Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Eniveis, niin kauan kun jotain tuosta listasta valmistetaan niin syntyy myös bensaa. En tiedä onko se öljy yhtiön ongelma mitä jalostamot sille tekevät..? Kai se bensan hinta tippuu sitten kun kysyntä sakkaa.
Näinhä se menee, paitsi että bensan hinta on lähinnä veroa, eli vaikka raaka bensa olisi ilmaista niin silti se olisi kallista. :btooth:
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
544
Työpaikat autoteollisuudessa vähenemässä;
"Uutistoimisto Bloombergin mukaan siirtyminen sähköautoiluun tuo tulevina vuosina merkittäviä irtisanomisia autotehtaille.
Yksi syy työntekijöiden vähentämiseen on sähköautojen yksinkertaisempi kokoaminen — sähköautossa on selvästi vähemmän osia, kuin polttomoottoriautossa.
Bloombergin arvion mukaan maailmanlaajuisesti saattaa olla kyse jopa 80 000:sta työpaikasta.
Vastikään sekä Audi että Daimler ovat kertoneet noin 20 000 työpaikan vähennyksistä.
Suurin osa vähennyksistä tulee Saksaan, Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.
Bloombergin arvio perustuu tietoihin, joita on saatu Fordilta, General Motorsilta, Hondalta, Jaguar Land Roverilta, Nissanilta, Teslalta ja Volkswagenilta.

Jutun mukaan vähennykset koskevat myös Kiinaa ja Japania. Esimerkiksi Nissan aikoo vähentää 12 500 työpaikkaa lähivuosina."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Työpaikat autoteollisuudessa vähenemässä;
"Uutistoimisto Bloombergin mukaan siirtyminen sähköautoiluun tuo tulevina vuosina merkittäviä irtisanomisia autotehtaille.
Yksi syy työntekijöiden vähentämiseen on sähköautojen yksinkertaisempi kokoaminen — sähköautossa on selvästi vähemmän osia, kuin polttomoottoriautossa.
Bloombergin arvion mukaan maailmanlaajuisesti saattaa olla kyse jopa 80 000:sta työpaikasta.
Vastikään sekä Audi että Daimler ovat kertoneet noin 20 000 työpaikan vähennyksistä.
Suurin osa vähennyksistä tulee Saksaan, Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.
Bloombergin arvio perustuu tietoihin, joita on saatu Fordilta, General Motorsilta, Hondalta, Jaguar Land Roverilta, Nissanilta, Teslalta ja Volkswagenilta.

Jutun mukaan vähennykset koskevat myös Kiinaa ja Japania. Esimerkiksi Nissan aikoo vähentää 12 500 työpaikkaa lähivuosina."
Siihen asti väki vähenee kunnes saadaan sähköautokanta riittävän vahvaksi, jonka jälkeen käynnistyy tuotteen suunnitelmallinen huonontaminen, kuten hehkulamppu-huijauksessa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Siihen asti väki vähenee kunnes saadaan sähköautokanta riittävän vahvaksi, jonka jälkeen käynnistyy tuotteen suunnitelmallinen huonontaminen, kuten hehkulamppu-huijauksessa...
Akku on kumminkin kuluva osa ja nyt antavat 8 vuoden takuuta akulle. Toki se akku on jo vähän 8 vuodessa huonontunut, mutta ei vielä niin paljon, että pitäisi korjata. Parempihan se olisi, että kehittäisivät vieläkin pitempään kestävän akun. Ja kun tekniikka menee niin nopeasti eteenpäin, että ei varmaan tarvitsisi muutenkaan tehdä tuota suunnitelmallista hajoamista.

Tuostahan alkaa saamaan jo huomattavia säästöjä, kun työntekijöitä ei tarvitsekaan enää niin paljoa, kuin polttisten valmistuksen aikoina. Saa siis painettua sähköautojen hintaa alemmaksi.

Niin ja vanhaa sähköautoahan saisi periaatteessa huollettua vaihtamalla siihen uusi tai käytetty mutta parempikuntoinen akku. Samalla saisi isomman kapasiteetin, jos samaan automalliin on saatavilla eri akkukokoja.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Suurin ongelma alalle lienee mitä tehdä valtavalle huolto-organisaatiolle. Sähköautojakin pitää huoltaa, mutta veikkaisin että huoltotarve on 1/3 fossiilisia polttoaineita käyttäviin verrattuna.
Oletan, että ainakin Suomessa öljynvaihdot vaihtuvat vuosittaisiin lakisääteisiin akkutarkastuksiin. Yltiöpäisenä optimistina arvioin, että merkkiliikkeiden huoltohinnat nousevat muutoksen yhteydessä vain vähän.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
555
Sähköautojen yleistyessä aletaan tarvitsemaan pieniä voimalaitoksia sinne sun tänne tasaamaan kulutuspiikkejä, jotka on järkevintä toteuttaa dieselillä. Alkaa varmaan syrjäkylien huoltiksillekin kohta jotain 50Kw genuja menemään, jotta voivat pikalatauksia tarjota.
Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".
Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".
Ei tuo itseasiassa ole sen epäekologisempaa kuin diesel autokaan, mutta epäilenpä että ei tule suomessa mikään kovin yleinen ratkaisu olemaan. Sähköverkko on kuitenkin melko vahva täällä, ja jos verkko loppuu, niin sen olemassa olevan verkon vahvistaminen on äkkiä saman hintaista kuin jokin aggregaattilaitos.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?
Oletan, että pikalatausasemat mitoitetaan niin että verkossa riittää potkua tai vaihtoehtoisesti älyä kaikkien samanaikaisten yksiköiden lataamiseen .
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
488
Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?
Sitten toisaalta voi myös huoltoasemien väheneminen tuoda polttiksille ongelmia syrjäkylille, varsinkin jos ajot vain omassa pitäjässä. Kanistereita pitää roudata.
Iso yhtiö lopetti kunnan ainoan bensiiniaseman – moponuoret ajavat nyt 20 kilometriä hakeakseen bensaa: "Ihan älytöntä"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Sitten toisaalta voi myös huoltoasemien väheneminen tuoda polttiksille ongelmia syrjäkylille, varsinkin jos ajot vain omassa pitäjässä. Kanistereita pitää roudata.
Iso yhtiö lopetti kunnan ainoan bensiiniaseman – moponuoret ajavat nyt 20 kilometriä hakeakseen bensaa: "Ihan älytöntä"
Eihän tuo ole mikään kovin paha mopolla tai skootterilla. 10km yhteen suuntaan. Luulin että olisi ollut tuplat matkaa. Ja jos ei riitä, niin tankkaa heti ison kanisterin myös täyteen ja tankkaa kotona lisää.
 

ViKiV

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Eihän tuo ole mikään kovin paha mopolla tai skootterilla. 10km yhteen suuntaan. Luulin että olisi ollut tuplat matkaa. Ja jos ei riitä, niin tankkaa heti ison kanisterin myös täyteen ja tankkaa kotona lisää.
Tai sitten ei sahaa tuollaisia matkoja tyhjänpäiten ja lataa kotipihassa :).
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
Oliko täällä tarkempaa tietoa tuosta mersun C-sarjan plugarin sähköajon toimintasäteestä, siis ei tämän uudistetun mallin jolla taitaa "normaali" toimintasäde olla. Menee uudet yli budjetin mutta noita uudenkarheita käytettyjä saisi järkevämpään hintaan, mietityttää vaan se pelkällä sähköllä ajelu kun taitaa puhti riittää vaan parikytä kilsaa???
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
7
Ei tuo itseasiassa ole sen epäekologisempaa kuin diesel autokaan, mutta epäilenpä että ei tule suomessa mikään kovin yleinen ratkaisu olemaan. Sähköverkko on kuitenkin melko vahva täällä, ja jos verkko loppuu, niin sen olemassa olevan verkon vahvistaminen on äkkiä saman hintaista kuin jokin aggregaattilaitos.
Tässä jo hieman vanhempi juttu asiaan liittyen Tämä koe osoitti, että sähköauto saastutti vähemmän kuin dieselauto

Kuinka tieteellinen koe tuo sitten on, jää jokaisen omaksi arvioksi.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
75
Seat Mii Electric laitettu tilaukseen.
Tämä tulee liisarivaihtona niin toimitus on vasta syyskuun lopulla 2021.
Oli näköjään pakko tehdä tilaus nyt jos auton haluaa varmasti tuolloin.
Myyjän mukaan toimitukset on tällä hetkellä 2021 kesän lopulle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Tämä on vähän off-topiccia, mutta tätä on joku muukin "sähköautoilija" voinut miettiä:
Tuli tuota Tekniikan Maailman sähköautopalo-juttua lukiessa mieleen, että onko kukaan viritellyt ulos palovaroitinta? Latailen omaa hybridiäni talon päädyssä olevassa autokatoksessa, ja siihen voisi laittaa jonkin palovaroittimen joka hälyttäisi sisälle. Vehkeen pitäisi kestää siis ulkoilmaa, ja hälyttää sisälle - mutta mielellään ei ehkä toisinpäin (turhaan häly huutaisi katoksessa kun puuro ottaa hieman lämpöjä sisällä...).

