortin signaaliprosessointia, vaan kaikki on jätetty AV-vahvistimen harteille sen osalta. Ehkä sitten vain pitää opetella tähän kuivempaan soundiin basson osalta. :D
Itse siirryin myös SB12-NSD:stä tähän Klipschiin ja hieman jäi kaipaamaan SVS:n napakkuutta. Tällä SPL-150:llä jos haluaa lisää napakkuutta niin vaatii aika reilusti lisää gainia kalibroinnin jälkeen, tuolla 30% gainilla jonka kalibrointi käskee säätää ei kovin napakkaa bassoa irtoa. Kokeileppas lisätä vahvarista gainia ja laske vahvarista db tasoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 133
Viestejä
4 196 661
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom