Mä en oikein ymmärrä tätä retoriikkaa. Enhän mä missään niin ole väittänyt.Meinaatko että siinä ei ole mitään totuutta?
Mä en oikein ymmärrä tätä retoriikkaa. Enhän mä missään niin ole väittänyt.Meinaatko että siinä ei ole mitään totuutta?
Näinhä se menee, paitsi että bensan hinta on lähinnä veroa, eli vaikka raaka bensa olisi ilmaista niin silti se olisi kallista.Eniveis, niin kauan kun jotain tuosta listasta valmistetaan niin syntyy myös bensaa. En tiedä onko se öljy yhtiön ongelma mitä jalostamot sille tekevät..? Kai se bensan hinta tippuu sitten kun kysyntä sakkaa.
Ihan mielenkiinnosta, mikä kaasuautosta teki luokattoman kokonaisuuden?Aiemmin ajoin kaasuautolla, mutta se oli täysin luokattomasti toimiva kokonaisuus.
Siihen asti väki vähenee kunnes saadaan sähköautokanta riittävän vahvaksi, jonka jälkeen käynnistyy tuotteen suunnitelmallinen huonontaminen, kuten hehkulamppu-huijauksessa...Työpaikat autoteollisuudessa vähenemässä;
"Uutistoimisto Bloombergin mukaan siirtyminen sähköautoiluun tuo tulevina vuosina merkittäviä irtisanomisia autotehtaille.
Yksi syy työntekijöiden vähentämiseen on sähköautojen yksinkertaisempi kokoaminen — sähköautossa on selvästi vähemmän osia, kuin polttomoottoriautossa.
Bloombergin arvion mukaan maailmanlaajuisesti saattaa olla kyse jopa 80 000:sta työpaikasta.
Vastikään sekä Audi että Daimler ovat kertoneet noin 20 000 työpaikan vähennyksistä.
Suurin osa vähennyksistä tulee Saksaan, Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.
Bloombergin arvio perustuu tietoihin, joita on saatu Fordilta, General Motorsilta, Hondalta, Jaguar Land Roverilta, Nissanilta, Teslalta ja Volkswagenilta.
Jutun mukaan vähennykset koskevat myös Kiinaa ja Japania. Esimerkiksi Nissan aikoo vähentää 12 500 työpaikkaa lähivuosina."
Akku on kumminkin kuluva osa ja nyt antavat 8 vuoden takuuta akulle. Toki se akku on jo vähän 8 vuodessa huonontunut, mutta ei vielä niin paljon, että pitäisi korjata. Parempihan se olisi, että kehittäisivät vieläkin pitempään kestävän akun. Ja kun tekniikka menee niin nopeasti eteenpäin, että ei varmaan tarvitsisi muutenkaan tehdä tuota suunnitelmallista hajoamista.Siihen asti väki vähenee kunnes saadaan sähköautokanta riittävän vahvaksi, jonka jälkeen käynnistyy tuotteen suunnitelmallinen huonontaminen, kuten hehkulamppu-huijauksessa...
Oletan, että ainakin Suomessa öljynvaihdot vaihtuvat vuosittaisiin lakisääteisiin akkutarkastuksiin. Yltiöpäisenä optimistina arvioin, että merkkiliikkeiden huoltohinnat nousevat muutoksen yhteydessä vain vähän.Suurin ongelma alalle lienee mitä tehdä valtavalle huolto-organisaatiolle. Sähköautojakin pitää huoltaa, mutta veikkaisin että huoltotarve on 1/3 fossiilisia polttoaineita käyttäviin verrattuna.
Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".Sähköautojen yleistyessä aletaan tarvitsemaan pieniä voimalaitoksia sinne sun tänne tasaamaan kulutuspiikkejä, jotka on järkevintä toteuttaa dieselillä. Alkaa varmaan syrjäkylien huoltiksillekin kohta jotain 50Kw genuja menemään, jotta voivat pikalatauksia tarjota.
Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".
Ei tuo itseasiassa ole sen epäekologisempaa kuin diesel autokaan, mutta epäilenpä että ei tule suomessa mikään kovin yleinen ratkaisu olemaan. Sähköverkko on kuitenkin melko vahva täällä, ja jos verkko loppuu, niin sen olemassa olevan verkon vahvistaminen on äkkiä saman hintaista kuin jokin aggregaattilaitos.Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".
Oletan, että pikalatausasemat mitoitetaan niin että verkossa riittää potkua tai vaihtoehtoisesti älyä kaikkien samanaikaisten yksiköiden lataamiseen .Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?
Sitten toisaalta voi myös huoltoasemien väheneminen tuoda polttiksille ongelmia syrjäkylille, varsinkin jos ajot vain omassa pitäjässä. Kanistereita pitää roudata.Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?
Eihän tuo ole mikään kovin paha mopolla tai skootterilla. 10km yhteen suuntaan. Luulin että olisi ollut tuplat matkaa. Ja jos ei riitä, niin tankkaa heti ison kanisterin myös täyteen ja tankkaa kotona lisää.Sitten toisaalta voi myös huoltoasemien väheneminen tuoda polttiksille ongelmia syrjäkylille, varsinkin jos ajot vain omassa pitäjässä. Kanistereita pitää roudata.
Iso yhtiö lopetti kunnan ainoan bensiiniaseman – moponuoret ajavat nyt 20 kilometriä hakeakseen bensaa: "Ihan älytöntä"
Tai sitten ei sahaa tuollaisia matkoja tyhjänpäiten ja lataa kotipihassa .Eihän tuo ole mikään kovin paha mopolla tai skootterilla. 10km yhteen suuntaan. Luulin että olisi ollut tuplat matkaa. Ja jos ei riitä, niin tankkaa heti ison kanisterin myös täyteen ja tankkaa kotona lisää.
Tässä jo hieman vanhempi juttu asiaan liittyen Tämä koe osoitti, että sähköauto saastutti vähemmän kuin dieselautoEi tuo itseasiassa ole sen epäekologisempaa kuin diesel autokaan, mutta epäilenpä että ei tule suomessa mikään kovin yleinen ratkaisu olemaan. Sähköverkko on kuitenkin melko vahva täällä, ja jos verkko loppuu, niin sen olemassa olevan verkon vahvistaminen on äkkiä saman hintaista kuin jokin aggregaattilaitos.
Jos varoitin on kuivassa niin ei ulkoilma sille mikään ongelma ole. Onhan noita varoittimia usein ullakolla / yläpohjassakin. Toki jos ei ole mitään valmista järjestelmää mihin sen liittää, niin voi joutua vähän askartelemaan.Tämä on vähän off-topiccia, mutta tätä on joku muukin "sähköautoilija" voinut miettiä:
Tuli tuota Tekniikan Maailman sähköautopalo-juttua lukiessa mieleen, että onko kukaan viritellyt ulos palovaroitinta? Latailen omaa hybridiäni talon päädyssä olevassa autokatoksessa, ja siihen voisi laittaa jonkin palovaroittimen joka hälyttäisi sisälle. Vehkeen pitäisi kestää siis ulkoilmaa, ja hälyttää sisälle - mutta mielellään ei ehkä toisinpäin (turhaan häly huutaisi katoksessa kun puuro ottaa hieman lämpöjä sisällä...).
Tekniikan Maailma
Toimitusaika siis tällä hetkellä puolitoista vuotta autolle, jonka kohderyhmä on suhteellisen kapea. Miettikääpä kun vastaava tuulipukujen mieleen oleva Skoda Octavia rullataan ulos hintaan 20t€. Veikkaan, että saa odotella omaansa useamman vuoden. Jos Volkswagenin kaltainen jätti ei kykene vastaamaan kysyntään, niin mitenhän homma toimii muilla?Seat Mii Electric laitettu tilaukseen.
Tämä tulee liisarivaihtona niin toimitus on vasta syyskuun lopulla 2021.
Oli näköjään pakko tehdä tilaus nyt jos auton haluaa varmasti tuolloin.
Myyjän mukaan toimitukset on tällä hetkellä 2021 kesän lopulle...
Eiköhän niitä tuolloin saa jo käytettynäkinSeat Mii Electric laitettu tilaukseen.
Tämä tulee liisarivaihtona niin toimitus on vasta syyskuun lopulla 2021.
Oli näköjään pakko tehdä tilaus nyt jos auton haluaa varmasti tuolloin.
Myyjän mukaan toimitukset on tällä hetkellä 2021 kesän lopulle...
Niin saa mutta liisarina ei...Eiköhän niitä tuolloin saa jo käytettynäkin
Miksei, liisaahan ne käytettyjäkin nykyään...Niin saa mutta liisarina ei...
Ei ALD taida liisata. Siis työsuhdeauto kyseessä.Miksei, liisaahan ne käytettyjäkin nykyään...
Ald:lla on myös käytettyjä liisareita, "vaihtoleasing". Mutta ei taida yritysten työsuhdeautopolitiikat siihen taipua.Ei ALD taida liisata. Siis työsuhdeauto kyseessä.
Olisin toki tämänkin voinut aiemmin mainita
Ei taida ihan 20t€ Octaviaa saada, itse odottelen vielä mielenkiinnolla hybridin hintaa, tuskin jää kuitenkaan hirmu paljoa Superbin alle. Tuossa olisi btw. Miin tilalle samaan rahaan sitikka (Citigo): Škodan sähköauton hinta iskettiin tiskiin – Suomen halvimpaan kahden euron ero Mitään tietoa ominaisuuksista Mii vs. Citigo ei kyllä itselläni ole.Toimitusaika siis tällä hetkellä puolitoista vuotta autolle, jonka kohderyhmä on suhteellisen kapea. Miettikääpä kun vastaava tuulipukujen mieleen oleva Skoda Octavia rullataan ulos hintaan 20t€. Veikkaan, että saa odotella omaansa useamman vuoden. Jos Volkswagenin kaltainen jätti ei kykene vastaamaan kysyntään, niin mitenhän homma toimii muilla?
Vuoden jonoja on ollut Kia e-Niro / Hyundai Kona Electric, vaikka auto on hinnoiteltu törkeän ylihintaiseksi.
Mii:hin saa vuoden loppuun 2000€ seat tukea, eli Citigo saattaa sen 2 tonnia kalliimpi.Tuossa olisi btw. Miin tilalle samaan rahaan sitikka (Citigo): Škodan sähköauton hinta iskettiin tiskiin – Suomen halvimpaan kahden euron ero Mitään tietoa ominaisuuksista Mii vs. Citigo ei kyllä itselläni ole.
Olihan tuossa vähän tarkoitushakuisuutta taas havaittavissa kun biokaasua ei ole otettu mukaan, joka olisi niin kustannuksiltaan kuin kokonaispäästöiltään edullisin tuon laskurin mukaan.Tämän ei pitäisi olla enää kenellekään yllätys, mutta ehkä se kuitenkin on suurimmalle osalle suomalaisista
Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen
EDIT: tuolla kommenteissa on toki heti perinteiset 24/7 peräkärrynvetäjät uhoamassa. Samoin muut moniongelmaiset.
Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:Olihan tuossa vähän tarkoitushakuisuutta taas havaittavissa kun biokaasua ei ole otettu mukaan, joka olisi niin kustannuksiltaan kuin kokonaispäästöiltään edullisin tuon laskurin mukaan.
Huomannet ettei tuossa mainita biokaasua... ja se on siis vaihtoehtona tarjolla laskurissa koska se on aivan validi vaihtoehto. Sen luvut on vain jätetty mainitsematta uutisoinnissa.Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:
Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
- Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
- Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.
Totta, mutta miten ihmeessä tuohon laskuriin saa biokaasun käyttövoimaksi?Huomannet ettei tuossa mainita biokaasua... ja se on siis vaihtoehtona tarjolla laskurissa koska se on aivan validi vaihtoehto. Sen luvut on vain jätetty mainitsematta uutisoinnissa.
Sekin oli tehty yllättävän vaikeaksi. Se pitää muokata kulutustietoihin jotka löytyy sieltä vasemmasta alareunasta.Totta, mutta miten ihmeessä tuohon laskuriin saa biokaasun käyttövoimaksi?
Nonii, johan onnistui:Sekin oli tehty yllättävän vaikeaksi. Se pitää muokata kulutustietoihin jotka löytyy sieltä vasemmasta alareunasta.
Joo, ja tuossa käytetty 5,6kg kaasua on jo aika korkea kulutus kaasuautolle... esim. Audi A4 g-tronin WLTP kulutus on 4,5kg/100km, kun taas sähköauton kulutus on ihan realistinen 170Wh/km.Nonii, johan onnistui:
Kaksi keskikokoista auto siis vertailussa. En muuttanut kuin Maakaasun speksit vastaamaan Biokaasua.
Laitoin laskuriin 10tkm vuodessa ja Seat Miin hinnan. Autojen ostohinnassa ei varmaan paljoa hintaeroa ole.Tämän ei pitäisi olla enää kenellekään yllätys, mutta ehkä se kuitenkin on suurimmalle osalle suomalaisista
Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen
EDIT: tuolla kommenteissa on toki heti perinteiset 24/7 peräkärrynvetäjät uhoamassa. Samoin muut moniongelmaiset.
Ehtivät kyllä muuttaa verotusta vuoteen 2034 mennessä Päästöissä 4 vuotta ja 3kk, niin polttiksen päästöt on isommat.
Mutta samalla ”kuin vahingossa” laskurissa on ilmeisesti tehty oletus siitä, että Suomen sademäärä kasvaa, keskituuli voimistuu ja ydinvoimaloita ylikellotetaan (EDIT: siis kutakin sähköautolla ajettua kilometriä kohden toki tämä)? (Näiden lisäksi vieläpä oletetaan hieman yläkantiin tuon keskimääräisen sähkön päästötason vuosipudotukseksi 5%.)Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:
Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
- Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
- Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.
Jos sähköntarve lisääntyy, niin samalla minuutilla ei välttämättä saada uutta päästötöntä voimaa käyttöön, jos sitä ei ole reservissä, mutta suurempi sähkönkulutus lisää tietysti intoa rakentaa uusia tuulivoimaloita. Siten tuo 600 kg-CO2/MWh on vääristelyä sekin.Kun siis tuota hieman pahoinpitelin, niin jos en ihan väärässä ole, laskurissa sähköntuotannon päästöt ovat 159 kg-CO2/MWh... (mikä on siis keskimääräinen sähköntuotannon päästö, valitettavasti tuo sähköauton tuottama lisäkulutus ei noita päästöttämiä lisää, joten tuossa pitäisi käyttää lukuarvoa 600 kg-CO2/MWh).
Palveluhan on otettu käyttöön vasta kesällä ja dataa on vasta heinäkuusta, eli tuo ei kerro koko vuoden tietoja vieläNuo luvut ovat jo auttamattomasti vanhentuneita. Nykyään saa ajantasaista tietoakin, ei tarvi katsoa vanhoja tilastoja. Tämän vuoden osalta Suomen sähköntuotanto on keskimäärin 80 gCO2/kWh ja sähkönkäyttö 90 gCO2/kWh. Sähköntuotannon CO2-päästöarvio
Ei, ei, ei... ongelma ei ole mikään sillä minuutilla. Noita ydinvoimaloita ei tule lisää autoilemalla, vesivoiman tuotantoa rajaa se sateiden määrä (huvikseen ohijuoksutuksia ei Suomessa tehdä joten ei ole mitään mistä parantaa sitä tuotantoa jos kulutusta olisikin). Samoin ne nykyiset tuulivoimalat tuottavat sen saman määrän ajettiin sillä sähköllä tai ei.Jos sähköntarve lisääntyy, niin samalla minuutilla ei välttämättä saada uutta päästötöntä voimaa käyttöön, jos sitä ei ole reservissä, mutta suurempi sähkönkulutus lisää tietysti intoa rakentaa uusia tuulivoimaloita. Siten tuo 600 kg-CO2/MWh on vääristelyä sekin.
Biokaasulla tulee olemaan ja on jo oma roolinsa Qvidja Kraftin biometanointi mullistaa bioenergian tehokkuuden ja varastoinnin | Biotalous - Bioeconomy
Artikkeli on julkaistu 15.3.2017.