Tekniikan Maailma
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Tämä on vähän off-topiccia, mutta tätä on joku muukin "sähköautoilija" voinut miettiä:
Tuli tuota Tekniikan Maailman sähköautopalo-juttua lukiessa mieleen, että onko kukaan viritellyt ulos palovaroitinta? Latailen omaa hybridiäni talon päädyssä olevassa autokatoksessa, ja siihen voisi laittaa jonkin palovaroittimen joka hälyttäisi sisälle. Vehkeen pitäisi kestää siis ulkoilmaa, ja hälyttää sisälle - mutta mielellään ei ehkä toisinpäin (turhaan häly huutaisi katoksessa kun puuro ottaa hieman lämpöjä sisällä...).

Tekniikan Maailma
Jos varoitin on kuivassa niin ei ulkoilma sille mikään ongelma ole. Onhan noita varoittimia usein ullakolla / yläpohjassakin. Toki jos ei ole mitään valmista järjestelmää mihin sen liittää, niin voi joutua vähän askartelemaan.

Vähän sitäkin miettisin onko se iso ongelma jos hälytin huutaa ulkona kun sisällä sattuu jotain. Kai nuo yleensä on aika harvinaisia tilanteita kuitenkin (alle 1krt / vuosi).
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Seat Mii Electric laitettu tilaukseen.
Tämä tulee liisarivaihtona niin toimitus on vasta syyskuun lopulla 2021.
Oli näköjään pakko tehdä tilaus nyt jos auton haluaa varmasti tuolloin.
Myyjän mukaan toimitukset on tällä hetkellä 2021 kesän lopulle...
Toimitusaika siis tällä hetkellä puolitoista vuotta autolle, jonka kohderyhmä on suhteellisen kapea. Miettikääpä kun vastaava tuulipukujen mieleen oleva Skoda Octavia rullataan ulos hintaan 20t€. Veikkaan, että saa odotella omaansa useamman vuoden. Jos Volkswagenin kaltainen jätti ei kykene vastaamaan kysyntään, niin mitenhän homma toimii muilla?

Vuoden jonoja on ollut Kia e-Niro / Hyundai Kona Electric, vaikka auto on hinnoiteltu törkeän ylihintaiseksi.
 

Vladimir Computin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
205
Seat Mii Electric laitettu tilaukseen.
Tämä tulee liisarivaihtona niin toimitus on vasta syyskuun lopulla 2021.
Oli näköjään pakko tehdä tilaus nyt jos auton haluaa varmasti tuolloin.
Myyjän mukaan toimitukset on tällä hetkellä 2021 kesän lopulle...
Eiköhän niitä tuolloin saa jo käytettynäkin :D
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Akkujen saatavuushan tässä pulllonkaula on, id3 ja kaikki konsernivariantit varmasti pulppuaisi vähintään yhtä nopeasti maahantuojalle ja liikkeisiin kunhan akkutuotanto pysyis kysynnän vauhdissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Ei ALD taida liisata. Siis työsuhdeauto kyseessä.
Olisin toki tämänkin voinut aiemmin mainita :)
Ald:lla on myös käytettyjä liisareita, "vaihtoleasing". Mutta ei taida yritysten työsuhdeautopolitiikat siihen taipua.

Onko muuten enää sähköiseen kulkemiseen keskittyviä autovuokrauspalveluita nyt kun OP-Kulkua ei enää ole? Siellähän oli lähinnä sähkövehkeitä liisattavana?
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Toimitusaika siis tällä hetkellä puolitoista vuotta autolle, jonka kohderyhmä on suhteellisen kapea. Miettikääpä kun vastaava tuulipukujen mieleen oleva Skoda Octavia rullataan ulos hintaan 20t€. Veikkaan, että saa odotella omaansa useamman vuoden. Jos Volkswagenin kaltainen jätti ei kykene vastaamaan kysyntään, niin mitenhän homma toimii muilla?

Vuoden jonoja on ollut Kia e-Niro / Hyundai Kona Electric, vaikka auto on hinnoiteltu törkeän ylihintaiseksi.
Ei taida ihan 20t€ Octaviaa saada, itse odottelen vielä mielenkiinnolla hybridin hintaa, tuskin jää kuitenkaan hirmu paljoa Superbin alle. Tuossa olisi btw. Miin tilalle samaan rahaan sitikka (Citigo): Škodan sähköauton hinta iskettiin tiskiin – Suomen halvimpaan kahden euron ero Mitään tietoa ominaisuuksista Mii vs. Citigo ei kyllä itselläni ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Tuossa olisi btw. Miin tilalle samaan rahaan sitikka (Citigo): Škodan sähköauton hinta iskettiin tiskiin – Suomen halvimpaan kahden euron ero Mitään tietoa ominaisuuksista Mii vs. Citigo ei kyllä itselläni ole.
Mii:hin saa vuoden loppuun 2000€ seat tukea, eli Citigo saattaa sen 2 tonnia kalliimpi.

Ilmeisesti täällä autoliikkeestä saisi Seat Miin toimituksen joulukuulle 2020. Eli vähän nopeampaa, kuin jossain muualla. Tuskin montaa autoa on jäljellä.
Seat uudet ja käytetyt autot | Käyttöauto
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
208
Tämän ei pitäisi olla enää kenellekään yllätys, mutta ehkä se kuitenkin on suurimmalle osalle suomalaisista

Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen

EDIT: tuolla kommenteissa on toki heti perinteiset 24/7 peräkärrynvetäjät uhoamassa. Samoin muut moniongelmaiset. :)
Olihan tuossa vähän tarkoitushakuisuutta taas havaittavissa kun biokaasua ei ole otettu mukaan, joka olisi niin kustannuksiltaan kuin kokonaispäästöiltään edullisin tuon laskurin mukaan.
 

ViKiV

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Olihan tuossa vähän tarkoitushakuisuutta taas havaittavissa kun biokaasua ei ole otettu mukaan, joka olisi niin kustannuksiltaan kuin kokonaispäästöiltään edullisin tuon laskurin mukaan.
Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:

Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
208
Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:

Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.
Huomannet ettei tuossa mainita biokaasua... ja se on siis vaihtoehtona tarjolla laskurissa koska se on aivan validi vaihtoehto. Sen luvut on vain jätetty mainitsematta uutisoinnissa.
 

ViKiV

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Huomannet ettei tuossa mainita biokaasua... ja se on siis vaihtoehtona tarjolla laskurissa koska se on aivan validi vaihtoehto. Sen luvut on vain jätetty mainitsematta uutisoinnissa.
Totta, mutta miten ihmeessä tuohon laskuriin saa biokaasun käyttövoimaksi?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
56
Tuosta laskurista kun painaa oikeasta kulmasta "Lisätietoa", niin löytyy käyttöopas ja laskennan perusteet. Puhutaan myös biodieselistä ja biokaasusta ja myös siitä, miten kustannukset on laskettu
 

ViKiV

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Sekin oli tehty yllättävän vaikeaksi. Se pitää muokata kulutustietoihin jotka löytyy sieltä vasemmasta alareunasta.
Nonii, johan onnistui:
upload_2019-12-13_16-16-29.png

Kaksi keskikokoista auto siis vertailussa. En muuttanut kuin Maakaasun speksit vastaamaan Biokaasua.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
208
Nonii, johan onnistui:

Kaksi keskikokoista auto siis vertailussa. En muuttanut kuin Maakaasun speksit vastaamaan Biokaasua.
Joo, ja tuossa käytetty 5,6kg kaasua on jo aika korkea kulutus kaasuautolle... esim. Audi A4 g-tronin WLTP kulutus on 4,5kg/100km, kun taas sähköauton kulutus on ihan realistinen 170Wh/km.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Tämän ei pitäisi olla enää kenellekään yllätys, mutta ehkä se kuitenkin on suurimmalle osalle suomalaisista

Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen

EDIT: tuolla kommenteissa on toki heti perinteiset 24/7 peräkärrynvetäjät uhoamassa. Samoin muut moniongelmaiset. :)
Laitoin laskuriin 10tkm vuodessa ja Seat Miin hinnan. Autojen ostohinnassa ei varmaan paljoa hintaeroa ole.
Kokonaiskustannukse vuonna 2034. Säästöä olisi tullut 14 400€, eli melkein kattaisi sen Mii:n hinnan. Toki sähköautossa olisi se 4000€ (4500€) alennus.
Ehtivät kyllä muuttaa verotusta vuoteen 2034 mennessä :) Päästöissä 4 vuotta ja 3kk, niin polttiksen päästöt on isommat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:

Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.
Mutta samalla ”kuin vahingossa” laskurissa on ilmeisesti tehty oletus siitä, että Suomen sademäärä kasvaa, keskituuli voimistuu ja ydinvoimaloita ylikellotetaan (EDIT: siis kutakin sähköautolla ajettua kilometriä kohden toki tämä)? (Näiden lisäksi vieläpä oletetaan hieman yläkantiin tuon keskimääräisen sähkön päästötason vuosipudotukseksi 5%.)

Kun siis tuota hieman pahoinpitelin, niin jos en ihan väärässä ole, laskurissa sähköntuotannon päästöt ovat 159 kg-CO2/MWh... (mikä on siis keskimääräinen sähköntuotannon päästö, valitettavasti tuo sähköauton tuottama lisäkulutus ei noita päästöttämiä lisää, joten tuossa pitäisi käyttää lukuarvoa 600 kg-CO2/MWh).

Menee vertailu hieman uusiksi kun se sähköauton päästö melkein nelinkertaistuu (3,77×päästöillä kulmakerroin on )... esim. tuollainen ketjussa mainittu kaasu-Audi taitaapi voittaa sähkön jopa tuolla oletuksena olevalla 50/50-kaasuseoksella...

PS. Toki tuolla on myös kustannuslaskelmassa ”valikoitu” lukuja, kuten auton akuston hankinnan korko 2%. Ei taida autolainaa saada noin halvalla.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Kun siis tuota hieman pahoinpitelin, niin jos en ihan väärässä ole, laskurissa sähköntuotannon päästöt ovat 159 kg-CO2/MWh... (mikä on siis keskimääräinen sähköntuotannon päästö, valitettavasti tuo sähköauton tuottama lisäkulutus ei noita päästöttämiä lisää, joten tuossa pitäisi käyttää lukuarvoa 600 kg-CO2/MWh).
Jos sähköntarve lisääntyy, niin samalla minuutilla ei välttämättä saada uutta päästötöntä voimaa käyttöön, jos sitä ei ole reservissä, mutta suurempi sähkönkulutus lisää tietysti intoa rakentaa uusia tuulivoimaloita. Siten tuo 600 kg-CO2/MWh on vääristelyä sekin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Nuo luvut ovat jo auttamattomasti vanhentuneita. Nykyään saa ajantasaista tietoakin, ei tarvi katsoa vanhoja tilastoja. Tämän vuoden osalta Suomen sähköntuotanto on keskimäärin 80 gCO2/kWh ja sähkönkäyttö 90 gCO2/kWh. Sähköntuotannon CO2-päästöarvio
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Jos sähköntarve lisääntyy, niin samalla minuutilla ei välttämättä saada uutta päästötöntä voimaa käyttöön, jos sitä ei ole reservissä, mutta suurempi sähkönkulutus lisää tietysti intoa rakentaa uusia tuulivoimaloita. Siten tuo 600 kg-CO2/MWh on vääristelyä sekin.
Ei, ei, ei... ongelma ei ole mikään sillä minuutilla. Noita ydinvoimaloita ei tule lisää autoilemalla, vesivoiman tuotantoa rajaa se sateiden määrä (huvikseen ohijuoksutuksia ei Suomessa tehdä joten ei ole mitään mistä parantaa sitä tuotantoa jos kulutusta olisikin). Samoin ne nykyiset tuulivoimalat tuottavat sen saman määrän ajettiin sillä sähköllä tai ei.

Tuo 5% pudotus per vuosi olisi se tapa laskea se houkutus tehdä lisää niitä tuulivoimaloita (jos ne siis ovat riittävän halpoja siihen).
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Kyllä, näin tuosta artikkelin sanomalehdessä n. vuoden sisään ja en tietenkään löytänyt _sitä_ artikkelia. Mutta pointtini kai tuli selväksi eli useampia energiamuotoja tarvitaan ja innokas voittaja/inhokkihaku eri energiamuodoista kääntyy äkkiä merkityksettömiin seikkoihin takertumiseen. Öljynkäyttöä kuitenkin joudutaan vähentämään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 640
Viestejä
4 197 248
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom